Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Archiv zpráv minulých vlád

Stránka byla přesunuta do archivu

8. 6. 2015 14:20

Vláda vzala na vědomí Výroční zprávu o činnosti Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí v roce 2014

Vládní kabinet se sešel ke společnému jednání v pondělí 8. června. Ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Jiří Dienstbier tentokrát předkládal na jednání vlády čtyři materiály.

První z projednávaných bodů se týkal Ústavního soudu. Vláda usnesením č. 369 (18. 5. 2015) vstoupila do řízení o návrhu I. senátu Ústavního soudu na konstatování rozporu ustanovení § 72 odst. 1 věty první zákona č. 94/1963 Sb., o rodině s ústavním pořádkem. Na základě tohoto usnesení byl ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu ve spolupráci s ministrem spravedlnosti pověřen vypracování návrhu vyjádření vlády, jakožto vedlejšího účastníka daného řízení.

Na dnešním jednání vláda výše zmíněné vyjádření schválila. K otázce tvrzené protiústavnosti napadeného ustanovení zákona o rodině zaujala neutrální postoj - a to s vědomím, že se jedná o mimořádně citlivé téma, které může mít dopad na vnímání tradičních společenských, sociální a rodinných vazeb atp.

Vláda ve svém vyjádření v souvislosti s výše uvedeným nepřímo apeluje na Ústavní soud, aby se, v případě konstatování rozporu ustanovení § 72 odst. 1 věty první zákona č. 94/1963 Sb., o rodině s ústavním pořádkem, vypořádal též s otázkou, na základě jakých kritérií by měla být posuzována trvalost a stabilita vztahu rodiče a osoby, která chce dítě osvojit (např. stanovením minimální délky existence vztahu mezi rodičem a druhem či družkou a dítětem nebo stanovením způsobu prokazování délky vedení společné domácnosti). V návaznosti na to vláda též upozorňuje na provázanost předmětné problematiky s platnou právní úpravou manželství, resp. klade si otázku, zda případně budou muset tyto podmínky splnit i osoby, které uzavřely manželství, resp. zda existence manželství zcela nevymizí z podmínek pro osvojení.

Druhý bodů ministra Dienstbiera se týkal odvolání a jmenování člena Rady vlády pro národnostní menšiny za odbornou veřejnost. V materiálu se navrhoval jmenovat novým členem Víta Dovalila místo stávajícího člena Mariána Slobody, který na svou funkci k 25. 3. 2015 rezignoval. Vláda zvala změnu na vědomí.

Dále Jiří Dienstbier předkládal Výroční zprávu o činnosti Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí v roce 2014, kterou vláda vzala na vědomí. Zpráva vedle informací o činnosti této Rady v roce 2014 obsahuje také plán aktivit na rok 2015. Součástí materiálu je i poznámka ke zrušenému Vládnímu výboru pro koordinaci boje s korupcí, který v roce 2014 nevyvinul žádnou činnost.  

Rada byla zřízena usnesením vlády č. 629 (30. 7. 2014), do jejího čela byl postaven ministr Dienstbier. V roce 2014 se sešla jedenkrát (21. 10. 2014), kdy projednávala zejména nové koncepční dokumenty vlády v oblasti boje s korupcí na léta 2015 až 2017. Činnost Rady a funkci jejího sekretariátu zajišťuje Oddělení boje s korupcí, spadající pod tehdejší Odbor koncepce legislativy a státu. Rada má zřízeno několik pracovních skupin: pracovní komisi k hospodárnému nakládání s majetkem státu; pracovní komisi k transparentnosti státní správy; pracovní komisi k whistleblowingu (k ochraně oznamovatelů korupce); pracovní komisi ke střetu zájmů a Koncepční komisi. V roce 2015 budou Rada a pracovní komise Rady pokračovat ve své činnosti dle plánu práce. K primárním úkolům patří připomínkování vytipovaných 22 návrhů právních předpisů.

Ministr Dienstbier jako svůj poslední materiál vládě předložil Informaci o stavu přidělování gescí a plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii za měsíc duben 2015. I v tomto případě vláda vzala na vědomí. Materiál informuje o tom, že ke konci sledovaného období nebylo transponováno 6 směrnic EU (5 směrnic MF, 1 směrnice MPO), jejichž transpoziční lhůta uplynula do konce dubna 2015, proti ČR bylo vedeno 38 řízení pro porušení závazků vyplývajících z práva EU. Celkově dochází ke zpoždění při přijímání transpozičních předpisů u 22 směrnic. Zpoždění je způsobené zejména nedodržením lhůt stanovených v Metodických pokynech. Celá polovina směrnic, u nichž dochází při přijímání transpozičních předpisů k prodlení, je přitom v gesci MF.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X