Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Aktuálně

1. 7. 2015 17:47

Program českého předsednictví ve Visegrádské skupině v letech 2015-2016

Motto: V 4 Trust – Společná důvěra

Visegrádská skupina (V4) oslaví v roce 2016 dvacet pět let od svého založení. Svět a především politická mapa Evropy v té době vypadaly odlišně než dnes. Jedno však měly společné: potřebu posilovat vzájemnou důvěru a solidaritu. Skutečnost, že si Visegrádská skupina zvolila oba cíle jako předpoklad pro svoji spolupráci, svědčí o nadčasovosti jejího zaměření. Na tuto skutečnost, stejně jako na odhodlání V4 v tomto snažení nepolevovat, se rozhodlo české předsednictví poukázat zvoleným sloganem.

Jedinečná míra vzájemné důvěry, se kterou se ve V4 setkáváme, je založená na otevřené výměně názorů a neformálních, mnohovrstevnatých (od pracovní až po nejvyšší úroveň) kontaktech, které mohou být mimořádně efektivní. Tato důvěra zavazuje, aby byla využívána s důrazem na efektivitu a věcnost při výkonu předsednictví, a to zejména v době, kdy se do Evropy vrátily nejen hospodářské, ale i válečné konflikty.

Snahou českého předsednictví ve V4 (CZ V4 PRES) je soustředit se na skutečně nosná témata s konkrétním praktickým výsledkem. To se projevuje v zužování agendy podle reálných cílů a potřeb. Jen tak lze předejít riziku záměny kvality vzájemné spolupráce za její kvantitu.

Program českého předsednictví chce rozvíjet spolupráci v těch oblastech, kde může společné úsilí přinést konkrétní výsledky, a tím posilovat důvěru ve smysluplnost visegrádské spolupráce a mezi partnery navzájem. Vycházet bude i nadále z dokumentu „Guidelines on the Future Areas of Visegrad Cooperation“ (Kroměřížská deklarace premiérů zemí V4), v němž příslušné resorty identifikovaly perspektivní témata a formy realizovatelné během jednoročního předsednictví.

Nejdůležitější a nejperspektivnější aktuální oblasti visegrádské spolupráce, na něž se zaměříme během svého předsednictví, shrnují priority v první části programu. Konkrétní cíle a aktivity v jednotlivých oblastech obsahuje druhá část tohoto programu.

V souladu se zmíněnými „Guidelines“ program českého předsednictví jednak přímo navazuje na SK V4 PRES, když pokračuje v konkrétních započatých projektech a iniciativách, a jednak i díky relativně širokým konzultacím s polskou stranou předpokládá kontinuitu v podobě PL V4 PRES.

1. Vnitřní soudržnost                                                                                                                                

Ke kohezi visegrádského regionu přirozeně přispívá spolupráce ve všech oblastech uvedených v tomto programu. ČR bude dále posilovat stabilitu a soudržnost střední Evropy především cílenou spoluprací mezi občany, nevládními organizacemi, podnikatelskými subjekty a dalšími aktéry z visegrádských zemí. Kromě koordinace v otázkách EU a konkrétních projektů sektorové spolupráce (viz dále) je naším důležitým úkolem rozvíjet „infrastrukturu mezi lidmi“ (v širokém smyslu), a dále tak přispívat ke vzájemnému poznávání a otevřené, nepředpojaté diskusi o společných zájmech a reflexi vztahů v regionu širší střední Evropy.

V tomto ohledu má nezastupitelnou úlohu při udržování a posilování vazeb mezi jednotlivým visegrádskými zeměmi Mezinárodní visegrádský fond (MVF), z něhož se stal respektovaný a cenný nástroj visegrádské spolupráce dovnitř i navenek.  MVF hraje důležitou roli v podpoře perspektivních mezilidských kontaktů uvnitř Visegrádu i v jeho nejbližším okolí. Představuje přitom klíčový nástroj V4 v zemích Východního partnerství a na západním Balkánu, kde přispívá k naplňování vytčených cílů (přenos transformačních zkušeností, podpora občanské společnosti atd.). Česká republika bude během svého předsednictví aktivně podporovat snahy o hledání nových donorů MVF a v této souvislosti mj. plánuje zorganizovat setkání s minulými, současnými i perspektivními partnery a donory MVF.

Co se týče osvědčené platformy Think Visegrad, předpokládáme uskutečnění „mid-term session“ (v Praze a ve formě semináře také v Bruselu) reflektující dosavadní průběh českého předsednictví ve Visegrádské skupině a věříme, že dá impuls k vytvoření pravidelného schématu takových setkání.

Již tak čilou spolupráci ve visegrádské odborné komunitě by mělo posílit také uspořádání velké konference na podzim 2015 (na okraj ministeriády se západním Balkánem), která se zaměří na důležitá unijní témata. Snahou CZ V4 PRES bude, aby i další relevantní konference, semináře a akademická setkání organizované MZV a jeho partnery (např. konference „Fórum 2000“, pokračování konferencí „Zahraniční politika lidských práv pro 21. století“, „Prague Agenda“ a další) měly podstatný visegrádský rozměr. Součástí tematického zaměření těchto akcí by měla být i visegrádská a širší středoevropská spolupráce a účastníci by měli pocházet také z visegrádských zemí.

Samotná intenzifikace osobních kontaktů by měla být cílem i v dalších oblastech visegrádské spolupráce. Jako rozšíření zavedeného schématu setkávání na exekutivní úrovni chceme v návaznosti na HU V4 PRES a SK V4 PRES pokračovat v prohlubování parlamentních kontaktů, a to jak na úrovni národních parlamentů, tak v Evropském parlamentu, kde bychom chtěli využít mj. zformovanou „skupinu přátel V4“.

S vnitřní kohezí souvisí také značka Visegrádu navenek. CZ V4 PRES bude pokračovat v posilování propagace jednotné značky V4 zejména v oblasti cestovního ruchu (projekt nové značky „Discover Central Europe“ a také v rámci Strategie udržitelného cestovního ruchu v Karpatech), dále v oblasti ekonomické (společné prezentace firem z visegrádských zemí při výstavách a veletrzích ve vhodných zahraničních destinacích) a kulturní (např. společná prezentace zemí V4 na mezinárodních přehlídkách scénického umění či knižních veletrzích). Budeme usilovat o posílení spolupráce s komerčními subjekty a zintenzivnění spolupráce se zastupitelskými úřady zemí V4 ve zdrojových destinacích. ČR se bude v této souvislosti snažit mj. o rozšíření spolupráce v propagaci turistického potenciálu zemí V4 s Německem a Rakouskem. Konkrétní aktivity v oblasti turistického ruchu, jež v ČR spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj, uvádíme ve druhé části programu.

K soudržnosti V4 by měla přispět i posílená spolupráce mezi veřejnoprávními médii zemí V4, která byla dohodnuta na setkání představitelů veřejnoprávních médií zemí V4, Slovinska a Chorvatska v Budapešti v březnu 2015. Podle ní se budou pravidelně dvakrát ročně konat další setkání. Cílem této spolupráce je mj. prosazování společných zájmů v Evropské vysílací unii.

Jak bylo zmíněno, klíčovou událostí během CZ V4 PRES bude 25. výročí vzniku Visegrádské skupiny (15. února 1991). Při této příležitosti Česká republika ve spolupráci s visegrádskými partnery zorganizuje neformální setkání ministrů zahraničních věcí V4, jehož součástí by bylo i setkání renomovaných akademiků, bývalých politiků či významných představitelů občanské společnosti z visegrádských zemí, kteří by přispěli ke strategické reflexi visegrádské spolupráce. Také na jejím základě budou ministři diskutovat o strategickém směřování visegrádské spolupráce. Vhodnou příležitostí k prezentaci nejúspěšnějších projektů a pozitivních příkladů spolupráce zemí V4 je i 15. výročí založení a začátek fungování Mezinárodního visegrádského fondu (červen 2000).

Energetika                                                                                                                                            

Energetika je dlouhodobě významným průřezovým visegrádským tématem. Ve světle aktuálních zahraničněpolitických událostí, jako je krize na Ukrajině a nestabilita na Blízkém východě, přitom její relevance ještě vzrostla.

České předsednictví bude v aktivitách v oblasti energetiky navazovat na SK V4 PRES a snažit se pokračovat v nebo vytvářet perspektivní projekty, na které pak bude moci navázat polské předsednictví ve druhé polovině roku 2016. Nadále bude rozvíjena činnost v rámci dvou pracovních skupin – Pracovní skupiny V4 pro energetiku a Fóra zemí V4 pro integraci trhů se zemním plynem.

Stěžejní prioritou v oblasti energetiky pro období českého předsednictví pak bude postupná implementace projektu Energetické unie. Mezi další priority patří vnější dimenze energetické politiky (Východní partnerství, Energetické společenství) a vnitřní trh se zemním plynem.

a) Energetická unie a spolupráce v rámci EU

Hlavní cíle koordinace zemí V4 v EU budou spojeny s utvářením Energetické unie. Budování Energetické unie a její klíčové činnosti byly potvrzeny Závěry Evropské rady v březnu 2015. Česká republika bude ve spolupráci s visegrádskými partnery prosazovat vyváženost trojice strategických cílů evropské energetické politiky – bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti. ČR bude podporovat komplexní Energetickou unii, která bude v nejvyšší možné míře využívat synergií jednotlivých dimenzí. Zároveň hodlá ČR hájit takové nastavení Energetické unie, které bude respektovat stávající rozdělení kompetencí dle primárního práva EU. CZ V4 PRES bude usilovat o prosazování těch priorit, na kterých se země Visegrádské čtyřky dlouhodobě shodují.

Aktivity EU v rámci vznikající Energetické unie se po zveřejnění sdělení soustředí na implementaci jejich jednotlivých pilířů podle harmonogramu nastíněného v Roadmap k EnU.

Mezi konkrétní aktivity EK, které budou rozvíjeny v průběhu CZ V4 PRES, patří spuštění iniciativy pro design trhu s elektřinou v druhé polovině roku 2015, ve které by se měly výrazně angažovat všechny země V4. Důležitá je v tomto ohledu i spolupráce s dalšími partnery, zejména s Německem a Rakouskem, jejichž trh je se státy V4 přímo propojen. Spolková republika Německo v této oblasti spolupracuje se svými sousedy v rámci platformy „Electricity neighbours“, CZ V4 PRES se bude snažit o větší provázání této platformy se skupinou V4.

V oblasti zemního plynu se pak jedná zejména o strategii EK pro LNG a skladování plynu („Liquefied Natural Gas and Storage Strategy“) nebo revizi SoS v zemním plynu. CZ V4 PRES považuje toto téma za důležité pro zvýšení energetické bezpečnosti celého regionu a hodlá ho v rámci svého předsednictví zdůrazňovat.

Neméně důležitou oblastí s tímto související pak bude dokončení evropské energetické infrastruktury. Evropská komise plánuje v roce 2015 ustanovit „Energy Infrastructure Forum“, kde by se země V4 vzhledem k důležitosti propojování jednotlivých národních soustav v regionu měly aktivně angažovat. S tímto souvisí i druhý seznam Projektů společného zájmu EU. CZ V4 PRES se bude zasazovat o plnou politickou podporu zemí V4 jednotlivým projektům v regionu, jelikož ty můžou přispět ke zvýšení energetické bezpečnosti všech čtyř členů Visegrádské skupiny.

Dalším významným tématem je oblast vytápění a chlazení. CZ V4 PRES bude v tomto ohledu koordinovat pozice zemí V4 a prosazovat jejich zájmy při přípravě a projednávání navrhované evropské strategie vytápění a chlazení.

Česká republika (resorty průmyslu a obchodu a životního prostředí) bude v rámci předsednictví rovněž koordinovat pozice států V4 k legislativním návrhům Evropské komise, kterými budou implementovány závěry Evropské rady z 24. října 2014 (tzv. klimaticko-energetický rámec 2030), přičemž za nejvýznamnější považuje ČR nastavení parametrů rámce governance. Za tímto účelem mj. zorganizujeme jednání ministrů či náměstků ministrů, kterým gesčně přísluší oblast energetiky. Ideální platformou se jeví ad hoc koordinace před jednáním Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku. V oblasti ochrany klimatu budou aktivity zaměřeny především na legislativu energeticko-klimatického rámce 2030 a její implementaci v souladu se závěry Evropské rady a přípravami na konferenci ke změně klimatu v Paříži (COP 21/CMP 11). Těmto tématům se bude věnovat také jednání ministrů životního prostředí zemí V4.

V neposlední řadě bude CZ V4 PRES koordinovat společné pozice zemí V4 vůči EK a předsednictví v Radě EU při jednáních o legislativních návrzích v oblasti jaderné energetiky. Za tímto účelem bude ČR iniciovat koordinační schůzky před zasedáním projaderné skupiny EU a před jednáními EU o dekarbonizačních cílech 2030. České předsednictví bude prosazovat roli jaderné energetiky jako spolehlivé bezemisní technologie (v souladu s principem technologické neutrality) a klást důraz i na nutnost pokračujícího výzkumu v této oblasti. Ve výzkumu v oblasti energetiky by EU měla podporovat všechny perspektivní technologie, včetně jádra. CZ V4 PRES se bude zasazovat o udržení ENEF ve stávajícím formátu.

b)Vnější dimenze energetické politiky a energetická bezpečnost

Pro zajištění bezpečnosti dodávek energie je nutná spolupráce všech zemí V4 se třetími zeměmi. Toto se nepochybně dotýká Ukrajiny a dalších zemí Východního partnerství a Energetického společenství. Co se Ukrajiny týče, CZ V4 PRES bude podporovat snahy Energetického společenství o modernizaci ukrajinského energetického sektoru a implementaci pravidel vyplývajících ze členství v Energetickém společenství. Stejně tak bude podporovat spolupráci v rámci organizace ENTSO-G a ENTSO-E.

Energetice se bude věnovat také konference na vysoké úrovni pod záštitou předsedy vlády ČR, která se bude konat na úvod českého předsednictví (14. 07. 2015) v Bruselu. Konference bude cílena rovněž na větší zapojení členů Evropského parlamentu do rámce spolupráce V4.

Aktivity V4 v oblasti energetiky pak mohou být dobrým příkladem pro spolupráci zemí v rámci Strategie EU pro Podunají, prioritní oblasti „Podpora udržitelné energetiky“.

c) Vnitřní trh se zemním plynem

V oblasti zemního plynu, kde jsou všechny země V4 výrazně závislé na několika málo dodavatelích, by bylo dokončení trhu se zemním plynem výrazným příspěvkem ke zvýšení jejich energetické bezpečnosti. Nezbytnou podmínkou plné integrace trhu se zemním plynem – dlouhodobé priority V4 – je dokončení stále chybějící infrastruktury, konkrétně severojižního propojení. CZ  V4 PRES se v této souvislosti zaměří jak na inventuru úkolů, tak na cílené odstraňování všech legislativně-regulatorních překážek bránících obchodní integraci trhů zemí V4 se zemním plynem.

Za tímto účelem ČR zorganizuje dvě konference: první, s účastí expertů ze zemí V4, se zaměří na identifikaci reálných a konkrétních úspěchů a nedostatků práce uvnitř V4, a druhá, s účastí V4, Rakouska a Chorvatska, zhodnotí pokrok v dokončování severojižního propojení a stav jednotlivých dílčích projektů. Během CZ V4 PRES bude vydán analytický dokument mapující pokrok a bílá místa v propojování trhů se zemním plynem v rámci V4 a také dokument mapující pokrok realizace severojižního propojení. Problematika integrace trhů se zemním plynem je navíc v roce 2015 jedním z témat strategických grantů Mezinárodního visegrádského fondu, s čímž bude CZ V4 PRES pracovat.

V rámci Fóra zemí V4 pro integraci trhů se zemním plynem se v současné době dokončuje analýza rizik zásobování zemním plynem v regionu Visegrádské čtyřky. CZ V4 PRES na její výsledky naváže při přípravě akčního plánu pro posílení energetické bezpečnosti.

Pokud jde o téma nových energetických zdrojů pro země V4, CZ V4 PRES naváže na HU V4 PRES a SK V4 PRES formou konzultací a konferencí V4 + USA ve Washingtonu a v Praze věnovaných otázkám širší energetické bezpečnosti včetně exportu energetických surovin z USA. Toto je úzce provázáno s problematikou Energetické unie a případných dodávek LNG do Evropy.

3. Evropská politika sousedství, politika rozšíření, podpora transformace a rozvojová pomoc          

Nejvýznamnější oblastí zahraničněpolitických aktivit Visegrádské skupiny jsou země východní a jihovýchodní Evropy. V4 bude za českého předsednictví podporovat aktivity na podporu proevropského směřování zemí Východního partnerství, a to v souladu s evropskou politikou sousedství (ENP), jejíž revize se budou země V4 aktivně účastnit.

Vůči zemím jihovýchodní Evropy bude v centru pozornosti podpora jejich úsilí v rámci přístupového procesu. V zemích Východního partnerství i západního Balkánu je nezbytné pokračovat v procesu reforem, a to jak v oblasti ekonomické, tak i v oblasti dobrého vládnutí včetně podpory občanské společnosti a dodržování lidských práv. Dále je třeba pokračovat ve spolupráci v oblasti vzdělávání, posilování povědomí o EU mezi širokými vrstvami obyvatel, podpoře svobodných médií. Země V4 jsou připraveny na těchto reformách spolupracovat, předávat pomoc i zkušenosti a spojovat za tímto účelem své úsilí i s podobně smýšlejícími zeměmi (např. Německo, Švédsko, Švýcarsko, baltské státy atd.).

V oblasti Východního partnerství (VP) je V4 připravena hrát aktivní roli při implementaci závěrů summitu EU-VP v Rize. CZ V4 PRES hodlá mj. navázat na „Civil Servant Mobility Program“ Mezinárodního visegrádského fondu (MVF) a zorganizovat semináře/studijní programy pod patronací V4 pro účastníky z Moldavska, Gruzie a zejména z Ukrajiny, zaměřené na implementaci AA/DCFTA a reformní procesy obecně, konkrétně např. seminář, který by měl přispět k projasnění a konkretizaci vzájemných očekávání na ukrajinské, resp. EU straně. Opírat se přitom bude o strategické granty MVF (projekt „V4-Ukraine Conference/Forum“ vyhlášený na r. 2015 či projekty v rámci Emerging Donors Challenge Fund) a probíhající projekty na vládní úrovni (např. projekt „V4 Road Show“ – série setkání na Ukrajině s cílem sdílení zkušeností – započatém SK V4 PRES). Konkrétní projekty týkající se Ukrajiny plánujeme v oblasti dopravy, vzdělávání, ochrany životního prostředí a zdravotnictví. CZ V4 PRES bude usilovat o pokračování stávajících a generování nových projektů i v zemích VP, s nimiž nebyla uzavřena AA/DCFTA (tj. Arménie, Ázerbájdžán a Bělorusko), včetně společných visegrádských konzultací. Další aktivity vůči Ukrajině a dalším zemím VP (včetně např. společných cest ministrů zahraničních věcí apod.) budou operativně navrhovány v závislosti na vývoji situace.

Prioritním regionem z hlediska zahraničněpolitického působení Visegrádské skupiny i MVF zůstává také západní Balkán. Výrazem tohoto významu bude především jednání ministrů zahraničních věcí V4 s partnery ze zemí západního Balkánu za účasti Chorvatska a Slovinska. Hlavním cílem CZ V4 PRES bude především dokončit započaté úkoly, v prvé řadě pak navázat na posun při realizaci Western Balkans Fund (WBF) a završit projekt, který iniciovalo CZ V4 PRES 2011-12. ČR bude usilovat o uspořádání samostatné akce věnované WBF (na okraj ministerského zasedání V4 + západní Balkán či separátně). Země západního Balkánu budou také hosty v rámci visegrádské spolupráce v oblasti životního prostředí a mohou být přizvány i na některé z akcí justičního vzdělávání organizovaných Ministerstvem spravedlnosti ČR (Justiční akademií). Konkrétní projekty na západním Balkáně bude nadále financovat v rámci příslušných programů také Mezinárodní visegrádský fond.

Kromě toho se znovu zaměříme na efektivní uplatnění transformačních zkušeností zemí V4 v rámci rozvojové spolupráce, a to jak formou aktivit k oslavě Evropského roku pro rozvoj vyhlášeným na rok 2015, tak aktivní účastí v diskusi o naplňování Rozvojových cílů tisíciletí a nové podobě rozvojové spolupráce po roce 2015, včetně formulace cílů udržitelného rozvoje. Tématem koordinace zemí V4 bude i společný tlak na zrovnoprávnění/zvýšení kapacit a příležitostí zemí V4 při čerpání z Evropského rozvojového fondu a z finančních nástrojů vnější akce EU.

4. Bezpečnost a obranná spolupráce                                                                                                       

ČR převezme předsednictví v době, kdy svět prožívá zásadní proměny bezpečnostního prostředí s přímými důsledky pro euroatlantickou i globální bezpečnost a stabilitu, přičemž válečný konflikt probíhá i v bezprostředním sousedství zemí V4. České předsednictví V4 bude tento vývoj ve své činnosti aktivně reflektovat, podporovat opatření, jak této změně čelit, a posilovat společný potenciál, včetně obranných schopností V4 i organizací, kterých jsou visegrádské země členy.

Obranná spolupráce v rámci Visegradské skupiny dostala významný impuls, když na jaře 2014 ministři obrany podepsali Vizi dlouhodobé spolupráce V4 v oblasti obrany. ČR bude aktivně prosazovat plnění jednotlivých priorit Vize dle úkolů stanovených v Akčním plánu. Zejména budeme usilovat o pokrok v otázce vybudování permanentní vojenské struktury V4 (permanent regional modular force) a harmonizaci národních obranných a akvizičních plánů s cílem vytvořit prostor pro společné akviziční projekty a pokračovat ve společných vyzbrojovacích projektech s cílem hledat další příležitosti pro spolupráci. Zaměříme se rovněž na oblast společné ochrany vzdušného prostoru V4.

Velká pozornost bude věnována spolupráci V4 v rámci NATO. Na přelomu českého a polského předsednictví V4 se uskuteční summit NATO ve Varšavě. ČR bude usilovat o ambiciózní text společné deklarace V4 pro varšavský summit navazující na obdobnou deklaraci V4 pro summit v Chicagu. V tomto kontextu je plánována série konzultací představitelů ministerstev obrany a zahraničí jak v rámci V4, tak s klíčovými spojenci, zejm. USA. Naší další ambicí bude pokročit v implementaci Readiness Action Plan (RAP) tak, aby byla jednotlivá jeho opatření realizována již do varšavského summitu. Budeme usilovat o aktivní zapojení V4 do implementace jednotlivých opatření RAP s důrazem na Síly velmi vysoké pohotovosti a další posilování role Mnohonárodního sboru Severo-východ ve Štětíně.

V případě EU bude zásadním východiskem pro CZ V4 PRES červnové zasedání Evropské rady, které se bude věnovat obranným otázkám. ČR se zaměří na koordinaci implementace závěrů ER v oblasti CSDP, včetně implementace společných pozic zemí V4 k prioritním otázkám, zejména v kontextu aktualizace Evropské bezpečnostní strategie. V rámci českého předsednictví bude završen proces přípravy a vyčlenění do pohotovosti Visegrádského bojového uskupení Evropské unie (V4 EU BG). Ambicí je následně ponechat stálejší strukturu V4 schopnou nasazení jak v rámci EU, tak NATO. V této souvislosti bude pokračovat také příprava na vyčlenění V4 EU BG do pohotovosti v roce 2019. Během certifikačního cvičení Common Challenge 2015 budeme také usilovat o uspořádání diskuze na úrovni ministrů obrany s cílem prověřit efektivnost národních rozhodovacích mechanismů při případném nasazeníV4 EU BG.

Perspektivním tématem visegrádské spolupráce je také kybernetická bezpečnost. CZ V4 PRES bude usilovat o prohlubování a zvyšování efektivity spolupráce v rámci Central European Cyber Security Platform (CECSP). Půjde především o harmonizaci pozic zemí V4 k zásadním tématům kybernetické bezpečnosti v rámci mezinárodních organizací, organizaci expertních workshopů a zavedení standardů a zabezpečených kanálů v rámci komunikace mezi státy CECSP. V4 také bude pokračovat v praxi spolupráce specializovaných policejních útvarů a národních „centers of excelence“ zaměřených na výzkum v oblasti kybernetické kriminality.

Další důležitou oblastí bezpečnostně-obranné spolupráce V4 je profesionální vojenské vzdělávání. CZ V4 PRES bude podporovat aktivity v rámci Programu vojenského vzdělávání visegradské skupiny (VIGMILEP), který přispívá k synchronizaci a interoperabilitě vojenského vzdělávání v rámci V4, a napomáhá tak ke zlepšování kvality vojenského vzdělávání i v zemích V4. 

CZ V4 PRES bude prohlubovat obrannou spolupráci ve formátu V4+, a to zejména s  USA a Německem. Budeme také aktivně podporovat posilování vazeb mezi V4 a NORDEFCO.
 

5. Aktivní naplňování principu solidarity v EU                                                                          

Česká republika bude pokračovat v dosavadní praxi úzké spolupráce a koordinace pozic zemí V4 jak před významnými unijními jednáními, tak během pravidelného setkávání na politické i pracovní úrovni. Témata EU představují pevnou součást spolupráce předsedů vlád zemí Visegrádské skupiny, kteří také budou pokračovat v zavedeném schématu koordinačních schůzek.

Hlavní oblasti koordinačních jednání zahrnují hospodářskou politiku (vč. vnitřního trhu, digitální agendy a sociální dimenze), dopravu, energetiku, ochranu klimatu, azyl a migraci. ČR bude v případě potřeby v návaznosti na vývoj a obsah jednání na evropské úrovni reagovat také na další témata. V návaznosti na SK PRES hodlá ČR iniciovat aktivity směřující k získání větší podpory veřejnosti pro myšlenku evropské integrace.

Zvláštní důležitost pro CZ V4 PRES má aspekt solidarity v evropské integraci zahrnující sociální dimenzi integrace a politiku soudržnosti. Svůj unijní rozměr mají i dvě následující priority českého předsednictví, tj. rozvoj infrastruktury a boj proti daňovým podvodům, které s touto prioritou těsně souvisejí. Protože mají též silný přeshraniční a regionální rozměr, uvádíme je separátně.

a) Sociální dimenze integrace

Cílem ČR bude především koordinace pozic V4 k legislativním návrhům či iniciativám Evropské komise a členských zemí s dopadem v sociální oblasti, a to v zájmu posilování zaměstnanosti, volného pohybu pracovních sil, ochrany pracovníků a omezení negativních dopadů sociálního vyloučení a chudoby. To vše mimo jiné v souladu s plány Komise na podporu růstu a konkurenceschopnosti a v kontextu diskusí o posílení úlohy sociálních ukazatelů v rámci evropského semestru. Neméně důležitou součástí tohoto plánu je vytváření podmínek pro dobrý zdravotní stav populace, který je jedním z faktorů přispívajících ke zvýšení zaměstnanosti, zaměstnatelnosti, produktivity práce i sociálního začlenění.

Kromě definice společných pozic a expertních konzultací v rámci spolupráce ministerstev práce a sociálních věcí a zdravotnictví bude garance ochrany sociálních a zaměstnaneckých práv důležitým tématem i v dalších oblastech spolupráce zemí V4. Důležitý sociální prvek v kontextu konkurenceschopnosti bude mít např. spolupráce ministerstev dopravy, kde jsou jednou z tematických priorit CZ V4 PRES sociální aspekty nákladní silniční dopravy (konkrétněji viz příslušnou kapitolu v následující části programu).

b) Kohezní politika EU

Vzhledem k důležitosti kohezní politiky pro země Visegrádu bude cílem CZ V4 PRES intenzivní diskuse nad budoucností kohezní politiky a Evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF), které jsou klíčovými investičními nástroji EU na podporu růstu a zaměstnanosti stejně jako významným podněcovatelem inovativní ekonomiky a konkurenceschopnosti.

Kromě koordinace pozic zemí V4 je třeba vzájemně sdílet udržitelné a měřitelné výsledky politiky soudržnosti ve státech EU a přispět k jednotnému přístupu EK ke všem členským státům. CZ V4 PRES chce také navázat na LV EU PRES a přispět ke zjednodušení administrativy realizace politiky soudržnosti na unijní úrovni, maximalizaci využití prostředků, dokončení a uzavření programového období 2007–2013 a hladkému počátku realizace nových programů období 2014–2020, k čemuž bychom mj. chtěli využít jednorázové setkání na úrovni ministrů či náměstků zodpovědných za politiku soudržnosti.

Kromě toho bude snahou ČR plné využití možnosti společných přeshraničních projektů financovaných v rámci Investičního plánu pro Evropu. V této souvislosti chceme zefektivnit koordinaci při generování vhodných společných projektů. Aktivity V4 by měly být zaměřeny nejen na vznik společných projektů (mezi členy V4 i se třetími partnery), ale také na přípravu a podporu realizace projektů jen v některých V4 zemích.

Konkrétní seznam setkání organizovaných CZ V4 PRES (konkrétně především MMR) ve výše uvedených tématech obsahuje příslušná část tohoto programu.

6. Digitální agenda a rozvoj infrastruktury                                                                                            

Digitální agenda se zdaleka nevyčerpává jen rozvojem infrastrukturních projektů, přesto má k infrastruktuře v širokém smyslu velmi blízko. Obě témata pak souvisí jak se spoluprací v EU, tak s vnitřní soudržností V4. Digitální agenda je jednou z priorit širší politické unijní strategie Evropa 2020 a bude jednou ze stěžejních politik EU v roce 2015. CZ V4 PRES v této oblasti naváže na program SK V4 PRES a na práci “V4 Innovation Task Force”.

Soustředit se přitom budeme předně na oblasti, které mají potenciál zvyšovat konkurenceschopnost inovativních start-upů a napomohou k tvorbě nových pracovních míst, tj. zejména zvyšování digitální gramotnosti a elektronických dovedností, zlepšování regulatorního prostředí pro přeshraniční elektronické obchodování, zjednodušení podmínek pro zakládání nových podniků, podpora výzkumu a vývoje digitálních technologií.

V mezinárodním kontextu se budeme soustředit především na USA jako lídra v digitálních technologiích: nabízí se prezentace inovativních řešení, společná prezentace firem v oblasti robotiky / umělé inteligence či konference V4 k tématu správy internetu ve Washingtonu, D.C. CZ V4 PRES také naváže na dubnovou prezentaci start-upů v rámci slovenského předsednictví a uspořádá obdobnou akci, jejímž cílem bude mj. zvýšení obecného povědomí o potenciálu spolupráce firem z USA a zemí V4. Země V4 se zaměří na utváření společné V4 platformy spolupráce (tj. např. sdílení informací, znalostí, zkušeností a osvědčené praxe, zvyšování publicity prostřednictvím společenských akcí, prezentace start-upů atd.) v Silicon Valley s cílem podpořit V4 start-upy a zvýšit investiční atraktivitu visegrádského regionu. Předpokladem úspěchu takové společné platformy však je, aby všechny V4 země měly na místě stálého představitele.

Předmětem diskuse v rámci V4 bude i strategie k Jednotnému digitálnímu trhu, kterou Evropská komise zveřejnila v květnu 2015, a dále rozvoj přístupových sítí nové generace (NGA). Ten je vhodné podporovat mj. z prostředků ESIF, neboť právě na podporu výstavby a modernizaci NGA sítí se všechny státy V4 v současném programovém období zaměřují.

Přestože má také mnohem širší rozměr, s budováním infastruktury souvisí i územní rozvoj, jehož intenzivnější koordinaci v rámci zemí bychom se chtěli věnovat. Významné záměry v území chceme konzultovat zejména prostřednictvím koordinace celostátních dokumentů územního rozvoje jednotlivých zemí V4. Kontext intenzivnější spolupráci v této oblasti dává i plánovaná evropská regionální konference Evropské hospodářské komory OSN „Evropský Habitat“, která bude přípravnou akcí pro celosvětovou konferenci v r. 2016. V rámci CZ V4 PRES chceme uspořádat první setkání ministrů V4+ zodpovědných za bydlení a získat případné vstupy středoevropského regionu do této konference.

Co se týče dopravní infrastruktury, CZ V4 PRES se zaměří na téma budování vysokorychlostních železničních spojení v rámci transevropské dopravní sítě (TEN-T). Konkrétně bude české předsednictví V4 usilovat o vytvoření platformy pro předávání aktuálních informací ohledně implementace přeshraničních dopravních projektů a navazujících spojení. V souladu s Memorandem o porozumění v oblasti budoucího rozvoje dopravních sítí zemí Visegrádské skupiny (Memorandum of Understanding Concerning the Roadmap for Determining the Future Development of the Transport Networks of the Visegrad Group Countries), přijatým premiéry V4 zemí dne 24. června 2014, CZ V4 PRES se také zaměří na rozpracování indikativního seznamu dopravních projektů k realizaci po r. 2020. Konkrétní aktivity k tomuto a dalším tématům v oblasti dopravy viz v následující části programu.

7. Boj proti daňovým podvodům a únikům                                                                                             

Přeshraniční daňové podvody a úniky v současné době představují závažný problém pro všechny země V4 i na unijní úrovni. Zvýšení účinnosti a efektivnosti výběru daní je jedním z klíčových témat unijní i regionální spolupráce a tato priorita CZ V4 PRES proto těsně souvisí jak s koordinací v rámci EU, tak s přeshraniční spoluprací v rámci visegrádské skupiny a širšího středoevropského regionu.

Z pohledu České republiky jsou nejpalčivějším problémem podvody při výběru daně z přidané hodnoty (DPH), a to zejména v případě tzv. karuselových podvodů (Tzv. karuselové, či kolotočové, podvody (angl. carousel frauds) využívají toho, že dodání zboží do jiného členského státu EU je od DPH osvobozeno. Povinnost odvést daň se hromadí u prvního obchodníka, který zboží získá z jiného státu a prodává ho v rámci stejného státu, ve kterém on sám působí.). Regionální spolupráce, opodstatněná přeshraničním působením organizovaného zločinu, je vhodným prostředkem k intenzivnějšímu boji proti těmto nelegálním aktivitám. V rámci problematiky DPH na úrovni EU je třeba usilovat o dosahování konkrétních výsledků a co nejrychlejšího pokroku.

S bojem proti daňovým únikům souvisí i velmi komplexní a ambiciózní akční plán BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) obsahující 15 opatření (resp. cílových oblastí). BEPS je sice vyvíjen v rámci OECD, nicméně některé jeho prvky jsou předmětem analýzy ze strany EU (včetně zvažování možnosti jejich zapracování v rámci EU) a vzájemná spolupráce a koordinace států V4 v této oblasti bude užitečná.

Spolupráce v rámci skupiny V4 je klíčová rovněž pro boj s podvody a úniky v oblasti spotřebních daní (např. pašování a padělání tabákových výrobků nebo zneužívání denaturačních prostředků a minerálních olejů). Přestože se jedná o oblast, která disponuje právně závaznými nástroji na vzájemnou spolupráci (viz nařízení Rady č. 389/2012), považuje ČR bližší spolupráci v rámci regionu střední a východní Evropy, a obzvláště zemí V4, v boji proti daňovým únikům za prioritní. Budou pokračovat společná jednání a příprava výměny dat a jednotné metodologie pro stanovení společných prahových hodnot pro země V4 pro účely rizikové analýzy.

Konkrétní aktivity v této oblasti plánují ministerstva financí a vnitra. Zahrnují jak pravidelná setkávání na expertních i vyšších úrovních k aktuálním otázkám v souvislosti s odhalováním daňových podvodů u spotřebních daní a DPH, tak rozšíření spolupráce i o další země mimo V4 (více viz v následující části programu).

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Fotogalerie [F] fotogalerie