Aktuálně
7. 4. 2015 10:21
ČR pokračuje v budování dálnic, premiér Sobotka a ministr Ťok dnes zahájili stavbu dalších úseků D3
Obě zahájené stavby na dálnici D3, mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a mezi Borkem a Úsilným, by měly být dány do provozu za tři roky, tj. v březnu 2018, a proti předpokládané ceně o cca polovinu levněji. Pětikilometrová stavba z Veselí nad Lužnicí byla vysoutěžena za 635 milionů korun, tříkilometrová stavba z Borku za částku 718 milionů korun (částky bez DPH).
„Zrychlení výstavby páteřních komunikací, zejména přeshraničních spojení je dalším krokem v naplňování priorit vlády. Jen v roce 2015 by měly být zahájeny stavby 125 kilometrů vyšších tříd, v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je letos připraveno pro čerpání až 94 miliard korun. Dálnice D3 je strategickou komunikací, která má do budoucna propojit Prahu a Linec, tedy Českou republiku s Rakouskem. Současně chceme více investovat do rekonstrukce silnic nižších tříd. Proto vláda vyčlení v roce 2015 4,5 mld. korun pro kraje, aby mohly urychlit opravy silnic 2. a 3. tříd,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka.
Jedním z klíčových úkolů rezortu pro další období je závazek České republiky dokončit dálniční spojení s Rakouskem. U našich jižních sousedů je v pohybu také příprava stavby tzv. severní dálnice A5 mezi Schrickem a Poysbrunnem směrem na Mikulov – a stále platí, že Česká republika plánuje spojení s Vídní čtyřpruhovou silnicí. Dálnici S10 z Lince pak kolegové z Rakouska plánují dokončit severně od Freistadtu. „Svou rakouskou kolegyni jsem dnes znovu ubezpečil o tom, že výstavba dálnic a klíčových silnic v České republice bude v dalším období akcelerovat. Dnešní start stavebních prací na dvou úsecích D3, pětikilometrového úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec a tříkilometrového úseku Borek – Úsilné, je v tomto směru skvělou zprávou, a rozhodně ne poslední,“ řekl Ťok.
Už minulý týden byla zahájena další důležitá stavba na rychlostní silnici R4 ze Skalky ke křižovatce u Příbrami, u níž se společně s R7 uvažuje o rehabilitaci tzv. PPP projektů. „Konferenci věnovanou PPP projektům připravujeme ve spolupráci s Asociací pro rozvoj infrastruktury 16. dubna ve Slovanském domě v Praze. Společně s novým vedením ŘSD se snažíme dohnat skluz za minulá období. Letos zahájíme stavby 125 km silnic vyšších tříd, tedy dálnic, rychlostních silnic nebo silnic I. tříd, a v roce 2016 dokonce více než 200 km silnic,“ uzavřel ministr Ťok, který znovu připomenul také důležitou metodiku pro zadávání dopravních staveb formou Design-Build připravenou SFDI. Ta může u vhodných staveb výrazně snížit vady projektové dokumentace a zrychlit přípravu projektu.
Silniční stavby s předpokládaným zahájením realizace v roce 2015 |
Délka v km |
---|---|
I/22 Strakonice | 1,5 |
I/34 Božejov - Ondřejov – Pelhřimov | 5,4 |
I/26 Staňkov přeložka | 3,0 |
I/62 Děčín – Vilsnice | 1,8 |
I/14 Kunratice - Jablonec nad Nisou | 2,6 |
I/53 Lechovice, obchvat | 4,4 |
I/38 Znojmo obchvat II | 3,4 |
I/49 Vizovice – Lhotsko | 2,3 |
I/11 Opava severní obchvat - východní část | 1,5 |
I/68 Třanovice – Nebory | 6,1 |
I/35 Valašské Meziříčí – Lešná 3. etapa | 0,7 |
I/37 Pardubice – Trojice | 1,0 |
I/35 Rožnov pod Radhoštěm – křižovatka | 1,4 |
I/2 Kutná Hora most ev. č. 2-013 | 0,2 |
I/26 Plzeň most ev. č. 26-009..1,2 (Letná) | 0 |
I/35 Zubří křižovatka se sil. III/01877 | 0,5 |
I/38 Nová Ves, most ev. č. 38-034 přes trať ČD | 0,4 |
I/38 Malín, rekonstrukce mostu ev. č. 38-042 | 0,1 |
I/19 Žďár nad Sázavou - Mělkovice, přeložka | 0,9 |
R1 510 Satalice – Běchovice | 3,8 |
R4 Skalka – křiž. II/118 | 4,8 |
R7 Postoloprty – MÚK Bitozeves | 3,8 |
R49 Hulín – Fryšták | 17,3 |
D1 0137 Přerov – Lipník | 14,3 |
D3 0308C Veselí nad Lužnicí – Bošilec | 5,1 |
D3 0309/I Bošilec – Ševětín | 8,1 |
D3 0309/II Ševětín – Borek | 10,7 |
D3 0309/III Borek – Úsilné | 3,2 |
D1 modernizace – úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice - EXIT 34 Ostředek | 4,6 |
D1 modernizace – úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ | 7,2 |
D1 modernizace – úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka | 3,6 |
Silniční stavby s předpokládaným zprovozněním v roce 2015 |
Délka v km |
---|---|
I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice – I/17 | 5,9 |
I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava Ostrava | 9,8 |
R1 ul. Na Radosti napojení na SOKP | 1,0 |
R6 Lubenec - Bošov | 4,1 |
R35 MÚK Opatovice, dostavba estakády* | 4,2 |
R46 – MÚK Vranovice - Kelčice MÚK Brodek u Prostějova | 0,9 |
D1 modernizace - úsek 14, EXIT 104 Větrný Jeníkov - EXIT 112 Jihlava | 8,5 |
D1 modernizace - úsek 21, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš | 9,1 |
* v roce 2015 dojde k dokončení stavby, zprovoznění však bude možné až po dokončení navazujících úseků
Zdroj: Ministerstvo dopravy