Aktuálně

25. 6. 2012 12:48

Dostavba dálnice D3 nezatíží veřejné rozpočty

Vláda v úterý projedná možnost realizace PPP projektu na celkem 18,8 km dlouhý dosud nedokončený úsek dálnice D3 Bošilec – Borek u Českých Budějovic. Jde o zatím první projekt tohoto typu v rámci dopravní infrastruktury.

Dálnice - ilustrační obrázek Dostavba dálničního úseku výrazně přispěje ke zkvalitnění dopravní obslužnosti v Jihočeském kraji. Zároveň tak napomůže vyššímu ekonomickému růstu v regionu. Vzhledem k tomu, že bude výstavba financována ze soukromého kapitálu, nebude navíc klást nároky na výdaje z veřejných rozpočtů a současně přinese nejen nabídku pracovních příležitostí v sektoru dopravních staveb, ale i řadu příležitostí pro stavební společnosti, které se vzhledem k ekonomické krizi stále potýkají s poklesem zakázek.

Věřím, že realizace PPP projektu na D3 je vzhledem k nejistotám spjatými s prognózami tuzemské i evropské ekonomiky správnou cestou pro další rozvoj kvalitní dopravní infrastruktury,“ říká ministr dopravy Pavel Dobeš. Jde podle něho o doplňkový model financování dopravní infrastruktury.

Vláda přerušila na své poslední schůzi projednávání materiálu o týden, aby ještě upřesnila některé formulace v záměru. „Ještě je nezbytné dopracovat některé záležitosti, které souvisí s koncesním řízením a se zadáváním. Vláda je samozřejmě toho názoru, že to musí být otevřené výběrové řízení,“ vysvětlil po jednání kabinetu minulý týden premiér Petr Nečas.

Dotavba by mohla být hotová již v roce 2016

Pokud vláda návrh schválí, připraví ministerstvo dopravy podklady pro možnost zahájení zadávacího řízení na výběr koncesionáře. Poté musí kabinet opět dle novelizovaného zákona o veřejných zakázkách opětovně návrh odsouhlasit. Stavba by mohla začít již na jaře roku 2014, dokončena by takto mohla být již v roce 2016. Celkové investiční náklady na tento úsek se odhadují na přibližně kolem pěti miliard korun.

PPP projekt D3 má být založen na platbě za dostupnost. Koncesionář tak má hradit splátky v závislosti na tom, jak bude dodržovat parametry kvality provozování daného úseku dálnice. Platby za dostupnost budou poskytovány od okamžiku zprovoznění projektu, přičemž předpokladem je 30 let provozování.

Konečná cena roční platby za dostupnost, která bude jediným zásadním hodnotícím kritériem podaných nabídek, bude známa v okamžiku podání závazných nabídek,“ uvedl k tomu ministr Pavel Dobeš. Konečná platba za dostupnost ovšem nezahrnuje pouze splátky investičních nákladů, ale i platby za provoz a údržbu, stejně tak jako úhradu finančních nákladů.

Inspiraci hledalo MD v zahraničí

V České republice nebyl zatím úspěšně zrealizován žádný PPP projekt v oblasti silniční infrastruktury. Podle zkušeností ze zemí jako je například Velká Británie, Francie, Německo nebo Nizozemí, kde je tato forma financování naprosto běžnou záležitostí, vychází realizace silničních staveb pro jejich zadavatele výhodněji než metoda klasická.

Výhodou je zejména komplexní realizace projektu jedním partnerem, ale i jeho odpovědnost za kvalitu infrastruktury, poskytovaná plnění v rámci celoživotního cyklu i rozdělení rizik mezi veřejný sektor a soukromý sektor tak, že každá strana nese takové riziko, které dokáže lépe řídit.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Veřejně-soukromé partnerství (PPP)

Je forma spolupráce mezi orgány veřejné správy a podnikatelským sektorem. Cílem této spolupráce je zabezpečit prostřednictvím soukromého sektoru financování, výstavbu, obnovu, správu či údržbu veřejné infrastruktury nebo poskytování veřejné služby.

Související zprávy

Fotogalerie [F] fotogalerie