Aktuálně

14. 6. 2012 16:37

Premiér: Vzdělání musí být uplatnitelné na trhu

Předseda vlády Petr Nečas během dnešních interpelací v Poslanecké sněmovně zdůraznil ambice své vlády pracovat na zvýšení kvality českého školství.

Premiér Petr Nečas v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČRSoučasný trend vývoje českého školství, a to i přesto, že se nyní pohybuje v řadě faktorů v průměru nebo nadprůměru mezi zeměmi OECD, by podle mezinárodních studií mohl vést v budoucnu k zásadní ztrátě konkurenceschopnosti, upozornil dnes před poslanci premiér Petr Nečas. „Odkládání zásadních změn tak má jednoznačně tristní ekonomické dopady a vláda se bude v příštích dvou letech pro zvrácení trendu snažit bojovat ze všech sil,“ prohlásil předseda vlády v odpovědi na interpelaci poslance Jana Kubaty.

Problém, který podle premiéra Petra Nečase postihuje celé školství, je kolísající kvalita a nemožnost ji postihnout či odměnit. Kvalitní vzdělávání pak předseda vlády vidí zejména v reálné uplatnitelnosti na dynamickém trhu práce. „Budu prosazovat zabudování mechanismu, který by monitoroval kvalitu školství, umožňoval zpětnou vazbu a průběžné přizpůsobování se společensko-ekonomickým změnám okolního světa,“ uvedl ve čtvrtek ministerský předseda.

Firmy spolupracující se školami mají mít výhody

Premiér během své odpovědi narazil také na téma upadajícího učňovského vzdělávání, neboť absolventi často nedisponují potřebnými praktickými zkušenostmi s reálným pracovním prostředím. Podle premiéra Petra Nečase je cílem vlády vytvořit podle funkčních zahraničních modelů vhodné podmínky pro spolupráci škol s firmami, například v podobě daňového zvýhodnění. „Takový model odborného vzdělávání se přizpůsobuje aktuálním potřebám a odpovídá současným technickým požadavkům,“ vysvětlil premiér s tím, že zaměstnavatelé se tak zároveň budou podílet na financování vzdělávání.

Podle předsedy vlády je ale třeba se zaměřit na všechny stupně školství, a to od předškolní péče a podporu firemních školek, přes zhoršující se výsledky žáků základních škol, nastavení státních maturit, až po terciární vzdělávání, kde premiér Per Nečas zdůraznil především jeho kvalitu, nikoli kvantitu.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvyšování kvality českého školství

Záznam interpelace na stránkách poslanecké sněmovny.

Související zprávy

Fotogalerie [F] fotogalerie