Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

18. 8. 2011 12:10

Tisková konference k výroční zprávě NERV, 18. srpna 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, hezké dopoledne, dovolte mi, abych vás přivítal na tiskové konferenci u příležitosti ohlédnutí za roční činností současné NERV a výhledem plánu její další činnosti. Dovolte mi, abych zde přivítal předsedu vlády pana Petra Nečase a současně přítomné členy NERV pány Tomáše Sedláčka, Jana Procházku, Miroslava Zámečníka, Petra Zahradníka, Michala Mejstříka, Daniela Municha a Jiřího Nekováře. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, my jsme připravili materiál, který rekapituluje roční působení NERV, včetně její výroční zprávy. Já bych chtěl velmi vyzdvihnout činnost NERV a poděkovat všem jejím členům za práci, kterou dělají pro ČR.

Pro vládu je užitečná a cenný intelektuální zdroj, díky kterému provádíme řadu kroků v praktické politice. Já bych chtěl zdůraznit, že NERV není nárazová činnost, pracuje systematicky a pravidelně, každý měsíc se schází v plénu pod vedením předsedy vlády, pravidelně pracovalo 6 skupin, veřejné finance, důchodová reforma, boj proti korupci, vztahy k EU, konkurenceschopnost, podpora podnikání. Členové NERV odvedli v těchto skupinách obrovský kus práce a i koneckonců odkazy na činnost těchto skupin a jejich zprávy jsou k dispozici ve výroční zprávě. Není v časových možnostech tu popsat veškerou činnost NERV, tak bych se soustředil na několik důležitých kroků a návrhů. Musím velmi vyzdvihnout protikorupční oblast, ve které návrhy NERV měly silný vliv na kroky vlády, včetně návrhu opatření. Včetně zavedení hodnocení korupčních rizik, což se stane novou částí legislativních pravidel v ČR. Chtěl bych ocenit podíl NERV na zpracování strategie konkurenceschopnosti. To je klíčový dokument. Budoucnost naší země nespočívá pouze v tom, abychom konsolidovali veřejné finance. Když nebudeme mít konkurenceschopnou ekonomiku, tak konsolidace veřejných financí přinese odstranění problémů jen krátkodobě a dlouhodobě ne. Koneckonců se to ukazuje na příkladu řady zemí EU, které mají tyto silné problémy v rozpočtu, ale za těmi jsou hlubší problémy v oblasti konkurenceschopnosti a generace hospodářského růstu. Musíme být schopni vidět i dále než za nejbližší roh, nejen stabilizovat finance, ale vytvořit předpoklady pro konkurenceschopnou ekonomiku. V tomto byl přínos NERV a její skupiny exemplární a velmi cenný a podnětný. NERV se zabývala i důchodovou reformou a to já uvedu jako příklad, kdy se vláda v celé řadě neshodla s NERV ve svých návrzích, tím chci demonstrovat, že pro vládu je cenné i to, když NERV má jiný názor než vláda a než kompromis, který je výsledkem jednání koalice. NERV nefungovala pouze jak nějaký prvek podpory vlády, ale i jako zpětnovazební prvek a myslím, že ta otevřená komunikace, která je, je podnětná a pro nás, členy vlády nesmírně užitečná a chtěl bych za ní poděkovat. Další důležitou oblastí jsou návrhy v oblasti zdravotnictví, zde bych řekl, že v oblasti reformy celou řadu kroků, které se týkají jednotné právní normy pro pojišťovny, trestní odpovědnosti statutárních orgánů či elektronických aukcí léků, tak zde se ukazuje, že podněty jsou užitečné a vláda je jimi inspirována ve své činnosti. Já bych nyní poprosil zástupce jednotlivých pracovních skupin, aby provedli jakési shrnutí práce.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, poprosím jako prvního pana Tomáše Sedláčka k pracovní skupině veřejné finance.

Tomáš Sedláček, člen NERV: Dámy a pánové, je mou smutnou povinností zde zastoupit Eduarda Janotu, který vedl tuto skupinu po většinu její činnosti. Já pouze doplním to, co zde mělo být řečeno. Naše skupina je nejdůležitější, protože máme na starosti to, oč tu běží, totiž snížit tendenci zadlužovat veřejné finance, a vnímáme se jako zastřešující skupina, která nedoporučuje nic konkrétního k jednotlivým oblastem, ale doporučujeme pravidla tak, aby rozpočet v tom procesu doznal co nejméně možností zadlužení. Je tu existence fiskálního pravidla, o kterém se hovoří od prvního NERVu, a to pomoci ministerstvu financí posílit roli, do zadlužování zavést pravidlo, které nebude výsledkem politického konsenzu či nálady, ale bude tam pevná vazba na pravidlo, které bude dlouhodobé, a nebudeme muset každý rok procházet podobným maratónem. S tím souvisí rozpočtová rada, to je věc, která by měla pomoci těm členům vlády, kteří jsou fiskálně zodpovědní. Vnímáme to, že je to nelehká pozice a chtěli jsme doporučit pravidla fiskální rady, jak se vláda rozhodne. My jsme pracovali ve variantních možnostech. JIM je věc, o které bude podrobněji hovořit profesor Mejstřík, a též jsme se mírně dotkli zdanění, kde navrhujeme od zdanění práce spíše ke zdanění spotřeby.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, dalším důležitým tématem je důchodová reforma. O pár slov prosím pana Jana Procházku.

Jan Procházka, člen NERV: Dobrý den, dámy a pánové, já jen v krátkosti k důchodové reformě. My jsme vloni v této skupině navázali na práci Bezděkových komisí číslo 1 a 2, které byly doplněny dalšími členy, jako je třeba Adam Munich a moje osoba. Jak pan premiér naznačil, my jsme představili výstupy v prosinci 2010, ale neexistovalo jedno jediné zasedání NERV, kde bychom se k tomu nevraceli. Každý měsíc jsme diskutovali návrhy na zlepšení a v této diskusi budeme pokračovat i v podzimních měsících. Některé návrhy již vláda přijala v malé reformě, ať už sjednocení odchodů do důchodu, valorizace penzí bez vlivu vlády anebo počítání důchodů z celoživotního příjmu, to jsou věci, které by měly platit od podzimu 2011. A druhou kapitolou jsou věci ve velké důchodové reformě a to je sjednocení DPH, na kterém jsme se shodli, vytvoření druhého fondového pilíře v důchodovém systému, který je nově nepovinný.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, dalším tématem, které řešila NERV, byl boj proti korupci, prosím o pár slov opět pana Tomáše Sedláčka.

Tomáš Sedláček, člen NERV: Tuto skupinu měl na starosti Pavel Kohout, který tu není, dovolím si zastoupit a jen stručně shrnu, že většina našich návrhů šla směrem k transparentnosti zveřejňování smluv. Musím konstatovat, že jsem rád, že mnoho z toho se již stalo a je to nelegislativní krok, který mohl být schválen rychle. Dávali jsme velký důraz na centrální nákupy a pochopitelně jsme strávili čas s neziskovým sektorem, MMR v debatách o veřejných zakázkách, kde i malé úspory v řádech % znamenají miliardové úspory státní kasy. A věc, kterou zde pan premiér zmínil, hodnocení rizik v přijímané legislativě, říkáme tomu CIA.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, k tématu vztahy v EU prosím pana Petra Zahradníka.

Petr Zahradník, člen NERV: Dobrý den, dámy a pánové, naše pracovní skupina byla do jisté míry komplementární s některými sesterskými skupinami, zejména skupinou pro konkurenceschopnost. Hlavním obsahovým bodem byla příprava principů a pravidel pro příští programovací období z hlediska čerpání fondů. Vzhledem k tomu, že tento proces bude i nadále pokračovat, tak si dovedu představit, že velkou náplní této skupiny i pro podzimní a jarní období bude toto téma. My jsme navrhli, aby fondy v ČR byly využívány moderněji, aby byl respektován princip růstu a návratnosti, aby se využívaly i jiné modernější návratné prostředky, tzv. nová finanční architektura, a toto i vztah vůči žadatelům a příjemcům byl komfortnější a přehlednější než v současné době. Jestliže fondy EU představovaly toto klíčové zaměření naší skupiny, tak jsme se v mezičase nevyhnuli tomu, že během první poloviny roku krize a snaha řešit tyto záležitosti, otázka paktu Euro Plus a další, byly důležitým bodem vyjednávání i z pohledu vlády a pracovní skupina přispěla svým názorem právě i k jistým námětům, které mohly být využity pro tento účel.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, konkurenceschopnost a podpora podnikání je další důležité téma, které řeší NERV, garantem této pracovní skupiny je profesor Michal Mejstřík a i jeho prosím o pár slov.

Michal Mejstřík, člen NERV: Já nevím, jestli je to nejméně důležité téma, ale v každém případě to je téma, do kterého se zapojila velká část skupin NERV. Musím říci, že my jsme tu věc vzali gruntovně ve vědomí dlouhodobých souvislostí. A de facto se ukázalo, že některé zásadní věci jako analýza agend veřejné správy, propojení registrů, že to jsou nejslabší místa. Vytvořili jsme pyramidu, kterou jsme diskutovali, kde oblast institucí byla tím nejčernějším bodem na té pyramidální mapě. Na straně druhé vidíme i ty dynamické aspekty, které zřejmě by měly ovlivnit budoucnost, my nejsme země bohatá na suroviny, ale měli bychom být zemí, která si váží talentu svých lidí. Hledali jsme sílu nejen ve vzdělanosti, ale i ve využití žen, a přišli jsme s celou řadou námětů, jak vtáhnout ženy, které mají zájem o aktivní účast. V neposlední řadě si musíme uvědomit, že ta třešinka na dortu inovace, to je věc, která je podmíněna nejenom dobrými institucemi, nejen dobrou infrastrukturou, nejen dopravní, ale i informační, ta třešinka na dortu u nás příliš nevyzrává, tak jsme se snažili nastavit několik takových pravidel, a protože ta práce byla rozsáhlá, tak u těchto nedokončeností bych zatím skončil. Děkuji.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji a k tématu financování zdravotnictví prosím pana Miroslava Zámečníka.

Miroslav Zámečník, člen NERV: Dobré dopoledne, dámy a pánové, já nebudu soutěžit s kolegy, která skupina byla nejdůležitější, protože všichni víme, že zdraví je nadevše, k tomu není, co dodat. Kromě toho, že pokud jsem měl možnost srovnávat, tak v této zdravotní skupině se podařilo skutečně extrémně těsně kooperovat s reformním týmem na ministerstvu. Podařilo se zapojit jednotlivé aktéry, od pacientských organizací, přes poskytovatele až po pojišťovny a to, co se podařilo, je konsenzus o tom, jakým způsobem dál postupovat. Pro tuto chvíli vzhledem k fiskální konsolidaci jsou nejdůležitější opatření, která by měla přinést úsporný efekt, vytvořit finanční prostor pro udržení objemu péče cestou snížení přímých nákladů, nikoliv mzdových a materiálových. Jinými slovy jsou to zmíněné pozitivní lékové seznamy, kategorizace prostředků, elektronické aukce a řada opatření transparence, které by měly vytvořit tlak na zvýšenou hospodárnost. Tady je podobný postoj k tomu, co říkal Tomáš Sedláček. Pokud jde o zveřejňování smluv na internetu, vyšší úroveň zveřejnění informací pojišťoven a do té míry, jaká doporučení NERVu jsou a do jaké míry posiluje reforma kompetence pojišťoven, tak zvýšení tlaku na odpovědnost členů statutárních orgánů pojišťoven. Tím jsem pokryl asi 10 % doporučení, ale vzhledem k tomu, že byl workshop před měsícem, tak myslím, že řada doporučení je v paměti a nebudu déle zdržovat.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, to bylo představení základního výstupu šesti pracovních skupin, které pracovaly v rámci NERVu. Základní rysy jsou součástí výroční zprávy. Já bych chtěl zopakovat, že NERV uskutečnil přes 70 pravidelných jednání, 8 workshopů, 4 velké akce na VŠ. Za ten rok je vidět velký kus práce, ale že ta práce má odraz ve vládní politice. Vláda se opírá nikoliv pouze o odborné administrativní aparáty, ale také o skupinu nezávislých, politicky nemotivovaných odborníků, kteří jsou široce respektování v ČR. Činnost NERV bude ve svém rytmu pokračovat, je tu totiž množství problémů, které musíme řešit. Zmínil bych nejen věci, které jsme prezentovali, ale i celou řadu dalších oblastí. Máme tu krizi eurozóny a příspěvek NERV k vládní politice bude cenný a nesmírně žádaný. Je tu řada aspektů, připravuje se nový rámec EU pro léta 2014-2020, nová podoba kohezní politiky a podobně. Diskuse je o tom, co se děje na světových trzích a ekonomice a v tomto nezávislost NERV a její intelektuální potenciál je pro vládu nesmírně cenným zdrojem podnětů i konkrétních výstupů a já chci říci, že si té spolupráce s členy NERV nesmírně vážím, je cenná a podnětná a těším se na další spolupráci s NERV.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, dámy a pánové, máte-li k tématu dnešní tiskové konference nějaké otázky, prosím, je prostor.

Dotaz: Jaký je názor pana premiéra a NERVu na navrhovaná opatření v eurozóně od paní Merkelové o harmonizaci korporátní daně? A že eurofondy nebudou placeny, když stát má vyšší deficit než 3 % HDP? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že my všechna opatření, která směřují k větší fiskální disciplíně, podporujeme. Určitě návrhy na zřízení protidluhových brzd v legislativním či ústavním rámci členských zemí EU je věc, která má naší podporu. A my podobné kroky chystáme, přestože v eurozóně nejsme. Moje vláda je dlouhodobým odpůrcem jakékoliv harmonizace přímých daní, včetně korporátní daně, ale na druhou stranu těžko můžeme zabránit státům typu Německa a Francie, které by se dobrovolně rozhodly si tyto kroky provést, tedy harmonizovat daňový základ. Tomu zabránit nemůžeme a ani nechceme, ale jsme přesvědčeni, že daňová otázka je otázkou konkurenceschopnosti a že do této sféry by EU vstupovat neměla. Co se týče společných eurobondů, my se na to díváme velmi skepticky a musím říci, že především pro země, které mají slušně nízkou výši úroku, tak by zavedení těchto bondů bylo věcí, která je nevýhodná, tady mluvím o Německu, Nizozemsku, Rakousku, ale i Česku. I když stojíme mimo eurozónu. Co se týče dalších opatření, například vynutitelnost některých pravidel, jsem přesvědčen, že ta diskuse jde správným směrem, protože maastrichtská kriteria nemohou být pouze politickou deklarací, mají-li mít smysl. Ukázalo se jasně, že tím, že se nedodržovala, že bylo falšováno jejich plnění, netýká se to jen Řecka, třeba nejmenovaná země přecenila míru zlatých zásob národní banky a tím se lépe dostala do maastrichtských kriterií, takže to je věc, která přinese hluboké ekonomické problémy. Má-li být pravidlo, musí být vymahatelné, toto není, nejsou-li zavedeny sankce.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Pokud chce někdo z členů NERV doplnit odpověď pana premiéra?

Jiří Nekovář, člen NERV: Ta nezávislost se projeví i v tom, že při hodnocení společného základu daně pro právnické osoby, tak ta odborná veřejnost si myslíme, že je to užitečný nástroj jak v Evropě uvolnit volný pohyb kapitálu. Respektujeme vůli politické garnitury, je to její rozhodnutí. Na druhé straně si myslím, že jak je daňový základ stanoven v EU, je to racionální východisko pro případnou novou novelu zákona o dani z příjmu, v základních kamenech. Jinak na váš dotaz na další opatření, která byla deklarována, my čekáme, co si představují pod bankovní daní, která byla verbálně řečena, ale nevíme, jakou formu bude mít, jestli bankovní transakce či jiná? Chtěl bych upozornit, že volný pohyb kapitálu a peněžních prostředků by mohl znamenat to, že by se většina transakcí přenesla mimo EU do Asie.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Možná tu budou i jiné názory?

Michal Mejstřík, člen NERV: Já bych řekl nejen k daňové harmonizaci, já bych zdůraznil, že názor dotýkající se konkurenceschopnosti, ten je zásadní. Jestli jste studovali dopis paní Merkelové a pana Sarkozyho, tak oni tam opakovaně zdůrazňují věc, která se nezdůrazňovala dlouho, to je otázka konkurenceschopnosti. Protože Evropa díky Lisabonské strategii žila v naivní představě, že napřed některé statistiky, které jsme zkoumali o výrobcích, si Evropa vylepšovala například revizí číslo 4, která pomohla se propracovat výše než při revizi 3 a podobně. Já si myslím, že právě ta daleko silnější transparence a otevřenost nás pak vede k přiznání si faktu, že Evropa má před sebou opravdu velký krok a jestliže někdo chce zavést dluhové brzdy, což je krok správným směrem, to není lusknutím prstů. Představa, že byste ve Francii nechali takto hlasovat referendum o takovém zásahu, mohlo by to skončit jako v Irsku. Všechny kroky by mohly znamenat, že by naopak to mohlo dále narušit kompaktnost prostoru. Já bych řekl, že ta výzva otevřela nové otázky a odložila naštěstí vydání eurobondů, které já neshledávám, na otevřeném transferu bohatství ze spořících zemí k těm, které rozhazují, nic pozitivního. Tolik krátký komentář.

TV Prima: Pane premiére, já bych se zeptala k problému Bátora, můžete říci jasně, do kdy a jak to budete řešit? Budete se scházet s panem Dobešem? Sejde se K9, jak to bude?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že toto není tématem této tiskovky, takže to odbudu velmi jednoduše. Tou věcí se zabývám, není bagatelní a já bych chtěl mluvit s panem ministrem Schwarzenbergem po jeho návratu ze zdravotní dovolené. Vše co jsem chtěl říci, jsem sdělil na včerejší konferenci, můj názor zazněl jednoznačně, nemám k němu cokoliv dodat, ani měnit. Když budete klást další dotazy, tak je budete klást zbytečně.

iDnes.cz: Já bych přesto využila té situace, a i když zbytečně, tady se objevila reakce jedné koaliční strany, která upozorňuje na to, že by vláda, pokud ta situace bude trvat, nemusela příští týden se věnovat daňové reformě a tím pádem by se nemuselo stihnout projednání hazardu, chci se zeptat, zda je ohroženo, zda vnímáte ohrožení projednávání daňové reformy či zdanění hazardu od roku 2012?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já věřím, že všechny tyto problémy na základě zdravého úsudku a zodpovědného chování vyřešíme.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, nemáte-li další otázky, díky za pozornost.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference k výroční zprávě NERV, 18. srpna 2011

Související zprávy