Tiskové konference

15. 6. 2011 20:16

Tisková konference po jednání vlády, 15. června 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Hezký večer, dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády. Vítám zde premiéra Pera Nečase a ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, dnes zasedala vláda ČR. My jsme se zabývali vedle předem připravené agendy i aktuální situací, která nemohla nereagovat na připravovanou stávku části odborových svazů. Tady byl společně předložen materiál předsedou vlády a ministrem spravedlnosti a ministrem financí, ve kterém vláda dostala informace o zítřejší stávce a přijala také usnesení, ve kterém ukládá ministru vnitra přijmout opatření nutná k ochraně bezpečnosti, zdraví a majetku osob na stávce nezúčastněných a postupovat přitom v úzké součinnosti s primátorem Prahy. Vláda také rozhodla, podle zákona o ozbrojených silách, o použití vojenské techniky po dobu trvání stávky v dopravě, uložila ministru obrany zajistit dopravní prostředky armády v počtu do 150 autobusů a mikrobusů a poskytnou potřebný počet osob potřebných k jejich obsluze v počtu 200 osob. Tyto autobusy mohou být případně nasazeny po dohodě s ČD, aby zajistily část dopravy, která bývá zabezpečována ČD. Vláda také uložila ministru obrany v součinnosti s ministrem vnitra, ministrem dopravy a příslušnými orgány stanovit s přihlédnutím ke konkrétním potřebám trasy dopravní obslužnosti takto určených prostředků. Dále jsme schválili návrh ústavního zákona, kterým se mění Ústava ČR, týkající se přímé volby prezidenta. Podrobnosti k tomu řekne pan ministr Pospíšil. Co se týče dalších materiálů, tak vláda také projednala materiál analýzy podmínek a možnosti zařazení dětí od dvou let věku do mateřských škol a vyhodnocení dalšího řešení rozšířené péče o děti do tří let. Považujeme tento materiál za velmi důležitý, vláda ho vzala na vědomí s tím, že vláda chce vypracovat poměrně rychle návrhy zákonů, které umožní vytvořit i alternativní modely péče o malé děti, což by umožnilo lépe skloubit povolání a rodinný život pro řadu rodičů s malými dětmi. Zvýšit i zaměstnanost. My máme k dispozici i propočty NERV, které ukazují, že když by se podařilo zvýšit zaměstnanost žen ve věku 20-40 let pečujících o děti o 10 %, tak by se snížil deficit důchodového systému o 10 miliard korun vzhledem k nárůstu zaměstnanosti a příslušným odvodům. To je opatření, které má i významný rozpočtový aspekt. A chceme vytvořit celou síť možností alternativní péče od podnikových školek přes vzájemnou rodičovskou výpomoc, skupinové hlídání a podobně. Dále vláda projednala materiál, který se týká vládního výboru pro EU na vládní úrovni. Zabývali jsme se problematikou oblasti azylu a migrace, také otázkou materiálu EK, která reagovala na Národní plán reforem. Zde bych chtěl i ve vazbě na zítřejší stávku připomenout, že EK nejenže pozitivně hodnotí zvýšení odchodu do důchodu v ČR po roce 2041 na 66 let a 8 měsíců, ale v podstatě kritizuje ČR, že k tomuto zvýšenému věku odchodu do důchodu jdeme pomalu. Nejen dělat, co děláme, ale jsme ze strany EK tlačeni, je nám doporučováno, abychom tento věk odchodu zvedali rychleji. To je částečný vzkaz těm, kteří označují tuto vládu za asociální a za vládu, která dělá špatné kroky ve vazbě k důchodové reformě, že je tomu přesně naopak, že tyto kroky mají podporu nejen vlády, ale i renomovaných institucí, jako je EK a dokonce jsme tlačeni k tomu, aby tento proces byl rychlejší. Teď bych poprosil pana ministra Pospíšila, aby řekl něco k novele Ústavy, která se týká přímé volby prezidenta.

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Děkuji, pane premiére. Dámy a pánové, já jen velmi stručně představím návrh, protože je o něm vedena již několik měsíců debata. Jak víte, tak vláda začala tento návrh projednávat již v únoru tohoto roku, poté jej přerušila s tím, že proběhla čtyři jednání na úrovni koaličních stran a ČSSD. Výsledkem je částečná shoda na materiálu, který se týká přímé volby prezidenta. Co je klíčové, je shoda na samotné volbě. Tento návrh volby je obsažen také ve vládním materiálu, prezident by měl být volen klasickým většinovým dvoukolovým systémem, pokud v prvním kole nezíská někdo absolutní většinu hlasů. Do druhého kola pak postupují dva nejvíce úspěšní kandidáti. Tedy v základních rysech kopíruje tento systém většinový volební systém, který je užíván v senátu. Zákon upravuje takové věci, jako je otázka, kdo může navrhovat kandidáta, kdo vyhlašuje samotné volby plus, jak jsou upraveny konkrétní lhůty k tomu, kdy má být volba vyhlášena ve vztahu ke konci volebního období předchozího prezidenta. Co je důležité a co chci zmínit, to jsou dvě témata, která doplňují otázku přímé volby. Je to otázka právní odpovědnosti prezidenta, jak víte, dnes podle Ústavy prezident není odpovědný. Většina členů komise se shoduje na tom, že v případě změny volby hlavy státu je třeba upravit i odpovědnost s tím, že ve vládním návrhu je obsažen jakýsi kompromis, kdy my nesouhlasíme s prvkem trestněprávní odpovědnosti, to má minimum zemí, ale rozšiřujeme onu ústavní odpovědnost hlavy státu, kdy do budoucna prezident republiky by byl odpovědný též za hrubé porušení ústavního pořádku. V případě, že by došlo k takovému porušení, pak by rozhodoval Ústavní soud a případnou sankcí by mohla být možnost zbavení funkce. Nemá to tedy charakter trestněprávního opatření, nehrozí trestněprávní sankce prezidentu republiky. Chci říci, že vláda učinila změnu v návrhu, který byl takto schválen skupinami právních expertů a to v účinnosti, kdy původní návrh nedopatřením počítal s tím, že celý návrh změny Ústavy bude účinný od září roku 2012 s tím, že je zjevné, aby ta část, která nově upravuje odpovědnost prezidenta, byla účinná v případě, že proběhne volba podle nových pravidel. Aby se nová úprava odpovědnosti týkala nově zvoleného prezidenta, proto také vlády doplnila nové ustanovení, že ta část, která se týká odpovědnosti prezidenta, bude účinná až od 7. 3. 2013. Nově jsme také upravili kvóty jak pro senát, tak pro sněmovnu, neboť tyto dva orgány mají oprávnění podat návrh Ústavnímu soudu v případě, že mají za to, že došlo k hrubému porušení ústavního pořádku ze strany prezidenta. Tento nástroj by neměl být zneužíván k běžnému politickému boji, mělo by jít o výjimečnou situaci, proto vláda doplnila to, že tyto dvě komory mohou podat návrh, pokud se v nich najde ústavní většina k podání takového návrhu.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, dámy a pánové, nyní je prostor pro několik otázek, máte-li nějaké otázky. Česká televize.

ČT: Dobrý den, já bych se zeptala na těch pár detailů, které jste letmo zmínil, kdo by měl možnost navrhnout kandidáty na prezidenty? Kdo by je vyhlašoval, ty volby a saháte na délku trvání mandátu?

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Začnu od konce, tento návrh nemění délku výkonu funkce prezidenta. Navrhovat kandidáta budou moci jak občané, tak zákonodárci. V případě občana může navrhnout každý občan starší 18 let, pokud takový jeho návrh podpoří petice 50 000 občanů starších 18 let. To je v případě nominace z lidu. V případě, že navrhují zákonodárci, tak je to alespoň 20 poslanců či 10 senátorů. K vašemu dotazu, kdo by vyhlašoval volby, volby by vyhlašoval předseda senátu, protože předseda senátu je vždy ve funkci, je-li zvolen, protože senát nemůže být rozpuštěn. Volba by měla být vyhlášena 90 dnů před jejím konáním, aby se stát připravil na volby a mohla proběhnout kampaň. Volba má proběhnout v rozmezí 30-60 dnů před koncem volebního období úřadujícího prezidenta.

Aktuálně.cz: To znamená, že nástupce pana Klause by se volil přímo? Co říkáte tomu, že ČSSD to, že jste projednávali tento návrh bez toho, aby s nimi byla zásadní shoda, tak to považují za to, že chcete zamést celou věc pod koberec.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že i v úvodním svém vystoupení to pan ministr řekl, že my jsme přerušili tento bod v únoru, tedy čtyřměsíční prodleva, která byla dána na jednání se sociální demokracií, zahrnuli jsme některé změny, které požadovala ČSSD, právě onen mechanismus odpovědnosti, který tu byl definován panem ministrem, tak je jedna z věcí, která tam byla zahrnuta. Zrovna tak jsme přistoupili na jejich požadavek dvoukolové volby senátního typu. Je tu i otevřena řada dalších otázek, ale na ně bude bohatý prostor v průběhu druhého čtení ve sněmovně. Jednání nekončí, jen jsme chtěli vytvořit nosič, na základě kterého bude možné tento návrh zákona předložit do parlamentu.

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Pouze doplním, že všechny podmínky týkající se samotné volby, jsou v návrhu obsažené. Podmínky, které nebyly zahrnuty, kde se povede politická debata, se netýkají samotné volby, ale týkají se pravomocí prezidenta republiky. Jak víte, koalice má ve svém prohlášení, že se bude zabývat přímou volbou, nikoliv změnami kompetencí, to téma se může debatovat, ale není to problém samotné volby.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych jen dodal, že my jsme se zavázali změnit způsob volby, nikoliv měnit odpovědnost a pravomoci prezidenta republiky, tyto požadavky vznesla ČSSD, vznesla je nad rámec dohody o přímé volbě a vznesla je jako podmínku schválení přímé volby. Přestože sama říkala, že přímou volbu chce, tak teď vznáší další a další podmínky, ale my jsme připraveni o těch podmínkách jednat a některé z nich jsou už obsaženy v tomto návrhu.

ČTK: Já bych jen požádal pana premiéra, jestli by mohl upřesnit ta opatření, která vláda uložila ministru vnitra v té ochraně bezpečnosti a majetku lidí při stávce?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Pan ministr vnitra ví přesně, jaké jsou jeho úkoly. Já jsem se zúčastnil jednání s policejními špičkami a vedením ministerstva vnitra již v sobotu, kde byly rozpracovány jednotlivé varianty, dnes zasedal, protože se to týká exkluzivně Prahy, také pražský krizový štáb, byly přítomny i policejní špičky typu ředitele pražské krajské správy policie, prvního náměstka policejního prezidenta a podobně. Jsou přesně specifikovány úkoly z hlediska ochrany veřejného pořádku.

Mediafax: Děkuji, já bych se zeptal pana premiéra, tam byl další zajímavý bod na jednání a to byl ten tým proti solárním arbitrážím, jak to dopadlo, případně, jestli byste ho mohl přiblížit?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ne, já musím říci, že my jsme neprojednávali sestavování týmu, který bude zastupovat ČR v arbitráži, které se týkají fotovoltaických elektráren. Co jsme projednali, je usnesení, které umožňuje ministerstvu financí použít výjimku tak, aby mohlo vybrat právní poradce, kteří budou hájit ČR ve sporech kolem fotovoltaických elektráren.

ČT: Já bych se doptala k přímé volbě. V rámci koaličních stran, je tam shoda, zda měnit pravomoci prezidenta? Případně, vybočuje někdo svými požadavky?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem přesvědčen, že my jsme schopni naleznout shodu a to, že koalice byla připravená i na základě koaliční smlouvy schválit přímou volbu bez toho, aby jakýmkoliv způsobem hýbala s pravomocemi, ukazuje, že té elementární shody bylo dosaženo již před rokem při projednávání koaliční smlouvy. Další dodatečné požadavky vznáší sociální demokracie. Nikoliv někdo z koaličních partnerů.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, děkujeme za pozornost.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 15. června 2011

Související zprávy