Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

19. 1. 2011 13:50

Tisková konference po jednání vlády, 19. ledna 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, hezké odpoledne, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase, ministra financí Miroslava Kalouska a ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda ČR dnes měla více než 20 bodů v bodech s rozpravou, chtěl bych říci, že jsme se zabývali některými poslaneckými a senátními návrhy zákonů, vedle toho jsme schválili pět zbývajících věcí, které souvisely s protikorupční strategií, která bude v této dopracované verzi zpracována. Také jsme se zabývali například protidrogovou strategií, otázkou cen léků a také jsme řešili otázku restrukturalizace Letiště Praha a ČSA v podobě vytvoře ní tzv. aero-holdingu a jeden důležitý bod, schválili jsme novelu zákona o státním rozpočtu, jejímž hlavním motivem, přestože jsou tam i další věci, tak bylo především umožnit řešení problému zapojení veřejných zdrojů do financování elektrické energie z fotovoltaických elektráren, protože řešení, které svými zákony vláda a parlament schválili v loňském roce, tak vedou k tomu, že se zvýší příjmy, ale i výdaje státního rozpočtu pro zachování stejné výše schodku a to vyžaduje novelu zákona o státním rozpočtu. Já bych tedy požádal pana ministra financí Kalouska, aby doplnil tyto informace, které se týkají novely zákona o státním rozpočtu, případně Letiště Praha.

Miroslav Kalousek, ministr financí: Já jenom opravdu velmi stručné doplnění. Jistě víte, že zákon o státním rozpočtu se schvaluje trochu jinak než běžné zákony, že v prvním čtení se schválí závazné ukazatele, což jsou příjmy, výdaje, saldo, vztahy na místní rozpočty a ve druhém čtení se s těmito závaznými ukazateli, pokud je sněmovna schválí, nesmí hýbat. Rozhodnutí řešení fotovoltaiky, dovolíte-li mi ten pracovní název, padlo v období, kdy bylo projednávání státního rozpočtu už ve druhém čtení. Bylo zřejmé, že pokud použijeme veřejné výdaje dodatečně vybrané na řešení v roce 2011, abychom vyhověli právnímu řádu, budeme muset novelizovat zákon o státním rozpočtu. Je to úprava fiskálně neutrální, velmi jednoduchá, kdy na jedné straně se zvyšují příjmy o 11,7 miliardy korun, příjmy ze zdanění fotovoltaických elektráren a z emisních povolenek, na straně druhé se o stejnou částku zvyšují výdaje. O tyto výdaje bude posílena kapitola ministerstva průmyslu, ze které bude realizována ona cenová kompenzace ve výši 11,7 miliardy, aby cena elektřiny nebyla vyšší než stanovil regulační úřad. Schvalovali jsme to na této schůzi zejména proto, že odejde-li, jakože odejde, ještě dnes či zítra ráno tento materiál do sněmovny, bude ho moci sněmovna zařadit ještě na svojí schůzi, což je podstatné, aby ty prostředky mohly být vypláceny. K druhému bodu, dovolím si připomenout, že 24. 11. schválila vláda restrukturalizaci Letiště Praha a ČSA do českého aeroholding. Nebudu připomínat onu restrukturalizaci jedné mateřské a sedmi dceřiných společností. Myslím, že jste se tomu věnovali dostatečně a uložila ministerstvu dopravy zpracovat zakladatelský privatizační projekt, ministerstvu financí poté, pokud schválí onen zakladatelský projekt, předložit vládě rozhodnutí o privatizaci. Ministerstvo financí schválilo zakladatelský privatizační projekt ministerstva dopravy a předložilo dnes do vlády návrh rozhodnutí o privatizaci, což je první krok k oné restrukturalizaci, ten spočívá v tom, že bude vytvořena akciová společnost Český aeroholding. A to dnešní rozhodnutí o privatizaci se týká pouze 55 milionů korun, krátkodobých finančních aktiv, které jsou na účtech českého letiště. Ty budou vloženy do této spolčenosti, která bude mít základní jmění 50 milionů korun, rezervní fond 5 milionů korun a tak vznikne skořápka pro příští rozhodnutí, protože dalším rozhodnutím podle schválené strategie, vláda pak rozhodne o tom, aby majetek ČR, který dnes je v českém letišti a aeroliniích, byl vložen do této a.s. a bylo tedy navýšeno její základní jmění. A vláda dnes učinila první krok k oné restrukturalizaci tím, že tu společnost založila, aby pak následně mohl být její majetek navýšen o majetek, který dnes představuje Letiště Praha a aerolinie. Samozřejmě, při založení společnosti musí být jasně řečeno i personální obsazení. Český aeroholding bude mít pětičlenné představenstvo, představenstvo bude současně plnit roli vrcholových managerů, 12-tičlennou dozorčí radu, 4 členové budou zástupci zaměstnanců, 8 členů budou zástupci státu. Tato jména byla vybrána a schválena po vzájemné konzultaci mezi ministerstvem dopravy, financí a předsedou vlády a budou zveřejněna v tiskové zprávě ministerstva financí.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak, také k pěti dopracovaným bodům protikorupční strategie, pan ministr Pospíšil.

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Děkuji, dámy a pánové, jen velmi stručně. Vláda jednohlasně odsouhlasila zbylých pět bodů protikorupční strategie, na kterých pracovali tři ministři v posledních 14 dnech. Ministr vnitra, financí a spravedlnosti. Když dovolíte, pouze velmi stručná charakteristika. Byl dopracován bod, který se týká přísnějších pravidel pro nakládání s majetkem obcí a krajů. Shodli jsme se na tom, že by nějaká veřejná instituce, pravděpodobně státní zástupce, měl mít možnost žalovat smlouvy, které jsou uzavřené mezi samosprávou a například firmou nebo jinou třetí osobou, pokud se ukáže, že takovéto smlouvy jsou nezákonné nebo nevýhodné. My toto zapracujeme do celkové reformy státního zastupitelství, novely, kterou jak víte, tato vláda připravuje. Dále došlo k doplnění bodu, který upravuje změnu zákona o veřejných zakázkách, byly doplněny další body změny, tak jak je schválila na konci minulého volebního období platforma pro veřejné zakázky, kterou sestavila Americká obchodní komora. Dalším bodem, který byl odpracován, ten se týká zpřesnění institutu spolupracujícího obviněného, chcete-li, je to jakási verze korunního svědka. Vláda odsouhlasila tu podobu, kterou ministerstvo již připravilo do podoby zákona. Počítáme s tím, že jeden z pachatelů závažné trestné činnosti, který pomůže usvědčit ostatní pachatele závažné trestné činnosti, bude moci být beztrestný, nicméně, soud rozhodne o jeho vině a v rámci tzv. institutu od upuštění od potrestání nebude dotyčnému uložen trest. My si myslíme, že je to nejvhodnější řešení, právě i s ohledem na ochranu práv poškozených a obětí trestných činů, protože nic se nemění na tom, že i vůči korunnímu svědkovi bude moci oběť trestné činnosti uplatňovat své nároky na náhradu škody. Víte, že pro nás je důležité rozšiřovat práva obětí trestných činů. Došlo k definici a dohodě na bodu, který upravuje zefektivnění systému získávání informací orgány činnými v trestním řízení. Počítáme s tím, že vláda bude diskutovat o analýze, která vůbec posoudí vhodnost možných způsobů řešení zefektivnění systému zjišťování informací z finančního sektoru jednotlivými oprávněnými orgány, zvláště orgány činnými v trestním řízení. A tou poslední věcí, kde jsme našli shodu, je to důležitý bod, týká se analýzy možností odčerpávat majetek pocházející z nelegitimních zdrojů. Došlo ke shodě nad tím, že bude zpracována analýza, která bude řešit situaci, když je pachatel odsouzen za úmyslný trestný čin, při kterém chtěl získat majetkový prospěch, a podaří se prokázat, že část majetku pochází z této trestné činnosti, tak ta je dnes postižitelná. Pak je řekněme šedá část majetku pachatele, kdy není možné prokázat přímou souvislost mezi trestnou činností a tímto majetkem, ale pachatel neumí prokázat, jak majetek nabyl. A my chceme právě zanalyzovat prostředky, jak takovýto majetek postihnout. To je ten nelegitimní majetek. Takže dnes na všem byla shoda a jak jsem řekl, například ta část, která je v gesci ministerstva spravedlnosti, bude v horizontu půl roku předložena již v podobě zákonů do vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak, dámy a pánové, vaše dotazy prosím.

TV Prima: Dobrý den, já bych se rád zeptal na téma, o kterém tu podrobnější slovo nepadlo, a to jsou ty ceny léků, poslanecký návrh pana Šnajdra. Mne by zajímalo, jestli byste nemohl shrnout ty důvody, které vedly vládu ke schválení tohoto materiálu? A potom se hodně mluvilo o tom, jestli stihne projednat ve sněmovně ještě do konce měsíce, tedy jestli požádáte o svolání mimořádné schůze. Pokud ano či ne, tím pádem, kdy by ten zákon mohl začít platit? A ještě bych se zeptal na to, s jakými pocity očekáváte dnešní verdikt komise pro policejního prezidenta?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak já začnu hned tou druhou otázkou, pocity nejsou důležité, takže ty v politice nemají hrát žádnou roli. Co se týče návrhu pana poslance Šnajdra a dalších, jedná se o prodloužení platnosti opatření z tzv. Janotova balíčku, kterým mělo dojít ke snížení cen léčivých přípravků o 7 %. Cílem návrhu je zamezit zvýšení maximálních cen léčiv a nejvyšších hlášených cen přípravků s tím, že vláda se dnes shodla, že použije tento poslanecký návrh jako nosič a v průběhu druhého čtení, které by mělo být maximálně zkráceno, budeme možná hledat ještě jiný mechanismus, který mimo jiné i povede k větší možnosti přecenění některých léčiv a tím pádem ke snížení cen léků. To znění, tak jak je, včetně 7 %, není definitivní, to číslo může být jiné. A může to být také rozděleno tak, že část tohoto snížení bude bezprostředně reagovat na vývoj kurzu koruny, protože to je jeden z důvodů těchto změn a druhý, který bude bezprostředně snižovat tyto maximální ceny. Na tom je shoda, bude dosaženo koaliční shody. Mimořádnou schůzi kvůli tomu nechystáme, nicméně ten proces legislativní by měl být maximálním způsobem urychlen.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Vladimír Keblůšek, Z1.

Z1: Dobrý den, já jsem se chtěl zeptat na koncepci Lesů ČR, respektive na ty tendry, bod byl přerušen, můžete říci důvody toho, proč to bylo přerušeno? Jestli to jsou připomínky VV nebo co by se tam mělo změnit a dopracovat? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ten bod byl přerušen, jedná se o poměrně komplikovanou záležitost. Jak víte, vzbudilo to i v minulých letech, tyto tendry, obrovské množství soudních sporů, rozhodování úřadů na ochranu hospodářské soutěže, jsou tu rozdílné zájmové skupiny, někdy s velmi jaksi jasně definovanými zájmy, s tím, že my jsme si také vyžádali určitá dopřesnění od ČSÚ, protože tady je nezbytné skutečně pracovat s fakty, čili na pracovní úrovni to bylo přerušeno do příštího týdne, kdy bychom měli dostat další doplňující informace. Včetně informací ČSÚ, například jak je indexován růst cen dřevní hmoty a podobně, jak je tento index skládán a tak dále.

TV NOVA: Děkuji, já se chci zeptat, co konkrétně jste zapracovali do té protikorupční strategie z těch návrhů NERVu a Americké obchodní komory? Alespoň pár příkladů, děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já mohu říci, že v té výsledné podobě je z návrhů NERVu zapracováno úplně všechno. S jedním malým detailem, že je změněn způsob, kdy má být uvedena elektronická evidence těch výběrových řízení, kde místo datových schránek bude použita jiná elektronická verze archivace těchto údajů. A z té platformy pro otevřené veřejné zakázky AOK to bylo deset opatření, které byly zapracovány. Pan ministr Pospíšil je určitě připraven je specifikovat.

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Ano, já teď přesně neumím rozlišit, co bylo převzato z NERVu a co pochází z Americké obchodní komory, ono se to překrývá, ale je tam například věc, která byla diskutována pouze na obchodní komoře, měla by být zákonem stanovena povinnost členů hodnotících komisí podepsat prohlášení vylučující střet zájmů ve smyslu zákona o střetu zájmů, to znamená, opět je to otázka kvalifikace toho, kdo v těch komisích bude. Měla by být řešena otázka, jak přistoupit k takovému výběrovému řízení, kde je pouze jedna nabídka, to znamená, znovu se tím tématem zabývat podrobněji. Měl by být znovu přehodnocen institut důvěrných informací ve snaze opravdu zachovat důvěrné informace jen tam, kde je to třeba a nikoliv skrývat za důvěrné informace i ty věci, které mohu být transparentně zveřejňovány, to jsou tři příklady, které vám takto uvádím, které pochází z té platformy, která se scházela na konci minulého volebního období a dohodla se na konceptu.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, ČTK.

ČTK: Dobrý den, chtěl bych se zeptat na výsledek tří bodů z dnešního jednání, jeden se týká zákona o dluhopisovém programu ke krytí schodku rozpočtu. Druhý, pravidla pro zajištění spolufinancování prostředků EU a třetí, s jakým výsledkem vláda projednala ten senátní návrh zákona o rozpočtovém určení daní? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak ty dvě další otázky zodpoví pan ministr financí, co se týče senátní návrh na rozpočtové určení daní, tak vláda k tomuto návrhu zaujala negativní stanovisko a takto to bude posláno i do sněmovny.

Miroslav Kalousek, ministr financí: Návrh zákona o státním dluhopisovém programu je bohužel už standardní rutinou mnoho let. Dobře víte, že státní rozpočet byl schválen s deficitem 135 miliard korun a už v zákoně o státním rozpočtu se hovoří, jak se tento schodek vyrovná, že se vyrovná vydáním emise dluhopisů vyšším než 131 miliard korun. Promiňte mi, že teď nevím to přesné číslo nad těch 131.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: 131,6.

Miroslav Kalousek, ministr financí: 131,6, předseda vlády má vždycky pravdu. A 3,4 miliardy jsou potom dlouholeté úvěry a výpravy na účtech státních aktiv. Protože ale zákon o dluhopisovém programu musí schvalovat i senát, je vydáván zvlášť, není dáván současně do zákona o státním rozpočtu, který schvaluje pouze sněmovna, vláda ho schválila a poslanecká sněmovna a senát se jím budou zabývat. Nicméně, to politické rozhodnutí už padlo, když se schvaluje státní rozpočet a říká se, jak se vyrovná ten schodek. Co se týče pravidel, která jsme předložili společně s panem ministrem Janovským, tak mění pravidla z roku 2007, kde bylo jasně řečeno, jak se bude stát i kraje podílet kofinancováním na regionálních operačních programech. Po diskusi s kraji ta konečná pravidla, která dnes vláda schválila, zní tak, že v letech 2011-2015 bude stát kofinancovat projekty z ROP podle původních pravidel, ty, které byly schváleny do 22. 9. 2010. A to jak týkající se nekrajského majetku, tak týkající se privátního majetku. Ty, které byly schváleny po 22. 9. 2010, už kofinancování nebudou. Oproti původnímu usnesení z května, které bylo o něco přísnější, to znamená pro léta 2011-2015 větší nárok na státní rozpočet o 1,1 miliardy korun a celková úspora z těch nových pravidel oproti těm starým je 3,2 miliardy, původní úspora byla 4,3.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: S tím, že stejné řešení je zvoleno pro ROP a ROP Praha.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, další otázka, Jana Čermáková, ČT.

ČT: Dobrý den, pane premiére, já bych se ráda zeptala, bod, který jste měli mít na programu, koncepce Digitální Česko? A druhá věc, jestli jste dnes neřešil s panem ministrem Bártou kauzu ABL? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem s panem ministrem Bártou neřešil kauzu ABL, já tam nemám co řešit, já jsem mnohokrát řekl, že nejsem vyšetřovatel, soudce, ani nedávám rozhřešení, ani požehnání. To je věc, která musí být vysvětlena české veřejnosti a musí být vyšetřena v případě, že došlo k nějakému porušení zákona. Co se týče koncepce digitálního Česka, tak ta byla schválena s tím, že to znamená výrazný posun v přístupu k vysokorychlostnímu internetu. Vidíme to jako pozitivní krok včetně toho, že má být zpracována analýza, která by ukázala možnost případného snížení poplatků za využívání kmitočtového pásma, jako liberalizující opatření.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkujeme za váš čas. Hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 19. ledna 2011

Související zprávy