Tiskové konference

5. 6. 2013 13:24

Tisková konference po jednání vlády, 5. června 2013

Jan Hrubeš, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, vítejte na tiskovém briefingu po jednání vlády. Vítám pana premiéra, vítám také ministra zemědělství Petra Bendla a ministra dopravy Zbyňka Stanjuru. Pana premiéra poprosím o úvodní slovo.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda ČR vedle své standardní agendy, kterou měla na programu, se primárně zabývala problematikou povodní. Já chci zdůraznit, že velmi cítíme s našimi spoluobčany, kteří trpí pod strázněmi této povodně, a zvláště myslíme na naše spoluobčany, kteří žijí v Ústeckém kraji, protože dnes je kritický den a noc pro Povodí Labe, situace tam není jednoduchá a vláda chce udělat vše proto, aby tam, kde je to možné, jsme těmto našim spoluobčanům pomohli. Dnes jsme schválili několik konkrétních opatření, které pomůžou, jsou to skutečně věcné kroky, které pomůžou, na rozdíl od počátku právně neplatného, patetického vysílání Hradní stráže, tak toto jsou skutečně kroky, které lidem pomohu.

Za prvé, schválili jsme uvolnění prostředků ze správy hmotných rezerv pro potřeby Integrovaného záchranného systému Armády ČR, především v oblasti výdeje pohonných hmot prostřednictvím odběrové karty Správy státních hmotných rezerv, tzn. všechny složky IZS, včetně v tomto případě dobrovolných hasičů, mohou čerpat pohonné hmoty ze státních hmotných rezerv, a budou také uvolněny zařízení, materiály a prostředky z pohotovostních zásob formou výpůjčky, tzn. např. náhradní konstrukce pro mosty apod., které má Správa státních rezerv k dispozici, a tyto budou používány na odstraňování povodňových škod. Dále jsme se zabývali škodami způsobenými povodněmi na místních komunikacích a ostatním majetku obcí, tady vláda přijala opatření, podle kterého tuto záležitost bude dělat ministerstvo dopravy, protože doposud bylo takové trochu divné dělení, že komunikace I., II. a III. třídy a dálničního typu financovalo ministerstvo dopravy, opravy komunikací místních zajišťovalo ministerstvo pro místní rozvoj. A teď si představte kruhový objezd, na který ústí silnice I. třídy, která je státní, silnice II. nebo III. třídy, která je krajská, a místní komunikace, teď starosta, chudák, aby jednal hned se třemi institucemi, dvěma ministerstvy, takže všechno teď bude dělat ministerstvo dopravy, abychom to zjednodušili i starostům.

Součástí toho je i zajištění rozpočtových prostředků, kde jsme dnes schválili pro ministerstvo dopravy navýšení o 2 mld. Kč, čili teď v tuto chvíli jsou již na opravy komunikací a dopravní infrastruktury k dispozici 2 mld. Kč, podrobnosti k tomu řekne pan ministr dopravy. No a vláda schválila také návrh nařízení vlády na povolání vojáků Hradní stráže, protože ty kroky, které byly činěny, byly v rozporu se zákonem, takže vláda dnes napravila chybný krok prezidentské kanceláře. A chci zdůraznit, že v tuto chvíli je k dispozici 2 000 vojáků Armády ČR, kteří byli vládou schváleni již v neděli na odstraňování povodňových škod, včetně veškeré příslušné techniky. Já bych chtěl znovu ocenit, protože mám možnost prakticky každý den být v přímém styku s těmi postiženými oblastmi, práci všech lidí na místě od IZS až po představitele komunální sféry, členy povodňových komisí, dobrovolníky v čele s dobrovolnými hasiči. To nasazení je vynikající, tato práce si zaslouží naše ocenění a skutečně hluboké uznání a respekt. Mohu také potvrdit, že všude se tvrdě pracuje, bez zmatku, chaosu. Nesetkal jsem se s příznaky paniky nebo nějakého poraženectví. Lidé dokážou přijmout někdy velmi nepříznivý osud. Samozřejmě jsou excesy typu, že se někdo odmítá evakuovat apod. Ale myslím si, že z tohoto pohledu funguje veřejná správa a složky IZS skutečně tak, jak by měly fungovat v civilizované západoevropské zemi 21. století. Já si toho velmi vážím a chci všem aktérům jménem svým i jménem vlády za toto úsilí poděkovat. Bohužel, nemáme to ještě za sebou. Česká republika stále ještě čelí této povodňové vlně, byť se přesunula z jihu Čech do středu a na sever Čech, čekají nás ještě velmi těžké chvíle, ale jsem přesvědčen, že to společně zvládneme, protože zatím ten průběh, který byl doposud, tak zatím ukazoval vysoký stupeň nasazení, ale i použití zkušeností a zvládání těchto situací. Teď bych požádal pana ministra dopravy o stručné doplnění těch materiálů, které se týkají ministerstva dopravy a pana ministra Bendla, pod kterého spadají správy Povodí Vltavy a Labe, aby nás také stručně informoval o aktuální situaci.

Zbyněk Stanjura, ministr dopravy: Děkuji za slovo, pane premiére. Já jsem vládu informoval, že už v pondělí výbor Státního fondu dopravní infrastruktury uvolnil 1,3 mld. na odstranění škod po povodních, a to na železnice, dálnice, silnice I. až III. třídy. Dneska jsme předložili rozpočtové opatření další 2 mld., takže dneska už máme 3,3 mld. na odstraňování škod na státním i krajském majetku. Současně jsme z vlastní iniciativy ministerstva dopravy přišli s návrhem, že se budeme starat i o škody na místních komunikacích přesně z těch důvodů, které popisoval pan premiér, tzn., starostové nebudou muset řešit, kam se mají obrátit, jestli je to místní nebo krajská komunikace, protože když mluvíme o nasazení záchranářů a jejich profesionální, bezvadné práci, tak věřím, že stejně tak dobře bude veřejná správa postupovat při odstraňování škod. V okamžiku, kdy odejde voda, děláme všechno pro to, abychom byli připraveni. Možná bych doplnil, že vláda rozhodla, že nejpozději v pátek bude pro starosty připraven metodický pokyn, jak vyřizovat veřejné zakázky při odstraňování škod. Myslím, že je to velmi důležité, aby každá starostka nebo starosta nemuseli sami zjišťovat, jaký je legislativně správný postup, aby následně, až přijde kontrola za 2-3 roky, neměl pan starosta, který opravdu je ve stresu dneska, zítra a bude ve stresu i několik následujících dnů, kdy bude odstraňovat škody, aby měl jasnou podporu, aby věděl, jak přesně metodicky má postupovat, aby neporušil zákon, aby došlo k rychlému a kvalitnímu odstraňování škod a současně, aby mohl čerpat státní prostředky, které určitě pomohou, protože obecní rozpočty na to připravené nejsou. Děkuji.

Petr Bendl, ministr zemědělství: Já se pokusím jen stručně. Všichni vnímáte, že ten charakter povodně, já tomu říkám před Prahou a za Prahou, je diametrálně odlišný. Charakter povodně před Prahou, ta voda je rychlá, bere s sebou kamení a všechno to, co posbírá na jihu, odnese na sever a tam to položí. Spousta bláta, spousta různě naneseného materiálu se teď bude objevovat po polích a budou zde problémy s vysoušeči, bude potřebná každá ruka a noha. Tudíž jsme si vědomi toho, že ta role Povodí na jednu stranu končí dnešním dnem v té akutní záležitosti, ale nekončí v tom, abychom si udělali analýzu, jak se chovaly Povodí, jak fungovaly některé ty manipulační řády, abychom se na ně do detailu podívali, jestli je nechceme nějak modifikovat, jestli ten charakter povodně, který byl teď, je zásadně jiný, když byste porovnali množství srážek a hlavně jejich rychlost v období 2006 či 2002. Tady došlo, na rozdíl od předpokladů ČHMÚ, kteří varovali zejména Povodí Vltavy týden před tím, tzn., minulé pondělí už začalo Povodí odpouštět kaskádu, ale to množství vody, které předpovídalo ČHMÚ v podobě cca 650 kubíků za vteřinu, překvapilo všechny, protože přišlo v průběhu soboty 2 500 kubíků, to se jinak než na základě předpovědí ČHMÚ nedá. Kaskáda podle mého hlubokého přesvědčení udělala maximum. Není to totiž tak, jak si řada lidí myslí, když se dívá na ty přepady v hrázích přehrad, že tudy je možné odpouštět vodu, to je možné až v okamžiku, kdy voda dosáhne hřebene přehrady, jinak je možné odpouštět pouze těmi otvory, které jsou pro turbíny, popřípadě odpouštěcí kanály, a ty zdaleka nejsou nastaveny na to, aby chránily před povodněmi, celá kaskáda je nastavena na to, aby chránila Prahu před dostatkem vody, aby tady byl v průběhu léta dostatek vody, aby z Vltavy nebyla stoka, to je jeden z principů, na kterém byla kaskáda postavena. Ale přesto, myslím si, kaskáda plnila a stále ještě plní řadu užitečných záležitostí, které se týkají ochrany obyvatel, a že jsme byli schopni nejen těmi konkrétními kroky na kaskádě, ale jak jste i vy využívali možnost vidět na webových stránkách hodnoty okamžitého průtoku, okamžité hodnoty předpokládané výšky hladiny na jednotlivých povodích, tak se mohli orientovat i starostové a starostky a myslím, že ta jejich práce, jak říkal pan premiér, byla opravdu odvedena dobře. Teď bude třeba, aby IZS zejména na úrovni krajů poskytoval informace o pomoci, kterou vláda nabízí. Protože co vidíme v terénu, ukazuje se, že nejsou příliš dobře informováni, přestože se extrémně snažíme, že vláda odsouhlasila tuto pomoc, očekáváme, že i ten IZS bude plnit funkci poskytovatele informací, tak aby se mohli postižení starostové a starostky obrátit na stát a získat informaci o tom, kde můžou použít peníze a za jakých okolností.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych ještě chtěl znovu připomenout, že vláda již připravila 300 mil. Kč, které jsou k dispozici obcím a městům, je to jednoznačný vzkaz starostům z postižených míst, že jakékoliv výdaje, které teď mají v souvislosti s povodněmi, např. nákup vysoušecích zařízení, provedení nezbytných zemních prací atd., všechno, když se obrátí na kraje, bude prostřednictvím krajů hrazeno z těchto 300 mil. Je teď velmi důležité, aby kraje nečekaly a neshromažďovaly ty žádosti několik dní nebo dokonce týdnů a pak je teprve posílaly na ministerstvo financí. My chceme, aby to fungovalo tak, že okamžitě kraje to budou posílat na ministerstvo financí. Ministerstvo financí je připraveno, garantuje okamžité proplacení těchto žádostí. Také chci zdůraznit, že částky, o kterých mluvíme, my v tuto chvíli máme připraven první balíček popovodňové pomoci, tzn. 4 mld. Kč, z nichž 2 mld. Kč jsme dnes uvolnili na dopravní infrastrukturu, a 1,3 mld. ze Státního fondu dopravní infrastruktury je minimum, je začátek. To není tak, že odhadujeme škody na 5,3 mld. a nemáme na ně připravené prostředky, my od počátku říkáme, toto jsou prostředky, které díky rozumnému hospodaření se státním rozpočtem teď, okamžitě máme k dispozici a jsme připraveni uvolnit další prostředky tak, abychom tu zemi skutečně mohli rekonstruovat. Nyní, dámy a pánové, prostor pro vaše dotazy.

ČTK, Jakub Dospiva: Já bych měl několik upřesňujících dotazů. Vy jste říkal, že to rozhodnutí o Hradní stráži bylo v rozporu se zákonem, jestli se dá vysvětlit jak a proč? A k těm státním hmotným rezervám, já jsem laik, přiznám se, že nevím, co je to výdajová karta, jak to v této věci bude fungovat? A třetí věc, už některé zahraniční země nabízejí pomoc při této povodni, zda jsme reagovali, zda jsme přijali? Naposledy jsem zaznamenal, že Rusko říká, že by mohlo nějak pomoci. A zda už jste se obrátili na EU kvůli Fondu solidarity, nebo jakým způsobem se to bude dělat, koordinovat s Německem, Rakouskem? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: U té Hradní stráže je to jednoznačné, zákon o ozbrojených silách vyčleňuje Hradní stráž z Armády ČR, o nasazení ozbrojených sil může rozhodovat pouze vláda. Tzn., že vláda rozhodla o nasazení prostředků a sil Armády ČR a dneska to musela doplnit dalším usnesením, protože Hradní stráž je mimo Armádu ČR, což já tedy dlouhodobě považuji za koncepční chybu, s tím, že o těchto věcech nemůže rozhodovat pouze prezident republiky, prezidentská kancelář. I rozhodnutí o tomto nasazení je rozhodnutím vrchního velitele ozbrojených sil, které podléhá kontrasignaci předsedy vlády. Co se týče zahraniční pomoci, v tuto chvíli z hlediska materiálního to není aktuální, tím to nevylučujeme pro budoucnost, například některé technické prostředky, vysoušecí zařízení, ale chci zdůraznit, že povodeň u nás bohužel ještě neskončila, vyčíslení povodňových škod, vyčíslení potřeb, které budou mít místní samosprávy, případně kraje, případně stát je ještě před námi. A s tím souvisí i žádost o prostředky z Fondu solidarity, protože my v tuto chvíli nemůžeme říct, kolik nás ty povodně stály, jaké byly škody, protože bohužel ještě trvají, neskončily. Nicméně já jsem včera měl rozhovor se saským předsedou vlády Stanislavem Tillichem, kdy jsme se na toto téma bavili, jednak o koordinaci společného postupu – 95 % vody, která v Labi protéká Drážďany, tak pochází z Čech, takže tady úzká spolupráce mezi českými a saskými orgány je naprosto na místě. A domlouvali jsme se se saským předsedou vlády, že společně s bavorským předsedou vlády Horstem Seehoferem budeme koordinovaně postupovat v žádostech o poskytnutí finančních prostředků z Fondu solidarity, protože Bavorsko i Sasko byly postiženi velice podobně jako ČR, čili tato spolupráce na mezinárodní úrovni by nám mohla pomoci i při jednání o prostředcích z Fondu solidarity.

TV Prima: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat nejdříve pana ministra Bendla ještě upřesňující otázky k té vltavské kaskádě. Zajímalo by mě, jestli jsem to správně pochopila, že Orlík začal upouštět už dříve, ale intenzivněji později. To znamená, že nebylo dostatek místa v té retenční nádrži z toho důvodu, že jste neměli přesné informace od meteorologů – to zaprvé. A druhý důvod byl, že nejde upouštět, dokud není plná, protože není budovaná na tuto funkci?

Petr Bendl, ministr zemědělství: Ano.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jenom něco dodám, aby tady trošku mezi veřejností, v médiích i v části veřejné správy běží jakýsi hon o takzvaného viníka. Ano, vltavská kaskáda, lidé z Povodí Vltavy nemohli postupovat jinak, než podle prognóz ČHMÚ, ale já chci zdůraznit, že je to předpovídání počasí, že není možné vinit ani ČHMÚ, že neodhadl počet srážek. Opravdu, věřte tomu, že to je nesmírně komplikovaná téměř šamanština, i když vědecká a na základě matematických modelů.

Petr Bendl, ministr zemědělství: Ten systém se jmenuje Aladin, mimochodem...

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Takže já bych velmi prosil, aby z toho, že my řekneme, že Povodí Vltavy u vltavské kaskády postupovalo na základě prognóz ČHMÚ a nakonec ta skutečnost byla horší než ty prognózy dejme tomu ze středy minulého týdne, tak že za to můžou meteorologové. Nemůžou. Oni dělají to nejlepší, co mohou a co jim umožňuje stav vědy. Ale znovu upozorňuji, je to předpovídání počasí, čili velmi nevyzpytatelného faktoru. Věřte mi, že jako fyzik o tom něco vím. Takže aby náhodou nevzniklo to, že všichni budou útočit na ČHMÚ, jak to že dal nepřesné prognózy. Velmi prosím zástupce médií, aby se tohoto honu nezúčastnili. Prostě bojujeme s nevyzpytatelným živlem, s přírodou, strašně moc věcí nemůžeme předvídat, znát, a takto prosím, abychom k tomu přistupovali. A teď pan ministr zemědělství.

Petr Bendl, ministr zemědělství: Kaskáda využila maximální možnosti své retence, ale množství vody, které přišlo v průběhu velmi krátké doby, můžete se podívat na jednotlivé grafy a křivky, jak stoupala voda na jednotlivých tocích. Kromě Berounky, která stoupala velmi pozvolna, ale do výše, kterou ČHMÚ nepředpokládalo, kdy jsme předpokládali bod zlomu někde na úrovni 900 kubíků za vteřinu a nakonec jsme překročili 1 200 kubíků. Ale podíváte-li se na Lužnici, Nežárku, Vltavu... tak tam v průběhu jednoho dne Lužnice nastoupala téměř o 5 metrů. To jsou věci, které, i kdybychom měli větší nádrž, tak jsme hledali způsob, jak se ještě nedostat do situace, abychom na to mohli jenom koukat, prostě retenční možnosti kaskády jsou omezené a v okamžiku, kdy se dostanete na strop a už se jen valí voda přes, v tu chvíli už nemůžete, s čímkoliv hýbete, už nemá žádnou vypovídací hodnotu, a tudíž nemůžete těm lidem pod přehradou sdělit, kolik poteče. To je podle mě nejhorší situace, do které se může kaskáda dostat, to se stalo v roce 2002. My jsme v každé situaci byli schopní říkat, poteče zhruba tolik a tolik, bude to tam přibližně v tolik a tolik, a pak už je na těch pod přehradami, aby se podle toho zachovali. My jsme se snažili dát čas Praze na to, aby se stihly postavit hráze, vodohospodáři věděli, že musí dát čas, aby se mohlo zachránit maximum majetku.

TV Prima: To znamená, že s tím, jak to dopadlo, jste spokojeni nebo byste udělali něco jinak?

Petr Bendl, ministr zemědělství: Já na rovinu říkám. Uděláme poctivou revizi toho, co se dělo, protože z každého krizového vývoje je třeba mít poučení, a určitě přinesu na vládu detailní rozbor chování našich Povodí, jestli tam není něco, co bychom mohli zlepšit, co můžeme udělat pro to, až zase jednou voda přijde, a ona přijde, o tom si není třeba dělat iluze, tak abychom byli lépe připraveni, než jsme byli teď. I když, protože já jsem osobně zažil ve funkci hejtmana rok 2002, tak můžu říct, že to je zásadní rozdíl, my jsme tehdy vůbec nevěděli, když nám někdo řekl, že přijde pětiletá voda, tak jsme vůbec nevěděli, kam půjde. Když nám někdo řekl desetiletá voda, tolik a tolik centimetrů, tak jsme vůbec netušili kolik a kam půjde. Dnes už máme povodňové plány relativně aktualizované, takže když dneska starosta nebo starostka, kteří se o to zajímají, se mají šanci dozvědět a ví, že když mu někdo řekne, poteče tolik a tolik vody, kterých baráků se to týká, kam ty policajty má poslat, co těm lidem má říct. To my jsme tehdy vůbec netušili.

TV Prima: Ještě mě napadá, zda je tedy možné kaskádu upravit, aby byla i protipovodňová, zda se o tom uvažuje? A pak mám ještě jednu otázku k zoologické zahradě. Proč je v záplavové oblasti, jestli i tam se nezvažuje nějaká jiná varianta, nebo postavit hráz, jestli by se to nevyplatilo finančně?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já znovu opakuji, není na to připravená, ta kaskáda byla nějak projektována v 50. letech, realizována v 50. a 60. letech pro nějaký konkrétní úkol. To je jako když zkonstruujete auto, tak je rozdíl mezi náklaďákem, osobním vozem a dodávkou a nemůžete se pak ptát, jak to že ta dodávka nemůže fungovat jako náklaďák, může jej zastoupit jen částečně, čili to je něco podobného, takto byla projektována, vystavěna, zamýšlena před desítkami let. My teď můžeme provést analýzu, což provede ministerstvo zemědělství a Povodí, a podíváme se, kde můžeme něco zlepšit. Nejsme osli, abychom říkali, že všechno proběhlo bezvadně. My jsme si jistí, že ti lidé dělali všechno při nejlepším vědomí a svědomí, snažili se dělat to nejlepší. To neznamená ale, že někde to nepůjde ještě vylepšit, o to se jedná. Ale zásadní přestavba té kaskády, to je litý beton, představa, že to nějak speciálně vyvedeme, to už asi ne. A co se týče pražské ZOO, to je otázka na Prahu, ti si musí rozhodnout, kde bude pražská ZOO, zda náhodou stovky milionů na rekonstrukci po povodních neměly být použity na vybudování protipovodňové ochrany. To je samosprávné město, to si rozhoduje o svých finančních prostředcích, je zřizovatelem ZOO. Vláda může za strašně moc věcí, ale za zvířátka v pražské ZOO fakt ne. .... Někdy se Richardovi nedivím, že je vzteklý.

TV Barrandov, Petra Pšeničná: Dobrý den, já bych se chtěla zeptat na ten evropský Fond solidarity, jestli už víte, kdy budete žádat o finanční příspěvky a v jaké výši bychom je mohli dostat a v jakém časovém horizontu?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já chci znovu zdůraznit, že o ty prostředky můžeme žádat až tehdy, kdy budeme mít vyhodnoceny všechny škody po povodních. Povodeň ještě trvá, byť chápu, že nám v Praze se už ulevilo, věřte, že na sever od nás je ta situace pořád krizová, povodeň stále trvá. Čili až budou vyhodnoceny všechny škody, tak se spočítají, v případě, že dojdeme k názoru, že je vhodné, což se zdá předběžně, že ano, požádat o příspěvek z Fondu solidarity, tam zase ten objem těch škod musí dosáhnout nějakou minimální míru, u nás to dělá cca 22 mld. Kč, a po té i v koordinaci s našimi sousedy tedy o ty prostředky případně požádáme. Ale to co je teď nezbytné, je zvládnout ty povodně, až skončí, vyhodnotit povodňové škody, sečíst je a pak teprve jednat a jednali bychom přímo s Evropskou komisí.

Česká televize, Štěpánka Martanová: Dobrý den, já bych se zeptala nejdřív na tu Hradní stráž, jestli už víte, kdy půjde do akce a kam bude nasazena?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že je nasazeno 300 vojáků, limit je 2 000. Těch 300 vojáků zatím ještě příliš využito není, protože oni byli primárně na stavění těch mobilních konstrukcí tady v Praze, takže to se ptejte ve Vojenské kanceláři prezidenta republiky, kam budou nasazeni. Kde bude potřeba. To jsou schopní, kvalitní, ne jenom přehlídkoví vojáci, já chci zdůraznit, že prochází plnohodnotným výcvikem, jsou připraveni na tyto úkoly, takže nepochybuji, že budou plnohodnotnou součástí té popovodňové pomoci. Ale to, co je klíčové, je, že armáda je připravena vyčlenit až 2 000 vojáků.

Česká televize, Štěpánka Martanová: Pak bych se zeptala, vím, že je ještě brzy a sám jste zmínil, že povodeň ještě pokračuje, ale jestli po těch čtyřech dnech máte nějaký odhad prvních škod, které byly způsobeny. A pak by mě zajímalo, jestli počítáte s tím, že ty další peníze, které budete uvolňovat, že by byly třeba i jednorázové prostředky pro nejvíce postižené rodiny, jestli je nějaká suma, se kterou takto počítáte? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ano, my chceme již příští týden připravit první předběžné návrhy toho, jak konkrétně pomoci lidem. Tzn., ve stávající době ze systému dávek hmotné nouze je možné poskytnout mimořádnou pomoc, kde v závislosti na příjmovém a majetkovém testu, může tato částka dosáhnout až patnáctinásobku životního minima, tzn. částku, která přesahuje 51 000. Jsou připraveny úřady práce, mají připraven dostatek finančních prostředků, pracovníci jsou instruování bezprostředně takto lidem pomoci, například v konkrétních věcech, jako je zničená lednička, kdy nemají na čem spát, protože nábytek se rozpadl a podobně. Vedle toho samozřejmě máme připraveny i věci, které bude realizovat ministerstvo životního prostředí, řada lidí i institucí přišli o možnost vytápění a ohřevu vody, plynové kotle zpravidla nemůžete vynést do vyššího patra, čili ministerstvo životního prostředí lidem poskytne až 50 % prostředků na nákup nového kotle v těch záplavových oblastech, pokud došlo ke zničení kotle v důsledku povodně, zrovna tak z dalšího programu to poskytne i veřejným institucím. Já sám jsem byl svědkem toho, kdy jsou takto zničeny kotle třeba u školy nebo domu s pečovatelskou službou apod. Vedle toho ministerstvo pro místní rozvoj vypracuje i program, kde se budeme snažit pomáhat s rekonstrukcemi poškozených obytných jednotek apod. Ale já chci zdůraznit, že primárně je to osobní zodpovědnost každého, mít stavbu, byt pojištěnou i proti povodním a záplavám, ale víme, že někdy je to konkrétní problém, čili budeme se snažit pomoci i v těchto záležitostech. Ministerstvo pro místní rozvoj zpracovává konkrétní program, který chce vláda schválit.

Jan Hrubeš, tiskový mluvčí vlády: Prosím už jen o dva rychlé dotazy.

ČTK: Já mám dotaz mimo povodně, jenom jestli můžete říct, s jakým výsledkem vláda projednala ten bod ohledně státní energetické koncepce?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: K tomuto bodu se ještě budeme vracet.

Wall Street Journal: Z těch peněz, které už vláda uvolnila, 5,3 mld. zhruba, kolik je v letošním rozpočtu a kolik je navíc?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Všechno je to z letošního rozpočtu.

Jan Hrubeš, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, děkujeme a přejeme hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 5. června 2013

Související zprávy