Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

24. 6. 2011 16:49

Tisková konference premiéra Petra Nečase po zasedání Evropské rady k projednávaným tématům, Brusel, 24. června 2011

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, jednání ER samozřejmě dominovala především ekonomická témata, nikoliv překvapivě, ale byla tady další témata, například migrace. Těm ekonomickým otázkám se věnovala včerejší pracovní večeře, ale i část dnešního jednání. Na pořadu dne byla i problematika Řecka, tady vycházíme z toho, že musí samo Řecko prokázat vůli a ochotu provést některá nezbytná opatření, o kterých se bude hlasovat, a pak je prostor pro poskytnutí nějaké další pomoci. Ta pomoc bude poskytnuta prostřednictví fondu eurozóny, tedy EFSF, musím říci, že společně s Velkou Británií a dalšími státy se nám podařilo zabránit využití prostředků z fondu, který je sdílen všemi státy EU, tedy i nečleny eurozóny, a který je napojen na rozpočet unie jako celku, tedy EFSM. EU také usnadní čerpání z fondů, které mohou podnítit hospodářský růst, my jsme také přivítali to, že se do restrukturalizace dluhů dobrovolně zapojí i soukromý sektor, takže by vše nemělo probíhat na úkor daňových poplatníků. Dále byla zhodnocena cesta v různých oblastech dohodnutých v březnu, konkrétně v oblasti šesti legislativních návrhů o preventivních a vynucovacích opatřeních při dodržování Paktu stability, dále v otázkách změny evropského nástroje finanční stability a budoucího evropského mechanismu stability. Já chci zdůraznit, že ten nový evropský stabilizační mechanismus, který bude vytvořen na základě změny článku 136 LS, se bude týkat zemí eurozóny. Nikoliv ČR. Proběhla i debata o závazcích států, které se zapojily do paktu Euro plus, jak jsem řekl, většinu těch požadavků podporujeme, protože míří na fiskální disciplínu a reformy, koneckonců my jsme tyto kroky vtělili do národního programu reforem. Musím ale říci, že i debata, která běží v rámci Euro plus a týká se daňové harmonizace přímých daní, korporátní daně díky daňovým základům, to je pro nás věc, která je nepřijatelná, my k tomuto nehodláme změnit svůj negativní přístup. ER také schválila národní doporučení pro jednotlivé členské země a uzavřela tak první evropský semestr, což je novinka v koordinaci hospodářských politik. Jen zopakujeme, že ta doporučení pro ČR považujeme za vyvážená, shodujeme se a považujeme je za jednoznačné potvrzení správnosti kurzu české vlády v její ekonomické a rozpočtové politice. Důraz na fiskální disciplínu, na úspory, konsolidaci veřejných financí, strukturální reformy, zvyšování zaměstnanosti a také důraz na povzbuzení konkurenceschopnosti. My jsme také přesvědčeni, že ten důraz na větší konkurenceschopnost EU jako celku je nesmírně správná strategie a že správnou cestou je důsledné využité potenciálu vnitřního trhu. Vnitřní trh je v té ekonomické oblasti jednoznačně největší přínos integrace a měl by být dokončen i do oblasti služeb a je to i oblast, kde unie disponuje dostatkem pravomocí. My jsme také v rámci využívání vnitřního trhu prosadili výzvu do textu závěru, která se týká snižování administrativní zátěže pro malé a střední podniky. V rámci toho ekonomického bloku včera večer se zúčastnil toho jednání i prezident ECB Trachet a dnes i ER schválila to, že ho na konci října nahradí dosavadní guvernér italské centrální banky Mario Draghi. Dalším tématem vedle ekonomiky byla problematika migrace, převažující téma dnešního jednání. Já z tohoto pohledu považuji za zásadní, že ER znovu potvrdila význam svobody pohybu bez vnitřních hranic v rámci Schengenu. Pro naše občany je to jeden z nejhmatatelnějších symbolů evropské integrace. Z tohoto pohledu svoboda unijních občanů by se neměla stát obětí prvního útoku na unijní hradby, tedy migračního tlaku na vnější hranice EU. My jsme na jednání podpořili opatření, která přispějí k efektivnější ochraně vnějších hranic EU a možnost států jižního křídla čelit sílícímu migračnímu tlaku. Jsme přesvědčeni, že takto vyjádřená pomoc a solidarita je lepší alternativou než riziko, že postupně začnou vznikat vnitřní hranice v rámci EU. Přitom ale stále prosazujeme, že ochrana hranic je primární odpovědností členských států, úloha unijních institucí je tu doplňková. Jediným důvodem pro zavedení výjimečných a dočasných kontrol nemůže být jen příliv uprchlíků, ale neplnění povinností spojených s ochranou vnějších hranic. Takové řešení je však řešením krajní nouze, když by některá země, která tvoří vnější hranici Schengenu, přestala plnit svoji povinnost ochrany vnějších hranic, ale to je katastrofický scénář. Skutečně jen v případě krajní nouze. Konkrétní podoba mechanismu ochrany hranic se bude ještě diskutovat na základě návrhů komise na podzim. My jsme přesvědčeni, že není v zájmu ČR jako země, která je umístěna ve středu Evropy, je malou otevřenou ekonomikou a tranzitní zemí, tak aby jakékoliv další kroky a migrační tlaky vedly k jednostranným obnovováním kontrol na vnitřních hranicích uvnitř Schengenu. A také není rozhodně v našem zájmu, aby ten migrační tlak vedl k tlaku na přerozdělování migrantů a azylantů po celé EU. Proto jsme také na jednání podpořili efektivní správu Schengenu, ochranu vnějších hranic, jsem pro možnost posílení úlohy Fronttexu a jsme také pro to, aby partnerství se zeměmi Středomoří, odkud ten tlak vzniká, aby pokračovalo a aby se dařilo nalézat řešení, která by mohla omezit migrační tlak z jihu na Evropu. V rámci dneška také proběhla politická diskuse o politice jižního sousedství, o situaci v některých zemích regionu, hlavně Libyi, kde je vedena vojenská operace. Zabývali jsme se i situací v Sýrii a mírovým procesem na Blízkém východě. Co se týče Libye a Sýrie, tak jednoznačně opakovaně zazněl požadavek na zastavení násilí, které temnější režimy páchají na civilním obyvatelstvu. Náš postoj k situaci v severním středomoří je aktivní, nejsme lhostejní k utrpení lidí v severní Africe, proto i vláda ČR tuto středu schválila v rámci programu Medivac, který umožňuje transport z postižených oblastí především dětí, jejich odvoz do českých zdravotnických zařízení, kde je jim poskytnuta špičková péče, která v jejich domovině není dostupná. A právě v těchto dnech bude tato mise do Libye realizována a vláda schválila vyčlenění 25 milionů korun z rozpočtu ministerstva vnitra. My také ale zdůrazňujeme, že není možné se orientovat jen na jižní sousedství, že musíme mít vyváženou sousedskou politiku, tedy i obnovit důraz na východní partnerství a Chorvatsko, považujeme za velmi pozitivní, že ER vyzvala k ukončení přístupových rozhovorů s Chorvatskem do konce června s perspektivou podpisu přístupové smlouvy do konce letošního roku. Je to jedna z dlouhodobých priorit ČR, je to i stabilizační krok, to znamená rozšíření EU do prostoru západního Balkánu má jednoznačnou pozitivní a stabilizační úlohu a představuje pozitivní vzor pro ostatní země západního Balkánu a je to také důležitá motivace pro tyto země, aby neztratily reformní tempo a usilovaly o podobný krok, který se podařil Chorvatsku. Tolik nejdůležitější oblasti, které se projednávaly, jsem připraven na vaše dotazy.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference premiéra Petra Nečase po zasedání Evropské rady k projednávaným tématům, Brusel, 24. června 2011

Související zprávy