Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

10. 4. 2012 18:49

Tiskový brífink po koaličním jednání, 10. dubna 2012

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré pozdní odpoledne, dámy a pánové, vítám vás na brífinku po jednání koalice. A o úvodní slovo poprosím premiéra a předsedu ODS Petra Nečase.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, dnes nikoliv překvapivě probíhala intenzívní koaliční jednání, která započala již v dopoledních hodinách jednáním ekonomických expertů nebo rozpočtových expertů tří koaličních stran, na které navázalo jednání koaličních špiček od 14. hodiny. My jsme se dohodli na dvou klíčových krocích. Tím prvním krokem je revize koaliční smlouvy, ze které byly vypuštěny ustanovení, u kterých je zjevné v tuto chvíli, že buď z časových či rozpočtových důvodů je není možné realizovat. Jako klasickou ukázku jsem vždy uváděl například odložené školné, protože z legislativních, technických a časových důvodů již není možné je realizovat v tomto volebním období. S tím že současně ještě, abychom měli naprosto čisté svědomí, protože chceme hrát otevřenou hru s českou veřejností a otevřeně sdělit, které části smlouvy nenaplníme. Tak ještě tento revidovaný návrh koaliční smlouvy si do pátku projdou jednotliví resortní ministři a je možné, že některé další změny se ještě objeví, tak abychom je na K9 schválili příští středu po jednání vlády. Chceme skutečně otevřeně sdělit, že ta konkrétní ustanovení koaliční smlouvy koalice realizovat nebude. Za klíčovou považuji dnešní dohodu dosaženou na jednání ekonomických expertů koaličních stran, která byla potvrzena i jednáním koaličních špiček dnes odpoledne a předpokládám, že definitivně bude naplněna příslušným rozhodnutím a hlasováním vlády ČR zítra, která spočívá v přijetí konceptu státního rozpočtu pro roky 2013-2014 s rozpočtovým výhledem na rok 2015. Já chci zdůraznit, že tento koncept jednoznačně počítá s dodržením konsolidační strategie vlády ČR. To znamená, deficit veřejných financí v roce 2013 bude 2,9 % HDP. Bude pod třemi procenty HDP a od příštího roku by ČR v obou klíčových ukazatelích, jak deficitním, tak dluhovém kriteriu plnila tzv. maastrichtská kriteria neboli podmínky paktu stability a růstu. Chci připomenout, že v případě, že toho bude dosaženo, tak budeme patřit pouze mezi několik zemí EU, které obě dvě kriteria budou plnit s tím, že deficit veřejných financí podle této strategie pro rok 2014 bude 1,9 % HDP. To si, jak jsme avizovali, vyžaduje opatření na příjmové i výdajové straně rozpočtu. Pro příští rok ve výši 57 miliard korun, z nichž na straně příjmové tedy 25 miliard a přes 30 miliard na straně výdajové. Chci upozornit, že ostatně větší objem snižování toho schodku se dělá snižováním výdajů než zvýšením příjmů, zvyšováním daní. Zrovna tak se to týká i roku 2014, kde na příjmové straně by to znamenalo 46 miliard. Snížit schodek je nutné téměř o 95 miliard a úspora na výdajové straně by byla 48 miliard korun, tedy opět větší než na té příjmové straně. Celkově od roku 2010 do roku 2014 za všechny rozpočtové roky, za které nese zodpovědnost vláda pod mým vedením, bude dosaženo toho kýženého reformního poměru snižování schodku, tedy 2/3 pokud počítáme rozpočtové roky, snížení schodku budou dělána na výdajové straně a jedna třetina na straně příjmové. Tím chci také odpovědět na titulky na řadě serverů, které mluví pouze té příjmové, daňové části. Ve skutečnosti to gros leží na výdajové straně, nikoliv na straně příjmové. Ale my nezastíráme, že jdeme i tou cestou příjmových opatření. Co se týče těch konkrétních návrhů, na kterých jsme se shodli, tak jak jsem řekl, jde se cestou snížení výdajů. Včetně vázání výdajů, které jsme provedli v letošním roce, které i v objemu deseti miliard korun bude realizováno v roce příštím. Klíčovým opatřením je pro rozpočtový rok 2014 snížení administrativních a provozních nákladů státu. Máme zcela jednoznačný úmysl, diktovaný rozpočtovými požadavky, snížit tyto výdaje redukcí agend, úřadů a ministerstev o 12 miliard korun. Jen tak můžeme naplnit rozpočtové cíle pro rok 2014. A pak na té výdajové straně je tu druhé robustní opatření, to znamená změna valorizačního schématu na tři roky, kdy penze budou valorizovány o 1/3 inflace a 1/3 růstu mezd, je to časově podmíněné do roku 2015. Celá tato konsolidační strategie je založena na třech robustních opatřeních, zvýšení DPH, změna valorizačního schématu a zjednodušení agend a duplicit úřadů a ministerstev. To jsou tři klíčová robustní opatření. K nim se na výdajové straně připočítává ještě zrušení doplatků na bydlení vedle toho prvního robustního opatření, tedy zvýšení DPH o 1 % u obou sazeb, pak se jedná i o zavedení solidární přirážky u daně z příjmů fyzických osob, opět časově podmíněné na stejné období jako valorizační schéma u penzí, které bude spočívat v dodatečné sazbě ve výši 7 % a ve zrušení stropů na odvody zdravotního pojištění. Tímto opatřením odstraňujeme degresi, která byla nad stropy, protože tam kombinací zavedení daně ze super-hrubé mzdy a zavedení stropů docházelo k tomu, že efektivní daňová sazba byla degresivní. My jí teď narovnáváme tímto patřením. Současně dojde i k úpravám u výdajových paušálů, ale chci zdůraznit, že u OSVČ výdajové paušály ve své procentní výši zůstávají, nevrací se na úroveň roku 2004 s tím, že u paušálů, které jsou 40 a 30 % se současně zavádí strop ve výši 2 miliony korun a u vyšších paušálů zůstává odečitatelná položka na daňového poplatníka případně na zdravotně postiženého. Dochází také ke zrušení tzv. zelené nafty. Chci připomenout, že tento program byl zaveden ve druhé polovině 90. let jako kompenzace neexistence přímých dotací. Ve chvíli, kdy jsme vstoupili do EU, kde v příštím roce dosáhneme plné výše vyjednaných dotací, tak smysluplnost zelené nafty tím klesá. Dojde také ke zvýšení daní řezaného tabáku na úroveň zdanění cigaret. Dojde k zavedení srážkové daně vůči daňovým rájům, která je dnes 15 % a bude zvýšena na 35 %. Od roku 2014 dojde také ke zvýšení sazby daně z příjmů fyzických osob o 1 %, ale zde bych dříve, než vypuknou dalekosáhlé závěry, chtěl připomenout jednu věc. V současném systému je zavedena 15 % daň ze super-hrubé mzdy. Této 15 % dani ze super-hrubé mzdy odpovídá 21 % z hrubé mzdy, na kterou přecházíme v novém daňovém systému spuštěném na základě JIM. My jsme původně odsouhlasili 19 % sazbu, teď ji zvyšujeme na 20 %, což je ale pořád méně než 21 % z hrubé mzdy, které by odpovídalo 15 % sazbě ze super-hrubé mzdy. Takže nedochází ke zvýšení oproti stávajícímu stavu u daně z příjmů fyzických osob. Současně jsme také otevřeli debatu a nalezneme dohodu u spotřební daně z tichého vína, kde chceme, aby se to nedotklo malých a drobných vinařů. Tam budeme definovat buď hektarovou výměrou, nebo celkovým objemem vyrobeného vína. Od roku 2014 dojde k zavedení uhlíkové daně, ale to není překvapení, to je starší koaliční dohoda již z podzimu 2010 v souvislosti s emisními povolenkami, takže nepřicházíme s ničím novým. Dojde ke zrušení zaměstnaneckého paušálu, který po odsouhlasení zachování stravenek a zaměstnaneckých benefitů ztratil smysl. Budou také zapojeny příjmy z prodeje povolenek v aukcích. Opět nic překvapivého, je to také koaliční dohoda z podzimu roku 2010. Dojde také ke zrušení základní slevy pro pracující důchodce, časově podmíněné na tři roky s tím, že výtěžek z tohoto opatření bude celý převeden proti deficitu důchodového účtu. Dojde také ke zvýšení daně z převodu nemovitostí o 1 % bod. Současně jsme se dohodli, že bude vypracována analýza možnosti zavedení daňové amnestie a vyššího zdanění hazardu zhruba do 30. 6. Tolik klíčová opatření, na kterých jsme se dohodli a které by zítra měla projednat vláda. V případě, že vláda ČR hlasy všech svých členů ze všech tří koaličních stran tento koncept rozpočtu schválí, bude to znamenat, že má smysl pokračovat v existenci tohoto projektu, protože plní svůj základní úkol, tzn. rozpočtovou odpovědnost za snižování schodku veřejných financí. Co se týče dnešního jednání, mohu pouze říci, že drtivá většina, prakticky 99 % jednání proběhlo v neemotivní atmosféře předkládání argumentů a tradičního politického dohadování, nicméně se neodehrávalo žádné drama. Obě jednání trvala dvě hodiny a nakonec skončila dohodou. Opakuji ale klíčové je hlasování vlády a poté také koaliční shoda nad těmito návrhy na půdě poslanecké sněmovny. Tolik z mé strany a já požádám mé kolegy z koaličních stran o případné doplnění. Takže pan předseda Schvarzenberg.

Karel Schvarzenberg, místopředseda vlády ČR: Já mám dojem, že pan premiér opravdu zevrubně popsal obsah dnešního jednání a jeho výsledek. Chtěl bych zdůraznit, že jsme se opravdu soustředili a mluvili pouze o nutné stabilizaci rozpočtu, o přizpůsobení koaliční smlouvy, kdy ji samozřejmě po dvou letech musíme trochu přizpůsobit, změnit vzhledem k okolnostem, jiné hospodářské situaci. Také nastaly nějaké prodlevy. Podařilo se to, na čem jsme se dohodli. Šlo pouze o stabilizaci rozpočtu a nastavení další cesty po tomto velkém úspěchu vlády. Takže můžeme oprávněně říci, že jsme dostáli toho, co jsme slíbili, že budeme stabilizovat rozpočet a snížíme výdaje. Děkuji mnohokrát.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: A o vyjádření poprosím předsedu strany Věcí veřejných Radka Johna.

Radek John, místopředseda vlády ČR: Tak já musím potvrdit, že koalice znovu nastavila komunikaci. My jsme se takto sešli poprvé od loňského roku a celé usnesení grémia Věcí veřejných bylo motivováno tím, že se koalice neschází a neřeší některé problémy. My jsme se domluvili na zcela konkrétních termínech, kdy budeme ty konkrétní problémy řešit. Vzniklo také nové pravidlo, že K9 bude svolávána, pokud někdo z časových důvodů nemá možnost se jí zúčastnit, přesto bude svolána zhruba po týdnu. Takže by nemělo nastat to, že žádáme 4 měsíce o svolání K9 kvůli nějakým problémům. Ta příští bude příští týden. Bude řešit rozšíření pravomocí NKÚ a problémy při vyplácení sociálních dávek. Když si vezmu usnesení grémia, tak my jsme žádali revizi koaliční smlouvy. Byli jsme hlavně nervózní, jak to bude s penězi na rozvoj dopravní infrastruktury a jak to bude se školstvím. Dohoda je taková, že co se týče dopravy, koalice zachová celkovou výši investic do dopravní infrastruktury na úrovni roku 2012, a dále podpoří mimorozpočtové financování dopravní infrastruktury formou PPP projektů. Dále získáním dalších zdrojů transformací ŘSD. Co se týče školství, chtěli jsme dohodu, aby bylo možné pohybovat se v zúženém ekonomickém prostoru a přitom nevzít platy učitelů. Dnes jsme se koaličně dohodli na tom, že výpadek peněz z ministerstva školství bude řešen zápisným na vysokých školách. Část zápisného bude dána na stipendia tak, aby i ti sociálně nejslabší studenti měli možnost studovat. Takže to byly ty dva největší problémy koaliční smlouvy. Jinak je tam řada drobných úprav, na kterých jsme opravdu dohadovali stránku po stránce. My jsme se nebáli toho ekonomického jednání, protože mnohé bylo předjednáno. My jsme tam od začátku nechtěli jednotnou 20 % DPH, chtěli jsme dvě sazby. Chtěli jsme, aby nebyly zmraženy důchody, chtěli jsme porodné. Ty věci jsou naplněny, takže to dopolední jednání bylo velmi konstruktivní a nebylo překvapivé. Z požadavků grémia jsou splněny všechny tři. Co se týče slučování ministerstev a centrálních úřadů dohoda zní, že v gesci to bude mít Karolína Peake z té logiky, že nemá žádný resort, takže nebude hájit svůj resort a měla by i legislativně koordinovat slučování úřadů a ministerstev tak, aby bylo ušetřeno 11 mld. korun. Potom došlo k redefinování termínů a priorit z koaliční smlouvy a konkrétní věci, palčivé bolavé problémy bude řešit jak K9, tak konkrétně Lesy ČR bude řešit vláda s tím, že domluva zní, že v nejbližším možném termínu bude na vládu předložena zpráva NKÚ a bude řešena. Takže ke komunikaci došlo, mohlo k ní dojít dříve. Došlo k ní po emocionálním výbuchu Věcí veřejných, nicméně účel byl naplněn.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, nyní je prostor pro vaše dotazy. Prosím první dotaz.

Týden, Jakub Kalenský: Rád bych vás všech tří zeptal, nejdříve pana premiéra, jestli máte tedy nějaké záruky od Věcí veřejných, že tato velmi široká dohoda, kterou jste uzavřeli, bude platit třeba i za dva týdny? Že nedostanou nový nápad kdy a proč podávat demise? Pana předsedy TOP 09 bych se rád zeptal, jak budete veřejnosti vysvětlovat, že pokračujete ve vládě s odporným a slizkým projektem z polosvěta a prostředí organizovaného zločinu, který byl založen za účelem vyprání špinavých peněz? Pana předsedy Johna, když už jste nám řekl, co všechno jste prosadili z usnesení grémia, zapomněl jste na ten bod, že máte neprodleně podávat demise. Tak jsem se chtěl zeptat, zda stačí, že to třeba nějak revokujete na pátečním jednání grémia, nebo stačí klikací referendum?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji za tu otázku, jaké máme záruky. No, ta záruka je velmi jednoduchá, nebude-li naplňován tento projekt, tato konsolidační strategie, tak platí to, co jsem řekl, tzn. buďto dohoda a naplňování nebo předčasné volby a naše Ústava umožňuje poměrně efektní a rychlý přechod k předčasným volbám. To se netýká pouze těchto aktuálních hodin nebo dnů, ale já jsem jednoznačně řekl, že tento vládní projekt má smysl pouze tehdy, jestliže bude naplňovat konsolidační strategii. Ta je dohodnuta, přes to nejede vlak. Pokud ji někdo nebude dodržovat, nemá význam v tomto vládním projektu pokračovat ani hodinu navíc. To co platilo před týdnem, platí i teď a bude platit za týden, za měsíc apod. Kdyby někdo přišel s nějakým plněním nebo s dodatečnými požadavky.

Karel Schvarzenberg, místopředseda vlády ČR: Záruka je velmi prostá, vlastní zájem dotčených stran. Jak jsem již pravil předevčírem, každá strany by teď mohla pouze ztratit, kdyby dohodu porušila. To je pro mne nejlepší záruka. Jsem již dlouho v politice, abych na jiné záruky, než je vlastní zájem, věřil.

Radek John, místopředseda vlády ČR: Tak to usnesení grémia bylo podat demisi, aby bylo dosaženo jednání. Už v noci jsme mluvili s panem premiérem a on říkal, že bude jednání. Prakticky druhý den se domluvíme na termínu, pokud nebudou podány demise. My svoláme grémium a to zváží, když byly naplněny všechny požadavky, kvůli kterým se podávají demise, a jestli revokuje to usnesení. Já si myslím, že samozřejmě já budu doporučovat, aby ho grémium revokovalo, protože šlo o ty konkrétní body, které byly naplněny. A mohli jsme si to ušetřit, kdybychom se sešli dříve.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Přesně, co řekl pan předseda, co zaznělo z mých úst ve večerních hodinách z úterý na středu. Zazněla jednoduchá věta: budou-li podány demise, nebude žádné jednání. Takto přesně zněla ta věta.

Aktuálně.cz, Němec: Dobrý den, když mluvíme o té revizi koaliční smlouvy, ty dvě věci – zápisné a dohoda o dopravě, to jsou dva stěžejní body nebo jich tam bude ještě více?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Je jich tam víc a my je samozřejmě zveřejníme. Nyní se chystá redakční úprava, protože je to dohromady s dodatkem koaliční smlouvy téměř 50 stran. Takže je jich tam podstatně více.

Aktuálně.cz, Němec: A můžete říci nějaký stěžejní bod, který se třeba bude revidovat? A od kdy by vlastně to zápisné mělo začít fungovat?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: To zápisné by mělo fungovat od začátku akademického roku 2012/2013.

Respekt, Ondřej Kundra: Já mám otázku v podstatě stejnou na vás, pane premiére, na vás, pane ministře zahraničí, a pak jednu otázku na pana předsedu Johna. Pane premiére, vy jste tady vyjmenoval soubor různých technických opatření, na kterých jste se dohodli. Asi velká část z nich dává nějaký smysl, nějakou logiku pro další vládnutí, nicméně to není hlavní problém vaší vlády. Hlavní problém vaší vlády se dlouhodobě ukazuje, že vládnete se stranou, která je velmi nečitelná, která byla budována jako takový podnikatelský projekt, jejíž čelný politik bude možná již za několik dní pravomocně odsouzen soudem. Ta strana v minulém týdnu předváděla kotrmelce, které snižují legitimitu vlády. Já se vás chci zeptat na tu legitimitu. Budete požadovat od Věcí veřejných, a co konkrétně, aby prošly nějakou proměnou, která by přestala ohrožovat legitimitu vlády u veřejnosti a kde je pro vás, a to platí i u ministra zahraničí, ta hranice, od které by to pro vás už nebylo únosné? A dovolte, pane Johne, ještě na vás, platí v podstatě ten popis, co jsem říkal, a ta otázka je – projde vaše strana nějakou zásadnější proměnou? Ať už personální nebo nějakou hlubší sebereflexí, která by odrazila problémy, které jste měli v uplynulých měsících? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že legitimita této vlády se odvíjí primárně od toho, zda je schopna plnit svou klíčovou prioritu, a to je konsolidace veřejných financí a konsolidace veřejných schodků. V této zemi není žádná jiná alternativa, která by tento úkol dokázala plnit, není kromě této vládní koalice, s touto většinou ve stávající sněmovně a nevěřím, že by vznikla na základě např. levicově populistické sociální demokracie po případných předčasných nebo standardních volbách. Tzn. legitimita je primárně odvozená od tohoto úkolu a od jeho naplňování. Pokud by se činnost této vlády změnila v pouhou údržbářskou činnost nebo přežívání ze dne na den, bez plnění tohoto klíčového úkolu, a naopak legitimita této vlády by se blížila k nule, pro mě osobně, jako pro jejího předsedu by to byla neúnosná pozice. To že tady došlo k nějakým krokům minulý týden, je dotaz především na představitele strany Věcí veřejných. Já mám nějaký svůj názor, považuji určité typy chování za nepřijatelné, za těžko akceptovatelné. Problémy, o kterých vy jste mluvil, nejsou problémy, které by se vynořily ve veřejném prostoru a ve veřejné diskusi teprve teď, nebo minulý týden. Drtivá většina z nich je známa již více než rok a nejsou překvapivé a nějakým způsobem s nimi žijeme více než rok, to je prostě realita. Znovu opakuji, základní úkol této vlády, smysl její existence, pokud má dál existovat, je plnění klíčové priority a to je rozpočtová odpovědnost. Tato vláda zatím, uvidíme, jak to bude zítra a já nepředpokládám zádrhel po této koaliční dohodě, tento svůj klíčový úkol plní. Pokud ho nebude plnit, nemá smysl v ní pokračovat ale ani o minutu déle.

Karel Schvarzenberg, místopředseda vlády ČR: Popravdě řečeno, dle mých zkušeností, a viděl jsem toho v životě dost, je už nadlidský úkol změnit charakter vlastní strany. Změnit charakter jiné strany, to je prostě nemožné. To je mimo schopnosti mé i všech ostatních. Je to tedy otázka trochu mimo. Co se týče míry překročených mezí, to je velice jasné. Kdyby jedna z koaličních stran zhatila dosažení našeho cíle stabilizace rozpočtu, snížení výdajů a dotažení reforem. To je klíčová otázka. Nechme všeho ostatního. Popravdě se mi o tom nechce mluvit.

Radek John, místopředseda vlády ČR: Já naprosto odmítám, že Věci veřejné jsou podnikatelský projekt. Je to urážka stovek lidí v republice, kteří vstoupili do strany proto, že neměla nic společného s krádežemi z veřejných zakázek a dodnes ta strana neukradla ani jednu jedinou korunu z veřejných rozpočtů. Není u žádného skandálu s rozkrádáním z veřejných peněz a také nebude. To je to, proč jsou členové Věcí veřejných ve straně Věci veřejné. Ty naše veletoče byly většinou proto, že jsme se snažili zmírnit reformy tak, aby se dotýkaly jenom střední vrstvy a k nízkopříjmovým skupinám obyvatel že jsme se snažili být citliví a chtěli jsme, aby i bohatí se podíleli na solidaritě a i oni nesli ty náklady, tak to byla většina těch našich sporů. Reformy jsou domluvené. My jsme se nikdy nebránili rozpočtové zodpovědnosti. Snažili jsme se vždy prosadit tam to zmírnění pro střední vrstvu a pro rodiny s dětmi. Takže já si nemyslím, že by byla nějaká příležitost po této revizi k nějakým dramatickým veletočům, ale jistě sebereflexí bude mnoho. My svoláme grémium strany na tento týden a budeme ty věci samozřejmě řešit.

ČTK, Jakub Dospiva: Já bych se chtěl zeptat za prvé, zda na přetřes nepřišly nějaké personální změny v kabinetu a druhá věc, pane premiére, vy jste tady říkal na příští rok 56 miliard, původně se snad hovořilo o 42 mld…

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já to vysvětlím. To se mluvilo 42 dalších opatření nad vázané výdaje, které jsme automaticky předpokládali, že se přenáší do dalších rozpočtových let. To plošné vázání výdajů znamená necelá 2 % z malých kapitol, téměř 4 % z velkých kapitol, čili to je dohromady. To jsou ta dodatečná opatření plus vázání výdajů, plus některé další kroky, které snižují výdaje. Co se týče personálií, nepadly, nepadnou a nepřipouštím je. Jediná personálie, která je na pořadu dne, je nalezení nového ministra nebo ministryně školství. Kde doufám, že Věci veřejné velmi rychle poté, co si to v pátek projednají na nejvyšším orgánu strany, předloží návrh kompetentního člověka.

Radek John, místopředseda vlády ČR: My jsme opravdu potřebovali vědět, že ten ekonomický prostor pro ministra školství bude nějak vytvořen, takže jsme otáleli s vybíráním kandidátů, dokud nebude jasně řešeno, jak může přežít ministerstvo školství v následujících letech a současně jsme chtěli garantovat zvýšené platy učitelům. Byl to jeden z našich klíčových předvolebních slibů. Teď vidíme to světlo na konci tunelu, takže dojde na personálie.

Mediafax, Jan Kálal: Já bych se svojí otázkou vrátil o rok zpátky, kdy jste podobně stáli v Kramářové vile, tehdy po jiné koaliční krizi. Pan předseda John tam tehdy řekl zajímavou větu: Jsem rád, že máme ujištění koaličních partnerů, že po očištění Víta Bárty v kauze půjčky pro poslance Kočí a Škárku se bude moci vrátit do vlády, zda by se stejného ujištění dočkal i letos?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tato věc nebyla předmětem koaličních jednání. A jak jsem již řekl, nepřipouštím diskusi, která se týká personálií s jednou výjimkou a tou je ministerstvo školství. Navíc platí to, že otázka politické důvěryhodnosti je širší, než je otázka pouze jedné dejme tomu konkrétní před soud postavené kauzy, kdy navíc odchod z vlády nebyl způsoben touto obálkovou kauzou, ale kauzou úplně jinou, a ta vysvětlena nebyla.

Právo: Pane premiére, nechá vláda po nynější krizi pro jistotu nechat hlasovat o důvěře ve sněmovně, to je první dotaz. Ještě k tomu zápisnému, jestli je představa, v jaké výši zhruba, kolik by to mělo být korun a zda ještě stále platí, že by se měla rušit tři ministerstva, případně jaká, jestli jste se o tom nějak více bavili? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: V hlasování o důvěře nevidím žádný smysl, žádný důvod. Mimo jiné i proto, že minulý měsíc bylo hlasováno o nedůvěře vládě. Tak nevím, proč tento žánr neustále nastolovat v poslanecké sněmovně. Hlasování o důvěře by mělo smysl tehdy, jestliže by ten koaliční projekt byl nějakým způsobem dramaticky modifikován anebo měněn, měněny jeho parametry, a to se nestalo. Zápisné, teď prosím vás velmi mě berte tak, že to bude teprve výsledkem konkrétních jednání, že opravdu ta čísla, která teď řeknu, nemusí být tím jednáním potvrzena. Ale bavíme-li se o zápisném, včetně toho, že část zápisného by byla použita ve prospěch stipendijního fondu vysokých škol, tak mluvíme o částce 3 – 3,5 tisíce korun za semestr. Sloučení ministerstev bude součástí onoho výstupu, který musíme mít připraven pro rozpočtový rok 2014, který bude vyžadovat legislativní změny, tzn. redukce agend úřadů včetně ministerstev. Já jsem přesvědčený, že je tady prostor pro redukci o tři ministerstva. Která konkrétní to budou, bude otázka především toho, kde se nejvýznamněji zredukují agendy a kde tudíž bude možné pouze zbytkové agendy přenášet na jiné resorty. Má to význam tehdy, jestliže dojde k významné úspoře finančních prostředků, tzn. včetně příslušné redukce dané rozpočtové kapitoly. Pouze přemalovat štítky, to že se najednou dvě ministerstva budou jmenovat stejně, že se přemaluje pouze tabulka na těchto dvou úřadech, to žádný smysl nedává. Chceme připravit kompletní program redukce úřednických agend, redukce úřadů, ministerstev tak, aby rozpočtová úspora pro rok 201č dosáhla téměř 12 mld. korun. Čili součástí těchto prací to musí být.

Lidové noviny: Ohledně těch ministerstev tedy dnes nepadla konkrétní jména těch ministerstev?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ne, nepadla, ani nepadnou do chvíle, než bude hotový ten koncepční materiál, který bude celkově řešit redukci agend, úřadů a ministerstev.

Hospodářské noviny, Marie Valášková: Dobrý den, já bych se vás ráda zeptala nejdříve jenom technicky, protože se dneska objevily rozporuplné informace na webech, jestli od roku 2013 nějakým způsobem vzrostou daně pro fyzické osoby nebo jestli je až od roku 2014 ta změna daňové sazby? A potom druhá otázka, zeptala bych se vás všech tří na váš názor na daňovou amnestii, zda byste jí podpořili a proč? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já na tu první otázku bych mohl odpovědět, že jsem to tady řekl a myslím si poměrně ve svém úvodním slově, ale přesto to zopakuji. Ta změna se týká až nového systému, který je teď účinný až od roku 2015. My ho přesuneme k 1. lednu roku 2014, kde se přechází ke zdanění ze super hrubé mzdy na zdanění z hrubé mzdy, kde částka 15 % ze super hrubé mzdy odpovídá 21 % z hrubé mzdy. A my místo 19 % budeme mít 21 %, čili to bude pořád pod úrovní stávajícího zdanění. A bude to tedy od 1. ledna roku 2014. Od roku 2013 bude platit ta solidární přirážka v kombinaci se zrušením stropů na odvody na zdravotní pojištění. Co se týče daňové amnestie, já teď řeknu svůj osobní názor. Já se na ni dívám s velkými rozpaky. Ukazuje se i ze zkušeností velkých členských zemí EU, že je to legitimní nástroj, jak jednorázově navýšit příjmy státního rozpočtu. Ale já tam mám dva důvody, ten první důvod je, že podle mého názoru to přeci jenom zvyšuje motivaci k poněkud hazardnímu chování daňových subjektů a daňových plátců. A já bych ho nerad povzbuzoval s tím, že oni vždy po čase dostanou šanci ty příjmy, které nesmí pocházet z nelegálních kroků, nějakým způsobem legitimizovat. To se mi, musím říci, moc nelíbí. A druhý důvod je, že samozřejmě by tady mohl vzniknout dojem, že chceme někomu v tomto pomoci, aby si mohl legitimizovat své příjmy, které má třeba někde v zahraničí. A to se mně věru nelíbí, protože s žádným z těchto lidí nemám, nechci mít a nikdy jsem neměl nic společného. Nicméně seriózní, odborné debatě na toto téma, včetně vypracování příslušné analýzy se nebráníme. Ale řeknu velmi otevřeně, že pro řadu z nás je to obtížně skousnutelný krok, právě kvůli těm potenciálním politickým nákladům. Kvůli spekulacím, které kolem toho vypuknou, a kde nevidím jeden jediný důvod, proč za to ty politické náklady platit. Nicméně budeme mít hotový materiál do 30. 6., který bude vycházet ze zahraničních zkušeností. Primárně ze zkušeností Spolkové republiky Německo. A na základě toho se vláda rozhodne o dalším postupu.

Karel Schvarzenberg, místopředseda vlády ČR: Já se spíše klaním k názoru pana premiéra. Ovšem jsou argumenty, že je lepší, když ty odkloněné peníze, abych je takto nazval, jsou vydávány v Čechách než na Bahamských ostrovech. To je klíčová otázka. Různá taková místečka znám krásná, obyčejně jsou to dokonce hezčí místa než Česká republika. Ale tady je rozpor trošku z morálního pohledu a fiskální užitečnost tohoto kroku. Tedy já, přiznávám, se spíše kloním k názoru pana premiéra.

Radek John, místopředseda vlády ČR: Věci veřejné měly daňovou amnestii ve volebním programu. Upozorňujeme, že nejde o trestně právní amnestii. Tzn., netýká se peněz ze zločinu, týká se jenom peněz, které jakousi daňovou optimalizací na hraně, až za hranou zákona byly vyvedeny a skýtalo by to možnost získat asi 10 mld. do státního rozpočtu. To že to udělali Italové a získali tím násobně větší sumu v eurech, to samozřejmě ještě nezakládá důvěryhodnost té amnestie, ale potom to udělala Velká Británie a potom to udělalo Německo. Neboli v tom Německu asi nejsou úplní hlupáci a ta analýza bude analýza německé daňové amnestie. Ale i já se kloním k tomu názoru, protože člověku je to smrtelně nepříjemné. Na jedné straně nám přiteče do České republiky zhruba 10 mld. korun. Nebudou z kapes daňových poplatníků, pomůže to rozpočtu republiky. Na druhé straně je nám všem nepříjemný, že tím bude někdo jakoby omilostněn. Takže já se velmi kloním k tomu, zahájit na to téma veřejnou diskusi. A pokud převáží pragmatický názor – ano, bereme 10 mld. korun i za cenu toho, že ti, kteří daňově optimalizovali, holt to budou mít prominuté. Ale pokud se začne objevovat názor, že chtějí zločincům pomoci, tak nebude daňová amnestie. Je to zcela v rukou národa, jestli chce 10 mld. nebo nechce. Upozorňuju, bylo by to jednorázové opatření a nesmělo by se to nikdy opakovat. Nesměla by tady začít praxe daňových amnestií, to bychom se blížili k té italské cestě.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Tak, dámy a pánové, děkujeme vám za vaši účast na tiskové konferenci a přejeme vám hezký večer.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tiskový brífink po koaličním jednání, 10. dubna 2012

Související zprávy