Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Archiv zpráv pracovních a poradních orgánů vlády

Stránka byla přesunuta do archivu

9. 5. 2011 9:57

Daniel Münich: Co dělá dobrého učitele

Nedávná doporučení NERV pro zvýšení konkurenceschopnosti České republiky vzbudila značný ohlas. Jedním z nich byl i návrh, aby se od učitelů od druhého stupně základních škol nevyžadoval magisterský vysokoškolský diplom. Ty, kteří si doporučení NERV nepřečetli, to dokonce zmátlo.

Jak může snížení laťky na vzdělání učitelů být přínosem? Pro pochopení bylo třeba číst doporučení až do konce a uvědomit si řadu méně zřejmých věcí.

Že klíčovým faktorem úspěšného vzdělávání ve školách jsou kvality učitelů, souhlasí skoro všichni. Méně shody již panuje v názoru na to, co vlastně dělá kvalitního učitele. Do jaké míry je to vzdělání z vysoké školy a znalost látky získané během praxe a zkušenosti před tabulí, didaktická příprava? Do jaké míry jde o osobnostní vlohy, zápal pro učení, nebo hraje roli ještě něco úplně jiného? Jistě jde o kombinaci všech uvedených faktorů. Otázka spíše stojí, jak je který z nich důležitý. Že by měla nejsilnější váhu doba studia, vlastnictví bakalářského či magisterského titulu?
V České republice má příprava k učitelské profesi na pedagogických fakultách dlouhou tradici. Řada lidí proto automaticky klade rovnítko mezi absolvováním pedagogické fakulty a schopností dobře učit. Jenže tak tomu nutně není.

Zahraniční výzkumy ukazují - žádné solidní domácí výzkumy na toto téma totiž neexistují - že mezi délkou vysokoškolského studia či druhem diplomu na straně jedné a reálnou kvalitou učitele na straně druhé žádný silnější kauzální vztah neexistuje. Téměř deset procent studií dokonce došlo k závěru, že neúměrně dlouhé a nevhodně pojaté pedagogické studium kvalitu snižuje, protože talentované a nadšené zájemce od učitelské profese odrazuje. Možná je to i náš případ. Pedagogické fakulty si totiž v průměru zapisují zájemci o studium, kteří se nikam jinam nedostali. Vzhledem k tomu, že na vysoké školy dnes nastupuje polovina věkového ročníku, na pedagogické fakulty již dávno nemíří intelektuální elita, ale intelektuálně průměrná populace. To spolu s formálními nedostatky při výuce na pedagogických fakultách nevěstí pro budoucí kvalitu učitelů nic dobrého - a magisterské diplomy jsou to poslední, na čem bychom měli lpět jako na spáse.

Že je u nás co zlepšovat ukázala i nedávná studie poradenské společnosti McKinsey. Poukázala na to, že v úspěšnějších vzdělávacích systémech tráví studenti pedagogických fakult 20-40 procent času studia praxí ve školách, zatímco u nás pouze procenta čtyři.

Kromě praxe je důležitý také obsah studia. Přehnaný důraz na vstřebávání deklarativních vědomostí - encyklopedických faktů všech možných teorií a oborových historií a zanedbávání operačního vědění prodlužuje studium, ale na kvalitě budoucích učitelů to nepřidá. Zda tedy bude délka pedagogického studia tří nebo pětiletá se stává bezpředmětné v okamžiku, kdy samotná struktura vzdělávání je špatně nastavená. Mnohem důležitější, než je délka studia, jsou tři věci: co se budoucí učitelé učí a jak, kolik získají kvalitní praxe a kdo se vlastně do učitelské profese hrne. To poslední do velké míry souvisí s prvním a s druhým.

Návrh NERV na snížení požadavků na formálně papírovou úroveň dosaženého vzdělání učitelů doprovázený řadou zásadních změn v přípravě učitelů, včetně zvýšení jejich platů, je naprosto v souladu s tzv. boloňským procesem reforem, v rámci něhož se vysokoškolské studium rozdělilo na bakalářské a magisterské. Bakalářské studium v tomto podání má být širší a praktičtější.
Magisterský stupeň má, i podle zákona, sloužit k získání teoretických poznatků založených na soudobém stavu vědeckého poznání, výzkumu a vývoje, na zvládnutí jejich aplikace. Požadavek na magisterské studium u učitelů ve slepé víře, že to je garance kvality učitelského sboru, jen podporuje fenomén české titulománie. Většina vysokoškoláků totiž pokračuje po bakalariátu v magisterském studiu, protože je jednak stávající obsah bakalářského studia často nevhodně koncipovaný a dále proto, že magisterský titul stále představuje vstupenku do řady profesí a pozic, včetně státní správy. To ale neznamená, že by tomu tak mělo být - diplomy totiž dobrého učitele nedělají.

Publikováno v LN, 9. 5. 2011

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Související zprávy