Aktuálně

30. 5. 2013 16:13

Výsledky 120. zasedání LRV dne 30.5.2013

Legislativní rada vlády projednala na svém 120. zasedání ve čtvrtek 30. května 2013 následující návrhy zákonů:

1. Návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a návrh zákona o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti a zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) č.j. 450/13

Předložené návrhy zákonů jsou předkládány v návaznosti na návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, který je v současné době projednáván v Parlamentu České republiky (tisk. č. 821). Hlavním cílem navržené úpravy je dosáhnout zdravých a dlouhodobě udržitelných veřejných financí, zlepšení celkového hospodaření České republiky, posílení transparentnosti a efektivnosti veřejných financí a ve výsledku též podpora konkurenceschopnosti české ekonomiky. Předložený návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti provádí ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti a specifikuje pravidla, která jsou do právního řádu České republiky zaváděna ústavním zákonem. Změnový zákon pak novelizuje i dotčená ustanovení dalších právních předpisů. Základními oblastmi právní úpravy je zejména stanovení definice veřejných institucí tvořící sektor veřejných institucí, pravidel rozpočtové transparentnosti, která stanoví způsob a postup poskytování jednoznačných informací o hospodaření s veřejnými rozpočty, způsobu, podmínek a strategie sestavování rozpočtů a střednědobého rozpočtového výhledu, pravidla pro stanovení celkových výdajů sektoru veřejných institucí a vztah k přípravě státního rozpočtu, postupu samosprávného územního celku v případě překročení dluhového limitu ve stanoveném období a sankce za porušení tohoto postupu, působnosti a fungování Národní rozpočtové rady jako funkčně, finančně a personálně nezávislé instituce, která by měla monitorovat a vyhodnocovat plnění fiskálních cílů vlády a způsob jmenování jejich členů.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (předkládá ministr vnitra Jan Kubice a ministr spravedlnosti JUDr. Pavel Blažek, Ph.D.) č.j. 375/13

Cílem předloženého návrhu zákona je upravit evidenci rozhodnutí o vybraných přestupcích podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a některých dalších zákonů, kterou by vedl Rejstřík trestů. Účelem této evidence by mělo být umožnit přísnější postih recidivy vybraných přestupků (přestupky proti veřejnému pořádku, přestupky proti občanskému soužití, přestupky proti majetku). V této evidenci by se proto evidovala rovněž rozhodnutí o jednáních majících jinak znaky týchž vybraných přestupků, kterých se dopustily osoby, jež jsou disciplinárně postihovány podle zvláštních zákonů, tj. osoby podléhající vojenské kázeňské pravomoci, příslušníci bezpečnostních sborů, osoby během výkonu trestu odnětí svobody, zabezpečovací detence nebo vazby (výjimkou by byli jen příslušníci zpravodajských služeb). Kromě rozhodnutí o vybraných přestupcích podle zákona o přestupcích by se v evidenci vedly rovněž údaje o rozhodnutích o některých přestupcích podle zvláštních zákonů, a to za účelem posouzení spolehlivosti konkrétních osob k výkonu určitých činností (např. strážníci obecní policie, žadatelé o vydání a udržení zbrojního průkazu, osoby přijímané do služebního poměru u bezpečnostního sboru, žadatelé o vydání osvědčení o bezpečnostní způsobilosti podle zákona o ochraně utajovaných informacích a bezpečnostní způsobilosti). Navrhovaný zákon současně upraví podmínky vedení evidence rozhodnutí o vybraných přestupcích a podmínky poskytování údajů z této evidence.

Legislativní rada vlády návrh zákona nedoporučila vládě ke schválení z důvodu nesouhlasu s koncepcí navržené úpravy.

3.Návrh zákona o soukromé bezpečnostní činnosti a soukromé bezpečnostní službě a o změně souvisejících zákonů (předkládá ministr vnitra Jan Kubice) č.j. 36/13

Cílem předloženého návrhu zákona je podřídit soukromé bezpečnostní služby samostatné právní úpravě, neboť stávající úprava v režimu živnostenského zákona je nedostatečná. Provozování soukromých bezpečnostních služeb se vyznačuje specifickými zvláštnostmi, které jsou pro ně charakteristické a nemají obdobu v žádné jiné podnikatelské aktivitě. Jedním z důvodů pro zpracování nové právní úpravy v předmětné oblasti je také neexistence regulace bezpečnostních činností vykonávaných pro vlastní ochranu fyzických a právnických osob. Předložený návrh zákona proto vedle úpravy poskytování soukromé bezpečnostní služby, do které spadá výkon typických bezpečnostních činností jako je ostraha majetku a osob, činnost soukromých detektivů, převoz hotovosti a cenin, technická služba k ochraně osob a majetku nebo bezpečnostní poradenství, stanoví i podmínky zajišťování bezpečnostní činnosti pro vlastní ochranu. Definice technické služby a definice bezpečnostní činnosti pro vlastní ochranu jsou v návrhu zákona uvedeny ve variantách, které jsou vládě předloženy k rozhodnutí. Předložený návrh zákona obsahuje i novely souvisejících zákonů, zejména živnostenského zákona, správního řádu, zákona o správních poplatcích a zákoníku práce.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X