Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Archiv zpráv minulých vlád

Stránka byla přesunuta do archivu

21. 7. 2016 16:04

Legislativní rada vlády schválila návrh změn v zákoníku práce

Ve čtvrtek 21. července 2016 se v budově Úřadu vlády konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. Rada měla k projednání čtyři body. Z toho:

Schválila:
- věcný záměr zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací,
- návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
 

Přerušila:
- návrh zákona o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a o změně některých souvisejících zákonů,
- návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí.
 

Věcný záměr zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací:
Cílem předloženého návrhu je vytvořit ve společnosti podmínky pro zvýšení kvality a konkurenceschopnosti výzkumu a vývoje v ČR, k čemuž je potřeba prostřednictvím legislativního rámce zajistit udržitelný rozvoj systému VaVaI (Výzkum a Vývoj a Inovace), zajistit efektivnost výdajů na VaVaI a potřeby ekonomiky a společnosti. Splnění tohoto cíle je podmíněno zásadní změnou dosavadního systému podpory výzkumu, vývoje a inovací, kterou již nelze jak pro její kvalitativní, tak kvantitativní parametry zapracovat prostřednictvím novely do stávajícího platného zákona.
Ke splnění vymezeného cíle se jeví jako nezbytné provést změny ve třech stěžejních oblastech. V prvé řadě je to nové nastavení podmínek, zásad a kritérií podpory tak, aby zajišťovaly výrazně lépe než dosavadní pravidla ekonomický rozvoj a udržitelnost systému podpory VaVaI. Rovněž musí být legislativně vyřešena absence inovací v systému státní podpory VaVaI.
Nutno také uvést, že všechna nová, byť sebelepší pravidla nemohou v praxi úspěšně fungovat a přinést žádoucí změnu bez vybudování zcela nové struktury státní správy a administrativní podpory VaVaI, která odstraní dosavadní roztříštěnost správy způsobenou jak několikanásobně novelizovanou a v některých směrech ne zcela provázanou právní úpravou, tak mnohdy i historicky nastolenými stereotypy ve vztazích mezi jednotlivými relevantními správními úřady, majícími tendenci působit jako tradice, kterou je nežádoucí až riskantní měnit.
Při přípravě věcného záměru byly posuzovány jednotlivé varianty zejména ve vztahu k budoucímu uspořádání státní správy výzkumu, vývoje a inovací – a to od ponechání stávajícího stavu, až po vytvoření nového ministerstva, na nějž by byla z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy přesunuta i odpovědnost za problematiku vysokoškolského vzděláváním. S ohledem na provedené vyhodnocení nákladů a přínosů jednotlivých, ve věcném záměru zvažovaných, variant byla v současné době jako nejvhodnější varianta zvolena ta, jejímž cílem je zřízení nového Ministerstva pro výzkum a vývoj, přičemž gesce pro oblast vysokých škol se ponechá Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.
Zákon předkládá Úřad vlády ČR - Místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace a předseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVV).
LRV doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

 

Návrh zákona o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a o změně některých souvisejících zákonů:
Důvodem předložení daného návrhu zákona je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/61/EU ze dne 15. května 2014 o opatřeních ke snížení nákladů na budování sítí elektronických komunikací do českého právního řádu.
Cílem implementace této směrnice je stanovit určitá minimální práva a povinnosti platné v celé EU se záměrem usnadnit zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a meziodvětvovou koordinaci. Snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací by rovněž přispělo k dosažení digitalizace veřejného sektoru, což by kromě snížení nákladů na veřejnou správu a zvýšení účinnosti služeb poskytovaných občanům přineslo digitální pákový efekt pro všechna odvětví hospodářství.
ČR chce v této souvislosti zajistit, aby do roku 2020 měli všichni obyvatelé vysokorychlostní přístup k internetu (rychlejší než 30 Mbit/s), a aby nejméně polovina domácností měla internetové připojení rychlejší než 100 Mbit/s. Tuto vizi lze realizovat prostřednictvím jednak veřejné podpory a dále prostřednictvím odstraňování překážek bránící rozvoji sítí nové generace.
Zákon předkládá Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).
LRV projednávání tohoto návrhu zákona přerušila.

 

Návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí:
Tento návrh zákona nahrazuje dosud platný zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, a je předkládán v souladu s plněním legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii (částečná transpozice směrnice č. 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států). 
Přijetím návrhu zákona dojde zejména ke:
-              zvýšení ochrany veřejných prostředků,
-              flexibilnějšímu nastavení schvalovacích postupů řídící ekonomické kontroly,
-              snížení administrativní zátěže,
-              zvýšení kvality systému řízení a kontroly veřejných financí,
-              posílení regulace praxe interního auditu.

Návrh změnového zákona obsahuje zejména legislativně technické úpravy související s nahrazením zákona o finanční kontrole zákonem o řízení a kontrole veřejných financí.
Zákon předkládá Ministerstvo financí (MF).
LRV projednávání tohoto návrhu zákona přerušila, na návrh předkladatele.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony:
Účelem novely je posílení principu takzvané flexikurity, tedy provedení změn směřujících k prohloubení flexibility základních pracovněprávních vztahů za současného posílení ochrany postavení zaměstnance v těchto vztazích.

Zásadní věcné změny se týkají zejména:
•             zakotvení institutu vrcholových řídících zaměstnanců jako zvláštní kategorie vedoucích zaměstnanců,
•             zrušení institutu jednostranného převedení zaměstnance na jinou práci a jeho nahrazení dohodou smluvních stran pracovního poměru,
•             úpravy hromadného propouštění stanovením povinnosti zpracovat sociální plán,
•             úpravy práv a povinností v kontu pracovní doby a u způsobu rozvržení pracovní doby, posuzování práce přesčas, vzniku překážek v práci nebo v ochraně mzdových práv,
•             úpravy dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr garancí dob odpočinku a ochrany odměny z dohody,
•             koncepční změny v právní úpravě dovolené při stanovení práva na dovolenou i při jejím čerpání,
•             posílení flexibility pracovního poměru změnou úpravy výkonu práce mimo pracoviště zaměstnavatele (homeworking a teleworking),
•             přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů.

Další změny se dotýkají zejména přeložení, prevence před stresem a obtěžováním, doručování a průměrného výdělku. Návrh zákona obsahuje i úpravu jiných právních předpisů navazujících na změny prováděné v zákoníku práce. Výše uvedené změny byly projednány se sociálními partnery, některé z nich byly zařazeny do návrhu zákona na základě jejich souhlasného požadavku.
Zákon předkládá Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV).
LRV doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X