Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové zprávy

11. 12. 2014 17:53

Výsledky 140. zasedání LRV dne 11. 12. 2014

Legislativní rada vlády projednala na svém 140. zasedání ve čtvrtek 11. prosince 2014 následující návrhy zákonů:

1. Upravený návrh zákona kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (předkládá ministr průmyslu a obchodu Ing. Jan Mládek, CSc.) č.j. 1148/14.

Cílem předkládaného návrhu zákona je implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/11/EU ze dne 21. května 2013 o alternativním řešení spotřebitelských sporů a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů), vytvoření podmínek pro adaptaci nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne 21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení spotřebitelských sporů on-line), reakce na upozornění Evropské komise na nedostatečnou implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu a o změně směrnice Rady 84/450/EHS, směrnic Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (směrnice o nekalých obchodních praktikách).

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí a o změně živnostenského zákona (zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá 1. místopředseda vlády a ministr financí Ing. Andrej Babiš) č.j. 1157/14).

Cílem předloženého návrhu zákona je stanovit pro fungování trhu zprostředkování pojištění v České republice nové podmínky, které by podle předkladatele měly přispět k nápravě negativních jevů, které fungování uvedeného trhu podle provedených analýz dlouhodobě vykazuje, a to zejména v zájmu posílení ochrany spotřebitele na tomto úseku finančního trhu. Jedná se zejména o tyto negativní jevy: neobvykle vysoký počet právnických a fyzických osob, které Česká národní banka zaregistrovala jako zprostředkovatele pojištění, ve srovnání s ostatními členskými státy EU, s tendencí dalšího trvalého růstu jejich počtu, přičemž značná část těchto osob zprostředkovatelskou činnost nevykovává nebo vykonává pouze v nepatrné míře; stávající právní úprava navíc umožňuje tzv. vícenásobnou registraci u jedné osoby, což ztěžuje orientaci spotřebitele z toho pohledu, jaké konkrétní povinnosti ten který typ zprostředkovatele vůči němu jako zájemci o pojistný produkt má a kdo a jakým způsobem nese za jednání tohoto zprostředkovatele odpovědnost; vysoký počet osob oprávněných provádět zprostředkovatelskou činnost rovněž znesnadňuje výkon systematického dohledu nad touto činností ze strany České národní banky, nepřehlednost stávající regulatorní struktury pojišťovacích zprostředkovatelů, kde existuje 5 kategorií, netransparentní právní úprava odpovědnosti za jednání při výkonu činnosti pojišťovacího zprostředkovatele daná zejména možností vícevazebnosti osob, které odpovědnost za své jednání nenesou, nízká transparentnost klíčových informací o některých pojistných produktech (zejména životní pojištění), které by měl zákazník obdržet a porozumět jim tak, aby správně vyhodnotil, je-li pro něj daný produkt vhodný či nikoliv a jaké důsledky pro něj bude mít jeho sjednání (např. z hlediska nákladů, které jsou s ním spojeny); podle předkladatele je značná část pojistných smluv o životním pojištění zákazníkem vypovězena před koncem pojistné doby, což zpravidla zákazníka finančně poškozuje, atraktivita způsobu odměňování zprostředkovatelů rezervotvorných životních pojištění, jejichž důsledkem jsou agresivní obchodní praktiky, jako například přetahování zákazníků nebo umělé přepracovávání uzavřených smluv, zpravidla v neprospěch zákazníka bez poskytnutí informací o veškerých důsledcích, které změna již uzavřené smlouvy pro klienta představuje, nerovnováha mezi povinnostmi, které v rámci jednání se zákazníkem musí plnit na straně jedné pojišťovací zprostředkovatel a na straně druhé, prostřednictvím svého přepážkového zaměstnance, pojišťovna. Za účelem odstranění uvedených negativních jevů fungování trhu zprostředkování pojištění v České republice je zejména navrženo zjednodušit a zpřehlednit systém kategorizace zprostředkovatelů pojištění jejich snížením z 5 kategorií na 2 a přesně a jednoznačně stanovit jejich odpovědnost za výkon zprostředkovatelské činnosti včetně odpovědnosti za způsobenou škodu, stanovit kvalitativně vyšší požadavky na odbornost zájemců o výkon činnosti pojišťovacích zprostředkovatelů, nově upravit pravidla jednání se zákazníkem zabezpečující jeho vyšší transparentnost a zejména směřující ke zlepšení informovanosti zákazníka o osobě zprostředkovatele a o pojistném produktu, odstranit neodůvodněné rozdíly v regulaci poskytování zprostředkovatelských služeb na pojistném trhu a narovnat podmínky pro poskytování těchto služeb zaměstnanci pojišťoven a externími zprostředkovateli pojištění, ve větší míře postihovat protiprávní jednání při výkonu zprostředkovatelské činnosti, a za tím účelem rozšířit okruh správních deliktů v oblasti výkonu zprostředkovatelské činnosti. Nově navržený způsob regulace zprostředkování pojištění je podle předkladatele rovněž jedním z kroků směřujících k zajištění budoucího sjednocení principů právní úpravy distribuce finančních produktů a služeb pro celý finanční trh. Návrh zákona současně zapracovává do právního řádu České republiky část směrnice upravující přístup k pojišťovací a zajišťovací činnosti a výkon těchto činností, pokud jde o plnění informačních povinností pojišťovnami ve vztahu k zákazníkům, a to jak ve fázi před uzavřením pojistné smlouvy, tak v průběhu trvání pojištění.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.

3. Návrh věcného záměru zákona o posuzování shody stanovených výrobků při jejich uvádění na trh podle společného rámce EU (zákon o posuzování shody stanovených výrobků) (předkládá ministr průmyslu a obchodu Ing. Jan Mládek, CSc.) č.j. 1149/14.

Předložený návrh věcného záměru zákona má nově nastavit implementaci nových právních předpisů Evropské unie v oblasti posuzování shody. Současná právní úprava posuzování shody stanovených výrobků je obsažena v zákoně č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v nařízeních vlády vydaných k provedení uvedeného zákona. Vzhledem k tomu, že změny vyžadované novým legislativním rámcem EU pro uvádění výrobků na trh jsou koncepčního charakteru a překračují možnosti pouhé novely zákona č. 22/1997 Sb., má být nový legislativní rámec EU upraven v samostatném novém zákoně, přičemž zákon č. 22/1997 Sb. bude ponechán v platnosti pro oblast posuzování shody výrobků, které nejsou novým legislativním rámcem EU upraveny.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (předkládá PhDr. Marcel Chládek, MBA) č.j. 1219/14.

Cílem předloženého návrhu novely zákona o vysokých školách je zejména upravit systém hodnocení kvality vysokých škol, nová pravidla akreditace studijních programů a zavedení systému institucionální akreditace, a to včetně postavení Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství. Návrh zákona dále mj. upravuje působení zahraničních vysokých škol a jejich poboček na území České republiky a stanovuje podmínky přezkumných řízení o vyslovení neplatnosti vykonání státní zkoušky nebo její části nebo obhajoby disertační práce a o vyslovení neplatnosti habilitačního řízení

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X