Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Aktuálně

27. 6. 2008 6:00

Výběr z programu schůze vlády ČR

Vláda na své páteční schůzi projednala informaci o plnění druhé etapy důchodové reformy. Sledovaným bodem jednání kabinetu bude jistě také posílení rozpočtu resortu školství. Mezi další projednávané body patřilo doporučení vládě na vytvoření legislativy ošetřující stalking (nebezpečné pronásledování).

Informace o plnění úkolů II. etapy důchodové reformy

Materiál, který předkládá Ministerstvo financí a Ministerstvo práce a sociálních věcí představuje úkoly druhé etapy důchodové reformy: vytvoření rezervního důchodového fondu, oddělení majetku penzijních fondů a účastníků penzijního připojištění, motivaci k vyšším příspěvkům účastníků a zaměstnavatelů a podporu doživotních penzí.

Stěžejní otázky spadající do II. etapy důchodové reformy
:
1. Rezervní důchodový fond
2. Oddělení majetku penzijních fondů od majetku účastníků
3. Podpora čerpání doživotních penzí z penzijního připojištění
4. Motivace k vyšším příspěvkům účastníků a zaměstnavatelů

Vytváření rezervy na důchodovou reformu, tedy shromažďování vlastních zdrojů státu pro účely finančního krytí nutných kroků důchodové reformy, bude zajištěno v rámci správy státních finančních aktiv v kompetenci Ministerstva financí, tedy úpravou § 36 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech. (pozn. Tato úprava obsahuje zřízení jednotného účtu rezervy pro důchodovou reformu, na který se převedou zůstatky již v minulosti zřízených účtů státních finančních aktiv, a to zvláštního účtu důchodového pojištění, na který se převádí případné přebytky státního rozpočtu z ročního hospodaření důchodového pojištění (ze zákona) a účtu, na kterém se soustředí výnosy z dividend z držby majetkových účastí ve prospěch důchodové reformy (na základě usnesení vlády č. 797/2004). Metodika tvorby rezervních prostředků na tomto sjednoceném účtu státních finančních aktiv se nemění, mění se však jeho poslání, neboť jeho prostředky se mohou výlučně používat na základě rozhodnutí Poslanecké sněmovny na návrh vlády a pouze na krytí nákladů spojených s realizací důchodové reformy).

Důvody vedoucí k oddělení majetku

Dle stávající právní úpravy je penzijní fond akciovou společností, kde je veškerý majetek majetkem penzijního fondu a účastníci jsou vůči němu v postavení věřitelů. Cílovým stavem reformy je z tohoto majetku oddělit majetek účastníků. Do takového majetku mimo jiné náleží příspěvky účastníků, třetích osob (většinou zaměstnavatelů), státní příspěvky a zhodnocení těchto prostředků. Po transformaci bude jasně vymezeno, který majetek je vlastnictvím společnosti a který účastníků penzijního připojištění.

Cíle transformace

Cílem transformace je dále zprůhlednit hospodaření, umožnit vyšší výnosnost a vyšší bezpečnost uložení prostředků účastníků. Přestože dle nové právní úpravy insolvenčního zákona účinné od ledna 2008 jsou v případě úpadku penzijního fondu nároky účastníků penzijního připojištění pohledávkami postavenými na roveň pohledávkám za majetkovou podstatou, může dojít k tomu, že v rámci konkursu nebudou všechny nároky účastníků uspokojeny. Je tedy nutné dosáhnout toho, aby prostředky účastníků nebyly majetkem penzijního fondu a nemohly spadat do konkursní podstaty.

Investiční riziko

Materiál předložený vládě poukazuje na změnu v systému související s oddělením majetku, kterou je zrušení zákonného požadavku, jehož výsledkem je garance alespoň nulového zhodnocení prostředků účastníka. Ve stávajícím systému se na roční bázi nemůže stát, že by prostředky evidované na účtu účastníka poklesly pod dosaženou výši. V novém systému ponese účastník investiční riziko spočívající ve skutečnosti, že hodnota vložených prostředků může kolísat oběma směry.

Posílení rozpočtu kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro rok 2008

Posílení rozpočtu kapitoly 333 Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy umožní vyhlásit příslušný dotační (rozvojový) program, jehož finanční prostředky tak budou nejpozději k 1. září 2008 k dispozici ředitelům škol na posílení disponibilních motivačních zdrojů odměňování pedagogických pracovníků ve vazbě na kvalitu jejich práce. Jednání ekonomických ministrů obsahuje i dohodu o zvýšení rozpočtu kapitoly 333 pro rok 2009 o další 4 miliardy korun. Toto další dohodnuté zvýšení ale bude předmětem prací na přípravě státního rozpočtu na rok 2009 a proto není předmětem tohoto materiálu.




Návrh zákona, kterým se mění zákon o advokacii

Česká advokátní komora shromáždila podněty pro další novelizaci zákona o advokacii, které odstraňují některé nedostatky stávající právní úpravy a zavádějí některá nová pravidla týkající se výkonu advokacie a otázek souvisejících. Jde především o nové vývojové trendy při poskytování právních služeb:

1. Zřízení institutu spolupracujícího advokáta z důvodu zamezení vzniku zastřených pracovních poměrů v advokacii a současné odlišení přípustné formy úzké spolupráce mezi advokáty na straně druhé. Spolupracující advokát bude mít především z daňového hlediska postavení osoby samostatně výdělečně činné s maximální svobodou pokud jde o volbu klientů, včetně klientely vlastní.

2. Samostatná úprava zahraniční společnosti je navržena s ohledem na systematiku zákona a relativně samostatnou problematiku poskytování právních služeb zahraniční společností, která se dle tohoto návrhu zákona nemá nadále dotýkat pouze usazených evropských advokátů.

3. Zavedení možnosti výkonu advokacie prostřednictvím zahraniční společnosti rovněž pro „tuzemské“ advokáty odpovídá na potřeby praxe, neboť mnozí „tuzemští“ advokáti působí v zahraničí jakožto společníci zahraničních společností a je neodůvodněné bránit jim ve výkonu advokacie jménem těchto společností na území ČR.

Drobnější a dílčí úpravy se dotýkají např. přechodu práv a povinností ze závazkových vztahů vzniklých na základě smlouvy o poskytování právní pomoci v případě, že se samostatný advokát stane zaměstnaným advokátem, dále se zavádí úřední oděv advokáta (talár), možnosti poskytovat právní služby více osobám, jejichž zájmy jsou nebo mohou být v rozporu, a vyškrtnutí advokátního koncipienta ze seznamu advokátních koncipientů v návaznosti na složení advokátní zkoušky. Z praktických důvodů je navržena změna v hromadném pojištění advokátů a výslovně zakotvena povinnost advokátním koncipientům zúčastnit se vzdělávacích akcí stanovených stavovským předpisem. Dojde rovněž k úpravě podmínky vysokoškolského vzdělání pro zápis do seznamu advokátních koncipientů a bude nově advokátům umožněn výkon vědecké, pedagogické, literární, publicistické nebo umělecké činnosti v pracovním poměru. Účelem navrhované úpravy je modernizace možných způsobů výkonu advokacie.

Návrh zákona byl schválen.




Doporučení Rady vlády pro rovné příležitosti žen a mužů k doplnění trestního zákona o trestný čin nebezpečné pronásledování

Předložený materiál doporučuje vládě, aby uložila ministru spravedlnosti vypracovat návrh na zavedení skutkové podstaty nového trestného činu nebezpečného pronásledování včetně úpravy navazujících právních předpisů a předložit jej vládě České republiky ke schválení nejpozději do 31. prosince 2008. Právní úprava nové skutkové podstaty se dotkne skutkových podstat více trestných činů, obsažených jak v platném trestním zákoně, tak v navržené rekodifikaci; půjde zejména o trestné činy ublížení na zdraví, nebezpečné vyhrožování a ohrožování mravnosti. Současně bude nezbytné novelizovat i občanský zákoník, případně i zákon o přestupcích. Text návrhu bude vyžadovat velice precizní formulaci. Existuje riziko, že by při nevhodném či nedostatečně přesném vymezení trestného činu „nebezpečného pronásledování“ byl trestněprávní postih vztažen i na činy, které nejsou společensky nebezpečné.

Pozn. nebezpečné pronásledování je obtěžující a zastrašující jednání, trvající po určitou dobu a zaměřené na konkrétní osobu, které zahrnuje opakované vyhledávání a navazování vizuální nebo fyzické blízkosti, nedobrovolnou komunikaci, nevyžádané projevy přízně a zájmu, slovní, psané i implicitní výhrůžky nebo kombinaci shora uvedeného, což u oběti (zvláště pak jedná-li se o pokračování domácího násilí) může a zpravidla vyvolává strach a obavy.
Nebezpečné pronásledování je v porovnání s jinými trestnými činy specifické zejména ve dvou charakteristikách:

1. jedná se o čin, který je založen na opakované viktimizaci oběti. Ve své podstatě se jedná o sérii incidentů, nikoli o ojedinělý akt.
2. nebezpečné pronásledování je částečně definováno jeho důsledky na oběť.

Nebezpečné pronásledování na sebe často bere podobu „nevinných“ nebo jen obtížně postižitelných dílčích jednání, jako je např. telefonování, zasílání textových zpráv, e-mailů, dopisů, pohlednic, čekání před bydlištěm nebo pracovištěm oběti, sledování oběti na ulici atd. Hmatatelnější formy nebezpečného pronásledování se projevují ničením věcí, fyzickým napadáním, vyhrožováním, pomluvami v zaměstnání nebo na internetu, falešnými inzeráty, obtěžováním příbuzných apod. Nejvážnější formy končí fyzickým napadením, zraněním či vraždou oběti, případně postižením širšího okruhu osob).


Vláda dále projedná podpis Protokolů o přístupu Albánské republiky a Chorvatské republiky k Severoatlantické smlouvě s výhradou ratifikace a převod příslušnosti hospodařit s majetkem České republiky v příslušnosti hospodařit Ministerstva financí do příslušnosti hospodařit Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových

Důležité odkazy:

Kompletní program schůze naleznete na této stránce
Dodatek č. 1 k programu schůze vlády
Dodatek č. 2 k programu schůze vlády
Výsledky jednání vlády budou zveřejněny po ukončení tiskové konference na této stránce

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Fotogalerie [F] fotogalerie