Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

2. 7. 2008 13:28

16. června 2008

Zápis ze schůze Výboru pro regiony RVNNO ze dne 16. června 2008

Přítomni / Omluveni: viz prezenční listina (Příloha č. 1).

Schůzi Výboru pro regiony Rady vlády pro nestátní neziskové organizace (dále jen „Výbor“) řídil nejprve jeho místopředseda M. Plass, poté jeho předseda Bc. R. Haken.


Program:

1) Zahájení
2) Představení RVNNO a jejího Výboru pro regiony
3) Spolupráce Královéhradeckého kraje s NNO
a) Představení aktivit realizovaných ve spolupráci Královéhradeckého kraje a NNO:
• Vzdělávání poskytovatelů a zadavatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje
• Vytváření místního partnerství – benchmarking sociálních služeb Královéhradeckého kraje
• Euromanažeři pro NNO (Centrum evropského projektování)
b) Prezentace úspěšných regionálních projektů:
• Bulletin EVVO Ekoton (Středisko ekologické výchovy SEVER)
• Klíčové kompetence pro rozvoj venkova (Centrum rozvoje Česká Skalice)
• Vzdělávání zadavatelů a poskytovatelů v problematice komunitního plánování sociálních služeb (Občanské poradenské středisko, o.p.s.)
• Role krajské střešní organizace v komunikaci s veřejnou správou (Aliance dětí a mládeže Královéhradeckého kraje)
4) Přestávka
5) Decentralizace finančních prostředků
6) Problematika SROP 3.2 (za účasti přizvaných hostů z různých krajů)
7) Krajská servisní střediska pro NNO
8) Aktuální informace z RVNNO
9) Různé – diskuse:
• Sběr námětů pro další činnost Výboru pro regiony RVNNO
• Krátké prezentace činnosti účastníků diskuse (dle časových možností)


Ad 1) Zahájení

M. Plass zahájil schůzi Výboru a přivítal členy Výboru i hosty. Poté stručně shrnul smysl a obsah předchozích výjezdních schůzí Výboru.


Ad 2) Představení RVNNO a jejího Výboru pro regiony

Ing. M. Vyšín představil přítomným hostům Radu vlády pro nestátní neziskové organizace (dále jen „RVNNO“), její strukturu fungování, složení a výbory. Bc. R. Haken poté podrobněji prezentoval Výbor. Uvedl, že jeho práce má několik základních témat: partnerství veřejné správy a neziskového sektoru, sociální ekonomiku a servis pro nestátní neziskové organizace (dále jen „NNO“) na úrovni krajů.


Ad 3) Spolupráce Královéhradeckého kraje s NNO

M. Plass seznámil přítomné se vzděláváním poskytovatelů a zadavatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje.
Mgr. R. Černý a Ing. I. Guman z Krajského úřadu Královéhradeckého kraje prezentovali projekt „Vytváření místního partnerství – benchmarking sociálních služeb Královéhradeckého kraje“ (viz Příloha č. 2, 3 a 4).
Ing. J. Mošna z Centra evropského projektování informoval o projektu „NNO a euromanažeři“ (viz Příloha č. 5).
Následovala diskuse k prvnímu bloku prezentací.
Na dotaz E. Šmídové z Farní charity Rychnov nad Kněžnou, zda existuje seznam euromanažerů, odpověděl Ing. J. Mošna, že je k dispozici na internetových stránkách Centra evropského projektování.
Mgr. J. Zeman z Občanského poradenského střediska, o.p.s. se zeptal, s čím budou údaje z benchmarkingu porovnávány. Mgr. R. Černý odpověděl, že nejčastěji s realitou roku 2007, a to pro potřeby plánování sociálních služeb – kolik je kde k dispozici služeb, jaké je územní zastoupení služeb atd. Do aplikace budou mít přístup i obce, např. v rámci komunitního plánování. V současné době má do aplikace přístup především kraj, který údaje do systému vkládá.
L. Kubový navrhl, aby Výbor získal podobné zkušenosti i z ostatních krajů. Bc. R. Haken odpověděl, že v současné době probíhá vyhodnocování opatření 3.3 Společného regionálního operačního programu (dále jen „SROP“). L. Kubový dále informoval, že v Plzeňském kraji byl rovněž realizován benchmarking. Poté však skončila finanční i politická podpora kraje a projekt tak zůstal nedokončen. Doporučil, aby se srovnávací metoda stala dalším tématem Výboru.
Na dotaz Mgr. K. Morávkové, zda o benchmarkingu v Královéhradeckém kraji existuje ucelený materiál, odpověděl Mgr. R. Černý, že závěrečná konference o benchmarkingu se teprve bude konat. Závěrečnou zprávu prý poté Výboru poskytne. M. Plass k tomu dodal, že projekt sice ještě oficiálně neskončil, nicméně Královéhradecký kraj již realizuje benchmarking v praxi.
Mgr. K. Morávková uvedla, že v Libereckém kraji proběhla jen úvodní část benchmarkingu. Je to prý velice složitá záležitost, kterou musí provádět odborníci. Dále uvedla, že by bylo vhodné, kdyby v Královéhradeckém kraji vznikla krajská asociace NNO. M. Plass upřesnil, že benchmarking se netýká pouze NNO, ale všech poskytovatelů sociálních služeb.
Z. Hloušková prezentovala své zkušenosti coby euromanažerky. Školením jich prošlo celkem sedm. Euromanažeři nemohli reagovat na všechny požadavky NNO, pouze na malé procento. Rozhodně nefungovali jako servisní jednotky pro NNO. K podnětu Mgr. K. Morávkové uvedla, že návrh na vznik krajské asociace NNO byl v Královéhradeckém kraji již dvakrát odmítnut.
M. Plass uvedl, že benchmarking je nástrojem pro víceleté financování. Královéhradecký kraj počítá s financováním na tři roky. Závisí to však na zákonu o rozpočtovém určení daní. Kraje potřebují mít větší jistotu svého financování. Teprve pak bude víceleté financování možné.
Bc. K. Richterová ze Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory (dále jen „SEVER“) uvedla, že zásadně nesouhlasí se vznikem asociace NNO. Doporučila setkávat se na úrovni oborových zastřešujících organizací.
Poté následoval druhý blok prezentací.
Bc. Karin Richterová vystoupila s prezentací SEVER a Bulletinu ekologické výchovy, vzdělávání a osvěty Královéhradeckého kraje Ekoton (viz Příloha č. 6).
Mgr. J. Zeman prezentoval projekt „Vzdělávání zadavatelů a poskytovatelů v problematice komunitního plánování sociálních služeb“ (viz Příloha č. 7).
I. Vejvodová z Krajské organizace Pionýra Královéhradeckého kraje hovořila o roli krajské střešní organizace (Aliance dětí a mládeže Královéhradeckého kraje) v komunikaci s veřejnou správou. Uskutečnilo se několik síťování, kterého se zúčastnilo vždy šest zástupců NNO a dva úředníci. Aliance dětí a mládeže Královéhradeckého kraje zjišťovala, jak může pomoci NNO. Výstupy z těchto setkávání se ještě zpracovávají. Aliance dětí a mládeže Královéhradeckého kraje kromě toho vzdělává dobrovolníky z řad NNO a je hlavním pořadatelem Bambiriády v Královéhradeckém kraji.
V diskusi k druhému bloku prezentací se zeptala Z. Hloušková, kdo hradí náklady bulletinu Ekoton. Bc. K. Richterová odpověděla, že bulletin vydává Královéhradecký kraj.
Na dotaz V. Keprta, zda existují ucelené výstupy z komunitního plánování, odpověděl M. Plass, že jsou k dispozici na internetových stránkách Královéhradeckého kraje.


Ad 6) Problematika SROP 3.2 (za účasti přizvaných hostů z různých krajů)

Bc. R. Haken představil přítomným aktuální problémy s opatřením 3.2 SROP. První problémy se objevily v Karlovarském kraji, není to však záležitostí pouze tohoto kraje. Krajské úřady odmítají příjemcům pomoci (NNO) proplácet některé náklady na projekt. Částky se pohybují v řádech desítek až stovek tisíců Kč. Problémy jsou i s nejasně upraveným způsobem hodnocení projektů a harmonogramem uvolňování prostředků. Podle Bc. R. Hakena by vztah poskytovatele a příjemce měl být upraven smluvně, aby obě strany měly rovné postavení, v současnosti je příliš velká volnost ve výkladu práv kraje jako zástupce donátora, oproti právům konečného příjemce. Může tedy být takovéto situace i zneužito proti realizátorům projektů. Bc. R. Haken v současné době shromažďuje informace od podobně poškozených NNO ze všech krajů. JUDr. L. Deverová připravuje stanovisko k této problematice. Bc. R. Haken už o problému jednal s náměstkem ministra pro místní rozvoj Ing. J. Vačkářem. Ministerstvo pro místní rozvoj má však jen metodickou roli a nemůže krajům nic nařizovat. Jednat o problému by se mělo co nejrychleji, protože SROP končí k 30. červnu 2008. Bc. R. Haken proto navrhl upozornit na tento problém Výbor pro Evropskou unii RVNNO a Výbor pro legislativu a financování RVNNO, zpracovat analýzu celé situace ve všech krajích, vyvolat jednání s Ministerstvem pro místní rozvoj, Asociací krajů České republiky a předsedkyní RVNNO MUDr. D. Stehlíkovou. Dále navrhl uspořádat setkání podobně postižených NNO, které by kritickou situaci popsaly a spolu s partnery z veřejné správy hledaly řešení problémových případů i způsob, jak zabránit podobnému jednání v období 2007 – 2013.
JUDr. L. Šlechtová upozornila, že metodika se měnila průběžně nejen na krajích, ale i na centrální úrovni. Ing. D. Žárský dodal, že metodika se neměnila jen průběžně, ale i na závěr celého programu. Bc. R. Haken ho požádal, aby své zkušenosti sepsal a poslal mu je.
Mgr. M. Vrzáková z Občanského sdružení Salinger uvedla, že měli dva projekty ze SROP a měli podobné problémy. Některé požadavky krajského úřadu dokonce neodpovídaly pravidlům pro účetnictví. Něco se jim podařilo obhájit. Krajský úřad jim však tvrdil, že oni nic změnit nemohou, protože je to dáno metodikou Ministerstva pro místní rozvoj.
Bc. K. Richterová uvedla, že SEVER sice projekty ze SROP nemá, ale realizuje projekt Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva životního prostředí a potýkají se se stejnými problémy. Na ministerstvech se často mění zaměstnanci, nejsou kompetentní, odmítají cokoli potvrdit závazně, ale konečnou odpovědnost má přitom příjemce. Oproti programovacímu období 2004 – 2006 se nic nezměnilo. Bc. R. Haken doporučil nerozšiřovat zatím problematiku mimo SROP. Teprve pokud se podaří vyřešit problémy se SROP, může dojít k zobecnění na ostatní operační programy.
Ing. D. Žárský uvedl, že tato situace by byla mimo jiné příležitostí pro krajské asociace NNO. Dále uvedl, že povinnost dodržovat termíny by měla být závazná i pro veřejnou správu.
L. Kubový informoval, že v Plzeňském kraji je situace podobná. Krajský úřad si sám přitvrdil podmínky. Mohla by se o tom vést debata na valné hromadě Asociace NNO v České republice, která se koná dne 19. června 2008 od 9:00 hod. v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.

Usnesení:
Členové Výboru jednomyslně schválili návrh svého předsedy Bc. R. Hakena upozornit na problém se SROP 3.2 Výbor pro Evropskou unii RVNNO a Výbor pro legislativu a financování RVNNO, zpracovat analýzu celé situace ve všech krajích, vyvolat jednání s Ministerstvem pro místní rozvoj, Asociací krajů České republiky a předsedkyní RVNNO MUDr. D. Stehlíkovou a uspořádat setkání pro podobně postižené NNO.


Ad 5) Decentralizace finančních prostředků


Ing. M. Vyšín stručně shrnul historii dosavadních událostí ohledně decentralizace finančních prostředků na dotace NNO z centrální úrovně na úroveň krajů (viz usnesení vlády ze dne 19. června 2002 č. 642 a usnesení vlády ze dne 6. srpna 2003 č. 807). M. Plass k tomu uvedl, že jako jediný resort tehdy prostředky decentralizovalo jen Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách však vrátil sociální služby zpět na stát. Od roku 2009 by měla sociální problematika přejít opět na kraje, proti tomu však vystupují četné zastřešující organizace. Řešením je podle M. Plasse kvalitní zákon o rozpočtovém určení daní, který zaručí příjem finančních prostředků do rozpočtu krajů.
Mgr. J. Němec uvedl, že decentralizovat prostředky jen v jedné oblasti (sociální služby) nemá smysl.
Mgr. K. Morávková se vyjádřila pro decentralizaci. Musí však být podle ní stanovena pravidla pro jejich nakládání. M. Plass neměl obavy z toho, že by kraje prostředky použily jinak. Např. sociální služby jsou velké politikum a žádný krajský politik by si nedovolil vyhrazené finanční prostředky použít na jiný účel. Bc. R. Haken k tomu dodal, že v ohrožení by byly spíše prostředky na jiné oblasti, např. životní prostředí. Krajští politici budou asi jen těžko mít vůli podporovat neziskové organizace, které z důvodu ohrožení životního prostředí brání developerským vizím. Zrovna tak by pravděpodobně byly nepopulární místní „watchdog“ aktivity.
Mgr. J. Němec byl toho názoru, že velkou roli by v decentralizaci měly sehrát krajské asociace NNO. Ing. P. Holý uvedl, že decentralizace by možná bylo popudem k zakládání krajských asociací NNO.

Usnesení:
Členové Výboru po projednání usnesení vlády ze dne 19. června 2002 č. 642 a usnesení vlády ze dne 6. srpna 2003 č. 807 jednomyslně projevili vůli k otevření dalších jednání o decentralizaci finančních prostředků určených na státní dotace na projekty NNO na úroveň krajů.


Ad 7) Krajská servisní střediska pro NNO


Bc. R: Haken uvedl, že tento bod je projednáván na každé schůzi Výboru.
Z. Hloušková informovala, že k tématu profesionálních krajských servisních středisek pro NNO se vztahovalo také krátké ohlédnutí za činností Centra pro neziskové organizace, které aktivně provozovalo Občanské poradenské středisko v letech 1999 – 2006. Je pozoruhodné, že za těch několik let se podařilo uspořádat 7 regionálních konferencí NNO, shromáždit v databázi NNO přes 470 záznamů, pořídit do prezenční knihovny na 180 titulů odborné literatury, zorganizovat 55 seminářů a 8 kulatých stolů a poskytnout 756 konzultací k problémům legislativy, fundraisingu, tvorby projektů a personalistiky. Vyšlo také 6 publikací (2x adresář, katalog periodik, 2 příručky, historická studie). V posledních 2 letech se činnost centra omezuje pouze na poskytování konzultací v omezeném rozsahu a vydávání zpravodaje e-Nezištník (3 tištěné ročníky, od 2003 transformace na e-zin).
Mgr. J. Němec uvedl, že na konferenci Koordinačního uskupení NNO kraje Vysočina bylo rozhodnuto, že se toto uskupení stane občanským sdružením, aby mohlo být plnohodnotným partnerem.
Bc. R. Haken k otázce krajských servisních středisek pro NNO uvedl, že NNO si musí samy definovat, co by od takového střediska požadovaly: prostory, finanční prostředky, konzultace, internetové stránky apod.
Bc. K. Richterová uvedla, že SEVER nemá zájem o zastřešující asociaci. V podobných organizacích jsou nakonec stejně řešeny jen problémy těch, kteří mají v asociaci největší zastoupení.
Mgr. K. Morávková konstatovala, že v zahraničí se servisní organizace budovaly dlouhá léta především proto, aby neziskový sektor kontroloval sám sebe.
Bc. R. Haken požádal Z. Hlouškovou, aby od NNO Královéhradeckého kraje zjistila, co by od servisního střediska požadovaly.
Ing. D. Žárský navrhl zpracovat příklady dobré praxe krajů a výsledný materiál všem poskytnout. Bc. R. Haken uvedl, že budou osloveni členové Výboru za NNO i za krajské samosprávy s dotazem, jaká je situace v jejich krajích.
L. Kubový uvedl, že v krajských střediscích by se měly vytříbit názory jednotlivých NNO a pak by měly být navenek prezentovány jednotně.


Ad 8) Aktuální informace z RVNNO

Ing. M. Vyšín informoval přítomné o aktualitách ze sekretariátu RVNNO a z posledního zasedání RVNNO.
RVNNO se sešla na svém zasedání dne 30. května 2008.
Dne 23. května 2008 proběhly po schůzi Výboru pro regiony RVNNO kulaté stoly pro dopracování SWOT analýzy neziskového sektoru. SWOT analýza byla upravena a v současné době je zveřejněna na internetových stránkách RVNNO k připomínkování. Termín je do 27. června 2008.
Úkol zpracovat věcný záměr zákona o NNO byl uložen předsedkyni RVNNO usnesením vlády ze dne 9. dubna 2008 č. 397. Byla vytvořena pracovní skupina RVNNO, která se sešla na víkendovém jednání v Karlových Varech. Byly zde vytyčeny základní rysy zákona. Pracovní název zákona nyní zní: zákon o neziskových organizacích a veřejné prospěšnosti. Zmíněné usnesení vlády zároveň uložilo ministrům financí, vnitra, školství, mládeže a tělovýchovy, práce a sociálních věcí, kultury, spravedlnosti a zdravotnictví zpracovat zhodnocení nezbytnosti právní úpravy v oblasti NNO. Výsledky má sekretariát obdržet do konce června. Dne 1. července 2008 se opět sejde pracovní skupina a projedná (mimo jiné) podklady od zmíněných resortů.


Bc. R. Haken
předseda Výboru pro regiony RVNNO


V Praze, dne 26. června 2008
Zpracoval: sekretariát RVNNO

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Připojené dokumenty