Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové zprávy

4. 9. 2008 11:03

4. 9.: Komunikační kampaň Tváře českého předsednictví odstartovala

Dneškem oficiálně odstartovala první část komunikační kampaně k českému předsednictví EU, která v této podobě potrvá do zveřejnění loga v listopadu 2008. Kampaň dnes představil na společné tiskové konferenci premiér M.Topolánek a vicepremiér pro evropské záležitosti zodpovědný za koordinaci příprav předsednictví A. Vondra. Kampaň nese název „Tváře českého předsednictví“.

Cílem první fáze kampaně je využít princip překvapení a originální a zábavnou formou upoutat pozornost domácího publika, kterému je určena. Jedním z prostředků upoutání pozornosti je i slogan kampaně „Evropě to osladíme“. Zároveň dnes poprvé Úřad vlády odtajnil barvy loga – nikoli však logo samé, které bude představeno v listopadu. Barvy odpovídají stylu kampaně: originalita, veselost a líbivost. Aby kampaň oslovila maximum lidí a dosáhla svého účelu, je spot, který je ústřední prvkem kampaně, postaven na vtipném příběhu, ve kterém vystupuje sedm slavných českých osobností z různých oborů, které se prosadily doma i ve světě. Na spot se můžete podívat na vládním serveru pro Evropskou unii www.euroskop.cz
Neméně podstatnou roli má ve spotu kostka cukru - český vynález z r.1843, který má dokonce v jihočeských Dačicích pomník.
http://www.dacice-mesto.cz/page.php?fp=mesto/pametihodnosti/kostka-cukru. 


Ve spotu vystupuje architektka Eva Jiřičná, primabalerína Daria Klimentová, vědec a objevitel léků Antonín Holý, dirigent Libor Pešek a dále Tereza Maxová, Jaromír Jágr, Petr Čech. Všechny osobnosti účinkovaly v kampani bez nároku na jakýkoli honorář


Kampaň se skládá ze dvou částí, kterou jsou vzájemně propojeny. První složka kampaně (ATL) spočívá v nasazení spotu Tváře českého předsednictví v televizích počínaje dneškem. Druhá složka kampaně (BTL) spočívá v umístění vizuální podoby kampaně „Tváře“ na venkovních mediálních nosičích. Billboardy se známými tvářemi propagující české předsednictví se objeví od 5.září 2008 po celé ČR. Na první fázi kampaně naváže koncem roku část další, která již bude spíše vysvětlovacího charakteru. Nicméně již v tuto chvíli mohou občané najít ucelené aktuální informace k předsednictví na vládním serveru o EU www.euroskop.cz. 

Podle opakovaných výzkumů veřejného mínění se lidé o předsednictví skoro nezajímají. Těch, kterým nic neříká, jsou dlouhodobě zhruba tři čtvrtiny. Tato část kampaně má pomoci situaci změnit. Další fáze kampaně se více zaměří na vysvětlování témat spojených s předsednictvím. Tato fáze pak bude pracvoat s již odtajněným logem předsedncitví.

Na koncepci kampaně se podílela řada špičkových odborníků ve svém oboru. V týmu A. Vondry, který se podílel na koncepci a realizaci spotu, figurují fotograf Herbert Slavík, autor konceptu Tváří českého předsednictví, režisérka Alice Nellis a Art Director Eda Kauba. V koncepci spotu byl podobně jako u jiných součástí komunikace českého předsednictví, např.u loga, kladen důraz především na originalitu, popření klišé, neotřelost, vtip a kvalitu.

První fáze kampaně vyšla na 12 milionů Kč. To je zhruba třetinová cena oproti standardním tržním cenám a vzhledem k počtu celebrit, které ve spotu vystupují, by byla tržní cena klipu velmi pravděpodobně ještě násobně větší. Zhruba polovina této částky byla použita na koncept a realizaci projektu, druhá polovina pak na umístění reklamy. Osobnosti šly ale do natáčení zcela zadarmo – považovaly to za prestižní záležitost. Veškeré ceny se tedy podařilo stlačit na minimum, v podstatě na režijní náklady. Natáčení spotu proběhlo v Praze v srpnu 2008 během dvou natáčecích dnů.

Pro posílení efektu počáteční fáze kampaně navštíví A. Vondra během prvního měsíce infokampaně vybrané regiony. Součástí jeho návštěvy budou i setkání s veřejností a účast na doprovodných kulturních akcích. Zároveň navštíví vicepremiér konferenčních prostory, kde budou příští rok probíhat zasedání na ministerské úrovni. Zaměří se na celkovou připravenost regionů na předsednictví. Součástí programu jsou rovněž debaty se starosty a hejtmany a tiskové konference.

Celkové náklady Úřadu na EU roadshow jsou 250.000 Kč, na každou akci přislíbily jednotlivé kraje maximálně 200.000 Kč. Zbytek nákladů (cca 250.000 Kč na jednu akci) je hrazen formou sponzoringu a partnerství. 


Řekli o kampani a spotu

Alexandr Vondra, vicepremiér pro evropské záležitosti: „Někteří skeptici říkají, že se v Unii rozpustíme jako kostka cukru. My ale nejsme kostkou cukru. A kdybychom jí byli, nemělo by být naší ambicí osladit Evropu tím, co umíme - podobně jako to dokázaly ve spotu vystupující osobnosti? Ti to kolegům z branže leckdy osladili – i proto je národ uznává a má rád. Češi nejsou ti, kteří pasivně čekají, co přijde, ale naopak umíme Evropě něco přinést. Prostřednictvím úspěšných Čechů, kteří se už v EU posadili, jsme chtěli ukázat, že máme dostatek skvělých osobností a že dobře zvládneme i naše předsednictví. Když mohou oni patřit k nejlepším ve svém oboru, můžeme i my všichni v tom našem. To je vzkaz nás Čechů vám Čechům.“

Herbert Slavík, fotograf: „Když jsem oslovil slavné osobnosti s nabídkou účinkovat ve spotu, všechny reakce byly pozitivní, nikdo nápad neodmítnul. To jen dokazuje náš smysl pro nadsázku a humor. Spot jsme natáčeli dva dny. Nejtěžší bylo dostat na jedno místo všechny osoby, které jsou časově tak moc vytížené. Měli jsme jen jeden týden, abychom účinkující dostali do Prahy. Veliký dík patří všem zúčastněným, kteří bez nároku na honorář, ale i cestovní výdaje, přijeli na natáčení. Všichni byli tak příjemni překvapeni atmosférou při natáčení, že si ani nedali jako podmínku, že spot chtějí před uvedením vidět. Z časových důvodů by to bylo problematické. Většina z nich žije v současnosti v zahraničí. Všichni vystupující brali svou účast jako čest reprezentovat Česko. Spot je propracován do naprostých detailů.“

Eda Kauba, Art Director: „Reklama nikomu nic nenutí, nikoho o ničem nepřesvědčuje. Ukazujeme jen, že máme celou řadu osobností, které něco dokázaly a přesto se na sebe a své úspěchy dokáží podívat s nadhledem. Chceme také říci, že máme dostatek schopných lidí na to, aby naše předsednictví dopadlo dobře.

Petr Čech: „Předsednictví EU je složitá věc, ale myslím, že s takto povedeným a vtipným spotem může chytit leckoho. Vzhledem k tomu, že další budeme mít až za třináct let, myslím že stojí za to ho nenechat prosvištět bez povšimnutí. Já ho každopádně již sleduji, určitě k tomu i prospělo moje účinkování ve spotu.“

Antonín Holý, vědec a objevitel léků: „Jsem přesvědčen, že humor a nadsázka mohou být dobrým lékem na nevšímavost. Evropská témata mi sice jako laikovi připadají někdy složitější než DNA herpetického viru, ale některé věci jsou nad slunce jasné. Například že předsednictví nám může pomoci stvrdit návrat České republiky do Evropy i ve světě. Zaslouží si proto profesionální reklamu.“

Jaromír Jágr: „Sehrát se v sedmadvaceti v Unii je podstatně těžší než sehrát hokejové mužstvo, ale nevidím důvod házet předčasně flintu do žita. Věřím, že až budeme kapitánem Evropy, půjde nám to. Myslím, že na to máme. Chce to si věřit.“

Daria Klimentová, primabalerína: „Nejdůležitější je udržet si rovnováhu, humor a nadhled. To se ve spotu i při natáčení podařilo nám všem. Češi mají tradiční smysl pro humor, takže věřím, že se jim spot bude líbit. Jen si někdy ne úplně věří. Často jezdím a vlastně žiji dlouhodobě v zahraničí a mám zkušenost, že jiné národy jsou na sebe hrdé. Smysl spotu Tváře je i v tom, říci Čechům: jste dobří, veřte si. S pozitivním přístupem se nejen piruety daří lépe.“

Tereza Maxová: „S režisérkou Alicí Nellis se známe a její práce si vážím. Natáčení spotu bylo zábavné a moc jsem si ho užila. Nabídka účastnit se kampaně, mě jako velkého patriota, moc potěšila“.

Libor Pešek, dirigent: „Vystupovat ve spotu, který propaguje z hlediska naší země tak významnou událost, jako je české předsednictví EU, mi bylo ctí. Bohužel se Češi o toto téma málo zajímají. Věřím, že vtipně pojatá kampaň zaujme a lidé budou mít chuť se dozvědět více.
Mně se každopádně moc líbí.“ 
Spot krok po kroku 

Ideou spotu je ukázat řadu významných lidí, který svými výkony a dovednostmi již Evropě život osladili. Významný sportovec, slavná baletka, známá architektka, modelka, vědec, atd. Ti všichni to již Evropě osladili – každý po svém.
Začínáme záběrem na mužské ruce, které si pohrávají s lžičkou. Postrkují kostku cukru sem tam, až ji odpálí kamsi před sebe. Vidíme sportovce, hokejistu Jágra, jak s klukovským výrazem sleduje, kam jeho kostka letí. Kostku chytá do rukou další sportovec, brankář Čech, který ji chytá úplně mimoděk a přitom neodtrhne oči od rozečtených novin. Vrhne na Jágra trochu káravý pohled. Ale to už se chopí další kostky ruka baletky Klimentové, která ji roztáčí do piruety a tváří se, jakoby to dělala běžně. Vedle sedící vědec, profesor Holý, vezme další kostku a chystá se s ní osladit kávu před sebou. Dá kostku na lžicku a sleduje, jak se káva rozlévá po struktuře kostky směrem vzhůru. V jeho očích vidíme lišácký výraz někoho, kdo už ví, jak takovou chemickou reakci využije. Vedle sedící modelka Maxová ji sleduje, uchopí jednu kostku cukru a rozhlédne se, zda ji nikdo nevidí a rychle ji vloží do pusy. Provinile se přitom podívá na dirigenta Peška. Dirigent Pešek drží kostku těsně nad hladinou, ale poté se sám pro sebe usměje, ruku zvedne a kostku pustí z výšky do klidné hladiny. Kostka do kávy spadne a vyvolá velkou vlnu. Vidíme, jak celé osazenstvo sedí u předsednického stolku s vlaječkou ČR v zasedacím sále. Všichni se na sebe pobaveně podívají.
„Evropě to osladíme!“


Kampaň - kreativní tým vicepremiéra A.Vondry

Herbert Slavík

Herbert Slavík je renomovaný fotograf, jehož portrétní fotografie slavných osobností jsou v českém prostředí jedinečné. Je autorem konceptu Tváří. Jeho tvorba se soustředí především na VIP osobnosti české společnosti – politiky (V. Havel, V. Klaus, M. Topolánek), sportovce, osobnosti businessu. Fotografie Herberta Slavíka byly k vidění například na luxusní lodi Queen Mary, výstava „Faces“ portrétních a reportážních fotografií nejznámějších Čechů z oblasti politiky, kultury a sportu sklidila obrovský úspěch v Los Angeles, Londýně a Moskvě. V letech 1986, 1996 a 1997 vyhrál ceny za nejlepší sportovní fotografie roku. Od roku 1997 získává prakticky každý rok některou z cen soutěže Czech Press Photo.

Eda Kauba
Art Director Eda Kauba patří ke špičce ve svém oboru. Na projektu spolupracoval jako fyzická osoba za v podstatě symbolickou částku 150.000Kč. Každý, kdo se v oboru reklamy vyzná, ví že tato částku představuje zlomek z tržních cen účtovaných za know how expertů z oboru. Eda byl vybrán jako tvůrce kreativního konceptu kampaně ke komunikaci předsednictví na základě provedeného průzkumu trhu.

Alice Nellis
Oslovili jsme i jiné režiséry, ale buď byli časově indisponováni, nebo jejich návrhy nekorespondovaly se zamýšleným vyzněním spotu. Naproti tomu návrh Alice Nellis přesně korespondoval se zamýšleným vyzněním spotu v počáteční fázi kampaně. Alice Nellis je výraznou a zcela osobitou mladou režisérkou, která se věnuje filmové, dokumentární i reklamní tvorbě, získala řadu cen na různých filmových festivalech, např. první místo v hlavní soutěži na 43. MFF v San Franciscu. K její filmové tvorbě patří zejména Ene Bene (2000), Výlet (2002), Anna (2005) a Tajnosti (2007). K tvorbě dokumentární Nutná pravidelnost (TV film 1999), Svět podle Svěráka – tmavomodrý (2001), Chaos (2001 – jeden z režisérů), Suvenýr (2005), Pomníky – staronová tvář Evropy (2005 – jeden z režisérů). Je rovněž autorkou spotu vyzývajícím k účasti ve slovenských volbách. 
Kontakt: Michaela Jelínková, tisková mluvčí místopředsedy vlády pro evropské záležitosti 

e-mail:eu-media@vlada.cz, mobil: 724 258 939, tel: 224 002 796, fax: 224 002 789

Úřad vlády ČR, nábřeží Edvarda Beneše 4, 118 01 Praha 1 - Malá Strana

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Fotogalerie [F] fotogalerie