Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Zápisy ze schůzí

21. 10. 2008 10:39

23. září 2008

Zápis ze schůze Výboru pro EU RVNNO ze dne 23. září 2008

Přítomni / Omluveni: viz prezenční listina
Schůzi Výboru pro Evropskou unii Rady vlády pro nestátní neziskové organizace (dále jen „Výbor“) řídil jeho předseda RNDr. M. Kundrata.


Program schůze:

1) Zahájení a schválení programu
2) Kontrola úkolů
3) Informace o konferenci Evropa angažovaných občanů
4) Informace o Švýcarském finančním mechanismu
5) Informace o postupu přípravy zákona o veřejně prospěšných organizacích
6) Návrhy změn v OPLZZ a způsobu jejich prosazení
7) Různé


Ad 1) Zahájení a schválení programu

RNDr. M. Kundrata přivítal členy Výboru a hosty na schůzi a konstatoval, že Výbor EU není usnášeníschopný.


Ad 2) Kontrola úkolů

Mgr. K. Manová provedla kontrolu plnění úkolů z minulé schůze Výboru.

• Dokončit personální složení organizačního a obsahového výboru konference „Evropa angažovaných občanů“.
Odpovědnost: RNDr. M. Kundrata
Termín:  polovina července 2008
Personální složení programového a organizačního výboru bylo dokončeno, organizační výbor konference se sešel na schůzce dne 19. 8. 2008.

• Dokončit program konference „Evropa angažovaných občanů“.
Odpovědnost: RNDr. M. Kundrata
Termín:  polovina července 2008
Návrh programu byl rozeslán jako příloha ke schůzi výboru EU RVNNO k připomínkám.

• Urgovat odpověď na dopis náměstka ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny MUDr. Z. Kalvacha, CSc. ohledně kanceláře pro podporu neziskového sektoru ve strukturálních fondech EU.
Odpovědnost: sekretariát RVNNO
Termín:  polovina července 2008
Sekretariát opakovaně urgoval dopis náměstka Z. Kalvacha a znovu jeho kopii odeslal na MMR.

• Požádat o aktuální informace o blokovém grantu Finanční pomoci Švýcarska a rozeslat je poté členům výboru k informaci.
Odpovědnost: sekretariát RVNNO
Termín:  polovina července 2008
Sekretariát požádal MF o aktuální informace o blokovém grantu Finanční pomoci Švýcarska, v současné době bylo uzavřeno výběrové řízení na administrátora FPŠ, do konce října bude známo jeho jméno a do konce roku 2008 by měly být vyhlášeny výzvy.

• Zjistit, zda může být Úřad vlády příjemcem pomoci z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost.
Odpovědnost: PhDr. P. Francová, sekretariát RVNNO
Termín:  červenec 2008
V Prováděcím dokumentu OP LZZ jsou s výjimkou opatření 5.1 všude jinde výslovně uvedeny okruhy oprávněných příjemců individuálních projektů a RVNNO Úřadu vlády mezi nimi není (pouze v opatření 3.2 je uveden Úřad vlády, resp. Kancelář sociální integrace pro romskou komunitu). Jediným opatřením, kde to podle znění Prováděcího dokumentu OP LZZ je možné, je 5.1 Mezinárodní spolupráce, kde jsou uvedeny jako možní příjemci ústřední orgány státní správy. Pokud by vznikla silná potřeba, aby sekretariát RVNNO mohl předložit projekt do OP LZZ, musel by monitorovací výbor odsouhlasit změnu prováděcího dokumentu.

• Spolek oborové konference NNO působících v sociální a zdravotně sociální oblasti projedná možnost zahájení diskuse k směrnici o veřejných službách.
Odpovědnost: PhDr. K. Schwarz
Termín:  červenec 2008
Úkol trvá do příští schůze

• Zajistit účast zástupců Ministerstva pro místní rozvoj na schůzích Výboru.
Odpovědnost: sekretariát RVNNO
Termín:  průběžně
Sekretariát zajistil jako zástupce MMR Ing. Lucii Petříčkovou, která se však na zasedání nedostavila a již na MMR nepracuje. Úkol trvá.

• Navrhnout změnu Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost tak, aby NNO mohly být zapojeny do implementace Smart Administration.
Odpovědnost: PhDr. P. Francová
Termín:  příští schůze Výboru
Materiál byl zaslán v příloze ke schůzi výboru EU RVNNO

• Členové Výboru jednomyslně schválili RNDr. M. Kundratu jako zástupce Rady vlády pro NNO v Monitorovacím výboru Finančních mechanismů EHP / Norsko a pověřili sekretariát Rady vlády pro NNO, aby zajistil jeho jmenování.
Odpovědnost: sekretariát RVNNO
Termín:  polovina července 2008
Sekretariát zajistil potřebné kroky.


Ad 3) Informace o konferenci Evropa angažovaných občanů

RNDr. M. Kundrata: představil rozeslaný návrh, který obsahuje rámcové obsahy panelů, každý panel bude mít garanta pro oslovení přednášejících. Tím, jak je konference koncipována, by měla být událost a příležitost pro širokou veřejnost mimo neziskový sektor. Měla by upozornit na příležitosti pro diverzifikaci zdrojů (kromě státních zdrojů a zdrojů z EU) neziskového sektoru.
Mgr. K.Ptáčková: V návrhu panelů chybí téma individuálního fundraisingu.
Mgr. A. McGehee: NROS příští měsíc zahajuje půjčkový program vratných nadačních příspěvků.
L. Kubový: je nutné jednat s bankovním sektorem ohledně služeb neziskovému sektoru, plánuji uspořádat kulaté stoly
PhDr. K. Schwarz: přesto, že se jedná o evropskou konferenci, je nutné informovat o specifické situaci v ČR.


Ad 4) Informace o Švýcarském finančním mechanismu

Švýcarský finanční mechanismus se bude týkat zpočátku jen střední a severní Moravy. V jiných zemích EHP funguje jiný model, než ten, který je u nás, že prostředníkem mezi administrátorem a Švýcarskou stranou je veřejná správa. Model, který funguje v Maďarsku, Bulharsku, kdy administrátory nesubkontraktuje dárce, je flexibilnější.


Ad 5) Informace o postupu přípravy zákona o veřejně prospěšných organizacích

Mgr. K. Manová představila harmonogram a základní teze připravovaného věcného záměru zákona. Dne 26. 9. 2008 proběhne tisková konference, kdy ministryně vlády MUDr. Džamila Stehlíková představí základní teze zákona a tyto budou po té zveřejněny na internetových stránkách RVNNO (www.rvnno.vlada.cz), veřejnost bude moci zaslat své připomínky v období od 1. 10. do 31. 10. 2008 na dané e-mailové adresy. Poté proběhne vnější připomínkové řízení a do konce roku bude záměr zákona předložen vládě ČR.
Zákon by měl vymezit podmínky pro získání statusu veřejně prospěšné organizace. Organizace, které naplní podmínky tohoto zákona, budou moci čerpat dotace z veřejných zdrojů a budou mít nárok na příslušné daňové a poplatkové úlevy nad rámec dosavadní právní úpravy. Pro uznání formy veřejně prospěšné organizace bude rozhodující náplň činnosti organizace, především v oblasti kultury, školství, vzdělávání, zdravotnictví či sociálních služeb, přičemž tato činnost má sloužit zájmu celospolečenskému, nebo lokálnímu. Znaky veřejné prospěšnosti mohou vykazovat všechny typy právnických osob. Stávající právní formy neziskových organizací (obecně prospěšné společnosti, občanská sdružení, nadace a nadační fondy a církevně právnické osoby) zůstanou zachovány. Mohou, ale nemusejí nést znaky veřejné prospěšnosti, což má vliv především na získání prostředků z veřejných zdrojů.  Veřejně prospěšné organizace budou jednotně registrovány ve zvláštním rejstříku.
1. Znaky veřejně prospěšné organizace
a) právní subjektivita – jde o právnickou osobu založenou a provozovanou podle platných právních předpisů ČR (s uvedením do souladu i s právem EU)
b) poslání – ve statutárních dokumentech výslovně uvedeno, že subjekt v celé své činnosti vykonává veřejně prospěšné aktivity nebo poskytuje veřejně prospěšné služby, nebo poskytuje nadační příspěvky na veřejně prospěšné aktivity a služby podle zvláštního zákona
c) veřejně prospěšný charakter činnosti či poskytované služby – pojem veřejně prospěšné služby – služby vykonávané ve veřejném zájmu, např. v oblasti školství, kultury, zdravotnictví, sportu, sociálních služeb … (demonstrativní výčet), event. vymezit poměr mezi takovými službami a jinou obchodní či hospodářskou činností, resp. vymezit vztah těchto jiných činností tak, aby byly zajišťovány v zájmu či s cílem umožnit poskytování veřejně prospěšné služby
d) nakládání s dosaženým ziskem – je investován do rozvoje veřejně prospěšných aktivit a služeb, nikoliv rozdělován mezi zakladatele, členy orgánů, společníky, akcionáře atd. Celý zisk (i jako daňová kategorie ve vztahu k dani z příjmů) může být použit pouze do rozvoje veřejně prospěšných služeb a aktivit.
e) splnění standardu transparentnosti, kterým bude zveřejnění dokumentů – například statutárních dokumentů (zakládací listiny, společenské smlouvy, statuty, stanovy …), účetní závěrky včetně přílohy se zprávou auditora, výroční zprávy s předepsaným obsahem

PhDr. O.Čepelka: nabízí kritické posouzení věcného záměru zákona, uspořádá schůzku skeptiků.
PhDr. K. Schwarz: je nutné věcný záměr zákona navázat na úpravu veřejné prospěšnosti v občanském zákoníku.


Ad 6) Návrhy změn v OPLZZ a způsobu jejich prosazení

RNDr. M. Kundrata představil návrh změn v OPLZZ zpracovaný PhDr. P. Francovou. Návrh na rozšíření konečných příjemců grantových projektů oblasti podpory 4.2 Posilování institucionální kapacity a efektivnosti samosprávních celků. Cílem je rozšířit konečné příjemce grantových projektů v oblasti podpory 4.2 o NNO.
Ve zdůvodnění zaměření prioritní osy Veřejná správa a veřejné služby je zmíněno, že v rámci této prioritní osy budou podporovány aktivity zaměřené na rozvoj dialogu s občany s cílem zabezpečit efektivnější tvorbu a realizaci vládních politik (str. 133 OP LZZ). V Prováděcím dokumentu OP LZZ je jedním ze specifických cílů oblasti podpory 4.2 „zvýšit transparentnost a otevřenost územní veřejné správy“. Tento specifický cíl bude realizován celou řadou navrhovaných činností, které se týkají zvýšení otevřenosti veřejné správy. Neziskový sektor chce přispět svými zkušenostmi, podněty a aktivitami k realizaci tohoto specifického cíle, a to zejména naplňováním následujících dvou činností, které jsou uvedeny mezi podporovanými činnostmi, zejména podporou dialogu mezi příslušnými veřejnými a soukromými subjekty; dále vytvořením a aplikace nástrojů na podporu účasti občanů na rozhodování a místním veřejném životě.


Ad 7) Různé

Diskutována situace neziskových organizací v Brně a jejich přístupu k prostředkům z Evropských fondů.
H. Vlčková: Je trestuhodné, jak se to vyvinulo. MPSV vytvořilo dva finanční toky – individuální projekty a globální granty. Pokud kraj připravuje individuální projekt, nemůže si NNO v tomto kraji připravit projekt vlastní.
PhDr. O. Čepelka: Pokud se takový individuální projekt kraje připravuje se zapojením partnerů, je to v pořádku. Skutečnost však bývá jiná. Týká se to i integrovaných plánů rozvoje města. Má dojem, že kraje favorizují některé velké projekty.


RNDr. M. Kundrata, v.r.
předseda Výboru


V Praze, dne 1. října 2008
Zpracoval: sekretariát RVNNO

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X