Aktuality

8. 2. 201011:51

Homofobie v žákovských kolektivech

Doplňový výukový materiál pro základní a střední školy Ireny Smetáčkové a Richarda Brauna.

Příručka pro pedagogy základních a středních škol je pomůckou pro učitele, kteří pracují se žáky a studenty s odlišnou sexuální orientací, vyrovnává se se stereotypy, jež jsou obvykle sexuálním menšinám přisuzovány.

Publikace odbornou a přitom srozumitelnou formou pojednává o příčinách a projevech homofobního obtěžování a šikany. Identifikuje a popisuje typy lidí, kteří se homofobního obtěžování dopouštějí a důvody, které je k tomuto chování vedou. Popisuje skupiny osob (žáků), které jsou homofobní šikanou potencionálně ohroženy.

Publikace podává návod, co lze proti homofobní šikaně dělat - nejdůležitější je prevence.

Obsah

Část I: Homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách jak se projevuje a jak se proti ní bránit
Abychom si rozuměli: Vymezení hlavních pojmů 
1. Úvod: Proč se věnovat homofobii?
2. Co je homofobní obtěžování a šikana?
2.1. Šikana a homofobní šikana
2.2. Příčiny homofobie
2.3. Homofobie ve škole
3. Jak rozpoznat homofobní šikanu?
3.1. Projevy homofobního obtěžování a šikany
3.2. Kdo a proč se homofobní šikany dopouští
3.3. Vůči komu je homofobní šikana namířena
4. Co lze proti homofobní šikaně dělat?
4.1. Prevence homofobní šikany
4.2. Řešení případů homofobní šikany
4.3. Kam jít pro inspiraci
5. Shrnutí

Část 2: Didaktická aplikace tématu
1. Některé techniky
Jak vypadá gay/lesba? (brainstroming)
Práce s tiskem
Pomoc
Můj přítel, má přítelkyně
Jak se mohou gayové a lesby seznámit
Výhody a nevýhody
2. Další možnosti práce ve třídě
Použitá literatura 
Další doporučená literatura

Další informace k tomuto tématu naleznete na stránkách Rady vlády pro liská práva.