Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Rozhovory - online

O zapojení ČR do systému protiraketové obrany

Otázky a odpovědi

Tomáš Karabela, 6. 7. 2008, 7:58
Buďte zdráv, pane doktore. Pevně doufám, že racionálně uvažující zákonodárci nakonec podpoří naše smlouvy s Američany o berdské základně, a věřím také, že v prostředí soc. dem. by k pozitivní změně - či alespoň posunu - mohla přispět návštěva pana inženýra Paroubka v Izraeli. Třeba mu naši izraelští přátelé řeknou něco o harddisku pana Friedricha a jeho synů Urse a Marka s daty doktora Khana. Chci se Vás zeptat, proč nejsou uvolňovány do mainstreamových médií informace ozřejmující, že protiraketový štít je pro příští léta nezbytnost? Přestavme si titulní stranu čteného práva s touto informací: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article3724048.ece. Třeba. Ať se Vám daří! T.K.
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 16:07
Ano. Pan Paroubek určitě v Izraeli uslyší, že Írán nesmíme podceňovat. Jsem zvědat, co po návratu řekne českým občanům.
Zina Wolfová, 7. 7. 2008, 9:17
Dobré odpoledne. Jaký je Váš názor na odpor české veřejnosti k umístění radaru v Čechách? Nedomníváte se, že české země už v dějinách přinesly dostatečnou oběť? Nemyslíte si, že je pochopitelné, že navzdory nutnosti posílit mezinárodní bezpečnost není moudré chtít po lidech, aby přijali přítomnost cizích vojsk s důvěrou? Copak ČR nemá jinou možnost jak posílit tuto spolurpáci i jinak - třeba větším důrazem na podporu vzdělání a tím i podporu rozvoje české vědy, která je ve světě respektována a uznávána?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 16:06
Přinášeli jsme oběti tehdy, když jsme rezignovali na naši obranu, neměli jsme silné spojence a naši sousedé si s námi dělali, co chtěli. Nyní jsme součástí NATO a Američané jsou naši spojenci. Lepší záruky nevidím. Z průzkumů veřejného mínění vyplývá, že lidé si uvědomují potřebu protiraketové obrany. Nejsou ovšem zatím nadšeni, že to máme mít u nás. Jenže - nemůžeme jen brát a nic dávat. Takhle by to nefungovalo. Věřím, že lidé to pochopí. Koneckonců ten pozitivní potenciál je patrný i v oněch výzkumech veřejného mínění. NATO mnozí lidé také přijímali z počátku s nedůvěrou a dnes vědí, že je to dobrá věc.
Jirák Zd., 7. 7. 2008, 9:23
Dobrý den pane místopředsedo, jak bude reagovat česká strana na slova síly ruského velvyslance pronesená včera v ČT?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 16:02
Budeme reagovat tak, že smlouvu zítra podepíšeme. Ale jsme v budoucnosti dál ochotni jednat s Ruskem tak, abychom zmírnili jeho obavy. V žádném případě však nemá cenu ustupovat v tom základním - v zajištění naší obrany ve spolupráci s našimi spojenci. Rusko musí pochopit, že doba, kdy tu rozhodovalo o nás bez nás, je dávno pryč.
Jirka, 7. 7. 2008, 9:25
Co Rusy vedlo k tomu, že z celkem již smířlivého stanoviska otočili k ještě tvrdším výpadům proti radaru v ČR?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:59
Budou nestále manévrovat, jednou tak, pak zase onak. Je to taktická záležitost, neměli bychom se tím nechat znervózňovat.
Petr Štěpánek, 7. 7. 2008, 9:46
Dobrý den pane místopředsedo, jaká je role poradce Břežinského při vyjednávání o raketách. Nepřeje více Polsku a dělá vše proto, aby Polsko vyčkalo na výhodnější prozici až u nové americké vlády?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:58
Uvidíme. Otec Zbignïew Brzezinski radil v začátcích senátoru Obamovi, jeden jeho syn Mark pro něj nyní pracuje, druhý jeho syn Ian naopak děla pro senátora McCaina. S Polskem měli vždy čilé kontakty, ale známe se s nimi také.
Ocásek, 7. 7. 2008, 10:07
Doufám, že smlouva ESA nebude vydávána za smlouvu s USA o spolupráci. Co je obsahem druhé smlouvy o spolupráci s USA, kterou má paní ministryně zítra podepsat?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:56
Smlouva o vstupu ČR do ESA je smlouvou s ESA, s USA přímo nesouvisí. Ale souvisí s naší specializací na kosmické a radarové technologie. Chceme v tom být nejlepší ve střední a východní Evropě. Čili jakási nepřímá souvislost tu je.
Adam Bartoš, 7. 7. 2008, 11:11
Dobry den pane ministře, před časem jste přiznal, že nápad s rozdělením radaru a raket vzešel z Česka, aby se vše u nás snáze vyjednalo. Nyní to ale vypadá, že Polsko možná díky svým tvrdým podmínkám přijde zkrátka. Co to znamená pro nás, kdyby Polsko nakonec skutečně o rakety přišlo? Není to neúspěch celé té koncepce o radaru v ČR a raketách v Polsku? Děkuji
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:54
Nedělal bych žádné dramatické závěry. Polsko má svou vyjednávací taktiku, jeho jednání ještě neskončila.
Adam Bartoš, 7. 7. 2008, 11:13
Pane, ministře, jak je nakonec vyřešena přítomnost ruských kontrolorů na základně, jak včera znovu jako požadavek Ruska zopakoval jejich velvyslanec? Bude se v tomto ohledu s Ruskem dále jednat? Druhá otázka - ministr Bursík přiznal, že ještě v polovině července neznal technické parametry oné radarové stanice. Jsou tyto parametry už známy? Děkuji.
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:53
Otázka ruských inspekcí zatím není vyřešena, ale jsme připraveni o ní jednat s tím, že nepůjde o stálou vojenskou přítomnost, ale jen o inspekce a nějakou formu monitoringu. Důležité je, že bez souhlasu české strany žádná dohoda s Ruskem není možná. To výslovně uvádí česko-americká dohoda. K technickým parametrům jsem se vyjádřil.
Roman, 7. 7. 2008, 12:40
Kolik milionů či miliard bude muset naše strana do projektu vložit? Je těžké pochopit, že vše hradí USA.
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:50
Český příspěvek bude zanedbatelný. Poskytujeme naše území, budeme mít na základně a ve velicím středisku naše lidi a budeme se podílet na ochraně základny.
Martin Šalek, 7. 7. 2008, 12:55
Dobrý den, chci se zeptat, jaké je utajení smlouvy, když Aktualne.cz již dnes píše o jejím obsahu. Např. smlouva má celkem 18 článků nebo smlouva také jasně říká, že příslušníků ozbrojených sil USA bude v Česku maximálně 250. Proč to normálně nezveřejníte a děláte tajnosti, když to stejně pokusech leze ven?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:49
Poskytli jsme novinářů určitý výtah ze smlouvy, nikoli ale celý text. Ten bude k dispozici až po podpisu.
Jiří Páv, 7. 7. 2008, 13:06
Dobrý den, pane ministře. Rád bych se Vás zeptal, proč podle Vašeho názoru v záležitosti radarové základny pan Paroubek hájí místo českých zájmů zájmy ruské federace. Děkuji, Páv
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:48
To se musíte zeptat pana Paroubka, já mu do duše nevidím. Ale vadí mi jeho nezodpovědný způsob jednání, politika nekonzistentní, ode zdi ke zdi. Jednou ano, pak zas ne. Jsme stát střední velikosti, potřebujeme ke své obraně širší spojenectví a já neznám nic lepšího než NATO, které zaručuje americkou přítomnost v Evropě. Máme-li se ale opírat o spojenectví, musíme být sami věrohodní a politiku neměnit podle toho, jak kdo v Kremlu píská.
Tyden.cz, 7. 7. 2008, 13:15
Ministr životního prostředí Martin Bursík jako první vládní představitel přiznal, že kabinet (zřejmě s výjimkou několika zasvěcených) dosud neví, jak silný radar Američané v Brdech postaví. A že například analýza, kterou si loni nechalo vypracovat ministerstvo obrany, pracovala pouze s hypotetickými daty. Je to pravda?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:43
Neznám dopis Martina Bursíka. Ale vycházíme z toho, že půjde o stejný radar, jaký je umístěn na Kwajalainu. Jeho technická data máme k dispozici.
Tomáš Bláha, 7. 7. 2008, 13:24
"vláda má už hotovou důvodovou zprávu, ve které popisuje a vysvětluje jednotlivé části smlouvy," uvádí server aktualne.cz. Zveřejní vláda tuto důvodovou zprávu?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:41
Zveřejníme text celé smlouvy. Důvodová zpráva bude také veřejný dokument, smlouva spolu s ní bude předložena Parlamentu.
novinář, 7. 7. 2008, 14:20
Vicepremiér Martin Bursík podle časopisu Týden dal v odpovědi poslanci Koníčkovi jasně najevo, že technická data o radaru zatím nejsou známá. Např. dopad na životní prostředí se má řešit až po podpisu smlouvy. Znamená to tedy, že se zítra Česko zaváže k umístění amerického radaru do Brd, aniž by vědělo, co tam vlastně jednou bude stát?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:40
Technická data o radaru jsou známá. Pokud jde o posuzování vlivu na životní prostředí, bude probíhat v rámci EIA v budoucnosti. Ale smlouva, která bude zítra podepsána, obsahuje velmi kvalitní a nadstandardní záruky. Američané se zavazují, že budou plně respektovat naši legislativu v této oblasti. Jinak - v anglickém Fylingdales je obdobný radar umístěn uprostřed národního parku, je v provozu mnoho let a žádný negativní dopad na životní prostředí tam nebyl zaznamenán.
Standa, 7. 7. 2008, 14:27
Proč nepočkáme s podpisem smluv až po prezidentských volbách v USA? Nebojíte se, že nová administrativa nebude mít zájem o vybudování Evropského pilíře?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:37
Smlouva je dojednána a podpis naplánován na zítra. Není důvod podpis odkládat. Pochybuji, že by nám příští americká administrativa dala lepší nabídku. Náklady za vybudování radarové stanice ponesou Američané, nám to posílí naši bezpečnost a spojeneckou vazbu s USA i NATO. Je to pro nás jednoznačně výhodné. Na druhé straně počítám s tím, že konečná ratifikace u nás nastane, až budeme vědět, kdo v USA vyhrál volby. Příští americký prezident tedy bude mít možnost se k projektu vyjádřit.
Adam Veiner, 7. 7. 2008, 14:29
Dobrýden, pane vicepremiére. Myslíte si, že je reálné, kdyby Polsko celý projekt hypoteticky shodilo, aby v ČR byla postavena i raketová základna? Mně osobně by to nevdilo, ale veřejné mínění by to pravděpodobně popudilo. Děkuji za odpověď.
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:34
Mně osobně by to také nevadilo, ostatně o této možnosti kdysi diskutovala vláda, ve které byl Jaroslav Tvrdík ministrem obrany. Ale nemá to smysl nyní otevírat, Poláci jen řekli, že stávající americká nabídka není dostačující, ale že jednání mohou v budoucnosti dál pokračovat. Je také možné, že protirakety by byly na lodích.
David Polák, 7. 7. 2008, 15:28
Pane ministře chtěl bych se Vás zeptat, jestli je ve smlouvě uvedena nějaká peněžní částka(sankce) jenž by nám hrozila kdyby jsme smlouvu vypověděli a nebo jestli ja tam sankce pro USA??
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:31
Smlouva obsahuje klauzuli, podle které může smlouvu vypovědět jakákoli strana během dvou let. Stanoví se také, kdo za co nese odpovědnost a komu co náleží v případě, že by byla základna zrušena.
Andrej, 7. 7. 2008, 14:41
Jak je možné, že si Polsko diktuje při vyjednávání o umístění protiraket tak tvrdé podmínky? Polští vyjednavači argumentují tím, že protirakety na svém území zásadně zvýší nebezpečí útoku. Proč my si podobné podminky neklademe a nepožadujeme po americké straně zajištění ochrany? napr. systémmem THAAD a Patriot, tak jak to požadují Poláci.
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:29
Poláci mají jiné potřeby než my. Pro nás je důležitá spolupráci v oblasti vědy a výzkumu, předpokládáme, že budeme do USA jezdit bez víz dříve než Poláci, radarová stanice může také sloužit více systémům v rámci NATO. Proto jsme volili jinou vyjednávací taktiku než naši severní sousedé.
Konavlina M., 4. 7. 2008, 11:23
Můžete vyslovit svůj komentář k myšlence některých amerických médií, že co se týče protiraketové obrany, dochází k boji o prestiž mezi demokraty a republikány. Údajně demokraté dělají vše proto, aby nyní smlouvy o radaru a raketách v Polsku nebyly podepsány a byla to pak zásluha možného demokratického prezidenta Obamy.
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:26
Je to možné. V USA beží naplno volební kampaň a končící prezident usiluje o své dědictví, zatímco kandidáti na budoucího prezidenta se budou chtít zapsat do dějin, až budou vládnout. My bychom se tím ale neměli nechat zneklidňovat. Jde nám o spojenectví s USA nikoli ma jedno volební období, ale na delší dobu a v rámci NATO.
Kubiček Jiří, 4. 7. 2008, 11:08
Pane ministře, mluví se o tom, že česká strana si vymohla na USA za radar to, že bude participovat na výzkumu s americkou stranou. Je to nějak smluvně podchyceno nebo se jedná pouze o ústní příslib ze strany USA. Američané jsou velmi "choulostiví" na to, aby někoho připustili k excelentnímu výzkumu.
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:21
Ano, bude to podchyceno. Podepíšeme s USA tzv. Rámcovou dohodu o spolupráci v oblasti vědy a výzkumu. Kromě toho probíhá dialog mezi českými a americkými vědecko-výzkumnými institucemi, který u nás koordinuje ČVUT. Výsledkem je už ně¨kolik desítek konkrétních projektů.
Antonín Montana, 7. 7. 2008, 9:39
nejspíš není možné získat odpově´d na takovou otázku - ale zkusím to: není pro teroristy a rdaikály jednodušší letadlem do cílových zemí rozvézt smrtící nákazu..než riskovat jadernou válku? Opravdu věříte, že jsou v "ose zla" nepřátelé "trvalé svobody" tak hloupí? Opravdu se povede příští válka postaru, s radary a raketami?
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:20
Samozřejmě, že pro teroristy je jednodušší provést útok způsobem, který naznačujete. To ale vůbec neznamená, že rakety s nekonvenční náloží v rukách neodpovědných států a režimů nejsou problém. Írán a další země tyto rakety vyrábějí a zdokonalují, mají jaderný program a my nesmíme rezignovat na přiměřenou obranu a ochranu.
Michal B., 7. 7. 2008, 9:30
Dobrý den, pane Vondro, můžete osvětlit, proč je hlavní česko-americká smlouva o radaru vedena v režimu "důvěrné" (pokud se nemýlím), tedy je de facto tajná, a její přesný text neznají ani mnozí zákonodárci? Děkuji.
zodpovězeno, 7. 7. 2008, 15:19
Ano, dohoda je klasifikována až do její podpisu. To je normální zvyklost, nic výjimečného. Ale v zápětí, co bude podepsána, ji odtajníme a zveřejníme, jak jsme již dřív slíbili.
Aleš, 4. 7. 2008, 18:17
Jak se díváte na polské odmítnutí americké nabídky. Nezdá se vám, že Američané s Litvou pouze blafovali a Poláci to rozpoznali?
Lukáš Plíhal, 4. 7. 2008, 18:12
Dobrý den. Jakým způsobem bude probíhat avizovaná spolupráce České republiky a USA ve výzkumu, jakou šanci má ČR dostat se k americkým zakázkám? Nejsou federální zákony překážkou k přístupu k těmto zakázkám? (v souvislosti s radarem)Díky za odpověď
Jaroslav, 4. 7. 2008, 11:45
Vážený pane místopředsedo, jaký je váš názor na polská vyjednávání. Myslíte si, že to dělají Poláci dobře, když tvrdě jednají s Američany? Jestli jsme neměli také být tak nesmlouvaví a získali bychom něco více, než pouhé sliby o účasti na vědeckýh pracech.

Rozhovor právě probíhá.

Již byl položen maximální počet dotazů.