Historie minulých vlád
II.
Náplň činnosti Revitalizační agentury, a. s.
Současná situace: |
|
---|---|
Cíle: |
|
Řešení: |
|
Zásady: |
|
Prováděcí plán: |
|
Selekční kritéria Revitalizační agentury, a. s.
V zájmu urychlení selekce účastníků revitalizačního programu pro podnikatelské subjekty je možno předběžně definovat potenciální kandidáty na základě těchto orientačních kritérií platných k 31. 12. 1998:
Kritérium národního (regionálního) ekonomického a sociálního významu
- zaměstnanost u daného dlužnického subjektu, (včetně jím majoritně vlastněných dceřiných společností), překračuje 2 000 osob.
Kritérium multiplikačních efektů v ekonomice ČR
- objem nákupu materiálu, prací a služeb od tuzemských dodavatelů v uplynulém účetním období byl vyšší než 1 mld. Kč.
Kritérium ozdravení bilancí bank
- kumulovaná klasifikovaná úvěrová angažovanost KB, ČS (a KoB) překračuje částku 3 mld. Kč.
Kritérium podmíněné životaschopnosti
- v posledním účetním období měl dlužník pozitivní provozní hospodářský výsledek očištěný o vliv úroků a daní (EBIT). Alternativně pozitivní provozní cash-flow.
- Do okruhu potenciálních kandidátů je možno zařadit dlužníky, kteří splňují nejméně tři ze čtyř výše uvedených kritérií. S předběžným seznamem podniků, který vypracuje komise složená ze zástupců Úřadu vlády ČR, MPO ČR, MF ČR, MMR ČR, MPSV ČR, vyslovuje souhlas vláda ČR.
- Celkový objem transferovaného portfolia je vymezen následujícími mantinely:
- finanční injekce bankám určeným pro privatizaci tak, aby vyhověly požadavkům na kapitálovou přiměřenost stanoveným ČNB,
- objem vytvořených rezerv a opravných položek vůči specifickým subjektům,
- ochotou ostatních úvěrujících subjektů a držitelů pohledávek prodat je, či uzavřít smlouvu o správě pohledávek s Revitalizační agenturou, a.s.
- Podnikatelské subjekty se mohou o účast v programu ucházet, na zařazení však není právní nárok.
- O zařazení do programu se rozhoduje na základě analýzy portfolia bank připravovaných k privatizaci a portfolia KoB.
- Zvláštní zřetel bude kladen na posouzení šancí dlužnického subjektu na úspěšnou restrukturalizaci ze strany správce Revitalizační agentury, a. s. a participujících bank. Konečné rozhodnutí o výběru aktiv převáděných do Revitalizační agentury, a. s. je v kompetenci představenstva Revitalizační agentury, a. s.
- Ekonomické a administrativně provozní aspekty Revitalizační agentury, a. s. vyžadují, aby
- počet subjektů byl omezený,
- se jednalo pouze o dlužníky, kde se lze na základě expertního odhadu domnívat, že současná hodnota restrukturovalizovaných pohledávek převyšuje současnou hodnotu výnosu připadajícího věřitelům v případě konkursního řízení.
Vztahy mezi Revitalizační agenturou, a. s. a státem
|
Vztahy mezi vybranými bankami a státem
|
Vazby mezi orgány Revitalizační agentury, a. s.
|
Role představenstva a investičního výboru při posuzování restrukturalizačních případů
- Investiční výbor na návrh představenstva rozhoduje o postupu, který bude uplatněn v případě řešení pohledávek za konkrétním dlužníkem.
- Pro změnu finanční struktury bilance dlužníka jako předpokladu a nutné součásti restrukturalizačního programu bude obvykle přistoupeno ke:
- Kapitalizaci pohledávek za dlužníkem (cílem je získat kontrolu nezbytnou pro provedení restrukturalizace)
- Restrukturalizaci úvěrové zátěže
- Pro zlepšení vyjednávací pozice RA, a. s. je nezbytné zrychlit a profesionalizovat konkursní řízení tak, aby konkurs byl věrohodnou hrozbou při jednání s dlužníky. V první fázi je nutné podpořit RA, a. s. organizačními a administrativními opatřeními, byť je zřejmé, že pro zlepšení pozice věřitele je nutno během krátké doby dosáhnout změny klíčových legislativních norem včetně zákona o konkursu a vyrovnání.
- Představenstvo může pověřit na základě souhlasu investičního výboru přípravou, respektive realizací programu revitalizace jednotlivých subjektů v portfoliu RA, a. s., třetí osobu vybranou na základě veřejné soutěže.
- Při prodeji podniku strategickému investorovi bude věnována zvláštní péče smluvnímu ošetření závazku nabyvatele pokud jde o investiční program zaměstnanost, inovaci výrobkového mixu apod. (tomuto bude přispůsoben kalendář postupného převodu vlastnických práv na strategického investora).
- Pokud představenstvo RA, a. s. bude mít z trhu signály zájmu o odkup konsolidovaných pohledávek za konkrétním dlužníkem solidními investory, může přistoupit k odprodeji na základě veřejné aukce / soutěže. Minimální cenu odsouhlasuje na návrh představenstva investiční výbor. Pořadatele aukcí v případě potřeby vybírá investiční výbor na doporučení představenstva.
- V případě, že možnost úspěšné reorganizace firmy se ukáže být nerealistickou, podává RA, a. s. na základě doporučení představenstva, konzultace s dozorčí radou a souhlasu investičního výboru návrh na konkurs.
Rozdělení výnosu z realizovaných případů mezi vlastníky platformy
- Podíl správce na výnosech je determinován jeho podílem na splaceném vlastním kapitálu platformy a je upraven předem dohodnutým koeficientem. (Jedno z rozhodujících kritérií výběrového řízení).
- Výnosy náležící správci jsou spravovány třetí stranou ( např. KoB), mohou být vyplaceny až k datu likvidace společné platformy. V případě předčasného rozvázání kontraktu se správcem pro porušení smluvních povinností je podíl na výnosech předem dohodnutým způsobem krácen. Obdobně bude krácen podíl na výnosech v případě jednostranné výpovědi správcem.
- Podíl participujících bank určených k privatizaci slouží přednostně k amortizaci podřízeného dluhu.
- Podíl ostatních participujících subjektů je součástí jejich výnosů, v případě státu rozpočtových příjmů.
- Provozní náklady platformy jsou limitovány a jsou jedním z rozhodujících kritérií při výběru správce.
- Financování společné RA, a. s. je zajišťováno emisí akcií, sekuritizací podkladových aktiv v rozvaze společné platformy, podřízeným dluhem a jinými nástroji peněžního a kapitálového trhu.