Archiv zpráv sekce pro Evropské záležitosti

Stránka byla přesunuta do archivu

9. 10. 2010 9:39

"Nikdo si nedovolí ustoupit solární lobby," říká premiér Petr Nečas

Lidové noviny ze dne 9.10. 2010; Autorka: Lenka Zlámalová

Podle premiéra musíme dát pozor na bohulibé ekologistické nápady maskující tvrdé byznysplány. I státní zaměstnanci se podle předsedy vlády Petra Nečase musí naučit dýchat s ekonomikou. Je přesvědčen, že snižování platů získá ve společnosti podporu.

* LN Neoslabuje koalici sílící nedůvěra, která se znovu projevila při aféře se sledováním komunálních politiků ODS?

Je to šíleně přehnané. Po svých životních zkušenostech mám sklon dělat z každé takové kauzy třetí odmocninu. Jen jeden příklad: kde je slavné švýcarské konto ODS? Je to třináct let, a nikde nic. Ne že by se nám dnes nehodilo. Proč to teď vyjelo dva týdny před volbami, a ne před dvěma měsíci? Podle mých informací se na to redaktoři MF Dnes ptali lidí z Věcí veřejných už před řadou týdnů.

* LN Nebere vám to energii, jako ji Topolánkově vládě vzala kauza Čunek?

To je nesrovnatelné. Panu Čunkovi bylo sděleno obvinění. Byla podaná žádost o zbavení imunity. To dosáhlo úplně jiných rozměrů. V určitém okamžiku bylo nezbytné konat. Pan Čunek nekonal a učinil si z vlády rukojmí. Co se stalo tady? Víme jen to, že politici ODS byli sledováni nějakou detektivní službou. To jsem ani na okamžik nezpochybnil a chci, aby to bylo důsledně vyšetřeno.

* LN Zároveň ale říkáte: věřím koaličnímu partnerovi Vítu Bártovi, který tvrdí, že to není práce agentury ABL. Nemůžou si to policisté přeložit jako politické zadání?

Nemůžou. Ať naopak vyšetřují padni komu padni. A čistě teoreticky: kdyby mě někdo obelhal, tak to přece staví celou tu věc do úplně jiného světla. Nemám důvod si myslet, že by to udělal.

* LN Jaké jsou vztahy v koalici?

Pořád stejné. Ta koalice si nějakým způsobem sedá. Není důvod to dramatizovat. Máme týden do voleb. Ty dvě nové politické strany se potřebují etablovat i na komunální scéně. Každá silná strana má základ v komunální politice. ODS má šest set starostů a primátorů a tři tisíce komunálních zastupitelů. TOP 09 a trochu i Věci veřejné loví ve stejném rybníku. Jistá koaliční konkurence je přirozená.

* LN Překročila už někdy civilizované meze?

Nic tak dramatického jsem neviděl. Myslím, že se to bude každým měsícem zlepšovat. Jsem známý svou trpělivostí a houževnatostí.

* LN Co se vám za prvních sto premiérských dní povedlo?

Dokázali jsme stabilizovat letošní rozpočet, abychom udrželi deficit na 5,3 procenta HDP. Konsenzuálně jsme dali dohromady úsporný rozpočet na příští rok. Zvládli jsme povodně.

* LN Rozpočet byl podle vás dílem škrtacích orangutánů.

Už to převzali i ostatní.

* LN Ujal se i další „nečasismus“ – reformní bouráci.

To je dobré, nečasismy.

* LN Kdy konečně začnou slibované inteligentní reformy?

No něco jsme už představovat začali. Třeba tento týden s NERVem opatření proti korupci při zadávání veřejných zakázek.

* LN Co jsou ty reformy žádající velký intelektuální výkon?

Změny důchodů, zdravotnictví, sociálního systému, terciárního vzdělávání a podpory vědy. Příštích devět měsíců bude klíčových pro představení hlouběji propracovaných konceptů.

* LN To si dáváte načas, pokud mají platit od ledna 2012.

Třeba základní dohoda o reformě důchodů by mohla být hotová do ledna nebo února příštího roku. V ní už by měly být přesné parametry včetně toho, kolik si lidé budou moci z povinného sociálního pojištění vyvázat na soukromé účty v penzijních fondech.

* LN Mezi intelektuálně náročné reformy nepatří daně ani nic jiného z ministerstva financí?

Daně se samozřejmě budou měnit také, ale to vidím jako hodně technickou záležitost. Revoluční zlom v podobě rovné sazby u daně z příjmu fyzických osob už máme za sebou. Budeme pokračovat v posilování nepřímých daní proti daním přímým, což už jsme začali v letech 2006 až 2009. Celkově se ale zaměříme hlavně na reformy, které povedou k posílení konkurenceschopnosti země. A ty se odehrávají spíš na výdajové straně státního rozpočtu. I na ministerstvu financí ale bude dost práce: zjednodušení daňového systému, jednotné inkasní místo, seškrtání různých výjimek.

* LN Schválně jste nezmínil ani protikorupční změny?

Protože je považuju především za otázku politické vůle a součást každodenního konání. Reforma je poměrně rychlá změna. Protikorupční chování bych spíš přirovnal k hygienickému úkonu, který si ani neuvědomujeme. Jako když se ráno myjeme a čistíme si zuby. Je to něco, o čem ani nemluvíme.

* LN Jak poznáme, že o korupci jen nemluvíte, ale opravdu něco měníte?

Pořád se píše, jak se tady draze staví při veřejných zakázkách. Že české dálnice jsou nejdražší v Evropě. Teď jsme ale s NERVem poprvé ukázali, jak moc se předražuje. Srovnali jsme, jak velké jsou rozdíly v cenách rezidenčních staveb a staveb infrastruktury. Ten rozdíl je čtvrtý nejvyšší v celé Evropské unii. To neznamená, že za tím musela být vždycky korupce, ale rozhodně se staví za přemrštěné ceny a plýtvá se veřejnými penězi.

* LN Proč nezavedete daň z dotací na solární energii, jako jste to udělali u podpory stavebního spoření?

Počkejte si, vláda ještě neudělala poslední krok. Uvažujeme o všech prostředcích, které stlačí nárůst cen elektřiny. Začneme je s určitou sekvencí spouštět.

* LN Proč rovnou nezdaníte solární dotace?

Má to své ekonomické a právní důvody. Až uvidíme, o kolik lidem a firmám opravdu zdražuje elektřina, rozhodneme, kolik jim budeme kompenzovat. Nechceme naskakovat na nějaké nastřelené odhady. Ve hře je ledacos, ale opravdu bych nechtěl mít ve hře sto padesát sporů a arbitráží typu Diag Human. Nechci se dostat do situace, kdy se někdo bezpracně jen kvůli právním sporům může dostat k miliardám.

* LN Jak zabráníte, aby se podobné excesy neopakovaly?

Jednoznačně se ukazuje, že všechno pokřivení trhu u obnovitelných zdrojů vede k nárůstu cen. Někdy se dá odhadnout, jak se projeví. Obnovitelné zdroje jsou ale bohužel celoevropskou mantrou, která má dokonce charakter právně vymahatelného závazku.

* LN Dá ekologickému zdražování předejít?

Fotovoltaika je další velká lekce. Vzpomeňte si na biopaliva. Teď si budeme muset dát velký pozor na biomasu. Pro veřejnost by mělo být velkým poučením, že když se někdo začne příliš často ohánět slovy jako ekologický, udržitelněrozvojový, environmentální, tak mezi těmito vznosnými slovy ve skutečnosti říká spotřebitelům a daňovým poplatníkům: chci vaše peníze, chci od vás vaše miliardy. Pod bohulibým záměrem je tvrdý byznysplán.

* LN Do kdy se lidé dozví, jakou část účtu za elektřinu jim vláda kompenzuje?

Do konce roku.

* LN Chová se Energetický regulační úřad jako nezávislý regulátor?

Až budeme mít celý příběh fotovoltaiky včetně konkrétního propočtu důsledků za sebou, tak to bude na hlubokou analýzu působení ERÚ. Už teď se ale dá minimálně říct, že některé věci měl signalizovat dřív. Na rozmach fotovoltaiky měl upozornit dřív než loni v červnu. Ještě v prvním kvartálu 2009 bylo připojeno 66 megawattů, což je směšné. A informace o vydaných licencích měl jenom ERÚ, nikdo jiný.

* LN Do solární energie investovaly vlivné finanční skupiny. Očekáváte problémy při schvalování změn?

Pochybuji, že by si někdo něco dovolil. Bude to velmi čitelná a přehledná situace.

* LN Pročítáte záznamy BIS, k nimž máte jako premiér přístup?

Je to součást mé práce. A není to pro mě nic nového. Ač se to málo ví, v Topolánkově vládě jsem byl místopředsedou Bezpečnostní rady státu a členem Výboru pro zpravodajskou činnost. Zabývám se tím tak, jak mi to přísluší z pozice mé funkce. Snažím se vědět to, co bych vědět měl. Rizikem pro korupci je propojení politického rozhodování a byznysových zájmů, a to samozřejmě musím velmi pozorně sledovat. Ve vládě je řada lidí, kteří přišli z podnikatelského prostředí, i těch, kteří s ním mají úzké vazby.

* LN Čtete ty zprávy víc než dřív?

To jsem nebyl premiér. Takže ano.

* LN Vladimír Špidla tím byl proslulý.

Nevím, jestli mu to bylo něco platné, když si vezmu, kolik Gripenů a podobných obchodů se za jeho působení udělalo. Něco jiného je číst si v živých svazcích včetně citací odposlechů, což byl případ, o kterém se bavíme. To jsem považoval za šílené již tehdy, a ani omylem bych se k podobnému šílenství neměl připojovat. Při práci s těmito informacemi se má respektovat základní pravidlo, které anglicky zní: need to know. Takže žádného politika nemají odposlechy co zajímat. Mají ho zajímat analytické výstupy ze zpravodajských služeb. Ne si listovat v operativních svazcích. To považuji za absolutní politickou zvrhlost a já to nikdy dělat nebudu.

* LNO čem se radíte s Ivanem Langerem?

Je to člověk, který má svoji politickou zkušenost. Byl dlouho členem vedení ODS, a já se jen proto, že nebyl zvolený do sněmovny, nezačnu tvářit, že ho neznám a že spolu nemáme nic společného. Proč bych se s ním neměl jednou za čas potkat? Řeknu to teď až brutálně: když každý týden sedím na vládě s Miroslavem Kalouskem, tak proč bych se jednou za měsíc neměl vidět s Ivanem Langerem? Ani jednoho z nich nepovažuji za zloducha, se kterým bych se neměl bavit.

* LN Kdo jsou v politice vaši nejbližší lidé, kteří vás při rozhodování ovlivňují?

Mám jich několik. Rozhoduji se ale sám. Se spoustou lidí se bavím o ekonomice nebo zahraniční politice. Řada dalších mi posílá své postřehy a rád je využiji.

* LN Denně ale musíte dělat rychlá rozhodnutí a o všem nemůžete mít sám detailní přehled. Na koho se spolehnete?

Snažím se mít sám co nejvíc znalostí a sesumírování názoru se děje v mé hlavě. A vždycky se dělo.

* LN Máte za sebou první cestu do Bruselu, kde se zrovna rodí projekt evropské ekonomické vlády.

Nevstupujeme do nové řeky. Evropská integrace má svůj kontinuální vývoj, ze kterého zrovna já nenadskakuji radostí tři metry vysoko. Vidím tam příliš mnoho rizikových faktorů. To vše ale tady už bylo nastavené, když se začala projednávat evropská ústava. V každé krizi se prchá k hlubší integraci. Chystá se řada věcí, na které je potřeba dávat nesmírný pozor, počínaje bankovní daní až po snahy, aby se ze schvalování rozpočtů v národních parlamentech stala jen formalita.

* LN Kdy budete mít státního tajemníka pro Evropskou unii?

Jednáme o tom. Úplně nepochopitelně a zbytečně se z toho stal politický střet. Věřím, že se dohodneme. V této chvíli ale v koalici není dohoda a nevidím důvod, proč zbytečně v předvolebně zjitřené atmosféře přispívat ke koaličnímu nesouladu tím, že se v některých věcech bude tlačit na pilu. Vrátíme se k tomu hned po volbách.

* LN Kdo teď místo tajemníka hlídá bruselské nápady?

Úřad vlády mi dnes všechny nezbytné věci zajišťuje.

* LN Co rozhodne komunální a senátní volby?

Nemají jednotící téma. Strašně moc bude rozhodovat konkrétní pověst kandidátů a regionálních lídrů.

* LN Změnila se od května atmosféra ve společnosti?

Není vidět žádný posun. Nenechte se zmást demonstrací zaměstnanců veřejného sektoru. Nezapomeňte, že v této zemi je pět milionů zaměstnanců a jen tři čtvrtě milionu z nich pracuje pro stát. Ten zbytek prožívá snižování platů a propouštění dnes a denně. Vždycky na jednání s odboráři dávám příklad horníků z dolu Staříč, kterým byly loni sníženy platy o pětadvacet procent. Kde ve veřejném sektoru se takhle sníží? Ze soukromých firem bylo loni propuštěno 130 tisíc lidí, z veřejného sektoru osm tisíc. Loni klesla ekonomika o čtyři procenta, průmysl o patnáct a vývoz o deset procent, a přitom reálné mzdy ve veřejném sektoru vzrostly o více než tři procenta. Tady je evidentní, že něco se musí změnit. I veřejný sektor se musí naučit dýchat s ekonomikou. Jsem přesvědčen, že snižování platů získá podporu veřejnosti.

* LN Neměli byste jít příkladem a snížit si platy ještě víc?

Chci vám jen připomenout, že za posledních sedm let jsou pět let platy ústavních činitelů zmražené. Letos jsou sníženy o čtyři procenta. Příští rok o dalších pět.

* LN Šéf ve firmě jde v těžké době příkladem a snaží se udržet loajalitu tím, že si svůj příjem sníží násobně víc.

vytisknout   e-mailem   Facebook   twitter