Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Aktuálně

2. 10. 2021 12:10

Hotovo! 160 kilometrů dálnice D1 je bez omezení

Dálnice D1 od dnešního dne bude sloužit řidičům bez omezení, 2. října 2021.
Dálnice D1 od dnešního dne bude sloužit řidičům bez omezení, 2. října 2021.
Po osmi letech zmizelo poslední zúžení na dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Za plného provozu tu postavila více než desítka stavebních firem 160 kilometrů dálnice znovu od základů. V jednu chvíli pracovalo na jednotlivých úsecích až tisíc dělníků, desítky stavebních strojů, některé práce probíhaly i v noci. Z Prahy do Brna se tak dá znovu dostat za dvě hodiny bez omezení rychlosti a bez zúžených jízdních pruhů.

Děkuju všem, co se podíleli na výstavbě úplně nové dálnice D1 Praha – Brno, a taky děkuju moc všem řidičům za trpělivost. Úžasná práce všech stavařů, kteří při výstavbě za provozu prokázali neuvěřitelnou odvahu a často riskovali životy. Moc si jich vážím,” uvedl předseda vlády Andrej Babiš.

Modernizace D1 mezi Mirošovicemi (EXIT 21) a Kývalkou (EXIT 182) byla zahájena v květnu 2013 a trvala celkem devět stavebních sezón.

Děkuji všem řidičům za trpělivost i shovívavost. Dnešním dnem končí každoroční dopravní peklo vynucené modernizací, která vlastně byla stavbou nové dálnice za provozu. Už žádná jízda v kolonách a zúženích, naši nejvytíženější dálnici jsme dali znovu dohromady,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

V rámci modernizace došlo k rozšíření dálnice o 0,75 metrů na každé straně, což výrazně zvýšilo bezpečnost při odstavení vozidla a dále umožňuje v případě uzavření jednoho jízdního pásu vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy na pásu druhém.

Kompletní rekonstrukce 160 kilometrů D1 probíhala v obou směrech, a to včetně 92 dálničních mostů a 35 nadjezdů, křižovatkových větví, odbočovacích a připojovacích pruhů, středního dělícího pásu, kanalizace a několika odpočívek. Došlo k doplnění telematických zařízení, instalován byl také 160 kilometrů dlouhý optický kabel,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Významně vzrostla také bezpečnost díky instalaci nových svodidel, modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS a výstavbě oplocení. Snížen byl negativní vliv dálnice na okolí doplněním protihlukových opatření a výstavbou 4 nových ekoduktů pro migraci zvěře.

Celkové stavební náklady 20 úseků jsou 21,8 miliardy korun bez DPH (tj. 26,3 mld. Kč s DPH). Po přepočtu na srovnatelnou cenovou úroveň roku 2012 jsou aktuální stavební náklady o cca 2 miliardy nižší, než byly původně schváleny.

Jeden kilometr nové D1 tak vyšel na 136 milionů korun bez DPH. Na 17 úsecích modernizace D1 se z 80 procent spolupodílela Evropská unie z Operačního programu Doprava.

Více informací najdete na www.novad1.cz nebo na www.facebook.com/dalniceD1.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Fotogalerie

Související zprávy

Fotogalerie [F] fotogalerie