Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Aktuálně

6. 3. 2018 15:10

Premiér Babiš jednal s vedením ČESMAD o mzdách českých řidičů v Německu

Ve Strakově akademii se předseda vlády Andrej Babiš setkal v úterý 6. března 2018 s prezidentem Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Vladimírem Starostou. Tématem setkání byly mzdy českých řidičů v Německu, kde jim podle německého zákona o minimální mzdě náleží mzda na úrovni té německé minimální.

Podle sdružení, které slučuje přibližně 2 200 společností s téměř 25 tisíci vozidly, se nyní stovky řidičů zajímají o možnost vymáhat rozdíl mezi jejich mzdou a německou minimální mzdou, což může způsobit hromadný krach nejen dopravních firem. Situaci rozvířil i případ českého řidiče, který v polovině února vyhrál soudní spor a Deutsche Post, pro kterou česká spediční firma pracovala, mu musela doplatit rozdíl mezi jeho a německou minimální mzdou ve výši zhruba 8 000 euro.

Předseda vlády Andrej Babiš uvedl, že chápe problém dopravců, pro které by mohlo být zpětné vyplácení mezd likvidační. Cílem ČR podle něj je vyjednat jasná pravidla v EU tak, aby integrita vnitřního trhu nebyla ohrožována. Po letech jednání se ale minulý týden podařilo nalézt předběžnou shodu v EU na revizi směrnice o vysílání pracovníků, v níž se povedlo prosadit, aby odvětví dopravy mělo, kvůli svojí specifické povaze a vysoké mobilitě řidičů, vlastní pravidla.

„Nyní pokračujeme v jednání o takzvaném balíčku mobility, který bude určovat pravidla pro dopravu. Klíčovou roli hraje Ministerstvo dopravy, které chce docílit toho, aby se na mezinárodní přepravu po EU ze země A do země B nevztahovala směrnice o vysílání pracovníků. Jednotný režim zároveň nesmí ohrozit konkurenceschopnost českých dopravců na evropském trhu,“ uvedl předseda vlády Andrej Babiš.

Podle premiéra Andreje Babiše se v současné době rýsuje kompromis, který by umožnil co nejnižší míru aplikace směrnice o vysílání pracovníků na mezinárodní dopravu a bilaterální pravidelnou přepravu mezi sousedními státy. Zároveň by odstranil právní nejistotu ohledně mzdových podmínek řidičů. Pravidelně o problému jedná také s evropskými protějšky.

Zákon o minimální mzdě platí v Německu od 1. ledna 2015 a vztahuje se na všechnu práci vykonanou na území Německa. Kromě hrubé minimální hodinové mzdy stanovuje také povinnost hlášení pracovní činnosti a její dokumentaci. Při nesplnění povinností může celní úřad udělit vysoké pokuty. V současné době je úroveň minimální mzdy 8,84 eura na hodinu, tedy zhruba 230 korun, což je zhruba třikrát vyšší než v ČR. Při 160 odpracovaných hodinách měsíčně by měl být plat řidičů zhruba 37 tisíc korun.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Fotogalerie [F] fotogalerie