Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

14. 6. 2011 14:25

Brífink po jednání ohledně opatření ke čtvrteční stávce v dopravě na Ministerstvu dopravy, 14. června 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, hezké odpoledne, vítám vás na krátkém brífinku po dnešním jednání předsedy vlády Petra Nečase s ministrem dopravy Radkem Šmerdou, kteří společně projednávali opatření, která se týkají plánované čtvrteční stávky odborů. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, já jsem v intenzivním kontaktu s panem ministrem dopravy Šmerdou od chvíle, kdy bylo jasné, že na železnici vypukne stávka, intenzivně komunikujeme v této věci. Dnes jsem se dostavil tady na ministerstvo, abychom s vedením ministerstva i vedením klíčových firem, které spadají pod ministerstvo dopravy v oblasti zabezpečení hromadné dopravy, tedy ČD, ČD Cargo a SŽDC, případně ŘSD, abychom projednali konkrétní kroky a opatření, které souvisejí s celodenní stávkou, která bude ve čtvrtek. Primární otázka diskuse byla kolem otázky bezpečnosti, protože to je to nejdůležitější. Čili i z hlediska silničního provozu a především železničního provozu se mi dostalo ujištění, že to je absolutní priorita, že všechny kroky, které umožní zajistit bezpečnost provozu, budou udělány, včetně údržby tratí a jejich zprovoznění v průběhu té stávky. Druhou otázkou bylo řešení krizové situace na železnici, protože jak pan ministr, tak vedení ČD komunikuje s představiteli příslušných odborů, já jsem mnohokrát zopakoval, že jsme byli, budeme a jsme ochotni jednat s odbory, že tato stávka nás nemusí k ničemu strkat a z tohoto pohledu jí považujeme za naprosto zbytečný krok, který si jen bere za rukojmí vlastně občany, kteří s touto stávkou nemají nic společného. Projednávali jsme také to, aby ČD byť zlomkovitě udělala vše proto, jestliže po půlnoci zůstanou lidé na některých nádražích v nejedoucích vlacích, aby v případě, že u některých obcí se může stát, že vlakové spojení je to jediné, které nějaký mikroregion či obec má z hlediska dostupnosti nejen do škol, do zaměstnání, ale i k lékaři, zdravotní péči a podobně, tak ČD na základě naší dohody s panem ministrem začaly připravovat intenzivní program, ve kterém by bylo nasazeno v případě, že k tomu dojde, až 200 autobusů, dalších zhruba 100-150 autobusů v případě zájmu by mohlo dodat ministerstvo obrany právě pro zajištění těchto konkrétních kroků. Chci zdůraznit, že to ani omylem nenahradí vlakovou dopravu provozovanou ČD, že to může pouze jistý zlomek těch konkrétních případů nahradit s tím, že tu bude intenzivně komunikováno s kraji, protože ministerstvo dopravy a ČD nasmlouvají tyto autobusy, případně budou připraveny jako posila tyto autobusy a měly by to být kraje, které vytipují, ve kterých případech je právě ona výlučná dopravní dostupnost prostřednictvím autobusů. Bude tu snaha tyto některé případy řešit náhradní dopravou a na tom teď ministerstvo dopravy a ČD intenzivně pracují.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, o doplnění prosím pana ministra.

Radek Šmerda, ministr dopravy: Dobrý den, já jen velmi stručně, já ještě s odborovými organizacemi, ať už je to federace strojvůdců či Odborové sdružení železničářů, tak budou pokračovat jednání dnes ještě od 16:00, kdy předpokládám, že to, co deklaroval pan předseda vlády, na čem jsme se dohodli a co mi v zásadě uložil, abych se pokusil zabezpečit, tak vtělím do nějaké písemné dohody s těmi organizacemi. Cílem není a necítím to tak, že by bylo možné uvažovat o tom, že by odboráři ustoupili od stávky, nemám ten pocit z toho, ale snažíme se společně minimalizovat škody a to by mělo být předmětem dohody.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, dámy a pánové, prostor pro několik otázek, máte-li nějaké.

TV Markíza: Dobrý den, otázka na pana premiéra a pana ministra dopravy. Máte pocit, že v té situaci, ta situace se vyhrocuje, ale na druhou stranu stále říkáte, že chcete jednat, dá se ještě o něčem jednat? Vše směřuje k tomu, že ta stávka bude a bude zlá.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem přesvědčený, že ta stávka bude, prostě proto, že existuje úzké propojení odborářských bossů a ČSSD, ta stávka má od počátku politické zadání a politický smysl. Nejsem natolik naivní, abych si myslel, že tady je možná nějaká změna. Na druhé straně, kde se jedná o racionální debatu o konkrétních parametrech či prvcích reformních kroků, tam jsme vždy říkali, že jsme připraveni o tom jednat, koneckonců, po jednání s odbory došlo k některým změnám, chtěl bych jen připomenout, že původně ministerstva financí a práce a sociálních věcí plánovala ten fondový důchodový pilíř jako povinný. Požadavek odborů byl, aby nebyl povinný, my jsme na ten požadavek přistoupili. Není pravda, že se nejedná. Byly to odbory, které opustily jednání tripartity, nedostavily se na jednání s vládou přesto, že vláda byla v plném počtu připravena s nimi jednat v sobotu. My jsme připraveni jednat, ale nejsme připraveni jednat o tom, že bychom zastavili reformní kroky. Tato země potřebuje výraznou modernizaci, aby byla konkurenceschopná a to je důvod k těmto krokům, které děláme a ty nezastavíme. Ale o těch jednotlivých prvcích jsme připraveni jednat.

Dotaz: Pane premiére, v návaznosti na to, co jste teď řekl i v návaznosti na vaše včerejší prohlášení, kdy jste vyzval odbory k jednání a uvedl jste několik konkrétních případů k ústupkům, ptal jste se odborů, zda už dostaly nějakou informaci od vás? Oni tvrdí, že ne, o čem jste s nimi chtěli jednat v sobotu.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ano, samozřejmě, že ano. A bývali by se to dozvěděli, kdyby tam přišli. To mám nejradši, když někam nepřijdu, zruším jednání a pak řeknu, vzkažte mi, o čem jste chtěli jednat na jednání, které se neuskutečnilo. Navíc o těchto konkrétních prvcích, o kterých jsem mluvil včera na tiskové konferenci, byli šéfové odborů seznámeni na posledním zasedání předsednictva tripartity, kde jsem o těchto variantách mluvil. Zavedení onoho autopilotu svázaného se střední délkou života, nadějí dožití v případě věku nad 67 let po roce 2041 a v případě těch uzavřených zaměstnaneckých schémat. To ode mne slyšeli na jednání předsednictva tripartity.

Dotaz: Vyvíjí vláda nějakou iniciativu, aby například zavolala odborářům a řekla jim tohle tehdy a tehdy?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Samozřejmě, já to nemohu vyloučit, bylo by velmi špatné, kdyby se ukázalo, že svoláme nějaké jednání, na které odbory stejně nepřijdou, ale já bych mohl dokumentovat na svém telefonu, že se marně snažím dovolat předsedu ČMKOS, takže ho tímto vyzývám, jestli někde náhodou je, aby mi laskavě zvedl telefon, protože máme-li spolu jednat, je nezbytné se domluvit a já, protože jsem se mu marně snažil dovolat několikrát, tak bych chtěl využít i této příležitosti. Tady je vidět, kdo má zájem jednat a kdo ne. Já předpokládám, že má jednání a může mít vypnuté zvonění, protože nepředpokládám, že by premiérovi nezvednul telefon.

ČT: (dotaz přes ruch nesrozumitelný)

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Je to pravdivý název, je to blokáda organizovaná odborářskými papaláši, čili já ten název beru, myslím si, že je výstižný. Nevidím žádný důvod mít nějaká specializovaná opatření, předpokládám, že budou dodržovány zákony ČR. Je tu zákon o právu shromažďovacím, který přesně definuje, jak se má postupovat, jsou tu konkrétní zákony z hlediska ochrany veřejného pořádku, čili žádná mimořádná opatření nebudou potřeba.

ČTK: Já jsem se chtěl zeptat, jestli byste mohli upřesnit, co v oblasti té bezpečnosti, co přesně potřebujete zajistit, co se chystá? A druhá věc, jestli co se týče Prahy a dalších měst, jestli chystáte něco jako náhradní dopravu a podobné kroky, které by minimalizovaly někde tu dopravu?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Není to zbytečné, my jsme jednali především s Prahou, tam se ukazuje, že je vědomě politicky koncentrován tento nápor čtvrteční stávky. Jsem v intenzivním kontaktu s panem primátorem Svobodou. Dojednáváme konkrétní věci. Oni mají určitou představu, kterou budeme i zítra spolu řešit na jednání krizového štábu magistrátu s tím, že ta náhradní doprava, protože se objevily některé naivní názory, že je možné jakýmsi způsobem nahradit všechno autobusy, já musím říci, že i po zkušenostech, které tu řešíme s ministerstvem dopravy a ČD, tak ono v podstatě na trhu volných autobusů k přepravě, protože jsou většinou zapojeny do konkrétních linek, tak je k dispozici pouze několik stovek, kolem 200, o kterých mluvíme. Kdybychom chtěli nahradit plný provoz ČD autobusy, tak bychom potřebovali 4 000 autobusů, čili je vidět, že tady je možné řešit ty závažné případy, aby lidé nezůstali někde o půlnoci, v rámci firemní kultury ČD i tam, kde je železniční doprava výlučnou dopravou a přístupem, tam by mohly být nasazeny tyto autobusy. Znovu opakuji, bude to tvořit pouze zlomek toho, co běžně zajišťují ČD. Ale ta snaha řešit alespoň tyto případy tady bude. Ani vláda, ani ministerstvo dopravy, ani ČD nepřijali ten přístup, že je třeba to vysedět a vydržet. Myslím si, že je to pozitivní zpráva pro české občany. Co se týče bezpečnosti, podá kompetentnější informaci pan ministr.

Radek Šmerda, ministr dopravy: Pokusím se. Jedná se o to, že těch 24 hodin stávky nebude železnice fungovat z hlediska dopravy. Neznamená to, že se nám nepodaří přesvědčit odborové organizace, aby na konto té stávky už do toho byla započítána doba pro přípravu té dráhy na další provoz, protože pokud dojde k výluce na železnici, tak trvá asi čtyři hodiny, než se to uvede do provozu a my s nimi jednáme. Včera mi to slíbili, já doufám, že to dodrží, že to potvrdí v těch 16 hodin, že ty čtyři hodiny, které jsou potřeba k obnovení té trati, bude na úkor té stávky, tedy umožní v rámci stávky přípravu tak, aby kontinuálně ten provoz naběhnul dále.

ČTK: Cílem je, aby už od té půlnoci ta doprava…

Radek Šmerda, ministr dopravy: Aby jela. Aby opravdu 24 hodin trvalo omezení dopravy a ani by to nemělo být omezení na celých 24 hodin, protože včera mi odboroví předáci slíbili, že zahraniční vlaky i po té první půlnoci, tak umožní, aby odcestovaly z ČR ven.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, díky za pozornost.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X