Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

9. 5. 2018 17:54

Tisková konference po jednání tripartity, 9. května 2018

Barbora Peterová, tisková mluvčí Úřadu vlády ČR: Dobré odpoledne, dámy a pánové, vítejte na tiskové konferenci po jednání tripartity. Vítám zde paní ministryni financí Alenu Schillerovou a také prezidenta Svazu průmyslu a dopravy České republiky pana Jaroslava Hanáka a předsedu Českomoravské konfederace odborových svazů pana Josefa Středulu. Prosím, paní ministryně, máte slovo. 

Alena Schillerová, ministryně financí: Dobrý den, dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámila s jednáním tripartity, které před chvílí skončilo. Trvalo více než 3 hodiny a současně se jedná o třetí zasedání tripartity během této vlády. Byly tam zařazeny body dle požadavků jednotlivých sociálních partnerů, předtím předcházelo tomuto jednání jednání předsednictva tripartity, kterého jsem účastná nebyla, takže informovat vás bude pan Středula, až prostě bude vystupovat. A současně samozřejmě se vláda setkává se sociálními partnery i v jednotlivých krajích, takže i odtud čerpáme inspiraci. 
Co se týče programu, tak ministr dopravy nejdříve informoval o tendru na mýtné, který zrušil antimonopolní úřad, to rozhodnutí není pravomocné a účastníci  proti němu tedy mohou podat rozklad. Ministerstvo dopravy podá rozklad a případně se bude bránit i soudní cestou. Pochybení podle antimonopolního úřadu spočívá v tom, že úřad vydával jednotlivým uchazečům podklady v centru na přepisovatelných flash discích, takže uvidíme, každopádně byla vybrána společnost s nejnižší cenou a nyní se bude čekat, jak celý tendr dopadne. 
Dále informoval ministr průmyslu a obchodu o připravovaných změnách horního zákona, tento materiál připravilo jak ministerstvo, tak spolupracoval na ní Český báňský úřad, momentálně jsme ve fázi, kdy proběhlo vnější připomínkové řízení. Všechny připomínky byly vypořádány a materiál přináší 5 základních změn. Jednak jde o tvorbu rezerv na sanace a rekultivace, dále společnosti budou muset provést kompletní sanaci dotčených ploch, což se dříve neprovádělo. Změny se uhradí z vydobytých nerostů, jde tedy o množství, vláda určila, stanovila ceny a společnosti budou informovat MPO o tržbách z vydobytých nerostů. 
Poměrně živá debata byla ohledně karenční doby a elektronické neschopenky, kdy Ministerstvo práce a sociálních věcí navrhuje zrušení stávající podoby e-neschopenky a zahájilo práce na nové podobě. Materiál by měl být předložen v nejbližších dnech do vlády a konečný termín spuštění e-neschopenky by měl být 1. leden 2021. Nicméně budou tomu předcházet i jednotlivé fáze, tzn. že vlastně už začátkem roku 2019 by měly existovat určité registry, které budou naplňovat jednotliví lékaři, takže toto je jednoznačně v průběhu. Nicméně nebude to souviset bezprostředně s tzv. karenční dobou, tzn. že znovu a opakovaně jsme se vrátili na tripartitě k otázce karenční doby. V tuto chvíli existují 3 možné návrhy. Návrhy, které předložila Česká strana sociálně demokratická, dále návrh hnutí ANO a takový kompromis, který zpracovalo MPSV a v tuto chvíli bude velice podstatné, jak se domluví budoucí koaliční partneři na platformě vládní spolupráce. To znamená, že tato otázka není v žádném případě uzavřená a vnímáme, a zaznělo to nakonec na tripartitě, i připomínky a názory svazu zaměstnavatelů. 
No a dalším tématem byl Národní program reforem, Konvergenční program a střednědobé rozpočtové rámce, což jsou programy, na kterých spolupracoval Úřad vlády a Ministerstvo financí. Národní program reforem České republiky na rok 2018 je klíčová součást procesu koordinace hospodářských politik na evropské úrovni. Bylo konstatováno, že hospodářská situace České republiky je nyní velmi příznivá. V roce 2017 se velmi zrychlil růst ekonomiky a solidní hospodářský růst je očekáván i v nejbližších letech. Tím pádem hospodářská konjunktura nám umožňuje vyřešit řadu dlouhodobých strukturálních problémů. Samostatně byla zařazena kapitola bydlení, což je problematika, kterou se zaobírá Ministerstvo pro místní rozvoj. Týká se toho, že se připravuje projekt tzv. startupů – startovacích bytů, kdy připravujeme určitou formu půjček mladým manželům, kde aspoň 1 z manželů má věk do 36 let, tzn. chceme zlepšit dostupnost bydlení pro občany České republiky. Počítáme, že se vytvoří speciální fond, ze kterého budou hrazeny, a samozřejmě v rámci sestavování rozpočtu na rok 2019 budeme jednat o prostředcích pro tento fond. Tento Národní program reforem, společně s Konvergenčním programem, který schválila 30. dubna vláda, byl předložen a je předkládán každoročně Evropské komisi a již byl předložen. 
Další otázkou byla strategie financování školství v příštích letech, kdy veřejně prezentovaným cílem je dosáhnout toho, aby do roku 2020 průměrný plat pedagoga dosahoval nejméně 130 % průměrné mzdy, a chceme dosáhnout toho, aby se platy učitelů ke konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150 procent již stávající výše, což by se pohybovalo kolem 45 000 průměrné mzdy. V této strategii jsou další části, na které se soustředí, je to například příplatek za třídnictví, zvýšení specializačního příplatku pedagogických pracovníků, rozšíření počtu specializovaných činností pedagogických pracovníků, podpora začínajících učitelů v adaptačním procesu a úprava stupnice platových tarifů pedagogických pracovníků. Je samozřejmě důležité a v rámci sestavování rozpočtu na rok 2019 o tom budeme velmi jednat. Ministr školství musí zpracovat a předložit podrobný rozbor toho, z čeho sestává reforma regionálního školství, která je účinná, se kterou samozřejmě v rozpočtu počítat můžeme, a kde odhad jenom srovnání platů v rámci republiky bude znamenat pro státní rozpočet částku pěti až šesti miliard, ale je tam počítáno s dalšími požadavky. Tzn. odhaduje se ta reforma, že by stála 11,5 až 12 miliard. Samozřejmě budeme čekat od Ministerstva financí a zejména od Ministerstva školství podrobný rozklad. Ale jsou to peníze, se kterými musíme počítat, protože reforma regionálního školství je vlastně už na pořadu dne. Dále budeme jednat o dalším navýšení pedagogů a bude to všechno součástí jednání o rozpočtu na rok 2019. 
Velice důležitým bodem programu tripartity bylo i pozastavení certifikace operačního programu, tzv. OPIK, a opatření k řešení hlavních problémů tohoto programu. Je to základní a zásadní program pro podporu inovací a podnikatelského prostředí, kde v dubnu roku 2018 obdržel řídící orgán tohoto operačního programu varovné sdělení Evropské komise k přerušení certifikace tohoto programu, a to z důvodu vysoké chybovosti. Takže v této chvíli bylo nezbytné okamžitě přijmout tzv. akční plán. MPO musí zhruba do konce srpna odstranit celou řadu chyb, které se tam vyskytly, a poté bude certifikovat certifikační orgán Ministerstva financí, certifikovat dodržení a splnění všech těchto nedostatků. Každopádně bych chtěla zdůraznit, že v tuto chvíli je pozastaven tok peněz z Evropské komise do České republiky. Nicméně není pozastaven tok peněz z Ministerstva financí na MPO na menší a střední programy, protože na tom programu máme dostatek peněz, takže přerušen tento tok vlastně není. Každopádně byla přijata celá řada souhrnu opatření, aby se tento problém vyřešil a program byl certifikován. Takže tolik zatím ode mě, děkuji. 

Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů: Ještě jednou hezké odpoledne. Jak už tady paní ministryně avizovala, informaci týkající se jednání předsednictva, takže zásadní rozhodnutí je, že 13. 6. od 14 hodin bude probíhat jednání tripartity se čtyřmi body programu. Minimální mzda, situace v oblasti kultury, zajištění výstavby prioritní stavby dopravní infrastruktury a aktuální stav přípravy státního rozpočtu na rok 2019 s tím, že pokud bude hlasování České strany sociálně demokratické ve směru k podpoře společné vlády, tak budeme také projednávat návrh programového prohlášení vlády, s čímž pan premiér souhlasil. Takže to se týká toho nejbližšího, bylo to zejména na požadavek sociálních partnerů, takže jsme rádi. Samozřejmě bod minimální mzda bude určitě kontroverznější, ale věříme, že najdeme společnou shodu. Co se týká bodu a postoje ČMKOS k těm bodům.
Takže, co se týká rozvoje mýtného, pro nás v této chvíli je to rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže vítáno, jsme rádi, že tak bylo učiněno. Samozřejmě je logické, že Ministerstvo dopravy bude činit kroky, ale my jsme se věnovali spíše tomu, co bude a my jednoznačně podporujeme snahu o to, aby budoucí mýtný systém, jednak aby nebyla přerušena kontinuita a za druhé, aby byl stát jejím budoucím nabyvatelem po všech stránkách, a to i z toho důvodu, že část tohoto systému vlastní a provozuje, což je kontrola prostřednictvím Celní správy. Ta probíhá velmi dobře a myslíme si, že to také může znamenat úsporu finančních prostředků, ale také neměl by se rozšiřovat počet kilometrů, na které bude mýto v budoucnosti vztaženo. Takže z tohoto pohledu je to uspokojivé. Pro nás není podstatné, kdo je tím, kdo to momentálně provozuje, pro nás je důležité, aby tato součást klíčové infrastruktury byla pod kontrolou a provozována státem. Jsem rád, že jsme se v tomto shodli s panem ministrem dopravy, on tuto představu má shodnou. 
Co se týká horního zákona, tam ty rozpory jsou stále a my si myslíme, že by nemělo být zejména jakkoliv kráceno to moratorium týkající se pětiletého období změn v oblasti cen za vytěžený nerost. Věříme, že vláda přihlédne k těm připomínkám, které jsou spolu se zaměstnavateli v souladu, máme stejný pohled na tuto záležitost, takže věřím, že vláda toto zohlední. A budeme samozřejmě očekávat, protože pan ministr průmyslu sdělil, že tento materiál by měl být vládou projednán přibližně v druhé polovině května, takže samozřejmě jsme rádi, že to bylo projednáno, tak jak je standardní, tzn. před přijetím rozhodnutí vlády. 
Co se týká karenční doby, tak odbory jednoznačně a dlouhodobě požadují zrušení karenční doby od prvního dne 60 procentní sazbou. Pro nás je tato formule důležitá a je možné, že to bude, tak jak zatím ty informace jsou, přijato k 1. červenci roku 2019. Pro nás ale je důležité, aby to bylo od prvního dne, nevidíme žádný jiný důvod. Ty problémy jsou značné, mohu říct jenom z nejnovějšího průzkumu Sanepu ke karenční době s více než 3800 respondentů, že 85 % respondentů je proti pokračování karenční doby, takže pro její zrušení. Takže z tohoto pohledu je to pro nás naprosto jednoznačné, zaměstnanci vnímají situaci také jednoznačně, a to v tom pohledu, že si myslí, a my si myslíme totéž, že trestá lidi za to, že onemocní, ohrožuje jejich zdraví, měla by být dávno zrušena. Ve svém důsledku tím, že se zruší, tak vlastně ještě sníží dobu nemocnosti, protože se nebudou přecházet ty tzv. banální nemoci. Věřím, že k tomu ta dohoda bude, protože si myslíme, že ten systém, tak jak byl nastaven, tak byl špatný od samotného počátku. Byla tam řada spekulací, které nejsou dobré, poškozují zaměstnance a zjistili to zaměstnavatelé velmi záhy, byla tam řada opatření přijata, například to, aby se vyhnulo rozhodnutí Ústavního soudu o nemožnosti zavést karenční dobu, tak byla právě snížena i sazba pojištění na nulu u zaměstnanců, aby právě k tomu nedocházelo. Navíc ten systém si myslíme, že je dostatečně robustní. Navíc jsme řekli, že je otázkou, zdali by z nemocenského měly být hrazeny ty věci, které, zda by to mělo být hrazeno ze systému daňového, že to si myslíme, že by systémově mělo být správné. Pokud se tak stane, tak ta zdrojová část bude ještě daleko větší a zvládne tady ten přechod po zrušení karenční doby. 
Co se týká Konvergenčního programu, národních programových reforem a střednědobého rozpočtového rámce, my jsme své připomínky sdělili. Důležité je, že vláda komunikuje se sociálními partnery. Speciálně u Národního programu reforem došlo k zásadním změnám toho dokumentu v řadě oblastí právě na základě připomínek jak odborů, tak zaměstnavatelů, takže my to vítáme. Měli jsme ještě některé dílčí připomínky, které se týkají zejména té části materiálu střednědobého rozpočtové rámce, protože z tohoto pohledu my bychom si přáli, aby se na některý způsob financování například krajů v souvislosti s rozpočtovým určením daní pohlíželo z jiného pohledu, protože přestože zdrojově jsou na tom dostatečně, tak přesto se žádá stát o další dofinancování některých činností. Takže tam se spíš jedná o systémový pohled na tu věc tak, aby bylo zabezpečeno skutečně dlouhodobé financování. 
Co se týká strategie financování školství v příštích letech, tak nás bohužel dnes zaskočila jedna vážná informace, protože zasedal ráno školský výbor a ten hlasoval, včetně poslanců hnutí ANO spolu s poslanci ODS, a byl proti stanovisku vlády. Což je hodně překvapivá situace, tzn. odložení reformy školství o další 2 roky. Toto rozhodnutí je mimo reálný čas, protože v této chvíli toto bylo realistické v době, kdy nebylo zabezpečeno financování. Nyní financování zabezpečeno je, a v této chvíli tady následuje tento typ rozhodnutí, takže jsme to kritizovali. Je to samozřejmě věc komunikace mezi vládou a příslušnými poslaneckými kluby. Myslíme si, že toto byl zbytečný krok, který tu situaci jen komplikuje. My jsme přesvědčeni, že právě otázka financování školství je skutečně klíčovou pro budoucnost. Možná, že tato vláda nebude tou, která z toho bude těžit, ale právě otázka školství je dlouhodobá záležitost a žádná z vlád by se k němu neměla zachovat tak, že nedojde k profinancování. Stejná situace je u vysokých škol, tam pan ministr Plaga řekl, že finanční prostředky, které do vysokého školství by měly jít, tak by chtěli, aby bylo možné je kontrolovat, zda budou použity k tomu účelu, které jsou, to není v žádném případě v rozporu s pohledem zástupců zaměstnanců. Ale je pro nás nutné, aby tam došlo k zvýšení finančních prostředků o více než 3 miliardy korun, což sice bude hodně zajímavé při tvorbě finální podoby státního rozpočtu, už do samotného návrhu, protože těchto nad požadavků, jak říkala paní ministryně financí, už na počátku roku bylo už na začátku asi 150 miliard, takže sami jsme plni očekávání, jak se toto protne, ale pro nás samozřejmě školství je jednou z těch nejvyšších priorit a musí být zachováno, ať už od toho základního až regionálního až potom vysokoškolské. My bychom samozřejmě byli radši, kdyby se řešila otázka i celoživotního vzdělávání, ale v tomto případě tady ta první část má samozřejmě z naší strany velkou prioritu.
Co se týká pozastavení certifikace u operačního programu, který spravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, tak jsme všichni z toho nešťastní, protože ta situace se vytvářela nějakou dobu, je tady návrh akčního plánu, vnímáme pozitivně velmi dobrou spolupráci MPO, Ministerstva financí a Ministerstva pro místní rozvoj. Takže v tomto duchu je potřeba rychle tu situaci odblokovat a my jsme připraveni, pokud bude nutno, podpořit samozřejmě ty iniciativy podpořit co nejlepším způsobem. 
Takže tolik z naší strany, ještě jsme poděkovali panu ministru průmyslu a obchodu a panu premiérovi za aktivity týkající se ArcelorMittal Ostrava, víte, že v pondělí Komise souhlasila s prodejem, což je pro nás vážná zpráva a je potřeba teď koordinovaně postupovat tak, aby nedošlo k jakémukoliv problému v souvislosti s hledáním nového nabyvatele. Z našeho pohledu seriózního, dlouhodobého a v oboru konajícího nabyvatele.
Tolik za odbory.

Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy: Takže, dámy a pánové, dobré odpoledne. Rozvoj mýtného systému, velmi dobrá zpráva pro reprezentaci podnikatelů a zaměstnavatelů zvlášť v dopravě, ale i v průmyslu, že byl zrušen tendr samozřejmě nepravomocně, pan ministr se určitě odvolá. Já věřím, že to bude výzva pro pana ministra v tom, aby zajistil výběr mýtného po 1. 1. 2020. Mýto je jedno z nejlépe vybírání daní, v pohodě roste meziročně daň, už to má objem 10,7 miliard, překvapivě výrazně začíná růst, to, že si vybírá mýto především tranzitní, podle mě zlomem bude letošní nebo příští rok, protože česká kamionáž pomalu opouští evropské trhy kvůli extrémně dumpingovým cenám konkurence z Polska, Litvy, Ruska a jižní Evropy, takže ale věřím, že obě mýta se vybírat budou. Doufám, že pan ministr a jeho tým racionálně zjednoduší ten tendr, bude-li vypisovat nový, oprostí se a dá bokem ten nesmysl rozšíření o 900 km, zjednoduší celou proceduru a udělá ten tendr maximálně transparentní, bez zvýhodňování buď satelitního, nebo jiného systému, což byl další problém při jeho zrušení.
Co se týká horního zákona, souhlasím s tím, co říkala paní ministryně a pan kolega Středula. Ano jsou tam asi 2 nebo 3 problémy, věřím, že se vyřeší na zasedání vlády nebo bude k tomu zasedání vlády dáno stanovisko. Pro nás je to důležité, protože hornictví je dost velká oblast ekonomiky české ekonomiky.
Co se týká karenční doby, máme samozřejmě naprosto rozdílný názor od odborů, jsme zásadně pro zachování karenční doby a z toho důvodu, že za prvé situace na trhu práce je katastrofální, nejsme schopni sehnat žádného pracovníka kvalifikovaného, nekvalifikovaného, příchod na určitou dobu pracovníků ze zahraničí je nepružný, pomalý a samozřejmě v této fázi se odhaduje, že chybí až 250 000 pracovníků. Pro řadu firem to může být dokonce riziko růstu firem nebo odříkání zakázek, což je hodně špatná zpráva. Další věcí je, že my zásadně podmiňujeme případné zavedení nebo případné zrušení karenční doby tím, že bude zavedena elektronická neschopenka. Dneska byla dost překvapivá informace od paní ministryně práce a sociálních věcí ze zásadní změnou systému, postoje Ministerstva práce a sociálních věcí k jejímu uplatnění, zrušen špatný model předchozího vedení ministerstva, říkám to hodně kulantně, špatný model nebo nezodpovědný, uvidíme, jak se vyvine nový program nový vývoj, ale pro nás je to nutno zásadního spojení. Ještě bych chtěl doplnit, že my samozřejmě po zavedení karenční doby ty střední, větší firmy nebo úspěšné firmy, ať už ze Svazu průmyslu a dopravy nebo Konfederace zaměstnavatelských svazů, o své zaměstnance samozřejmě pečovaly, ať už pomocí sick day či jiných věcí, benefičních programů, které jsou vyjednány na úrovni firem v kolektivních smlouvách.
Co se týče Národního programu reforem, Konvergenčního programu a střednědobého rozpočtového rámce. Já jsem říkal, že to je rutinní práce Úřadu vlády, Ministerstva financí. Každoroční materiály se posílají do Bruselu, takže mají svoji formu, čísel tam v nich jsou pozitivní, to nám můžou okolní země dnes závidět, nakonec ale jsme celou tuto oblast se dostali do velmi nepříjemné a složité diskuse o novelizaci stavebního zákona, každý máme na to svůj pohled, ale čekáme na něj už řádově řady let. Já nechci ani vzpomínat, jak dlouho prostě není, a věřím, že paní ministryně pro místní rozvoj pomůže k tomu řešení, možná i poslaneckou iniciativou anebo prostě jiným způsobem, ale zrychlit tento problém, protože překvapivě, co nebylo dříve 10 15 let zpátky, nebyly peníze, teď jsou peníze a bohužel stavíme pomalu, anebo nemůžeme stavět, což není vůbec dobrá zpráva.
Strategie financování školství, tam je shoda se sociálními partnery, ano podporujeme reformu školství. Myslím si, že vláda musí zaujmout jasné stanovisko k dnešnímu rozhodnutí školského výboru. Věřím, že bude racionální, že bude pokračovat v těch věcech. My nemáme problém s tím, a tam je shoda, aby se dořešily platy především učitelů, jak základních, středních škol, protože si myslím, že když se porovnává plat učitele v porovnání třeba s platem skladníka nebo pokladní v nějakém supermarketu, tak si myslím, že je to nedůstojné, protože postavení ve společnosti jsme trošku po roce 89 nějak divně nastavili. Já vím, že jeden z dřívějších prezidentů a premiérů říká, že trh rozhoduje všechno, ale ono to asi stoprocentně v takovýchto věcech neplatí a školství je budoucností země. Reforma financování odborného školství, zbabrala předchozí vláda, nedotáhla, Poslanecká sněmovna proto nic neudělá, tak věřím, že nová vláda nebo doufám, že vláda v důvěře bude mít důvěru konečně a bude tím pádem razantní a kompetentní, že tu podporu odborného školství zajistí stejně jako podporu rozpočtu vysokých škol, protože si myslím, že opravdu celý ten komplex vzdělanosti je klíčový pro budoucí konkurenceschopnost. Co je problém, a já jsem se s ním nikdy nesrovnával, je otázka inkluze, to co předváděla předchozí paní ministryně, to bylo nedobré, já zásadně jsme s tím nesouhlasili, dneska se ani pořádně neví, kolik to bude stát, jak se to bude vyvíjet, a myslím si, že to je tak jedno dvě % problémů celého školství, protože školství je vůbec o něčem jiném, není o inkluzi.
Co se týká certifikace operačního programu pro podnikání a inovace. Já jsem po dlouhé době, a přiznám se, že mě to docela potěšilo, i když jsem naštvaný, že samozřejmě zastavená certifikace pro Českou republiku, je to ohrožení 114 miliard. Ale věřím, že hlavně pan předseda vlády, tady paní ministryně financí, ministryně pro místní rozvoj v součinnosti s ministrem průmyslu toto nebezpečí odvrátí. Ale vrátím se k té myšlence, že po dlouhé době jsem slyšel omluvu vrcholového státního úředníka za nekvalitu a nezodpovědnou práci svých předcházejících úředníků, kteří zbabrali celý ten program svojí nezodpovědností, neprofesionalitou a věřte mi, kdo z vás v této oblasti někdy pracoval, když ta firma si požádala a dneska nemá peníze, svoje investovala, program není splněný a ona může očekávat spíš škodu, jestli se neudrží financování národní, když je pozastaveno financování z Evropské unie. Doufám, paní ministryně, že za vládu budete garantovat, že do podzimu všechny tyto problémy budou vyřešeny v tom akčním programu, na kterém se podílí podnikatelská sféra a že se vrátíme k normálnímu financování operačního programu pro podporu podnikání a inovace. Děkuji. 

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X