Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

16. 1. 2013 13:32

Tisková konference po jednání vlády, 16. ledna 2013

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré odpoledne, začíná tisková konference po jednání vlády, na které vítám předsedu vlády Petra Nečase, paní vicepremiérku Karolínu Peake a pana ministra a předsedu Legislativní rady vlády Petra Mlsnu. Pane premiére, poprosím o úvodní vyjádření.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Vláda ČR dnes vedle návrhů zákonů projednala i body, které se týkaly jejího programového prohlášení. My jsme dnes mimo jiné schválili i první etapu pro-úsporných opatření, která mají proběhnout prostřednictvím redukce agend činností úřadů a zamezením duplicit ve státní správě. Ta první etapa, kterou jsme dnes schválili, v sobě například zahrnuje i fúzi ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy do jednoho resortu. Celková výše do bilance státního rozpočtu představuje těmito dnes schválenými návrhy zhruba 8,6 mld. korun. Někde částečně na straně příjmů prodejem zbytného majetku, někde je to právě konkrétními úspornými opatřeními. Současně bude vláda pracovat na druhé etapě těchto úsporných opatření tak, aby pro rok 2014 skutečně jsme se dostali k částce okolo 12 mld. korun, která je nezbytná pro schválení státního rozpočtu pro příští rok v parametrech, které si vláda schválila. Dnes jsme také schválili materiál, který se týká strategie vlády v boji s korupcí na zbytek volebního období, tzn. na rok 2013 a 2014. Současně jsme také schválili poslanecký návrh zákona, kterým se mění zákon o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a Živnostenský zákon, jehož cílem je zamezit řetězovým obchodům, jejichž skutečným cílem je daňový podvod v oblasti DPH. K protikorupční strategii řekne bližší informace paní místopředsedkyně vlády Peake. Případné detaily k redukci agend a k poslaneckému návrhu, který se týká řetězových obchodů, DPH řekne pan ministr Mlsna. Paní místopředsedkyně, prosím.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Děkuji, pane premiére. Dobrý den, dámy a pánové. Jak řekl pan premiér, dnes vláda projednala a schválila protikorupční strategii vlády na roky 2013 a 2014. Ráda bych znovu zopakovala, že jsme přípravu této strategie tentokrát pojali trochu jinak. Její větší část zabírá analýza současné situace korupce v ČR a boje s korupcí. Právě z této rozsáhlé analýzy, na které vláda spolupracovala s Transparency International, vychází deset základních pilířů, deset priorit a deset směrů té nové protikorupční strategie. Musím říci, že jsme se zaměřili spíše na otázky otevřeného vládnutí, spíše nežli represe proti korupci. Jsem zastáncem rčení „Kam chodí slunce, tam nemusí chodit lékař“ i v boji proti korupci. Tzn., daleko raději odstraňuji překážky, temná zákoutí a tajemství, za kterými se někdy korupce může dít. Je to daleko jednodušší, nežli potírat korupci jejím odhalováním, vyšetřováním a zavíráním lidí do kriminálu, což je naopak velmi těžké, vzhledem k latenci korupčního jednání. Proto jsme se soustředili hlavně na priority typu nový zákon o úřednících, kde je zcela férové říci, že je to i priorita, kterou přebíráme z předchozí protikorupční strategie, o to rychlejší bude příprava a předložení nového zákona a zcela jasně dnes na vládě zaznělo od všech tří koaličních stran, že toto je hlavní úkol nové protikorupční strategie. Dále se strategie soustřeďuje např. na velkou novelu zákona o střetu zájmů, na veřejné zadávání, vlastnickou politiku státu atd.

V souvislosti s protikorupční strategií byla dnes vládou projednána a vzata na vědomí také analýza možností boje s korupcí v soukromé sféře, která rozebírá míru korupce jak v soukromé sféře jako takové, tak také na rozhraní soukromé sféry a veřejného sektoru, kde se ukazuje, že i v tomto sektoru je velký problém s korupcí, tedy v sektoru soukromém. Je to další důkaz toho, že korupce není problémem pouze politiky, což je velmi lákavá, jednoduchá zkratka, ale je to problém celospolečenský a celospolečenské kultury.

Ráda bych zmínila, že jsme se dnes zabývali i dalším postupem při regulaci lobbingu, kdy byl připraven návrh zákona o lobbingu, ke kterému se sešla celá řada velmi protichůdných připomínek a rozhodli jsme se cíle původně plánovaného zákona o lobbingu přijmout a dosáhnout jich způsobem jiným. A to změnou jednacího řádu Poslanecké sněmovny, případně Senátu, změnou Živnostenského zákona, přijetím pravidel pro posuzování korupčních rizik v legislativě, otevřením e-klepu nebo zavedením e-sbírky a e-legislativy. Což i já osobně považuji za daleko efektivnější postup, nežli přijetí zákona, který by zjevně neměl dostatečnou politickou podporu v Poslanecké sněmovně. A to i ze strany opozice. Děkuji.

Petr Mlsna, ministr, předseda Legislativní rady vlády: Já bych se stručně vyjádřil k přijatému materiálu První etapa úsporných opatření vlády v oblasti redukce agend a některých státních úřadů pro rok 2014. Dnes vláda schválila soubor opatření, která ve svém úhrnu budou představovat úsporu ve státní správě v celkové výši 8,6 mld. korun. S tím, že byla přijata některá základní rozhodnutí o opatřeních, která mají nadresortní charakter. Jedno z nich je např. sloučení ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy, kdy gestorem tohoto koordinačního procesu bude předseda vlády.

Druhým nadresortním opatřením je vytvoření jedné instituce pro rehabilitaci a rekreační pobyty příslušníků bezpečnostních a ozbrojených sborů, které jsou dnes roztříštěny mezi tři resorty a to ministerstvo obrany, vnitra a spravedlnosti. Realizace tohoto opatření bude ve dvou krocích, tzn., v počáteční fázi budou dotčená ministerstva využívat vybraná zařízení, zejména ta, která budou nejvhodnější pro rehabilitaci příslušníků ozbrojených sborů, společně. Ostatní majetek bude odprodán, nebo bude převeden na jiné státní instituce.

Třetím nadresortním opatřením je potom revize v oblasti výkaznictví a evidencí tak, aby u všech informačních povinností, které vyplývají např. s ohledem na požadavky z práva Evropské unie, ČR nešla ve výkaznictví a evidenčních povinnostech nad rámec toho, co je nezbytně považováno pro plnění závazků vyplývajících z evropského práva.

Čtvrtým nadresortním opatřením je potom racionalizace v oblasti regulace energií. Bylo uloženo ministerstvu průmyslu a obchodu, aby připravilo možné varianty převedení Státní energetické inspekce, a případného sloučení s jiným inspekčním orgánem, anebo přímé integrace začleněním do působnosti ministerstva průmyslu a obchodu.

Z těch celkových úspor ve výši necelých 8,6 mld. korun je potřeba zmínit a uvést také jednu důležitou metodickou poznámku k pasáži, která se týká odprodeje státního majetku, který je obsažen v daném materiálu. Předpokládá se prodej státního majetku v celkové výši 3,7 mld. korun. Zde je potřeba říci, že tato částka je ovšem částkou, která je pouze účetní hodnotou z databáze, tak jak je účetní hodnota vedena u ministerstva financí. Nejedná se ani o odhadní cenu, nejedná se ani o tržní cenu. Tzn., chtěl bych vyvrátit veškeré spekulace, že snad vláda uvažuje o odprodeji majetku v těch číslech, která jsou uvedena v tomto materiálu, to je skutečně pouze účetní cena, nikoli odhadní cena, ani tržní, tu teprve určí následný prodej a privatizační kroky příslušných resortů. Jinak je potřeba říci, že se jedná o první etapu. Druhá etapa teprve bude následovat, kdy mi bylo uloženo do konce února předložit vládě návrh druhé etapy úsporných opatření pro úspory do roku 2014.

Pokud jde o poslanecký návrh poslanců týkající se novely zákona o pohonných hmotách, vláda vyslovila s tímto poslaneckým návrhem zákona souhlas. Jedná se o velmi významnou novelu zákona o pohonných hmotách, která zpřísňuje podmínky pro podniky, právnické osoby, které prodávají a distribuují pohonné hmoty v ČR s tím, že se zavádí pět základních nových opatření: Za prvé, povinnost skládat kauci v zákonem stanovené výši 20 mil. korun, zároveň nesmí takovýto podnik vykazovat nedoplatky na sociálním pojištění, na zdravotním pojištění a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Stanoví se bezdlužnost tohoto distributora a cílem předloženého návrhu je zamezit daňovým únikům na DPH. S tímto návrhem zákona vyslovili souhlas i ta dvě gesční ministerstva, kterých se primárně dotýká tato úprava regulace pohonných hmot, tj. ministerstvo průmyslu a obchodu a ministerstvo financí.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji za úvodní informaci. A nyní je prostor pro vaše dotazy.

Česká televize, Jana Čermáková: Dobrý den. Já bych měla dotaz na informaci pro vládu, která byla součástí dodatku dnešního. Název je Informace pro vládu o přípravě nadlimitní veřejné zakázky k odstranění krajně naléhavého stavu v areálu firmy Magneton Kroměříž. O čem ta informace byla, jak na vládě dopadla?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Musím říct, že informace nejsou bod, který vláda schvaluje. To je skutečně pouhé předání tisku, kde je obsažena tato informace. Týká se odstranění kontaminace nesaturované zóny pozemních vod, které jsou v areálu tohoto podniku. Odstranění ekologických závazků, to co je věcí, která je dělána dlouhodobě u celé řady jiných konkrétních objektů a co mimochodem bylo předmětem té politicky diskutované tzv. ekologické zakázky, kde to mělo být všechno svázáno do jednoho balíčku. Tím, že tento přístup vláda odmítla, teď přichází řešení jednotlivých kontaminací tím, že se řeší případ od případu, jako tomu bylo doposud.

ČTK, Jakub Dospiva: Já bych se zeptal k tomu rušení agend v první etapě, kolik je to bodů? Dá se to říct, jestli je to třeba dvacet opatření? Pak by mě zajímal osud poslaneckých návrhů pana Bárty, to byla ta Ústava a ještě jeden. Děkuju.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: K poslaneckým návrhům vláda zaujala negativní stanovisko, protože jdou mimo rámec úmyslu ústavodárce, jdou mimo rámec našeho ústavního pořádku a zvyklostí. V podstatě jsou překlopením parlamentního systému, v systém polo prezidentský a s tím vláda nemohla souhlasit.

Petr Mlsna, ministr, předseda Legislativní rady vlády: Pokud jde o úsporná opatření, jedná se celkem o 15 stran textu, opatření, která jsou specifikována podle jednotlivých resortů, včetně vyčíslených úspor a zhodnocení, zdali se jedná o typ úspory, kterou lze dosáhnout okamžitě exekutivním opatřením v působnosti příslušného ministra, anebo střednědobé, tzn., přijetím legislativní úpravy, která by to reflektovala, včetně toho, že je zde uveden i termín, do kdy by měla být předložena příslušná právní úprava. Ten materiál se ještě podle připomínek a debaty, která dneska na vládě proběhla, upravuje a odpoledne bude vyvěšen na stránkách vlády. Takže se s ním bude možné seznámit.

Lidové noviny, Jan Kálal: Já bych měl otázku na pana premiéra i paní vicepremiérku, konkrétně její další existence se týká zítřejší schůze ve sněmovně. Jste si jistí, že se opozici nepodaří posbírat 101 hlasů na vyslovení nedůvěry vládě a jestli vy dva si zase věříte navzájem? Ještě dotaz na pana premiéra, jak dlouho ještě plánujete být ministrem obrany? Vy jste původně říkal, že to budou jenom dny, tak jestli to bude součást ještě nějaké širší rekonstrukce, například po druhém kole prezidentské volby? Děkuju.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Začnu tím koncem. Samozřejmě není mým zájmem zůstat pověřeným ministrem obrany ani o minutu déle, než bude nezbytně nutné. Situace je taková, že teď musíme vyčkat výsledků druhého kola prezidentské volby, protože dohoda je taková, že nový ministr obrany bude stanoven na základě dohody nad kandidátem, kterého předloží premiér a bude akceptovatelný pro všechny tři koaliční strany, respektive jejich předsedy. Musíme brát v potaz, kdo bude předsedou jedné z koaličních stran po druhém kole prezidentských voleb. Nicméně jak jsem již řekl, není žádný důvod tam cokoli zdržovat, nebo to prodlužovat.

Co se týče nějakých otázek, můžu říct, že profesionálně pracujeme ve vládě a to je vše. Myslím, že to nestojí za nějaký hlubší komentář, to je folklorní cvičení, které nesouvisí s tématem, kterým je zdůvodňováno. Je to politický folklor, po páté. Vzpomeňte si, najdete i ve svých sdělovacích prostředcích, že již v prosinci mluvila sociální demokracie o tom, že chce vyvolat hlasování o nedůvěře, vůbec to nesouviselo s konkrétními politickými kroky, které se staly po 1. lednu. Takže je to spíše politický folklor.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Za mne mohu říci, že jsem přesvědčená, že zítra vláda hlasování o nedůvěře v Poslanecké sněmovně ustojí. Jak říkal pan premiér, také jsem chtěla zmínit, že sociální demokracie mluvila o hlasování o nedůvěře ještě před vánoci v souvislosti s určitou koaliční krizí, takže si pouze k tomu vybrala téma možná trochu zajímavější a vděčnější, a to amnestii. Takže můžeme očekávat zítra nepochybně estrádu v Poslanecké sněmovně a doufám, že aspoň z části i nějakou konstruktivní diskusi ze strany vlády. Nicméně hlasování o nedůvěře vládě se stalo ze strany sociální demokracie spíše jakýmsi sportem, kterému jsem doufala, že zabráníme návrhem ústavního zákona o vyslovování konstruktivní nedůvěry vládě. Tzn. tak aby opozice vždy, když říká, chceme svrhnout vládu, zároveň řekla, jaký má plán B, aby se nestalo to, co už se jednou v ČR stalo. Nic takového ale sociální demokracie nikdy nepředkládá, žádný plán B. A předpokládám, že nic takového neuslyšíme ani zítra.

Televize Prima, Pavel Štrunc: Pane premiére, chtěl bych se zeptat ohledně církevních restitucí. Ministr Kalousek v deníku Právo řekl, že část peněz pro církve by chtěl nahradit dluhopisy. Co tomu návrhu říkáte? Stejná otázka i pro paní vicepremiérku. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem o tomto návrhu informován. Chci zdůraznit, že by to záleželo na dohodě s konkrétní církví nebo náboženskou společností, že ta platba by mohla být dělána nefinančním prostředkem v podobě státního dluhopisu alespoň částečně. Ale bude to záležet na dohodě s konkrétní církví nebo náboženskou společností. Určitě to není tak, že by jim to někdo vnucoval. Dovedu si to představit. Není tam nic, co by mě rušilo. Znovu opakuji, bude-li to na základě dohody s příslušnou církví nebo náboženskou společností, je možné, že pro některé z nich to bude výhodnější, než řešit problém, jak třeba si udělat úložky u některých finančních ústavů a do jakých instrumentů ty peníze případně vložit. Takže to bude záležet opravdu na dobrovolné dohodě mezi státem, resp. ministerstvem financí a konkrétní církví či náboženskou společností.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Já nemám k tomuto způsobu finančního vyrovnání výhrady.

ČTK, Jakub Střihavka: Já bych měl dotaz na pana ministra Mlsnu, týká se poslaneckého návrhu ohledně boje proti únikům z pohonných hmot. Objevily se výhrady ohledně výše té kauce, zejména ze strany malých provozovatelů čerpacích stanic. Jestli jste se zabývali i tímto nebo jste to přešli? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych možná odpověděl za pana ministra, protože skutečně považujeme debatu o této normě za důležitou, protože podle odhadu ministerstva financí dochází těmito daňovými úniky u paliv u DPH k únikům možná až 8 mld. korun ročně. Tzn., je to důležitý krok s tím, že ta konkrétní výše kauce, která byla takto navržena, bude předmětem politické debaty ve sněmovně a určitě to není věc, která je tabu. Chci navíc připomenout, že je to opravdu poslanecký návrh, čili bude předmětem celé řady možná pozměňovacích návrhů v průběhu druhého čtení. Určitě se bude jednat i o této konkrétní částce a já si dovedu představit, že bude nižší právě kvůli těm malým provozovatelům.

ČTK, Jakub Dospiva: Já ještě k těm církevním restitucím. To byl jeden z bodů dnešní vlády. Paní ministryně kultury vás měla informovat o uzavíraných smlouvách. Jestli tam zazněly tyto dluhopisy, případně čeho dalšího se ta informace týkala? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ta informace se týkala jednak návrhu konkrétních smluv, kterými má být udělána restituční tečka, tzn., kde stát podepíše se statutárními představiteli jednotlivých církví a náboženských společností smlouvu tak, jak to předpokládá zákon o narovnání vztahu mezi státem a církvemi, kde bude jednoznačně deklarováno, že tím končí veškeré právní nároky té církve nebo náboženské společnosti vůči státu, a že už nikdy nebudou vznášet žádné požadavky či nároky. Tato smlouva byla debatována. Ale chci zdůraznit, že to byl informativní bod, to byla informace, čili vláda neschvalovala ten konkrétní návrh smlouvy nebo dohody. I při příležitosti této debaty zazněla informace o té možnosti, že by ta finanční kompenzace byla částečně hrazena v dluhopisech na dobrovolném základě. Tam, kde by se příslušní zástupci církve nebo náboženské společnosti dohodli se státem, že to takhle chtějí.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. Tisková konference po jednání vlády je u konce. Děkujeme za pozornost i za dotazy a hezké odpoledne.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X