Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

18. 5. 2011 17:50

Tisková konference po jednání vlády, 18. května 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Hezké odpoledne, dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády, vítám zde premiéra Petra Nečase, ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila, ministra pro místní rozvoj Kamila Jankovského, ministra obrany Alexandra Vondru a ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda na svém dnešním jednání, na kterém měla skutečně poměrně hodně bodů, schválila řadu důležitých návrhů, které vyplývají z vládního prohlášení a jsou součástí reformní agendy této vlády. Chtěl bych zdůraznit, že diskuse o všech těchto návrzích byla velmi věcná, konstruktivní, že tyto návrhy byly přijímány jednomyslně celou vládou a představují velmi důležité návrhy, které chceme poslat do sněmovny. Dnes, a tím chci předejít dotazům, které určitě zazní, že dnes budou i po jednání vlády pokračovat koaliční jednání, kde očekáváme, že vedle aktuální politické situace se budeme zabývat také reformou zdravotnictví, problematikou 2. pilíře důchodového systému, třetím odbojem a také otázkou akcií na doručitele a boje s korupcí. Co se týče dnes schválených bodů, já bych chtěl zdůraznit, že vláda ČR dnes schválila návrh občanského zákoníku, nového občanského zákoníku, který představuje základní právní předpis pro soukromé právo. Je to velmi přehledná a moderní materie, obsahuje 3 000 paragrafů a současně s tímto zákonem se ruší 231 jiných právních předpisů. Já bych chtěl říci, že skutečně považuji za velice dobré, že vláda dotáhla tuto věc do konce a je připravena tento občanský zákoník poslat do parlamentu. Bližší podrobnosti řekne pan ministr. V souvislosti s občanským zákoníkem jsme také schválili nový návrh zákona o obchodních korporacích, který je výrazným posunem, který může zvýšit konkurenceschopnost ČR, protože vychází skutečně z obecné zásady, co není zakázáno, je povoleno a obsahuje některé pozitivní změny, je tam nižší míra regulace, větší přehlednost, lepší ochrana těch, kteří nemají dostatečný vliv či informace, jako menšinoví společníci, věřitelé a podobně. Je tam důkladnější provedení pravidel o odpovědnosti a ručení členů orgánů a je zjednodušena regulace u společností s ručením omezeným. V souvislosti s přijetím nového zákoníku schválila vláda návrh zákona o mezinárodním právu soukromém, jehož cílem je rekodifikace úpravy vztahů s mezinárodním prvkem. Opět podrobnosti řekne pan ministr spravedlnosti. Schválili jsme také velmi důležité návrhy, které se týkají sociální oblasti, to znamená zákon pomoci v hmotné nouzi, kde při rozhodování o okamžité hmotné pomoci návrh zvýhodňuje možnost pomoci rodinám s nezaopatřenými děti při úhradě nákladů spojených se vzděláním, zájmovou činností a zajištění nezbytných činností souvisejících se sociálně právní ochranou dětí. Zpřísňuje se postup vůči osobám, které hrubým způsobem porušují pracovní kázeň, a novela zvyšuje motivaci osoby zaměřené na obnovení pracovní činnosti, hodnotí více její vlastní aktivitu a také se zvyšuje motivace vyřešit bytovou situaci. Schválili jsme také návrh zákona o sociálních službách, kde je naším cílem především zvýšit efektivnost a hospodárnost systému sociálních služeb a také zákon o sociální podpoře, kde jsme se zaměřili na úpravu rodičovského příspěvku, na bydlení a potom samozřejmě s tím související zákon o Úřadu práce ČR, respektive jeho novela, kde by to mělo podpořit efektivitu správy jednotlivých dávkových systémů. Podrobnosti řekne pan ministr práce. Co se týče dalších návrhů v této oblasti, schválili jsme návrh novely zákona o zaměstnanosti a návrh zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením. Zde chci říci, že jak pan ministr, tak já jsme jednali velice intenzivně, podařilo se dosáhnout kompromisu s Národní radou zdravotně postižených a v těchto věcech jsme dosáhli uspokojivé podoby tohoto návrhu zákona. Za velmi důležitou normu, kterou jsme dnes schválili, považuji novelu zákona o veřejných zakázkách. Jedná se o komplexní novelu, jejímž základním cílem je omezit prostor pro korupční jednání při zadávání veřejných zakázek. Součástí toho je například snížení limitů zakázek malého rozsahu na polovinu. Tedy na milion korun u dodávek a služeb a na 3 miliony u stavebních prací s tím, že od 1. ledna 2014 i tady to bude 1 milion korun. Je tu zákaz omezování počtu podávaných nabídek u užších soutěží, povinné zveřejňování smluv a konečných cen. Zavedení povinnosti identifikovat alespoň pět firem na relevantním trhu, povinné zdůvodňování kvalifikačních kriterií a podobně také povinná aplikace elektronických aukcí u vybraného druhu veřejných zakázek. Podrobnosti řekne pan ministr Jankovský. Považuji také za velmi důležité, že dnešní jednání vlády ČR jednomyslně schválilo tzv. Bílou knihu o obraně, která vytváří základní koncepční dokument pro rozvoj tohoto resortu a pro rozvoj Armády ČR. Podrobnosti řekne pan ministr obrany Vondra. Já bych teď poprosil pana ministra Pospíšila, aby řekl něco podrobnějšího k občanskému zákoníku a dvěma dalším zákonům, které s tím souvisí.

Jiří Pospíšil ministr spravedlnosti: Děkuji, jen velmi stručně řeknu několik vět k této v zásadě asi největší legislativní práci, která se v ČR udála. Jedná se o několik tisíc paragrafů, vezmu-li, že se nejedná jen o občanský zákoník, jedná se také o zákon o obchodních korporacích a pak dále o zákon, který upravuje mezinárodní právo soukromé. Mám-li to stručně shrnout a popsat, tak nový zákoník je výsledkem opravdu desetileté práce. Deset let na něm pracuje systematicky tým expertů, přičemž to prvotní zadání, věcný záměr, schválila ještě vláda Miloše Zemana v době, kdy byl ministrem spravedlnosti Otakar Motejl. Je tedy falešné dnes, pokud ČSSD se k tomuto návrhu zákona staví odmítavě, protože to věcné zadání učinili právě oni. Od té doby na návrhu zákona pracovali experti, nikoliv politici, a experti naplnili to, co Zemanova vláda odsouhlasila. Ten zákon je moderní, liberální a na druhou stranu vychází z historických tradic. Nemůžeme se tvářit, že civilní právo je něco, co se včera zrodilo. Civilní právo vychází z římského práva, je evropským dědictvím a tedy i tento nový zákon upravuje to, co je osvědčené, co jinde v Evropě funguje, vychází z toho, že na území ČR platil od roku 1811 téměř 150 let tzv. Všeobecný občanský zákoník. Ostatně on platí v Rakousku dodnes a Rakušané jsou na něj hrdí a oslavují jeho 200 let. To je kombinace moderních a tradičních věcí, tím jen odůvodňuji to, proč velmi nesouhlasím s kritikou z řad ČSSD, která bohužel k tomuto přistupuje zcela politicky a bez jasných argumentů a schopnosti doložit, proč ten zákon je nekvalitní. Zákon byl podrobně diskutován, díky tomu, že jej předložila již Topolánkova vláda a díky tomu, že už probíhalo v roce 2007 a 2008 připomínkové řízení a že toto řízení se zopakovalo, tak dvakrát byl velmi podrobně diskutován odbornou veřejností. Je tedy velmi vydiskutován, neplatí teze, že by se k zákonu nevedla diskuse. Diskuse o hotovém návrhu se vede již čtyři roky, u žádného zákona se podobná debata nevedla. Velmi stručně k samotnému zákonu. Obsahuje rodinné právo, tedy inkorporuje v sobě samostatný zákon o rodině, upravuje majetková práva, upravuje závazky, upravuje dědictví a upravuje v obecné části instituty občanského práva jako je například podoba právnické osoby, fungování právnických osob a jiné věci. Jsme přesvědčeni, že pro naše občany je to úprava mimořádně důležitá, protože velmi doplňuje chybějící instituty, které dnes české právo přijaté v roce 1964 nezná. Dnes občan ČR v oblasti dědictví nemůže uzavřít dědickou smlouvu, nemůže jen tak odkázat jednu svou věc například Národní galerii, nemůže v zásadě disponovat se svým majetkem, protože to staré komunistické právo to neumožňuje. K druhému zákonu, to znamená k zákonu o obchodních společnostech, mohu říci tolik, že upravuje korporátní právo, dnes obchodní zákoník upravuje korporátní právo a vedle toho závazkové právo. My zjednodušujeme smluvní právo do té podoby, že nebude upravena část v občanském zákoníku a to samé pro podnikatele v obchodním zákoníku, ale bude jedna úprava všeobecná v občanském zákoníku. Ten další doprovodný zákon o obchodních korporacích zůstává jen korporátní právo. Autoři přepracovali celé obchodní právo vycházející z občanského zákoníku, doplnili jej o soudobé trendy a já jsem hluboce přesvědčen, že pro naše podnikatele přináší mnoho pozitivních věcí. Uvedu alespoň tři. Zjednodušuje se například zakládání společností, například v té rovině, že u s.r.o. nebudete muset skládat základní kapitál ve výši 200 000, stačí pouze 1 koruna na založení s.r.o. Občané budou mít více možností, jak upravit vnitřní poměry své obchodní společnosti, například u akciových společností dnes pokud ji založíte, musíte mít zákonem dané orgány, představenstvo a dozorčí radu. Nový zákon, který jsme projednali, umožňuje občanům, aby si zvolili, zda jejich akciová společnost bude mít představenstvo a dozorčí radu anebo zda bude mít pouze jeden orgán, tzv. správní radu. Tolik tedy dva příklady a ten třetí už naznačil pan premiér, posiluje se odpovědnost statutárních orgánů za neúspěšné vedení obchodní společnosti. Pokud se například s.r.o. dostane do úpadku a bude zjevné, že na tom má podíl, pak člen statutárního orgánu ručí celým svým majetkem. To je myslím výrazný posun, který do budoucna oproti platné úpravě bude chránit občany, kteří vstupují do právních vztahů s tím s.r.o. K mezinárodnímu právu soukromému řeknu, že se jedná o takové právo, které upravuje právní vztahy s přeshraničním prvkem, to znamená, kdy řešíme dědictví, kdy dědicem je občan ČR, ale nemovitost, která mu patří, leží ve Španělsku. A my musíme mít pravidla pro to, určit, podle jakého práva a jak se budou takové spory řešit. To upravuje tento doprovodný zákon. To je v zásadě vše, děkuji.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí: Dobrý podvečer, ten balík zákonů nazývaný první část sociální reformy má za cíl mnohem lépe nastavit pravidla pro administraci jednotlivých dávek, které souhrnně nazýváme sociální transfery. A také mnohem lépe zacílit ty dávky na okruhy osob, které jsou příjemci dávek. Pokud bych měl říci z toho velkého balíku několik význačných položek, které skutečně zásadním způsobem přispějí k naplnění toho cíle, tak tím základním je zřízení jednoho výplatního místa. Ten dnešní systém, kdy různé sociální výplaty jsou organizovány úřady práce, úřady obecními, tak všechny tyto agendy budou usjednoceny na jedno výplatní místo, tedy na Úřad práce. Druhou položkou, která charakterizuje přístup při tvorbě sociální reformy, je výrazné posílení činnosti směřující proti černé práci, protože to je fenomén, který ubírá prostředky všem občanům. Za ty, kteří nepřispívají do daňového systému, musí ty příspěvky zaplatit někdo jiný, na druhé straně o to méně prostředků v těchto systémech je. Tedy změna legislativy ve smyslu vymezení nelegální práce a zvýšení postihů a možností odhalování nelegální práce. Třetí položkou je změna v úpravě rodičovského příspěvku, kdy na základě zkušeností z minulých let, ale i jiných zemí, velmi výrazně rozvolňujeme možnost sladění péče o dítě a ekonomické aktivity po druhém roku dítěte, kdy po druhém roku dítěte už nebude povinnou podmínkou pro čerpání rodičovského příspěvku to dnes vymezené celodenní pečování o dítě. Vytváříme předpoklady pro zvýšení částečných úvazků, kdy rodič, který pobírá rodičovský příspěvek na dítě starší dvou let, tak bude moci alespoň částečně se vrátit k pracovní kariéře a odstraníme tak ten negativní jev, kdy po tom povinném přerušení kariéry, kdy dnes si rodič musí vybrat, zda se plně věnuje péči o dítě či se plně věnuje pracovním záležitostem, tak to přerušení kariéry dnes znamená velmi ztíženou možnost návratu do pracovního procesu. Zároveň se u příspěvku umožňuje volit si výši rodičovského příspěvku až od výše předchozího příjmu, aby si rodiče pružně mohli volit délku čerpání rodičovského příspěvku. Myslím si, že tyto tři příklady charakterizují celý přístup k tomu systému sociálních zákonů, chceme umožnit volnost, umožnit efektivnější nakládání s těmi prostředky a naopak zacílit přísněji ty dávky, které stát poskytuje těm okruhům osob, které potřebují pomoc státu a zároveň jdeme cestou výrazného snížení administrativních nákladů zjednodušováním a slučováním agend a také agregací dávek do větších celků.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji a poprosím pana ministra Jankovského k zákonu o veřejných zakázkách.

Kamil Jankovský, ministr pro místní rozvoj: Děkuji. Vláda schválila skutečně rozsáhlou novelu zákona o veřejných zakázkách. Já bych se krátce zmínil o kostře toho zákona, kromě konkrétních bodů, o kterých již mluvil pan premiér, tak ta novela zásadním způsobem zasahuje do oblasti transparentnosti, systému zveřejňování informací o veřejných zakázkách. Druhou oblastí je systém vytváření těch zadávacích podmínek tak, aby nemohlo docházet, aby byla ztížena možnost šít ty zakázky na míru, tam je několik omezení, které by tomu měly bránit. Jedním z nich je omezení možnosti, kdy pomocí různých certifikátů se přímo selektovaly firmy, které se mohou soutěží zúčastnit. Mizí ze zákona možnost selektovat firmy již předem dle obratu a podle dalších údajů. Dalším prvkem, který posiluje konkurenci, je povinnost vyžadovat referenci maximálně ve výši 50 % hodnoty zakázky, což v důsledku přispěje k tomu, že i ty menší firmy postupem doby se mohou dostat do toho segmentu těch zakázek vyšších. U významných zakázek, kde jsme stanovili hodnotu 300 milionů korun, tak je tam posílen kontrolní prvek systémem oponentních posudků, systémem schválení zadávací dokumentace vládou nebo pověřeným orgánem a je tam i zahrnut jeden z návrhů NERVu, tedy panel expertů, kdy někdo z panelu expertů je členem té hodnotící komise. Ta novela pamatuje i na prvky, které se postupně dostávají do toho systému zadávání veřejných zakázek, tedy elektronizace, ať se to týká povinných aukcí u komodit, je tam implementován i ten prvek, který se v současné době připravuje na ministerstvu, tedy systém elektronického zadávání zakázek. V té první fázi u zakázek malého rozsahu, postupně bude ta oblast rozšiřována. To je v zásadě výčet těch oblastí, kterých se to dotýká, a já jsem potom připraven odpovědět na vaše dotazy. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji a poprosím pana ministra Vondru o informaci k Bílé knize.

Alexandr Vondra, ministr obrany: Dobrý den, dámy a pánové, já si velmi vážím, že vláda dnes jednomyslně schválila Bílou knihu obrany, kterou jsem slíbil v létě jako důležité naplnění programového prohlášení naší vlády v oblasti obrany. Je bílá, je tu český lev, nerezignujeme na to hlavní poslání, které máme, to znamená bránit naši zemi. Uvnitř je barevná, bude vystavená, budete ji mít k dispozici i na internetu, takže se s ní podrobně můžete seznámit. Řekl bych k tomu tři věci. Ta kniha dává pravdivé zrcadlo, kde jsme, tak jak byly kdysi nastaveny ambice, tak jak na druhé straně byla realita těch drsných rozpočtových škrtů, tak se rozevřely nůžky mezi ambicemi a na co máme. Je to jakési zrcadlo. Z druhé strany, to je důležitější, je to koncepční materiál, který udává směr, a troufám si říci, že ten největší přínos je, že je to koncepční materiál, který ten směr ukazuje ve všech úhlech a parametrech. Ty dřívější koncepční materiály se vždy soustředily na jednu oblast, levá noha vykročila, ale pak měla problém následovat ta pravá. Tady je to skutečně v celé té šíři od bezpečnostních rizik, co nám hrozí, přes roli a úlohu armády, po ekonomické řízení propojené s obranným plánováním, protože to je největší deficit, kterým ministerstvo obrany trpělo, až po reformu akvizičního procesu. Reagujeme na oprávněnou kritiku toho, jakým způsobem se s prostředky nakládalo, máme tu cestu jak z toho ven, je to realistický program na co máme. Některých těch schopností buď nezbývá než se jich vzdát či dočasně na ně rezignovat a soustředit se na to, co je potřebné z hlediska našich základních ústavních povinností při obraně země, co je potřebné při naplňování našich spojeneckých závazků a co je potřebné při plnění úlohy armády při IZS. Koneckonců v povodních zasahujeme prakticky každý rok. Až po to poslední a to je zeštíhlení jak v oblasti velitelských struktur, tak i pokud jde o tu státní byrokracii. Deklarovali jsme v srpnu, že chceme, aby bylo ořezáno sádlo a aby byly rozvíjeny svaly, zejména tam, kde to je nezbytně nutné a toto je naše odpověď. Chtěl bych poděkovat všem, kdo se na tom podíleli a byla to práce 7 měsíců dlouhá, na které se ve vzájemné spolupráci podílely jak uniformované složky AČR a to nejen nejvyšší generalita, ale mluvili jsme s praporčíky, s lidmi na posádkách, odborníky, ekonomy, bezpečnostními experty, univerzitními kruhy, ale i lidmi jako Václav Marhoul, který se angažuje v aktivních zálohách, které chceme trošku povzbudit také k činnější práci, protože i s tou demografií, jak je nastavena, tak se bez těchto lidí neobejdeme. Všem chci poděkovat a považuji si i toho, že opozice se účastnila debat, dokonce se ve finální práci na té knize odehrálo snad historicky první společné sezení branně bezpečnostních výborů sněmovny a senátu. Bylo z toho cítit, že když jde o ty zásadní otázky národního zájmu, že alespoň v tom nejpodstatnějším ta shoda je možná. Pevně věřím, že tento dokument je první krok, ale že poskytne ten směr k tomu, abychom byli na armádu hrdí, aby armáda byla schopná plnit své základní poslání.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, jsme připraveni zodpovídat vaše dotazy.

Mediafax: Děkuji, já bych se zeptal pana Jankovského ohledně zákona, on se tak hezky propojil s jednou zakázkou za 500 miliard a to je dostavba jaderných elektráren. Zajímalo by mne, co vám řekl americký velvyslanec, že ty elektrárny by mě dostavět Westinghouse, co jste mu na to odpověděl a jestli připravujete i nějaký zákon na regulaci lobbingu, jak je v USA běžné, aby museli politici zveřejňovat své kontakty s lobbisty?

Kamil Jankovský, ministr pro místní rozvoj: Já bych na to odpověděl krátce, já jsem při rozhovoru s panem velvyslancem, když jsme se bavili o zákonu o veřejných zakázkách, pan velvyslanec kvitoval, že ta úprava odpovídá tomu, co by mělo být, a v zásadě potom v hovoru vyjádřil své přání, že by se mu velmi líbilo, kdyby v Evropě získala Westinghouse nějakou svoji referenci. Bylo to bez jakéhokoliv nátlaku, příslibu, byl to jeho názor, co si myslí, že by bylo dobré pro vzájemné vztahy. To bylo vše. Zákon o lobbingu v tuto chvíli není na našem ministerstvu připravován.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, televize Nova.

TV Nova: Já mám tři otázky, jedna na pana ministra spravedlnosti ještě k občanskému zákoníku, v čem vidí největší přínos a největší slabiny? Když odborníci říkají, že rok na seznámení s tím je málo, že tam jsou nové pojmy, že soudům bude trvat pět let, než vyloží všechny ty pojmy, které OZ zavádí. Na pana ministra Drábka, stručně zhodnotit to co dnes prošlo, v čem vidí přínos? A na pana premiéra, jednoduchá věc a to dar pro britský dvůr, zda kůň prošel či ne? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já začnu nejdůležitějším bodem dnešního programu vlády, děkuji TV Nova, že na to nezapomněla, protože já jsem na to ve svém úvodním vystoupení opravdu pozapomněl, vláda dnes vyslovila předchozí souhlas k bezúplatnému převodu starokladrubského hřebce Favory Alta XXI-30 jejich královským výsostem vévodovi a vévodkyni z Cambridge. Bude to bílý starokladrubský kůň, který zatím bude ustájen nadále v Národním hřebčíně. Jeho hodnota je odhadována na 30 000 EUR.

Jiří Pospíšil ministr spravedlnosti: Já se pokusím stručně odpovědět, nejprve k té části největší výhoda, ten zákon posiluje práva všech normálních občanů v oblasti náhrady škody, občané za poškozené zdraví získají mnohem vyšší částku, občané, kteří mají zdravotní problémy, bude jim umožněno, aby v případě omezení způsobilosti k právním úkonům mohli mít lépe zaopatřené své věci, mohli si sami zvolit opatrovníka a tak dále. Jsou to desítky změn, které dnes v občanském právu nejsou. Je to zákon napsaný pro každodenní život, pro každého občana v této zemi. A chcete-li nevýhody. Samozřejmě přijetí takto rozsáhlého zákona vyvolá po určitou dobu několika měsíců určitou míru právní nejistoty, ale pak na desítky let to přinese obrovské množství výhod, zkvalitnění života každého občana právě díky tomu, že bude mít lepší možnosti, jak řešit svoje každodenní situace na základě občanského zákoníku. Máme dvě možnosti, buď budeme mít starý občanský zákoník, komunistický, z roku 1964, budeme tady mít takového právní bahno a budeme si pořád stěžovat na kvalitu české justice anebo uděláme jasný řez, oddělíme se od komunistického občanského zákoníku, bude zde několika měsíční přechodné období, ale na roky, desítky let zde založíme standardní stav jako v Německu, Rakousku, Francii. Nechávám na voličích a občanech, aby si vybrali.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí: Já se pokusím odpovědět opravdu stručně. Nová právní úprava přinese tři základní zlepšení: snížení administrativních nákladů, zlepšení klientského přístupu, lepší zacílení a zpřesnění podmínek pro to, aby sociální systémy pomáhaly těm, kteří tu pomoc skutečně potřebují. A já v této souvislosti musím říci, že jsem rád, že se nakonec podařilo dosáhnout po všech náročných jednáních toho, že ten návrh podporuje Svaz měst a obcí ČR, je jasné, že ta spolupráce při sociální práci a výplatě dávek, že bude pokračovat tak intenzivně, že dosáhneme toho výsledku i v úzké spolupráci s městy a obcemi. A že po skutečně intenzivních jednáních ten návrh je respektován i Národní radou osob se zdravotním postižením. Je tedy zajištěno to, že byly zohledněny připomínky, které měly organizace zdravotně postižených osob.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Agentura Reuters.

Reuters: Já bych měl otázku na pana ministra obrany, počítá se tam s letectvem a konkrétně se stíhacím, chci se zeptat, jestli jste se zabývali tím, jakým způsobem bude ČR řešit tuto otázku, jestli bude tendr, jak to bude?

Alexandr Vondra, ministr obrany: Bílá kniha odpovídá na tu základní otázku, že se nechceme vzdát této schopnosti, že prostě cítíme, že tuto schopnost ČR nadále potřebuje a potřebuje ji i v rámci svých spojeneckých vztahů. Jak to budeme řešit, to bude předmětem speciálního materiálu, který předložíme v letošním roce vládě, takže já nechci předbíhat, ten materiál zatím není hotov, ale rozhodně budu chtít, abychom měli možnost si vybírat z více možností.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, Česká televize.

ČT: Dobrý den, já bych měla dotaz na pana premiéra, týká se to zákona, který měl upravovat vyplácení podpory ke stavebnímu spoření, s jakým výsledkem ho vláda projednala? A k tomu doplňující otázky, zda vás ministr financí informoval o tom, zda ty peníze odešly a kdy by je lidé měli dostat? A stavební spořitelny si v této souvislosti stěžují, že lidé přestanou spořit s tou snižující se podporou státu, zda se neobáváte, že by to mohlo nějak rozkolísat ten trh s těmito produkty?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ano, schválili jsme v reakci na rozhodnutí ÚS, které musíme respektovat, návrh zákona, který se týká podmínek stavebního spoření, a který odpovídá návrhu, který vláda schválila v minulém roce. Já musím říci, že v tuto chvíli nedisponuji informací, zda ty peníze odešly či ne, to je dotaz na mluvčího ministerstva financí s tím, že já jsem přesvědčený, že stavební spoření má svou úlohu v úsporách českých domácností a mimochodem právě stav soukromých úspor je jedna z věcí, která paradoxně stabilizuje finanční systém v ČR, protože my jsme jedna z mála zemí, kde úspory domácností převyšují zadlužení domácností. Úspory domácností jsou zhruba 1 600 miliard korun, zadlužení domácností je zhruba 1 000 miliard korun českých. A velmi významným způsobem k tomu přispívá i segment stavebního spoření. Já bych jeho destabilizaci nebo rušení, jak někde zaznělo, považoval za špatný krok. I díky těmto finančním nástrojům i v minulém roce, který nebyl z pohledu růstu platů nějak lukrativní, tak narostly úspory domácností o více než 60 miliard korun. Z tohoto pohledu vlastně ten zdravý přebytek úspor nad dluhy domácností nadále trvá a stavební spoření na tom má zásadní podíl. Jak budou vypadat konkrétní podmínky, zda například nadále držet samostatný segment stavebních spořitelen, zda z toho nevytvořit produkt pro univerzální bankovnictví, to bude otázkou dalších koncepčních diskusí, ale stavební spoření se státní podporou možná více zaměřené pouze na podporu bydlení a možná na zajištění ve stáří, některé další produkty, má svou roli na finančním trhu. Rozhodně ho nebudeme rušit. Je možné, že to bude mít důsledky v podobě poklesu objemu ve stavebním spoření, na druhé straně ty úspory obyvatel se přesunou do jiných produktů, toto je velmi výrazně zvýhodněný produkt a tím, že zatím není zúžen pouze na některé užití, ale je pro univerzální využití, můžete své stavební spoření, úspory, které získáváte se statní podporou, klidně třeba propít, což nedoporučuji tedy, tak podle mého názoru svou úlohu má. A protože se v některém segmentu úspor obyvatel sníží ten trh a sníží se poptávka, tak to znamená, že se přesunou do jiných produktů finančního trhu.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, poslední otázka.

iDnes: Pane premiére, jen dotaz k tomu koni, vy jste schválili dar, ale on zůstává v hřebčíně v ČR?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ano, na žádost jejich královských výsostí, na jejich výslovnou žádost zatím zůstává v Národním hřebčíně v Kladrubech. Na jejich žádost a to je detail další, putuje zkumavka se specifickým genetickým materiálem do Velké Británie. Čili část tohoto hřebce bude v Británii s předstihem.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, díky za pozornost. Na shledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X