Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

25. 7. 2012 14:37

Tisková konference po jednání vlády, 25. července 2012

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré odpoledne, dámy a pánové, začíná tisková konference po jednání vlády, na které vítám předsedu vlády Petra Nečase, ministra obrany Alexandra Vondru, ministra vnitra Jana Kubiceho a ministra dopravy Pavla Dobeše. Pane premiére, poprosím vás o úvodní vyjádření.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Vláda České republiky dnes vedle návrhů zákonů projednávala i některé věcné body. Já bych chtěl několik z nich zmínit na úvod naší tiskové konference. V prvé řadě vláda dnes schválila návrh úpravy jmenování zástupců státu a územních samospráv do orgánů společností s majetkovou účastí státu a územních samospráv. Byl zadán úkol vypracovat příslušnou legislativní normu, ale především vláda dnes schválila v rámci tohoto bodu také úkol pro ministerstvo financí a ministerstvo průmyslu a obchodu do konce letošního roku vládě předložit vlastnickou politiku státu. To znamená strategický dokument, který bude definovat, jak si bude stát počínat jako vlastník některých společností, firem a podobně v širším kontextu, kde součást způsobu nominace do dozorčích rad a představenstev a podobně v těchto společnostech se státní účastí bude pouze jedním z prvků, protože stát podle hlubokého mého přesvědčení, ale i přesvědčení vlády, která tento můj návrh schválila, potřebuje mít jasnou strategii, například ve kterých oblastech dlouhodobě nepočítá s tím, že by snížil své angažmá. Chtěl bych zmínit, že například přenosová elektrická soustava prostřednictvím firmy ČEZ zůstává ve státním vlastnictví a určitě by bylo správné deklarovat, že nemíníme tento princip opouštět, že ve strategických oblastech energetiky nehodláme rozmělňovat vliv státu. Teď nechci předjímat, co v té strategii bude, protože ta bude do konce roku, ale dávám to jako konkrétní příklady, že naopak se může ukázat, že v některých oblastech bylo opuštění státního angažmá velmi předčasné a nepřineslo příliš pozitivních bodů. Možná oblast petrochemie a hospodaření s ropou a ropnými produkty se může ukázat jako taková oblast. Některé oblasti naopak mohou být definované jako ty, které ve chvíli, kdy se zlepší situace na trhu, kde dnes není výhodné prodávat třeba některé státní akvizice, tak v budoucnosti budou moci být buďto prodány nebo pronajaty. Zase jako jeden příklad z minulosti, který byl řešen na úrovni vlády, je například možný prodej nebo pronájem Letiště Praha nebo národního leteckého dopravce a podobně. To znamená mít širší strategii, která bude veřejně známá, bude transparentní a bude definovat, jak si stát představuje svou pozici jako vlastníka těchto podniků, nebo spoluúčasti v těchto podnicích, které z nich považuje za strategické a nehodlá je opouštět, které z nich považuje za strategické a hodlá třeba v tom odvětví nějakou cestou zvýšit svůj vliv, a které považuje za sice strategické, nicméně připouští tam větší vliv soukromého sektoru. Myslím si, že to bude důležitý a inspirativní dokument. Dále dnes jsme se zabývali ve vyhrazeném režimu usnesením k informaci o jednání se švédskou stranou o možnostech překlenovacího řešení ochrany vzdušného prostoru České republiky dalším provozováním letounů JAS-39-Grippen. Podrobnosti k tomu řekne pan ministr obrany. Zabývali jsme se také návrhem systemizace příslušníků policie a příslušníků zařazených v Policejní akademii České republiky pro rok 2013 a příslušnou mezinárodní komparativní studií, kterou zpracovalo ministerstvo vnitra, a musím říci, že velmi kvalitně. Podrobnosti opět k tomu řekne pan ministr vnitra. Samozřejmě za stávající situace se vláda zabývala i problematikou registru vozidel, protože to je téma, které nemůžeme pominout. Vede se tady velice intenzivní mezirezortní jednání, kterého se účastní zástupci ministerstva dopravy, ministerstva vnitra a policejního prezidia a určitě oba dva páni ministři k tomu něco řeknou. Takže tolik k bodům, které já považuji za důležité a které jsem z dnešního poměrně dlouhého programu vypíchnul. A teď bych požádal pana ministra obrany Vondru, aby řekl něco k problematice vyjednávání se švédskou stranou.

Alexandr Vondra, ministr obrany ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Já jsem dneska informoval vládu o stavu jednání se Švédskem o případném prodloužení pronájmu stíhaček Grippen. Jak jsem již někde uvedl, ten zatímní stav jednání a jeho předběžné výsledky nebyly takové, abych já mohl s čistým svědomím vládě doporučit na poslední švédskou nabídku přistoupit. O podrobnostech toho materiálu, protože on zachycuje informace o nějakém jednání, které není uzavřené, a tudíž by nebylo korektní o tom informovat. Nicméně vláda po diskuzi přijala usnesení, v němž tuto informaci vzala na vědomí a uložila mi, abych do 30. listopadu letošního roku zaprvé pokračoval v jednání se švédskou stranou o možnostech dalšího provozování čtrnácti letounů JAS-39-Grippen a o těchto výsledcích vládu informoval a navrhl další postup a zároveň abych ke stejnému termínu, to znamená do 30. listopadu, předložil vládě také návrh parametrů pro případné otevřené výběrové řízení na zajištění schopností nadzvukového letectva. Čili jinými slovy, teď se nic zásadního v těch nejbližších dnech a týdnech dít nebude. My budeme pokračovat v oněch jednáních. Já jsem přesvědčen o tom, že ta poslední nabídka švédské strany není ve stavu, kdy by česká strana na ni měla přistoupit. Koncem měsíce odejde do funkce velvyslance NATO můj první náměstek Šedivý, čili já předpokládám, že udělám i změny nebo ten vyjednávací tým bude mít nového šéfa. Z těchto důvodů v těchto jednáních budeme pokračovat a na konci listopadu uvidíme. V každém případě současně s touto informací předložíme i ony parametry pro případné otevřené výběrové řízení, jak je uvedeno v dnešním usnesení vlády.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji a nyní poprosím ministra vnitra.

Jan Kubice, ministr vnitra ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Dnes jsem vládě předložil komparativní studii o policejních sborech. Základním smyslem této studie je poskytnout podklady pro rozhodování vlády o tom, kolik by za dané rozpočtové situace zhruba měla Policie České republiky mít policistů. Studie se zabývá nejen počty policistů, ale i otázkou rozpočtu srovnávaných policejních sborů. V rámci studie bylo provedeno jednak hrubé základní srovnání na celoevropské úrovni, jednak užší podrobnější srovnání s vybranými členskými státy Evropské unie. Ze studie vyplývá, že ve většině srovnávaných států je podobná skladba a míra policejní činnosti vykonávána menším počtem policistů než v České republice. Česká republika je v tomto ohledu i na špičce zemí bývalého východního bloku. Závěry studie budou dále rozpracovávány a zohledněny v návrhu systematizace. K závěrům studie bych chtěl dodat, že původní návrh policejního prezidenta na zvýšení počtu systematizovaných služebních míst policistů nemá v tomto mezinárodním srovnání žádné opodstatnění. Opodstatnění nemá ani tvrzení, že stav 40 381 služebních míst je nepřekonatelný, nebo dokonce kritický. Za dobu mého působení ve funkci ministra vnitra došlo ke snížení počtu policistů o více jak 2 000. K tomuto poklesu však došlo navzdory mým úkolům ustanoveným policejnímu prezidentovi přirozenou odchodovostí policistů a nikoliv přijetím požadovaných manažerských a strukturálních opatření. Již před rokem jsem policejnímu prezidentovi uložil přijmout opatření s cílem rozpočtových úspor a posílení přímého výkonu služby. Žádná skutečně efektivní opatření však nebyla vedením policie provedena. Odešlo velké množství policistů, avšak ne z řídících funkcí. Při snížení počtu policistů má policie stále stejné řídící struktury, proto dochází k nárůstu skutečného průměrného platu a tím i zvýšení nároku na mzdové výdaje. Oproti rozpočtovým částkám tak skutečný průměrný plat za rok 2011 činil částku 31 311 korun. Stejná částka se předpokládá pro rok letošní a je uvedena i v předkládaném návrhu systematizace policie pro rok 2013. V této souvislosti jsem také vládě předložil návrh systematizace policistů v Policii České republiky a policistů v policejních školách a na Policejní akademii. Předložil jsem ke schválení počet 38 996 služebních míst policistů na rok 2013. Je to o 1 380 služebních míst méně, než je systematizovaný počet na rok 2012. V současné době je přitom celkový počet policistů 38 776. Navrhovaný rozdíl je oproti skutečným současným stavům vyšší o 220 systematizovaných služebních míst. Dále jsem navrhl schválit prostředky na platy policistů ve výši 14,5 miliardy korun, což se souvisejícími výdaji činí téměř 19,8 miliardy. Tato částka představuje objem prostředků pro výše stanovený systematizovaný počet policistů při měsíčním průměru 31 311 korun. Ačkoliv tedy na jedné straně dochází ke snížení systematizovaných míst příslušníků o 1 385, tak na druhé straně dochází k navýšení prostředků na platy příslušníků o více než 325 milionů korun a průměrného platu o 1 745 korun. Celkově se jedná o zvýšení prostředků na platy o téměř půl miliardy korun pro rok 2013. Pokud jde o počet příslušníků zařazených v policejních školách, tak na základě mnou schválené varianty postupu dochází pro rok 2013 ke změnám. Plánovaný počet systematizovaných míst na policejních školách bude celkově činit 272, což představuje úsporu 83 systematizovaných pracovních míst policistů, přičemž téměř 85 % zrušených systematizovaných míst připadá na vyšší pracovní funkce. Díky této optimalizaci dojde k úspoře asi 115 milionů korun ročně. V závěru bych chtěl říci, že tento bod byl přerušen, byl posunut. Ministr vnitra dostal úkol za jeden měsíc předložit novou systemizaci Policie České republiky, která by vzala v úvahu onu komparativní studii a srovnání s ostatními policejní sbory Evropské unie, a snížit nárok o tu jmenovanou téměř půl miliardu. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji a k registru vozidel pan ministr Dobeš.

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Děkuji, pane premiére, dámy a pánové, dobrý den. Já bych chtěl v první řadě informovat o tom, že v průběhu jednání vlády a na základě mého požadavku, nebo mé žádosti, byl do bodu různého zařazen bod o centrálním registru vozidel. Tak jsem informoval vládu o tom, že zcela jednoznačně deklaruji to, co jsem řekl včera i na schůzce s panem premiérem, že osobní odpovědnost na úrovni ministerstva dopravy stále platí a že nemůže a nemá dojít do pátku k žádnému zásadnímu kolapsu, který by se týkal centrálního registru vozidel. My samozřejmě jsme připraveni na to, abychom udělali vše pro to, aby k zásadním kolapsům nedocházelo, nicméně jsme schopni vzít odpovědnost za to, co můžeme opravdu ovlivnit, protože ta současná problematika, která nás provází od pondělka i v průběhu dnešního rána se tak stalo, je problematikou, která se týká spíše infrastruktury, která je na úrovni policejního prezídia. Já bych tady chtěl jednoznačně říci, že my jsme připravili jak podklady, tak i vlastně testovací část pro to, aby policejní prezidium otestovalo svou infrastrukturu na ten počet dotazů, který z centrálního registru budeme požadovat ze strany ministerstva dopravy, nicméně to se podle všech informací ze strany policejního prezidia nestalo. Druhá záležitost je, že na základě dnešního jednání došlo k závěru, který zní, že policejní prezidium jasně deklaruje, že neúplné vykonávání agendy centrálního registru vozidel není na straně ministerstva dopravy, potažmo aplikace samotné. Policejní prezidium má svoji vnitřní síť, kterou provozuje Česká pošta, a v době výpadku části agendy centrálního registru vozidel byla tato síť mimo provoz, čímž došlo nejenom k omezení výkonu agendy centrálního registru vozidel, ale současně byly mimo provoz veškeré agendy pod správou policejního prezidia. Jedná se například o registr zbraní. Důvodem nefunkčnosti dle sdělení pana Osvalda byla nepropustnost vnitřních sítí policejního prezidia pro účely centrálního registru vozidel. V tuto chvíli jedná IT tým na úrovni ministerstva dopravy, ministerstva vnitra a policejního prezidia i zástupců České pošty a probíhá analýza dat z ranního výpadku, která bude sloužit jako podklad pro jasné určení viníka z rána. Já bych k této věci také chtěl říci, že my jsme posílali zcela jednoznačně zprávu o tom, že není přípustné, aby bylo zasahováno do systému vyhledávání odcizených vozidel Schengenského informačního systému v průběhu pracovní doby. Tento e-mail odešel ze strany ministerstva dopravy na policejní prezidium a já bych v této chvíli chtěl říci, že my ověřujeme, zda-li mohlo dojít k zásahu v průběhu pracovní doby, nebo zda-li došlo k tomu, že infrastruktura selhává, protože není dostatečně připravena a já na to konto jsem požádal ministra vnitra o to, aby tuto situaci prověřil, zda-li tomu tak opravdu je a nezávislým posudkem stanovil, jestli docházelo k zásahům a jestli docházelo k řádnému připravení ze strany infrastruktury policejního prezidia. A jestli si můžu dovolit říci, tak ze strany ministra vnitra došlo k potvrzení toho, že bude sestaven tým a interní audit prověří, zda-li k tomu tak došlo nebo ne a podá o tom zprávu. Pokud ta zpráva bude taková, že pochybení bylo na připravenosti centrálního registru vozidel, vracím se zpátky k tomu, co jsem řekl na začátku svého vystoupení, že je jednoznačné, že dojde k osobní odpovědnosti z mé úrovně na úroveň ministra dopravy, nicméně já chci opravdu zcela jednoznačně ověřit, zda-li tomu je na úrovni naší, nebo na úrovni selhání, ať už schválně nebo jiného zanedbání, na úrovni jiných institucí. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji. Já bych požádal pana ministra vnitra, zda případně k tomu chce něco doplnit.

Jan Kubice, ministr vnitra ČR: Děkuji. Tak já mohu jenom potvrdit, že skutečně teď sedí společně odborníci z ministerstva dopravy, z České pošty a z Policie České republiky a ve tři hodiny by měli vydat nějaké stanovisko, jakým způsobem k tomu došlo. Já jsem už včera nařídil odboru kontroly a auditu ministerstva vnitra, aby zkontroloval celou tu situaci, a chci samozřejmě písemnou zprávu. Ten audit začal pracovat dnes ráno.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji a nyní je čas pro vaše dotazy. Dámy a pánové, první dotaz Lidové noviny.

Lidové noviny, Eva Hofrichterová: Pane premiére, vy jste o tom bodu šest hovořil zejména o těch strategiích. Mohl byste přiblížit, jaké to schválení bude mít dopad, kromě těch strategií, na osobní obsazení třeba těch dozorčích rad firem, ve kterých má majetkový podíl stát? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak bude zákonem definováno nepodkročitelné kvalifikační minimum, ale teď mluvíme o normě, která ještě není, kterou teprve plánujeme, kterou jsme se dnes rozhodli, že ji přijmeme. Kdo nebude splňovat tato nepodkročitelná minima z hlediska kvalifikace, tak samozřejmě v těch příslušných orgánech nebude moci být.

ČTK, Jakub Dospiva: Já bych se chtěl zeptat pana premiéra. Teď jsme slyšeli od pana ministra Dobeše k těm registrům, zda jste spokojen s takovým vysvětlením toho stavu? A vy jste včera v tom prohlášení uvedl, že do pátku. Možná je to rýpavá otázka, snad to neznamená do pátku do rána, nebo do pátku do večera? Tím pádem fakticky do pondělka, jestli tomu dobře rozumím? A co to je přesně to fungování? A na pana ministra obrany, zda byste přece jenom nemohl potvrdit informaci deníku Právo, že Švédi odmítají slevit z té ceny za pronájem? Čili že to je ten zásadní problém, děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já se pokusím odpovědět na tu vaši otázku. Samozřejmě tady vůbec nejde, a to si troufám říci ani panu ministru Dobešovi o to, zda jsme spokojeni nebo nespokojeni s nějakým vysvětlením. Tady jde o to, že my jsme nespokojeni s tím, že nefunguje služba, systém, který má sloužit občanům a který jim komplikuje život nesmírným způsobem. Takže spokojenost tady není ten správný termín. I pan ministr Dobeš podniká všechny kroky pro to, aby ten problém byl vyřešen a aby v pátek byli obslouženi všichni lidé, kteří si tam prostě přijdou s žádostí o registraci, přeregistraci. Podobně od toho pátku prostě byli obslouženi a nechodili tam zbytečně a s naprosto oprávněným rozhořčením potom neodcházeli neuspokojeni z těchto úřadů a naprosto prostě nespravedlivě tam byli osočováni. Což já tomu lidskému rozhořčení rozumím, ale ti úředníci, kteří sedí na těch pověřených městských úřadech, za to absolutně nemůžou. Takže to je situace, se kterou samozřejmě spokojeni být nemůžeme, a teď je třeba odhalit, kde jsou příčiny tohoto jevu a kdo za to samozřejmě nese konkrétní personální odpovědnost. Část té personální odpovědnosti na ministerstvu dopravy již byla vyvozena a teď je třeba se podívat, zda se to týká, a to je součást i dnešních auditů a šetření, pouze ministerstva dopravy, nebo zda se to týká i některých dalších státních institucí.

Alexandr Vondra, ministr obrany ČR: Tak znovu. Já tu nebudu zacházet do podrobností. Já nechci se pouštět do takových těch diskuzí o kolik a podobně. Platí jedna věc a tu my jsme říkali již na počátku roku, že to klíčové hledisko je hledisko ekonomické, to znamená cenové.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: A já musím zdůraznit a doplnit, a takto jsem dneska i informoval vládu, že samozřejmě jakkoliv považuji za rozumnější z rozpočtového hlediska ve stávajícím stavu veřejných financí posunout to rozhodnutí, které má udělat vláda ČR kvůli tomu, že ta dosavadní smlouva vyprší do roku 2014 o dejme tomu dva až tři roky, tak přesto nejsme v situaci, aby si dodavatel těchto letadel myslel, že vláda ČR je povinna neukončit tuto smlouvu a že to automaticky znamená, že jestliže se nebudou chovat vstřícně, že vláda ČR prostě nepřijme za fakt, že v roce 2014 tato smlouva doběhne a vláda udělá výběrové řízení na to, kdo bude zajišťovat stíhačky pro české letectvo. To vláda klidně může udělat a bude-li trvat tento, musím říci pro mě překvapivě nevstřícný postoj dodavatele, a musím říci ve světle toho, jak přece víme, že proběhlo opatření Grippenů do České republiky, že jsou tam velmi výrazné stíny korupce, že je to šetřeno mezinárodně, že britský Special Trade Office dokonce konstatoval jako autoritativní zahraniční nezávislá instituce, že při dodávce letounů Grippen do České republiky došlo ke korupci, tak jestli ve světle tohoto si dodavatel myslí, že je nějak pevný v kramflecích, tak není. Tak holt půjdeme cestou otevřeného řízení, kde je možné že Grippeny zůstanou, ale také že Grippeny nebudou. Nejsou v situaci, aby tímto způsobem tlačili na vládu ČR. My se samozřejmě pod tíhou těch rozpočtových problémů nehodláme tomuto tlaku podvolit, a přestože musím říci otevřeně, i podle názoru odborníků z letectva se letouny Grippen osvědčily. Jejich provozní náklady jsou kvalitní, tak přestože my jsme přišli s exkluzivitou jednání na to přechodné období několika let, po kterém bude následovat výběrové řízení, tak tento nevstřícný postoj může mít i ten dopad, že prostě ta smlouva bude opravdu ukončena.

Mediafax, Jan Kálal: Pane premiére, mluvil jste o rozpočtu a nákladech. Mě by zajímalo, jaké náklady bude mít schválený zákon o nouzových zásobách ropy? Tam důvodová zpráva mluvila něco o jednorázových nákladech zhruba 4,5 miliardy korun, což mi přijde poměrně jako významné číslo. A potom každoročně ještě dalších 160 milionů. A druhá věc ještě. Je ve hře varianta, že v pátek budeme bez ministra dopravy. Jestli už máte rozmyšleno, jak bude probíhat výběr jeho nástupce, jestli ho bude nominovat strana, která ještě nemá zvolené vedení, nebo jestli tam bude nějaká alternativa jiná? Díky.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já začnu od zadu. Myslím si, že vaše otázky jsou skutečně velmi předčasné na téma, jak to bude s ministerstvem dopravy. Je středa 14:04 a z tohoto pohledu opravdu vaše otázky nejsou časově na místě. Co se týká návrhu zákona o nouzových zásobách ropy, tak já chci zdůraznit, že v prvé řadě nám nařizuje evropská směrnice jistou povinnost udržovat minimální zásoby ropy nebo ropných produktů. Vláda o tomto bodu jednala opakovaně, protože již 2. května letošního roku jednání o tomto bodu přerušila. Ministerstvo návrh přepracovalo tak, že nyní je řešena pouze problematika transpozice eurosměrnice a úprava ochranných pásem skladovacích zařízení ropovodů a produktovodů. Ta změna kalkulace znamená v praxi potřebu vyššího objemu zásob o zhruba 10 % až 20 %. Jak do kalkulace, tak do stavu zásob se nově započítávají biopaliva a aditiva smíchaná s ropnými produkty. Česká republika je povinna, chci zdůraznit, že je to euronorma, udržovat nouzové zásoby minimálně na úrovni 90 dnů čistých denních dovozů. Prakticky však z důvodu nutných provozních změn nejméně 100 dnů. To bude znamenat v letech 2012 až 2014 nutnost vynaložit na doplnění na minimálně nezbytnou úroveň, kterou nám předepisuje příslušný evropský předpis, 4,4 a 4,7 miliardy korun, navýšit odpovídajícím způsobem platbu nákladů spojených s ochraňováním o zhruba 160 milionů korun za rok. Je to prostě důsledek této evropské normy, ale ta norma má za cíl zvýšit energetickou bezpečnost jednotlivých členských zemí. Čili my si za tuto částku během tří rozpočtových let kupujeme vyšší energetickou bezpečnost. To znamená, že budeme mít ropné zásoby, kdyby se čistě teoreticky zavřely všechny kohoutky, to znamená jak ropovodu Družba, tak ropovodu, který je nasměrován na ropovod Tal, tak Česká republika 100 dní bude mít ropné zásoby a ropné produkty. Čili je to v zájmu celé země. A znovu opakuji, je to implementace evropské směrnice.

TV Nova, Adam Halmoši: Já mám dotaz na pana premiéra, a sice toho typu. Pokud tedy v pátek, vy jste před chvíli říkal kolegovi, že je to předčasné, nicméně může to nastat, že v pátek bude muset pan ministr Dobeš podat demisi, odejít z vlády. Myslíte, že třeba, co bude pak dále za scénář? Ten registr určitě tím, že pan Dobeš by případně odešel z vlády, plně fungovat nezačne. Nařídí někdo třeba nějaký návrat k tomu starému systému nebo něco podobného? Pak bych poprosil pana ministra Dobeše. V jakém třeba stavu podle něj ten systém teď je, jestli už to není tak, jak to říkají nějací IT odborníci v tom ústavu, že už je to prostě tak rozebráno, že už se to bude horko těžko dávat znova do nějaké kupy? A třetí dotaz poprosím pana ministra vnitra Kubiceho. Vlastně jak se na to dívá, když se policie od začátku brání, respektive policejní prezidium, že oni za to nemůžou. Teď už se ukazuje, že tam nějaké problémy jsou, ale máme tady dneska nového hráče ve hře, a to je Česká pošta, která také teda spadá pod ministerstvo vnitra. Jestli je šance, že zítra to bude ještě někdo čtvrtý, pozítří někdo pátý, kdo by za to případně mohl? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já nebudu spekulovat, já předpokládám a pan ministr Dobeš to dává jasně najevo, že udělá všechno pro to, aby tento systém již nekolaboval a aby občané měli tuto službu zajištěnou, a já nepochybuji o tom, že pan ministr Dobeš pro to udělá všechno. Takže nemá význam o čemkoliv dalším spekulovat. Koneckonců tu svoji politickou odpovědnost jednoznačně přijal a na nic se nevymlouval a myslím, že to také zaslouží jasné ocenění. Nikoliv to, aby byl teď týrán médii otázkami, co se stane, když v pátek, a myslím si, že to že se postavil k tomu problému čelem a tuto zodpovědnost přijal s jasně stanoveným termínem, tak myslím si, že naopak spíše v kontinuitě dvacet let české politiky je krok spíše výjimečný než standardní. Bohužel.

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Tak já chci potvrdit ta slova, která byla řečena. Já jsem zcela jednoznačně řekl, že má odpovědnost má termín v pátek. Pokud systém bude kolabovat, je zcela jednoznačné, jaký krok z mé strany bude učiněn, a já toto slovo prostě dodržím. To bylo zcela jednoznačně řečeno včera, dnes a budu ho říkat i zítra i v pátek. To je první důležitá informace. Mnoho mých náměstků i já osobně jsme se mnohokrát omluvili občanům této země za problematickou situaci s centrálním registrem vozidel. Nicméně jsou tady na miskách dvě informace. Na jedné straně, že k systému starému je možné se připojit. Dneska toto bylo dokonce potvrzeno i z ministerstva vnitra. Nicméně ta problematika se má tak, že by to znamenalo znovu tam dát starou infrastrukturu, o které je míra ujištění, že bude fungovat za dva za tři měsíce, za půl roku také velmi diskutabilní. Druhá věc, že je zcela jednoznačné, že tento systém není možné napojit na základní registry i systém Eukaris a není možné, aby vyřešil problematiku nečistých a nekonzistentních dat. A třetí věc, která je zcela zjevná, je, že také jsem slyšel, že bude nutné v řádu mnoha tisíců těch jednotlivých dat, které byly vloženy do nového systému, znovu přimigrovat do toho starého, což je trošku protimluv proti tomu, že stále systém tedy asi nefunguje. Tak pokud nefunguje, tak nerozumím tomu, proč je tam obrovské množství, přes 16 tisíc dotazů v průběhu každého dne, které jsou v systému uloženy. Tak buďto je to tak, že systém nefunguje a pak tam ty data ani nejsou uložena, nebo tedy systém funguje a pak je tedy musíme manuálně nějakým způsobem do toho starého systému vracet. Ale vracím se k tomu. My z úrovně ministerstva dopravy uděláme všechno pro to, aby infrastruktura zajistila průběh agendy. To znamená, že ten kdo přijde a je schopen agendu ukončit, ale druhá věc je vzetí zodpovědnosti i za ty, kteří v tuto chvíli nespadají pod ministerstvo dopravy. A já na to chci nezávislý pohled někoho, protože já můžu tvrdit, a také mnoho z mých odborníků na IT tvrdí, že to není na naší straně, což samozřejmě může být bráno, my se jenom tím bráníme, my se jenom nějakým způsobem vylháváme. Nechť někdo nezávislý řekne, ano někdo zasahoval, nebo někdo nezasahoval. Ano, někdo zkontroloval a testoval systém, který my jsme vyzývali, aby opravdu otestován byl. Anebo nebyl otestován, ale má to nějaké příčiny. A pokud ne, jestli to má nějaké personální odpovědnosti na úrovni těch jiných ústředních orgánů státní správy.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Nicméně já chci ujistit média i českou veřejnost, že v žádném případě není náš úmysl zamlžit to v nějakém ping-pongu přehazování odpovědnosti. Já naprosto rozumím tomu, že občanům této země je naprosto jedno, jestli zodpovědnost je na ministerstvu dopravy nebo na ministerstvu vnitra. Právem očekávají, že ten systém bude fungovat a přestane jim komplikovat život. A na toto je v tuto chvíli soustředěno úsilí vlády ČR a příslušných pracovníků jednotlivých rezortů. Rozmotání potom té konkrétní věcné, odborné zodpovědnosti je samozřejmě také důležité, ale to co vidíme teď jako prioritní úkol je, aby ten systém začal nějakým základním způsobem fungovat a přestal kolabovat, aby přestal obtěžovat občany České republiky a přestal jim způsobovat problémy. To je to co vidím jako prioritu.

Jan Kubice, ministr vnitra ČR: Takže já už jsem vlastně na to odpovídal na tom začátku, že jsem se včera dozvěděl o možných problémech na policejním prezidiu a okamžitě jsem uložil odboru kontroly a auditu kontrolu a dneska během jednání vlády jsem se dozvěděl, že ty problémy by mohly být i na České poště. Jak už bylo řečeno, dneska do tří hodin by si pánové ze všech těchto ministerstev měli věci vyříkat a kromě toho běží ještě ten audit.

Česká televize, Jana Čermáková: Pane premiére, já bych se vrátila v úvodu hned k tomu prvnímu, co jste zmínil na začátku tiskové konference, a to je právě ta změna pravidel pro obsazování pozic v čele státních podniků. Vy jste řekl, že je to v samém začátku. Já bych se chtěla přesto zeptat. Jaký by měl být další časový harmonogram a jestli je nad tím shoda, politický konsenzus ve vládě takový, že třeba nikdo z ministrů neměl k tomu nějaké výhrady, nebo námitky? Ať už z jakékoliv strany. To by byla jedna věc. A ještě jeden dotaz bych měla. Jestli byste našel nebo měl nějaký komentář k tomu, co se dnes objevilo v tisku a to k vnitrostranickému sporu zřejmě uvnitř ČSSD, kdy hejtman Palas nařkl svého šéfa Sobotku, že ten nabádal hejtmany, aby využili svůj vliv k většímu financování ČSSD? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak já musím říci, bude to možná ode mě překvapivá teze, jako od předsedy ODS, že opravdu to co říkám, když se mě na tiskovce po vládě ptáte na to, co říkám tomu, že něco bylo v nějakých novinách. Já jsem dneska fakt ještě neměl čas ještě číst noviny, to říkám pokaždé. Přestože teď bych to mohl hned využít k efektivnímu útoku na ČSSD, což by oni na mém místě určitě udělali, ale já rád komentuji to, co jsem opravdu četl, a věřte, že listování v novinách při pracovním zápřahu, který mám v době zasedání vlády, není na pořadu dne. Ale určitě si to prolistuji a určitě se o to budu zajímat. Co se týče dnešní diskuze, ta byla věcná, byla odborná. Nikdo systémově proti tomu nevystupoval. Samozřejmě bylo upozorněno na některá rizika, například to, aby nějakým způsobem nebyla právě otázka uplatnění vlastnického vlivu státu spojována pouze s tím, kdo sedí v jaké dozorčí radě nebo v představenstvu. Že je to širší problém, to co jsme nazvali vlastnickou politikou. Čili i proto vláda dneska jednomyslně přijala ten úkol, aby do konce letošního roku byl zpracován strategický dokument, vlastnická politika státu a v podstatě do začátku podzimu tuším, že je tam termín do konce září, byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení legislativní návrh, který bude řešit vlastně složení těch dozorčích rad a představenstev.

Dotaz: Zajímalo by mě, jestli jsou nějaké výstupy Agentury pro sociální začleňování? Druhá otázka bych rád poprosil pana premiéra o komentář toho, co se v posledních dnech dělo, ta situace okolo ministerstva spravedlnosti, kdy nový pan ministr nejprve říkal, že chce výběrové řízení, pak že nechce na vrchní státní zástupce. V pondělí ho cituje Respekt, kde mluvil o významných lidech v ODS, kteří nechtějí paní Bradáčovou. Jestli byste to nějak okomentoval? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak já začnu od zadu. Pan ministr Blažek žádný takový údajný výrok, který cituje Respekt, nepotvrdil. Takže to co se píše v Respektu, to prosím nebudu komentovat. Máme svobodu slova, takže každý může napsat cokoliv, dokonce i nepravdu. To za prvé. Za druhé, co se týče toho kroku, já považuji za naprosto přirozené a správné, že pan ministr Blažek nepodléhá mediální masáži, která dělá z ministra spravedlnosti figurku, která má pouze někam přiložit svůj podpis. Takto zákon nestojí. Za to jmenování nese zodpovědnost ministr spravedlnosti a je správné, že poté co nastoupil do funkce, tak populisticky nenasedá na mediální vlnu a není součástí mediální masáže, že je jeho povinnost okamžitě a bez řečí to podepsat. Za druhé on nemluvil o výběrovém řízení, oni tuto věc diskutovali podle mých informací s nejvyšším státním zástupcem a tato věc je mimo pořad dne prostě proto, že procedurálně by byla nesmírně komplikovaná. Na druhé straně opět mediální hysterie, která se kolem toho strhla, neodpovídá pravdě. Za prvé je používán tento systém výběrového řízení na obsazení celé řady vedoucích státních zástupců a jdou jmenovat konkrétní případy, například okresního státního zastupitelství, pokud se nepletu v Prachaticích, kde byl použit. Za další předpokládá ho návrh nového zákona o státním zastupitelství, respektive jeho věcný záměr, že bude standardní součástí výběru každého vedoucího státního zástupce. Je to tak v pořádku. Takže čím dříve soustava státního zastupitelství najede na tento princip, který je zaveden do toho zákona mimo jiné i proto, aby se zamezilo takovým těm řečem o zájmech, kamarádšoftech, bratříčkování a podobně, o vytváření podobných skupin, která pak dosazuje vždycky lidi ze stejné party do pozic vedoucích státních zástupců. Tak jeden z důvodů, aby se vyvrátila tato pověst, tak je právě zavedení principu univerzálního používání výběrových řízení, které by ale byly používány tak, že ho vypisuje ten příslušný vedoucí státní zástupce pro ten podřízený post, ne ministr spravedlnosti. A pouze na základě tohoto výběrového řízení potom vlastně je dělána ta nominace, kterou potom ministr schvaluje nebo neschvaluje. Mimochodem, je to děláno i od určitého stupně předsedů soudu. Přestože zákon o soudech, soudcích neříká nic o výběrovém řízení, ale jsou takto zavedena. Čili já v tom nevidím nic kontroverzního, nic co by mělo vzbuzovat nějaké zdivočení. Nicméně situace je taková, že ta nominace byla podána a tudíž nemůže být provedeno výběrové řízení. Pan ministr spravedlnosti Blažek to tak také konstatoval. Nicméně čím dříve při systému jmenování vedoucích státních zástupců státní zastupitelství najede na ten princip výběrových řízení, tím myslím i pro tu soustavu státních zastupitelství jako takovou lépe. Agentura pro sociální začleňování. Vláda schválila jednomyslně tento návrh. My jsme přesvědčeni, že tuto instituci potřebujeme. Dnes byla diskuze nejenom o tom, že je to nějaký úřední aparát, ale také o úkolech této agentury i o samotném problému hrozby sociálního vyloučení. A my jsme konstatovali, že postupně musí tato agentura, nebo úsilí v oblasti sociálního začleňování být zařazeno do širšího kontextu. Protože dnes primárně mluvíme o některých vybraných vyloučených lokalitách, které se zpravidla týkají romské komunity. Tento problém je ale širší. Může se týkat například osamoceného bydlení starších lidí v některých venkovských oblastech, které jsou těžko dostupné z hlediska služeb, dopravy a podobně. Sociální vyloučení, které hrozí osobám se zdravotním postižením, nebo sociální vyloučení, které je úplně klasické, jsou třeba bezdomovci a podobně. Čili postupně by ta politika sociálního začleňování měla získat širší rozměr, a proto vláda i prodloužila existenci této agentury, protože v tuto chvíli je to i nástroj, který pomáhá řešit problémy ve vyloučených lokalitách a je to také nástroj, který umožňuje mimo jiné velice efektivně nasadit do této oblasti prostředky z evropských fondů.

TV Prima, Jakub Weinlich: Dobrý den. Já mám dotaz na pana premiéra a pana ministra obrany. Dovedete si představit, že pakliže byste se s Švédskem nedohodli, byť pan ministr Vondra říkal, že má zadání vypracovat parametry výběrového řízení, dovedete si představit, že by Česko bylo úplně bez stíhacích letounů, že by si tu službu dejme tomu pronajímalo někde jinde, nebo se tímto způsobem podílelo? Za druhé, jestli máte informace o tom, byť vím, že nemáte přístup ke spisům, jak je daleko vyšetřování případné korupce při nákupu, při tendru na Grippeny? A na pana Dobeše, jestli vás můžu poprosit. Z těch slov, která jste tady říkal, chápu správně, že budete prověřovat i to, jestli nefunkčnost těch registrů, jestli za tím nemůže být i nějaká sabotáž? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak já začnu tím, že považuji za předmět širšího politického konsenzu, protože supersoniky byly mimo jiné pořízeny v době, kdy tady byla koaliční vláda ČSSD a KDU-ČSL a Unie svobody. Z toho, že vedoucí představitelé KDU-ČSL z té doby, kdy Grippeny byly opatřeny, jsou dnes opět na politické scéně, byť v jiném politickém dresu. Já považuji z hlediska zachování těchto schopností to za krok, který je strategický, který je zřejmě nezbytný v této etapě. Nebude-li nalezeno nějaké širší nadnárodní řešení v rámci konceptu smart defence, tak je v podstatě při zachování těchto schopností jediné možné. Čili momentálně si nedovedu představit Armádu České republiky bez vlastních supersoniků, nicméně si dovedu představit, že to zrovna nemusí být Grippeny. Jakkoliv to není varianta, která je vytoužená, po které někdo volá, nicméně ke které nás může svou nevstřícností dodavatel těchto letounů dotlačit. A my se jí nezříkáme. To chci říct naprosto jednoznačně. Co se týče vyšetřování korupce v této oblasti. Ano, i na základě mých osobních rozhovorů s britským premiérem Davidem Cameronem a švédským premiérem Fredrikem Reinfeldtem poskytly tyto švédské a britské úřady celou řadu velmi důležitých informací v průběhu minulého roku orgánům činným v trestním řízení v České republice, čili to vyšetřování běží. Přesně konstatujete, že my nemáme a také nevíme, jakým způsobem, to nemá být sdělováno. S tím, že ale běží na mezinárodní úrovni. Já bych chtěl připomenout, že na podzim proběhne v Rakousku soud s lobbistou, který byl spojen s černým financováním kolem této dodávky, alespoň podle názoru některých britských a rakouských orgánů, panem Alfonsem Mensdorff-Pouilly, se kterým bude právě vedeno soudní řízení v Rakousku. Čili to není pouze otázka, která by se týkala České republiky.

Alexandr Vondra, ministr obrany ČR: Tak bylo řečeno hodně. Můj názor jako ministra obrany je jednoznačný v tom smyslu, že my nejsme žádná evropská pidi zemička, která by měla rezignovat na schopnost ochrany svého vzdušného prostoru. Nejsme ani v situaci, že bychom si to měli nakupovat jakožto službu někde v Německu. Čili tuto schopnost potřebujeme udržet a vychází z toho všechny dokumenty, které tato vláda i předchozí vlády schválily. Z druhé strany neplatí, jak se já někdy mohu dočíst, že existuje jenom jedno jediné řešení a neplatí teze, to nejde postupovat jinak. Vždycky to jde, když se chce a mimochodem u každého jednání je vždycky chybou se upínat na jedno jediné řešení, protože pak samozřejmě ten, kdo vyjednává, se stává hříčkou ve vztahu vůči tomu druhému. Takže to usnesení, které dnes vláda přijala, to je myslím velice racionální. Nám umožňuje dále pokračovat ve vyjednávání, ale zároveň jasně naznačuje, že když tato jednání nepovedou k žádoucímu výsledku, nesplní to, co my jsme si od toho slibovali, tak současně otevíráme prostor pro řešení jiné.

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Tak já bych chtěl v první řadě říci, že ministerstvo dopravy je tím, kdo má zajistit agendu, která se týká centrálního registru vozidel. To znamená, já bych tady v žádném případě nechtěl vyvolat nějaký dojem, že se vzdáváme odpovědnosti. My občanům České republiky máme zajistit to, že je možné vykonat agendu, která je dokonce ze zákona dána. To znamená, toto opravdu není žádný pokus o to, přehazovat horký brambor na někoho jiného. Druhá věc je, že ve chvíli, kdy je pevně stanovený termín, do kdy musí systémy na úrovni infrastruktury fungovat z naší strany, tak já chci nezávislý pohled na to, zda-li opravdu nedochází k problému i u jiných státních ústředních orgánů. A teď otázka druhá zní, zda-li tomu je nějakou chybovostí, nepřipraveností systému anebo jenom prostě nějaké chyby, která může být zapříčiněna neotestováním něčeho. Ale na druhou stranu, my jsme nabízeli veškerý prostor pro to, aby se tak stalo. A toto je věc, kterou já bych se v tuto chvíli neopovážil říci, že víme nebo se domníváme. Počkejme na nezávislý pohled auditu, který nám toto sdělí.

Český rozhlas, Květa Moravcová: Dobrý den. Já bych se ještě vrátila ke včerejší zprávě, kterou psaly noviny. Policie obvinila devátého člověka v kauze Rath. Tak, pane premiére, jestli k tomu máte nějaký komentář?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak to mám, protože to jsou včerejší noviny, čili tady přesně podle teorie, ty jsem již četl. To mohu potvrdit. Takže můj komentář je velmi jednoduchý. Nechť orgány činné v trestním řízení konají tak, jak jim velí zákon.

ČTK, Jakub Dospiva: Já bych si dovolil na závěr. Teďka bude mít vláda na 14 dní prázdniny, tak jsem se chtěl zeptat pánů ministrů a pana premiéra na jejich prázdninový program. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak já jsem dnes konstatoval, že to že dva týdny nebude zasedat vláda, což je ten správný termín, my se vyhýbáme termínu prázdniny, že je to dobrá zpráva především pro pracovníky Úřadu vlády a možná také dobrá zpráva pro tuto zemi, když vláda nezasedá. To platí obecně pro jakoukoliv vládu v jakékoliv demokratické zemi, takže ten program je velmi individuální. Já ty dva týdny strávím v České republice.

Alexandr Vondra, ministr obrany ČR: Velmi jednoduchý program. Já budu asi deset dní na chalupě asi 80 km od Prahy a pak strávím zhruba 5-6 dní v Londýně, abych podpořil v rámci své dovolené naše sportovce na olympijských hrách v Londýně. Dukla tam tvoří asi 35 % všech reprezentantů, mimo jiné většinu těch žhavých kandidátů na medaile.

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Tak je otázka, jestli to budou jenom dva týdny.

Jan Kubice, ministr vnitra ČR: Týden budu v České republice a týden v Řecku.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. Dámy a pánové, děkujeme vám za účast a hezké odpoledne.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X