Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

25. 11. 2019 17:29

Tisková konference po jednání vlády, 25. listopadu 2019

Jana Adamcová, tisková mluvčí vlády: Dobrý den, vítejte na tiskové konferenci po jednání vlády. O úvodní slovo bych chtěla požádat pana premiéra Andreje Babiše.

Andrej Babiš, předseda vlády: Dobrý den, dámy a pánové. Nejdřív zasedl výbor pro Evropskou unii, kde jsme schválili Národní program reforem. Je to v podstatě program, který jsme připravili společně s Evropskou komisí a my jsme tím programem reforem zareagovali na letošní specifická doporučení Rady Evropské unie.

Ten program je hlavně zaměřen na investice. Vláda významně investuje z národních zdrojů do vzdělávání, vědy, výzkumu a digitalizace. Také jsme zpracovali akční plány k Inovační strategii České republiky a strategický dokument Hlavní směry vzdělávací politiky České republiky do roku 2030. Tu zprávu využije Evropská komise při své každoroční analýze.

Dále, co se týká mé agendy, já jsem psal paní ministryni Schillerové dopis 7. listopadu ohledně uvolnění finančních prostředků na protidrogovou politiku. Paní ministryně Schillerová v rámci rezervy Všeobecná pokladní správa uvolnila 26 milionů korun, které budou k dispozici pro zvýšení dostupnosti adiktologických služeb a programu dostupnosti selektivní indikované primární prevence.

To je vlastně to, co chybělo na tento rok a také to chybí především na adiktologické služby pro děti, a navíc 51 milionů, které by měly být investovány do realizace aktivit akčního plánu realizace Národní strategie prevenci a snižování škod spojených se závislostním chováním. To jsme schválili teď na vládě.

Z dalších důležitých bodů jsme přijali neutrální stanovisko k zákonu o zahrádkářích. Je to už čtvrtý pokus o tento zákon. Zahrádkáři se snaží od roku 2001 to prosadit, měli vícero příslibů. Ten zákon v podstatě navrhuje upravit činnost zahrádkářů tak, jak to mají v okolních státech, například v Německu, Polsku, Rakousku nebo na Slovensku. Je tu vlastně definováno, co je zahrádkaření. Bude to jasně dáno, že je to v podstatě veřejně prospěšná činnost, která nespočívá jen v pěstování květin, ovoce a zeleniny, ale je to činnost, která souvisí i se životním prostředím, zúrodňováním půdy, zadržováním vody a zmírněním dopadů klimatických změn.

Já za sebe jsem se k tomu samozřejmě vyjádřil už vícekrát pozitivně. Vláda zaujala neutrální stanovisko, protože ten zákon obsahuje řadu faktických i legislativních chyb, ale předpokládám, že v rámci legislativního procesu to bude vyřešeno.

Dále vláda schválila navýšení platů vojáků z povolání. Důvodem je rozhodnutí vlády zvýšit všem státním zaměstnancům od 1. ledna 2020 tarifní platy o 1 500 korun a služební tarify a příplatky vojáků jsou řešeny zvláštním nařízením vlády. Takže to jsme schválili.

Dále ministryně financí předložila návrh státní podpory exportu, kde předložila tři varianty řešení uspořádání České exportní banky a EGAP. Česká exportní banka by se měla stát stoprocentní dcerou EGAP a perspektivně by mohly tyto dvě instituce zfúzovat. Jde tady o sjednocení priorit obou institucí, eliminaci nákladových duplicit, minimalizaci všech forem dotačních nároků a nastartování kooperativního přístupu managementu obou institucí, které ne vždy postupovaly společně a v souladu.

Dále jsme měli na vládě kontrolní závěry Nejvyššího kontrolního úřadu. Hospodaření Českého báňského úřadu dopadlo velice dobře, hospodaří podle platných předpisů, účelně a hospodárně. Ohledně vodní dopravy, tam NKÚ vytklo ministerstvu některé věci z hlediska strategie, z hlediska koncepce. S některými zjištěními ministerstvo nesouhlasí, ale víceméně Ministerstvo dopravy přijalo opatření, aby eliminovalo připomínky NKÚ v budoucnosti.

Hospodaření policejních škol. Kontrolní závěr NKÚ nedopadl moc dobře. Mimo jiné vytknul Ministerstvu vnitra, že nedosáhlo úspor v rámci plánované reorganizace, že dokonce zjistili porušení zákonů při nakládání s majetkem, nicméně Ministerstvo vnitra analyzovalo příslušné nedostatky a přijalo opatření k jejich odstranění.

Dále jsme schválili systemizaci služebních a pracovních míst, jakož i hodnocení vedoucích služebních úřadů, kde jsme se domluvili, že bychom měli pokračovat v jejich hodnocení jednou za rok. Schválili jsme zahraniční rozvojovou spolupráci a dále vláda projednala a podpořila, aby Česká republika uspořádala mistrovství Evropy v basketbalu, ve volejbalu a také v judu.

Dále jsme schválili posílení výdajů kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, které se navyšují o celkem 2,8 miliardy, z toho 1,4 miliardy z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí a 1,1 miliardy půjde z vládní rozpočtové rezervy a 300 milionů půjde z kapitoly státní dluh. Jsou to mandatorní výdaje v souvislosti se změnou karenční body.

Další důležité zákony, jako zákon o liniových stavbách a zákony, které předložili poslanci, okomentují moji kolegové.

Jana Adamcová, tisková mluvčí vlády: Ano, děkuji. Pan vicepremiér Havlíček.

Karel Havlíček, místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu: Dobrý den. Já jsem chtěl jen ještě uvést tzv. uhelnou komisi, která zasedala těsně před vládou, a to zejména s ohledem na zasedání i Mezinárodní uhelné komise. Úplně konkrétně, setkali jsme se s představiteli německé uhelné komise, která do určité míry byla i pro nás inspirací. Navštívili nás vlastně dva coo-předsedové s tím, že nám nadnesli jejich jízdní řád útlumu uhlí, který je následující: Německo předpokládá, že útlum uhlí nastane v roce 2038 s tím, že v roce 2032 by mělo padnout finální rozhodnutí, jestli to bude 2038, nebo ještě v roce 2035.

Německo bude nahrazovat výpadek uhlí obnovitelnými zdroji založenými jak na větrných elektrárnách, tak na solárních panelech. Současně nám nadnesli vyčíslení dopadů útlumu uhlí, které jsou skutečně astronomické. Předpokládá se mimo toho, že tedy přijde o práci zhruba 25 000 přímých pracovníků, tak se předpokládá, že celkový účet bude okolo 80 miliard eur. Zatím v tuto chvíli předpokládají, že by částkou 40 miliard eur zadotovali nebo podpořili jednotlivé postižené regiony.

My jsme dohodli s německou uhelnou komisí, že si budeme pravidelně vyměňovat veškeré informace, to znamená jízdní řád našeho útlumu uhlí, oni nám budou upřesňovat jejich. Příští setkání bude na německé půdě. Současně jsme informovali i o tom, že u nás útlum uhlí bude nahrazen jak nárůstem obnovitelných zdrojů, tak zejména posilováním jádra.

To bylo pochopitelně i následným bodem naší české uhelné komise, která dospěla k následujícím závěrům: Za prvé, shodli jsme se na tom, že Česká republika musí směřovat k energetické soběstačnosti. To znamená, že řešením není to, že když začne vypadávat uhlí, abychom se v čase prostě stali čistým dovozcem energie, a z tohoto důvodu musíme posilovat, a to posilovat na bázi bezemisních zdrojů, založených na jádru a založených na obnovitelných zdrojích. Tyto dvě cesty tedy budou ty nejvíce podporované v dalších letech včetně tedy výstavby dalšího dukovanského bloku.

Další závěr, který učinila česká uhelná komise, spočíval v nastavení přesnějšího itineráře útlumu uhlí, a to tak, že jsme přijali závěr, že v lednu zasedající uhelná komise předloží první scénáře útlumu uhlí od roku 2030 do roku 2050. To znamená, že začneme upřesňovat ten scénář, který už je ve Státní energetické koncepci, nicméně tak, jak jsem před chvílí nadnesl, ten musí korespondovat s novými zdroji energie a s jízdním řádem, který vytyčujeme v rámci přípravy jádra a v rámci našich závazků s obnovitelnými zdroji energie.

 Jana Adamcová, tisková mluvčí vlády: Děkuji. Zpátky k vládě se vrátíme s paní Marií Benešovou, ministryní spravedlnosti.

Marie Benešová, ministryně spravedlnosti: Já bych chtěla zdůraznit čtyři poslanecké návrhy, které dnes vláda projednala. První už zmínil pan premiér, jednalo se o zahrádkářský zákon, který dostal neutrální stanovisko. O tom tady už byla řeč.

A pak zde byly tři poslanecké návrhy, které nedostaly dobré hodnocení. Jednalo se spíš o negativní. Všechny tedy byly obdařeny nesouhlasným stanoviskem. Jednalo se jednak o vnitrozemskou plavbu. Jednalo se o návrh poslanců Bartoně, Fialy, Kolovratníka a dalších.

Dále to byl návrh poslanců Kotena, Okamury, Fialy, občanský zákoník. Jedná se o sněmovní tisk 637, který se týká zavedení transparentních účtů pro neziskové organizace, které jsou primárně založeny na členském principu, aby veřejnost mohla kontrolovat původ peněžních prostředků, které jsou zasílány za jejich činnosti ze zahraničí. Tento návrh trpěl základními nedostatky.

A pak tady byl sněmovní tisk 638, zákon o střetu zájmů. Jednalo se o návrh poslanců Filipa, Grospiče, Valenty, Vostré a zde se jednalo o rozšíření okruhu veřejných funkcionářů, na které dopadají povinnosti podle zákona o střetu zájmů, o skupinu osob definovanou jako profesionální novináři České televize a Českého rozhlasu. Zde vláda dala rovněž nesouhlasné stanovisko.

Za můj rezort ještě zmíním, že byl vyladěn seznam úkolů plynoucích z vyjádření k doporučení Evropského výboru pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení tak, že tedy bylo vyhověno návrhu Ministerstva spravedlnosti na vypuštění bodu jedna a úpravu u bodu dvě.

Jana Adamcová, tisková mluvčí vlády: Děkuji a k dopravě pan Vladimír Kremlík, ministr dopravy.

Vladimír Kremlík, ministr dopravy: Dobrý den. Tak já mám dobrou zprávu. Vláda české republiky schválila novelu zákona o urychlení dopravní infrastruktury. Tento návrh je velmi významný pro výstavbu dopravní infrastruktury a měl by vést významně ke zkrácení doby přípravy výstavby, mimo jiné dopravní infrastruktury.

Instituty, které tam zavádíme, by měly vést ke zkrácení až čtyř let. Asi všichni víte, že v současné době trvá příprava, to znamená okamžik, než se zahájí stavba, až třináct let. Takže tento návrh zákona by tuto dobu mohl zkrátit až o čtyři roky. Mohl by tak pomoci nejen silničnímu okruhu kolem Prahy, ale i středočeské D3, případně i D11.

V čem spočívají konkrétní změny? Nově bude rozšířena možnost umístit a povolit stavbu dopravní infrastruktury v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, než je vyžadovaná v současnosti. Čili zde je zásadní rozdíl – rozsah dokumentace. V praxi investorských organizací se ukázalo, že tento institut není aplikovatelný, a to z důvodu neefektivních výdajů dávaných do zpracovávaných projektových dokumentací.

Co je významné – zavádíme tzv. jednotné závazné stanovisko podle zákona o ochraně přírody a krajiny. V současné době byla řada souhlasů a povolení až v desítkách kusů, které vedly k tomu, že tato povolení a souhlasy byly dále samostatně přezkoumávány. Nyní bude jedno jednotné závazné stanovisko, které bude v jednom řízení následně přezkoumáváno.

Další věcí, kterou chceme pomoci urychlení majetkoprávních příprav, jsou situace, kdy dochází spekulantsky k navyšování cen pozemků a k problémům při jednotlivých výkupech. Nově chceme, aby existoval jeden znalecký posudek, v ideálním případě na celou stavbu, a tyto ceny v něm byly fixovány až na dobu tří let a byly následně využívány v případných vyvlastňovacích řízeních.

Co je ještě důležité: Právní úprava rovněž mění zákon o pozemních komunikacích. Chceme, aby byla stanovena jednoznačná pravidla pro rušení železničních přejezdů. Víme, že počty železničních přejezdů v České republice a důsledky případných vjezdů v rozporu s právními předpisy, vedou k fatálním důsledkům. Chceme snižovat počty nadbytečných a zbytečných přejezdů, ale současně pro to potřebujeme jednoznačná pravidla.

Takže to jsou základní změny, pokud jde o výstavbu dopravní infrastruktury.            

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X