Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

9. 5. 2012 11:33

Tisková konference po jednání vlády, 9. května 2012

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré dopoledne. Začíná tisková konference po jednání vlády, na které vítám ministra dopravy Pavla Dobeše a ministra obrany Alexandra Vondru a o úvodní slovo poprosím pana ministra dopravy.

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Takže, dámy a pánové, dobrý den. Já bych v první řadě chtěl omluvit pana premiéra a oba dva vicepremiéry s ohledem na to, že se koná Poslanecká sněmovna České republiky, za jejich nepřítomnost. Chtěl bych se vyjádřit k jednání vlády. Co se týče dnešního projednávání, tak jedním z bodů byla problematika etického kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy. Tento materiál byl schválen a byl předložen ze strany ministra vnitra. Jednalo se o součást jednoho z bodů, který je zakotven ve vládní proti-korupční strategii. Samotný etický kodex byl už schválen v průběhu roku 2001 za vlády Miloše Zemana. Nicméně se jednalo o návrh, který byl poměrně nekonkrétní a obecný a právě tyto nedostatky byly také hlavním důvodem pro přepracování tohoto návrhu s tím, že ministerstvo vnitra mělo předložit materiál obsahující legislativní opatření směřující k zakotvení povinnosti ostatních orgánů veřejné správy a veřejné moci zpracovat a veřejně publikovat vlastní etický kodex. To se také dnešním dnem stalo. Cílem kodexu bylo jasné vymezení pravidel pro úředníky a zaměstnance veřejné správy, aby bylo zřejmé, v jakých případech by se mohli dostat do střetu zájmů v případě výkonu veřejné moci a soukromých zájmů. Tento dokument garantuje kvalitu služeb poskytovaných úředníky a zaměstnanci veřejné správy. Představuje to určité minimum v oblasti etiky z hlediska proti-korupčních opatření. Druhým bodem byla zpráva o výsledcích činnosti Státního úřadu pro jadernou bezpečnost při výkonu dozoru nad jadernou bezpečností. Ten byl předložen předsedou vlády a předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Tady bych chtěl zmínit, že s ohledem na poměrně hektický minulý rok, zejména s ohledem na jadernou havárii elektrárny Fukušima v březnu loňského roku bylo poměrně intenzivní monitorování poměrně jednoznačné a jasné ze strany právě Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Ta závěrečná zpráva bude Evropskou komisí podávána na Evropské radě v červnu roku 2012 a tato zpráva konstatuje, že v roce 2011 nedošlo na jaderných zařízeních v České republice k žádné události, která by vedla k nepřípustným únikům radioaktivních látek do životního prostředí. Provoz jaderné elektrárny Dukovany a jaderné elektrárny Temelín byl vyhodnocen jako bezpečný a spolehlivý a to samé je, co se týče problematiky nakládání s jadernými materiály, které probíhá podle výsledků kontroly v souladu s požadavky, což potvrdily kontroly inspektorů Evropské komise. Dalším bodem byla zpráva o extremismu a projevech rasismu a xenofobie na území České republiky v průběhu roku 2011. Tento materiál byl zpracován na základě podkladů jednotlivých úseků ministerstva vnitra a Police ČR, zpravodajských služeb a dalších rezortů. Z té zprávy vyplývá, že během roku 2011 došlo ke zjevnému nárůstu aktivit obou extremistických scén, to znamená jak té pravicové, tak levicové. Tento zjevný nárůst obou extremistických scén byl také v počtu veřejných pořádaných akcí. Co se týče pravicových extremistických akcí, tak zde proběhlo v roce 2011 ke 123 akcím. Na levicové scéně došlo ke 211 aktivitám a obě scény podle zprávy se radikalizují a přibývá i trestné činnosti spojené s extremismem. Zjevnou příčinou zvýšené aktivity je celospolečenské téma – současná ekonomická recese, krize veřejných rozpočtů a obava z podobných důsledků jako v případě jihoevropských států. S tím souvisí i vágní, z velké části populistická akcentace a využívání tématu korupce, zdůrazňující kritiku politických elit a sloužící jako další prostředek pro oslovení populace. Tato zpráva byla ze strany vlády schválena a jsou tam i doporučení, které mají problematiku řešit.

Alexandr Vondra, ministr obrany ČR: Tak hezký dobrý den. Já vás zdravím, je to na nás tentokrát, jako na neposlaneckých členech vlády. Asi největší zájem poutal návrh zákona o provozování sázkových her. Zde vláda jednání ještě jednou přerušila a pověřila ministra financí, aby do června pokračoval v konzultacích s Evropskou komisí, a to z jednoho prostého důvodu. Chceme zde mít skutečně jistotu, že tento návrh není v rozporu s evropským právem. Jinak z těch dalších bodů. Vláda schválila nařízení, kterým se mění nařízení vlády o přípustné míře veřejné podpory v regionech soudržnosti. Cílem této novely je vyšší podpora projektů zaměřených na hi-tech technologie a aktivity s vysokou přidanou hodnotou. Mění se ustanovení, kterým se snižuje maximální míra veřejné podpory pro investiční akce na 75 % hodnoty přípustné míry, veřejné podpory u projektů, které jsou realizovány v odvětvích výroby s nižší technologickou náročností, a nařízení tím pádem v zásadě navazuje na novelu zákona o investičních pobídkách, kterou letos v březnu schválila PS. Ta přípustná míra veřejné podpory pro investiční akce nesmí na celou dobu čerpání veřejné podpory překročit například tyto hodnoty – 40 % je to v regionech soudržnosti Morava, Slezsko, Střední Čechy, Severozápad, Střední Morava, Severovýchod a Jihovýchod a 30 % v regionu soudržnosti Jihozápad, 0 % je samozřejmě v regionu soudržnosti Praha, případně 10 % podle městské části. Pokud investiční akci uskutečňuje malý nebo střední podnikatel, navyšuje se přípustná míra veřejné podpory o 20 % u malých podnikatelů a o 10 % u středních podnikatelů. Dále vláda schválila hodnotící zprávu k výsledkům kontrol přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům, obcím, krajům a hlavního města Prahy za období 2010-2011. Zde snad stojí za zmínku, že zhoršení a nedostatky byly v tomto období zaznamenány při výkonu přenesené působnosti krajských úřadů, a to dokonce až o 62 % oproti původnímu období. Konečně vláda dále schválila materiální zabezpečení činnosti etické komise, která byla zřízena jako jakýsi kontrolní orgán s ohledem na zákon o ocenění účastníků třetího odboje. Již minulý týden vláda jmenovala poslední dva členy do této etické komise. Jednak pana profesora Jana Sokola a dále pana Jiřího Kautského, který zároveň byl vládou zvolen ze zákona předsedou této etické komise a protože ta etická komise je přímo ze zákona zřízený kontrolní orgán, tak bude sídlit tady na Úřadu vlády a byly jí k tomu přiděleny, protože jde o novu činnost, příslušné prostředky ve výši zhruba 7-8 milionů korun ročně na následující roky. To je myslím zhruba vše podstatné z dnešního krátkého jednání vlády, protože za chvíli začíná sněmovna.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, prosím o vaše dotazy. Televize Prima.

TV Prima, Tomáš Drahoňovský: Já bych se obou pánů rád zeptal na to, jak vy oba ministři vnímáte schválení toho etického kodexu úředníka? Jestli třeba nemáte obavy, co se vám teď všechno donese od úředníků, co se všechno děje, o čem jste třeba nevěděli? A jestli si myslíte, že nějaký takový dokument byl skutečně potřeba schválit? Přece jenom už je to deset let. A potom zrovna využiji toho, že mám mikrofon a zeptám se pana ministra dopravy, jestli byste nemohl okomentovat rozhodnutí ŘSD o pokračování výstavby D3 západní variantou? Děkuji.

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Tak co se týče té první otázky týkající se etického kodexu, tak já si myslím, že takovýto dokument opravdu potřeba je. Tak aby byla jasně stanovena pravidla pro výkon státní veřejné moci. To znamená jak ze strany úředníků, tak samozřejmě tam jsou stanovena jednotlivá pravidla, která potom mohou být důvodem pro to, abychom mohli komunikovat či jednotlivým ředitelům odborů, vedoucímu oddělení, takže tento dokument je potřeba, aby byl precizován a nebyl ve vágní podobě. To se právě také stalo. Určitě je důležité zmínit, že je to součást té protikorupční strategie, která musí být doplněna i o další body. To znamená, samostatně tento dokument by neřešil celou situaci, nicméně pokud je součástí celého balíku, který poté bude doplňován i v průběhu toho následujícího roku, tak si myslím, že ten svůj smysl má. Já pevně doufám, že naopak dojde právě k tomu, že řada informací se dostane i na úroveň vedení ministerstev tak, aby došlo ke zlepšení celkové situace.

Alexandr Vondra, ministr obrany ČR: Já to mohu jenom podpořit. Prostě a jednoduše, kdyby to nebylo důležité, tak to vláda nikdy neschválí. Vy, co sem chodíte dlouhodobě, tak máte možnost srovnání. Tato vláda je vláda spíše konzervativní. Nemá každý týden na pořadu padesát, šedesát, sedmdesát bodů jednání. Prostě skutečně soustřeďuje se na to podstatné a důležité a etický kodex úředníka státní správy je nepochybně důležitá věc. Je to standardní nástroj v západních demokraciích a já jsem velmi rád, že ho máme i my a že nyní vláda schválila přece jenom podobu, která má více toho masa.

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Tak co se týče té druhé otázky, která se týká dálnice D3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Já se domnívám, že to je jedna z velmi důležitých tras do jižních Čech. V tuhle chvíli není spojení mezi hlavním městem a hlavním centrem Jihočeského kraje. My jsme akcentovali problematiku výstavby D3 i na území Jihočeského kraje v průběhu tohoto roku. My jsme vypsali dvě výběrová řízení na dva úseky, které je potřeba doplnit, nebo které je třeba vystavět na území Jihočeského kraje. Tu poslední část až po České Budějovice chceme řešit formou financování PPP. To již také bylo na poradě ekonomických ministrů schváleno, a proto potom budou postupovat kroky vedoucí na úroveň vlády a potom případně jednotlivými výbory v PS. Na to konto je samozřejmě důležité nezapomenout na tu trasu, která je na území Středočeského kraje. Tady bych chtěl zmínit, co se týče té západní varianty, tak ta vede trasou, která je v méně zabydlených oblastech. To znamená, že předpokládáme, že bude méně problémů, co se týče jednotlivých zastavěných aglomerací. Co se týče jednotlivých tras, tak vždycky se najde skupina obyvatel, která má s tou trasou, s tou západní nebo východní své problémy. Je to tak vždy u jakékoliv výstavby liniové stavby. Já jsem rád, že se ta situace pohnula dopředu, protože o dálnici D3 se mluví velmi dlouho a já si myslím, že jestliže jsme řekli, že opravdu je třeba prioritizovat cestu z hlavního města směrem na jih, potom v budoucí podobě R3 na česko-rakouskou hranici, tak je důležité akcentovat jednu trasu. Nemít už rozdělené varianty mezi D3 a R4. Jestliže byla jednoznačně vybrána varianta D3, tak akcentovat a akcelerovat celkovou tu práci na tom, abychom tuto liniovou stavbu byli schopni v dohledné době realizovat a vlastně akcentovat i tu přípravu na území Středočeského kraje.

Česká televize, Martina Tlachová: Dobrý den. Já bych se chtěla zeptat také ještě na ten etický kodex. Nebudete zvažovat, že by se třeba rozšířil i do krajů? Protože on je pro kraje pouze doporučující. A druhá věc k tomu. Kritici si stěžují, že je těžko vymahatelný, takže co říkáte tady na tohle? Děkuji.

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Tak co se týče problematiky akcentování nebo zapojení tohoto etického kodexu i na úroveň krajů, tak tady se jedná o vyšší územně správní celky a já pevně doufám, že i reprezentace krajská v případě jednotlivých obcí, kdy k tomu bude přistupovat co nejvíce zodpovědně a samozřejmě takovýto etický kodex budou i oni sami akcentovat, případně ho sami přijmou. Což je samozřejmě i v jejich kompetenci. To znamená, že já předpokládám, že toto může být řekněme nějakým nosníkem, který může být potom přijat i na úrovni krajů, případně jednotlivých obcí. To je první věc. Co se týče samotné vymahatelnosti, tak tam samozřejmě vždycky se jedná i o ten lidský potenciál i tu samotnou vymahatelnost, protože musí i to samotné vedení akcentovat případné podněty, které budou z řad jednotlivých zaměstnanců podávány v jednotlivé vedení, nebo jednotlivá vedení. To je jediná možnost, jakým způsobem opravdu tu situaci řešit. Samotná vymahatelnost toho se ukáže až v průběhu času. A jak jsem říkal v tom úvodním slově, ono to nemůže zůstat jen u tohoto etického kodexu a u tohoto dokumentu, ale musí to být doplněno o řadu dalších bodů, které budou i třeba legislativní povahy, ať už je to zákon o úřednících, nebo další body, které v protikorupční strategii jsou. Protože bez toho by to bylo rozhodnutí opravdu jenom poloviční.

ČTK, Jakub Dospiva: Já jsem se chtěl zeptat v podstatě na podobnou věc. Co mají lidé dělat, když zjistí, že se nějaký úředník chová neeticky, že na ten kodex s prominutím kašle?

Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR: Tak já si myslím, že co se týče jednotlivých konání, tak převážná většina ministerstev má, ať už je to problematika buď bezpečnostních odborů, nebo případně personálních a interních auditů, linky, které je možné oslovit s jakýmkoli podnětem, který z řad občanů by byl předán na výkon úředníků jednotlivých ministerstev, ty by se samozřejmě touto problematikou zabývat měly, a právě i na základě pravidel etického kodexu potom vyvodit jednoznačné závěry, které budou předloženy vedení ministerstev. Já si myslím, že na některých ministerstvech už v tuto chvíli tato situace probíhá a toto může jenom napomoci ke zrychlení toho procesu a vlastně i tím, že bude jednoznačně deklarováno, co jsou ty pravidla, povinnosti jednotlivých zaměstnanců.

Mediafax, Jan Kálal: Třeba to bude spíše na pana ministra Vondru, byť to není jeho rezort, ale jeho stranický kolega. Zeptám se na návrh, který měl přinést další peníze věznicím, se na tohle jednání nedostal, ale před týdnem byl přerušen o týden. Takže co s ním bude dál?

Alexandr Vondra, ministr obrany ČR: Já nevím, jestli byl přerušen o týden, nebo o delší dobu. To si skutečně nepamatuji. Každopádně ho pan ministr Pospíšil tentokrát ani nenavrhoval. Ozvěte se panu ministrovi spravedlnosti, my jsme to dneska ani při přípravě na vládu, ani během vlády nediskutovali a já tu nechci mluvit za jeho rezortní odpovědnost.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkujeme za účast. Hezký den. Na shledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 9. května 2012

Související zprávy