Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Aktuálně

4. 4. 2013 15:50

Výsledky 117. zasedání LRV dne 4.4.2013

Legislativní rada vlády projednala na svém 117. zasedání ve čtvrtek 4. dubna 2013 následující návrhy zákonů:

1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr vnitra Jan Kubice) č.j. 568/12.

Účelem návrhu zákona je stanovit povinnost politickým stranám a politickým hnutím, aby k financování své činnosti využívaly pouze tzv. transparentní účet, k němuž musí být umožněn třetím osobám bezplatný dálkový a nepřetržitý přístup prostřednictvím internetu k zobrazování veškerých platebních transakcí. Dále návrh zákona stanovuje povinnost, aby politické strany a politická hnutí povinně zveřejňovaly na internetu jak výroční finanční zprávy, tak samostatné zprávy o financování volebních kampaní. Návrh zákona dále obsahuje úpravu zvláštního řízení ve správním soudnictví, ve kterém se každý občan starší 18 let nebo právnická osoba se sídlem na území České republiky může domáhat rozhodnutí soudu, že politická strana nebo politické hnutí porušily pravidla hospodaření tím, že v rozporu s tímto zákonem přijaly bezúplatné plnění nebo dar, neoznačily svým názvem nebo zkratkou formu jimi využité volební kampaně, nebo neuvedly dar nebo jiné plnění spolu s identifikačními údaji dárce nebo poskytovatele ve zprávě o financování volební kampaně nebo výroční finanční zprávě. Soud by současně rozhodl, že politická strana nebo politické hnutí jsou povinny odvést do státního rozpočtu částku odpovídající jeden a půl násobku částky, která odpovídá hodnotě daru, jiného plnění nebo formy využité volební kampaně, jichž se týkalo porušení pravidel hospodaření. Podání žaloby pro uvedené soudní řízení se navrhuje zpoplatnit soudním poplatkem ve výši 5 000 Kč. Návrh zákona naopak neobsahuje stanovení finančních limitů na výdaje volebních kampaní, jež by měly být předmětem úpravy v právních předpisech upravujících volby, kam systematicky náleží.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

2. Návrh zákona o dani z nabytí nemovitých věcí (předkládá ministr financí Ing. Miroslav Kalousek) č.j. 151/13.

Cílem předložení návrhu zákona je zejména přizpůsobit právní úpravu daně z nabytí nemovitých věcí změnám v oblasti soukromého práva, zajistit vyšší efektivitu výběru daně a snížit administrativní náročnost správy daně pro správce daně i poplatníky, stejně jako vedlejší náklady poplatníků spojené s daňovou povinností. Návrh zákona navazuje na úpravu nového občanského zákoníku, který vychází z nového pojetí nemovitých věcí a zavádí některé právní instituty, např. právo stavby nebo svěřenský fond. Návrh zákona je dále přizpůsoben i nové právní úpravě obsažené v zákonu o obchodních korporacích a návrhu nového katastrálního zákona. K naplnění výše uvedeného cíle přináší návrh zákona oproti dosavadní právní úpravě daně z převodu nemovitostí zejména tyto změny: poplatníkem daně se nově stává vždy nabyvatel nemovité věci na rozdíl od současné úpravy, kdy je poplatníkem daně většinou převodce nemovitosti, poplatník nebude povinen v souvislosti se zjištěním základu daně vždy předkládat znalecký posudek, ale pokud si jej nechá vyhotovit, budou náklady s tím spojené uznatelným výdajem snižujícím základ daně, v návrhu zákona jsou definovány 4 způsoby určení nabývací hodnoty nemovité věci pro účely stanovení základu daně; jedná se o cenu sjednanou, dále srovnávací daňovou hodnotu, kterou je 75% buď zjištěné ceny, nebo směrné hodnoty, u níž se vychází z cen obdobných nemovitých věcí v daném místě a čase, cenu zjištěnou podle zákona o oceňování majetku a cenu zvláštní, například pro případ nabytí vlastnického práva k nemovité věci jejím vydražením nebo předražkem nebo v souvislosti s děděním, návrh zákona aktualizuje systém osvobození od daně s ohledem na jejich současnou opodstatněnost, například navrhuje se zrušit osvobození převodů a přechodů vlastnictví k nemovitostem v souvislosti s privatizací státního majetku, nově se navrhuje osvobození nabytí nemovité věci užívané na základě finančního leasingu po skončení leasingového vztahu, navrhuje se omezit rozsah písemností, které je dosud poplatník povinen přikládat k daňovému přiznání, pouze na ty, které si správce daně nemůže opatřit sám z informačních systémů veřejné správy, a snížení administrativní náročnosti při správě této daně přispěje i zrušení povinného ověřování listin předkládaných v souvislosti s  daňovým přiznáním.

 Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

3. Návrh zákona o převodu vlastnického práva k jednotkám některých bytových družstev, záležitostech s tím spojených a o změně zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 1/2007 Sb., kterým se upravují některé užívací vztahy k majetku České republiky, ve znění zákona č. 216/2009 Sb. (zákon o převodu jednotek některých bytových družstev) (předkládá ministr pro místní rozvoj Ing. Kamil Jankovský) č.j. 216/13.

Cílem návrhu zákona je řešit některé otázky související s převodem vlastnictví bytů a nebytových prostor z vlastnictví bytových družstev, upravené dosud zejména zákonem č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů, které by ode dne nabytí účinnosti nového občanského zákoníku zůstaly právně neupraveny. Jedná se zejména o podmínky převodu vlastnictví bytů a nebytových prostorů pořízených se státní pomocí podle dosavadních právních předpisů o družstevní bytové výstavbě v případech, kdy právo na převod vznikne ode dne nabytí účinnosti nového občanského zákoníku, přeměnu věcného břemene užívání bytů pořízených formou nástavby nebo vestavby v budově jiného vlastníka, vztahy ke státnímu rozpočtu nebo bance, týkající se poskytnutého úvěru nebo povinnosti vrátit státní příspěvek, povinnosti družstev týkající se pozemků nabytých bezplatně z majetku státu a další. Součástí návrhu zákona je novela zákona č. 219/2000 Sb., o majetku o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, a zákona č. 1/2007 Sb., kterým se upravují některé užívací vztahy k majetku České republiky.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X