Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové zprávy

12. 6. 2014 18:17

Výsledky 128. zasedání LRV dne 12. 6. 2014

Legislativní rada vlády na svém 128. zasedání ve čtvrtek 12. června 2014 vzala na vědomí informaci předsedy Legislativní rady vlády a ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Jiřiho Dientsbiera o některých změnách ve složení Legislativní rady vlády schválených vládou dne 4. června 2014 a projednala následující návrhy zákonů:

1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministryně spravedlnosti prof. JUDr. Helena Válková, CSc.) č.j. 454/14.

Cílem předloženého návrhu zákona je zjednodušit postavení nezastoupeného účastníka nalézacího a exekučního řízení; podle navrhované úpravy by účastník řízení, který nebyl v  řízení zastoupen zástupcem podle § 137 odst. 2 občanského soudního řádu, měl právo na náhradu hotových výdajů a ušlého výdělku ve výši stanovené vyhláškou Ministerstva spravedlnosti, aniž by musel výši zmíněných výdajů a  ušlého výdělku dokládat. Návrh zákona si rovněž klade za cíl upravit některá ustanovení občanského soudního řádu týkající se nařízení výkonu rozhodnutí na majetek patřící do společného jmění manželů a dále úpravu ustanovení exekučního řádu, týkající se  součinnosti třetích osob v exekučním řízení a exekuce na majetek patřící do společného jmění manželů.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, a další související zákony (předkládá ministryně spravedlnosti prof. JUDr. Helena Válková, CSc.) č.j. 403/14.

Cílem předloženého návrhu zákona je zapracovat do právního řádu České republiky směrnici Evropského parlamentu a Rady 2011/99/EU ze dne 13. prosince 2011 o evropském ochranném příkazu; tato směrnice upravuje novou formu justiční spolupráce mezi členskými státy Evropské unie a má zajistit přeshraniční ochranu oběti trestného činu, popřípadě osob jí blízkých. Nová forma spolupráce má spočívat v tom, že na základě opatření vydaného k ochraně oběti trestného činu před jeho pachatelem nebo údajným pachatelem, jenž může jakýmkoli způsobem ohrozit její život, tělesnou, duševní a sexuální integritu, může být v členském státě Evropské unie na její žádost vydán evropský ochranný příkaz, který bude zaslán k uznání jinému členskému státu Evropské unie, do něhož se oběť přestěhuje, nebo se v něm déle zdržuje anebo se v něm zamýšlí zdržovat, a který vydá odpovídající vlastní návazné opatření podle svého vnitrostátního právního řádu, jímž této oběti zajistí ochranu na svém území. Opatření, která mají být novou formou přeshraničně uplatňována, spočívají ve vztahu k pachatelům nebo údajným pachatelům v  - zákazu vstupu do určitých míst nebo vymezených oblastí, kde oběť trestného činu pobývá nebo které navštěvuje, zákazu nebo omezení kontaktů s obětí trestného činu, a to v jakékoli formě, nebo zákazu nebo omezení týkající se přiblížení se k oběti trestného činu blíže než na stanovenou vzdálenost. Nová forma justiční spolupráce se má vztahovat jak na oběti z jiných členských států, které se budou zdržovat v České republice, tak na oběti z České republiky, které budou pobývat v zahraničí. Evropský ochranný příkaz může být v České republice vydán na základě rozhodnutí vydaných v trestním řízení vedeném v České republice, za předpokladu, že jsou jimi ukládána přiměřená omezení nebo povinnosti odpovídající shora uvedeným zákazům nebo omezením. V případě uznání evropského ochranného příkazu vydaného jiným členským státem Evropské unie mohou být v České republice jako odpovídající návazná opatření uplatňována pouze předběžná opatření upravená trestním řádem. Předloženým návrhem zákona má být současně doplněna do zákona o soudnictví ve věcech mladistvých úprava uplatňování mezinárodní justiční spolupráce ve věcech trestních vůči mladistvým, která zohlední odlišnou terminologii užívanou tímto zákonem a zvláštní typy rozhodnutí, které mohou být vydány pouze ve vztahu k mladistvým pachatelům jako například rozhodnutí o uložení ochranné výchovy nebo o uložení výchovného opatření.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

3. Návrh zákona o působnosti orgánů Celní správy České republiky v souvislosti s vymáháním práv duševního vlastnictví (předkládá 1. místopředseda vlády a ministr financí Ing. Andrej Babiš) č.j. 1338/13.

Cílem předloženého návrhu zákona je v rámci právního řádu České republiky zejména navázat na přímo použitelné předpisy Evropské unie o vymáhání práv duševního vlastnictví celními orgány, přičemž nad rámec tohoto cíle počítá návrh zákona se zavedením obdobné úpravy i pro vnitrostátní trh, na který se přímo použitelné předpisy Evropské unie věcně nevztahují. Přímo použitelný předpis Evropské unie upravuje možnost vymáhání práv duševního vlastnictví, pouze pokud jde o zboží, které podléhá celnímu dohledu nebo celní kontrole. Kompetence celních orgánů podle navrhovaného zákona bude vykonávána zejména v součinnosti s držitelem práv duševního vlastnictví. Tato součinnost znamená iniciativu držitelů práv při přijímání opatření celních orgánů, jejich spolupráci s celními orgány a současně vedení soudních sporů ve věcech určení, zda k porušení práv duševního vlastnictví došlo, případně jaká škoda v této souvislosti vznikla. Podle dosavadní úpravy je ochrana práv duševního vlastnictví na vnitrostátním trhu celními orgány prováděna pouze v rámci ochrany spotřebitele s tím, že o porušení práv duševního vlastnictví zpravidla nerozhoduje soud, ale celní orgány, které v rámci řízení o správním deliktu rozhodují, zda došlo k porušení zákazu užívat nekalé obchodní praktiky. Opatření stanovená v návrhu zákona by vykonávaly orgány Celní správy České republiky, a to buď pod celním dohledem, nebo na vnitrostátním trhu, ale vždy na základě kooperace s držitelem práv duševního vlastnictví. Kompetence celních orgánů stanovené zákonem o ochraně spotřebitele budou z tohoto zákona vyjmuty, ovšem ochranu spotřebitele před zbožím porušujícím právo duševního vlastnictví podle zákona o ochraně spotřebitele budou i nadále provádět orgány k tomu určené, zejména Česká obchodní inspekce nebo Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Navrhovaná právní úprava upravuje i možnost použití zjednodušeného řízení o zničení zboží na obdobném principu, jak ji upravuje přímo použitelný předpis Evropské unie, a rozhodnutí o porušení práva duševního vlastnictví je podle návrhu zákona ponecháno pouze na soudu.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

4. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o působnosti orgánů Celní správy České republiky v souvislosti s vymáháním práv duševního vlastnictví (předkládá 1. místopředseda vlády a ministr financí Ing. Andrej Babiš) č.j. 1337/13.

Předložený návrh zákona navazuje na výše uvedený návrh zákona o vymáhání práv duševního vlastnictví orgány Celní správy České republiky (č.j.1338/13). Jedná se o změnu zákona o ochraně spotřebitele a o změnu autorského zákona. Navržené změny souvisí s přepracováním dosavadní kompetence orgánů Celní správy České republiky při ochraně spotřebitele s tím, že nová právní úprava pojímá ochranu práv duševního vlastnictví na tzv. vnitrostátním trhu orgány Celní správy České republiky svébytně.

 Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

5. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Mgr. Jiří Dienstbier) č.j. 499/14.

Účelem předloženého návrhu zákona je reagovat na změny v právním řádu České republiky, které nebyly odpovídajícím způsobem do právní úpravy postavení a činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu promítnuty včetně zohlednění vývoje v oblasti informačních systémů a technologií. Do návrhu zákona jsou také zapracovány některé instituty směřující k zefektivnění plánování kontrol Nejvyššího kontrolního úřadu, jakož i další úpravy vyplývající z dosavadní aplikace zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu. K tomu je zejména navrženo promítnout terminologické změny přijaté v souvislosti se změnami v právním řádu ČR, a to zejména v oblasti soukromého a pracovního práva a organizace státních zastupitelství, stanovit povinnost vydávat Věstník Nejvyššího kontrolního úřadu obsahující kontrolní nálezy vedle listinné podoby i na internetových stránkách úřadu, přizpůsobit právní úpravu využívání informačních technologií zejména v kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu aktuální úrovni rozvoje těchto technologií, umožnit Nejvyššímu kontrolnímu úřadu při sestavovaní plánu kontrolní činnosti využívat institutu, jehož účelem je opatření podkladů pro posouzení, které konkrétní subjekty zařadit do plánu kontrolní činnosti, což má přispět k zajištění maximální účelnosti a efektivnosti kontrol prováděných Nejvyšším kontrolním úřadem.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

6. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministr průmyslu a obchodu Ing. Jan Mládek, CSc.) č.j. 315/14.

 Cílem návrhu zákona je podle předkladatele účinnější řešení agendy rozhodování účastnických sporů (jde o spory mezi podnikateli poskytujícími tzv. veřejně dostupné služby elektronických komunikací a uživateli těchto služeb, které se týkají povinností uložených zákonem o elektronických komunikacích nebo na jeho základě, a to včetně sporů o peněžitá plnění, zejména pak sporů týkajících se placení úhrad za poskytnuté služby). Návrh zákona má zefektivnit proces správního řízení pro tyto typy sporů tím, že využije několika institutů používaných v rámci občanského soudního řízení. Konkrétně se předpokládá zrušení lhůty pro vydání rozhodnutí, zavedení tzv. předžalobní výzvy (jako obdoba § 142a občanského soudního řádu), vyloučení opravného prostředku (rozkladu) ve sporech o plnění do 10 000 Kč (obdoba § 202 odst. 2 občanského soudního řádu) a konečně úprava (zvýšení) správních poplatků tak, aby odpovídaly obdobným poplatkům soudním.

Legislativní rada vlády doporučila vládě návrh zákona neschválit.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X