Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové zprávy

27. 6. 2014 7:35

Výsledky 129. zasedání LRV dne 26.6.2014

Legislativní rada vlády projednala na svém 129. zasedání ve čtvrtek 26. června 2014 následující návrhy zákonů:

1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministr zdravotnictví MUDr. Svatopluk Němeček, MBA) – č.j. 910/13.

Cílem návrhu novely je uvést zákon o ochraně veřejného zdraví do souladu se správním řádem a kontrolním řádem (zákon č. 255/2012 Sb). Z platného znění zákona se vypouštějí nedůvodné odchylky od správního a kontrolního řádu, mění se terminologie, zavádí se institut opatření obecné povahy a vymezují se nově některé skutkové podstaty správních deliktů. Jako součást zákona se ponechává úprava oprávnění pro plnění ostatních úkolů veřejné správy, které nemají povahu dozoru (například šetření nemocí z povolání).
Návrh zákona sjednocuje terminologií se souvisejícími zvláštními zákony, například se zákonem o chemických látkách a chemických směsích, živnostenským a školským zákonem nebo nařízeními Evropské unie v oblasti chemických látek a směsí, snižuje administrativní zátěž osob zejména v oblasti ochrany zdraví při práci a zpřesňuje dosavadní právní úpravu v souvislosti s jeho dosavadní aplikací. aplikaci. V oblasti výkonu státní správy zpřesňuje postavení orgánů ochrany veřejného zdraví, zejména kompetence krajských hygienických stanic, úkoly krajů, způsob zřizování epidemiologických komisí či zpracování Pandemického plánu kraje.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá ministryně práce a sociálních věcí Mgr. Michala Marksová) – č.j. 671/14.

Cílem návrhu zákona je provést jeho dílčí změny v části upravující jednu z dávek – doplatek na bydlení. Návrh zákona reaguje na progresivní nárůst poskytovaného doplatku na bydlení, ke kterému dochází nejenom z důvodu dopadů ekonomické krize, ale i proto, že se řada občanů naučila určité výhody zákona o pomoci v hmotné nouzi využívat. Návrh tak směřuje především k tomu, aby bylo zamezeno vyplácení doplatku na bydlení do nevyhovujících prostor v ubytovacích zařízeních, která jsou financována v nepřiměřené výši ve prospěch jejich provozovatelů, aniž však jde o porušování platné právní úpravy. Navrhuje se proto určité zpřísnění úpravy při posuzování situace hmotné nouze osoby pro účely doplatku na bydlení na straně jedné a zjednodušení řízení o doplatku na bydlení na straně druhé.
Současně je v návrhu zákona navrženo provést související změny v zákoně o státní sociální podpoře, v zákoně o životním a existenčním minimu a v občanském soudním řádu.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů (předkládá 1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí Ing. Andrej Babiš) – č.j. 569/14.

Cílem předloženého návrhu zákona je odstranit některé nedostatky a nepřesnosti v oblasti právní úpravy poskytování dotací ze státního rozpočtu a dotací, které jsou spolufinancované z rozpočtu Evropské unie. K naplnění tohoto cíle se zejména navrhuje
- možnost stanovení sníženého odvodu za porušení rozpočtové kázně stejným způsobem u všech dotací ze státního rozpočtu, kromě procentního rozpětí by mohl poskytovatel dotace ze státního rozpočtu stanovit snížený odvod také
ve výši pevné procentní sazby nebo pevnou částkou,
- stanovit částku, do jejíž výše se odvod za porušení rozpočtové kázně neukládá,
- posílit postavení poskytovatele dotace tak, že mu bude umožněno nevyplatit příjemci část dotace nejen v případě, kdy poruší pravidla pro zadávání veřejných zakázek, ale i ostatní pravidla, za kterých mu byla dotace poskytnuta,
- upravit vymezení rozpočtové kapitoly Operace státních finančních aktiv,
- upravit definici státních finančních pasiv státního dluhu,
- stanovit takovou úpravu, která by nevyžadovala vydávání státních dluhopisů na úhradu rozpočtovaného schodku státního rozpočtu vždy na základě zvláštního zákona.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů předpisů (předkládá 1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí Ing. Andrej Babiš) – č.j. 571/14.

Cílem předloženého návrhu zákona je odstranit nedostatky a nepřesnosti v oblasti právní úpravy způsobu hospodaření územních samosprávných celků stanovením jasných pravidel pro poskytování dotací a návratných finančních výpomocí z územních rozpočtů a redukovat ty právní úpravy, které představují překážky implementace evropských a investičních fondů. Návrh zákona tak představuje jeden z nástrojů směřujících k naplnění cílů stanovených vládou pro oblast poskytování těchto finančních prostředků z územních rozpočtů v rámci Strategie vlády v boji proti korupci a implementace evropských a investičních fondů v programovém období let 2014 až 2020.

K naplnění uvedeného cíle se zejména navrhuje
- stanovit náležitosti záměru poskytovatelů, kterými jsou územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí a regionální rady regionů soudržnosti, poskytnout dotaci nebo návratnou finanční výpomoc na jím stanovený účel,
- stanovit podmínky pro poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci,
- výslovně upravit příslušnost k rozhodování sporů z veřejnoprávních smluv 
   o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci,
- posílit postavení poskytovatele dotace,
- zrušit ukládání odvodů za porušení rozpočtové kázně, pokud v jednotlivém případě nepřesáhne 1 000,- Kč,
- zavést možnost zjednodušeného vykazování některých výdajů paušální částkou,
- umožnit při splnění stanovených podmínek sčítání odvodů za porušení méně závažné povinnosti.

Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila.

5. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (předkládá 1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí Ing. Andrej Babiš) – č.j. 687/14.

Předkládaný návrh zákona obsahuje celkem devatenáct návrhů změn právních předpisů. Nosnou částí je část první věnovaná změnám zákona o daních z příjmů s následnou navazující úpravou zákona spjatého se zákonem o daních z příjmů, tj. změnou zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů.
V části první se navrhují zejména následující změny:
- zvyšuje se sleva na dani na druhé dítě o 200 Kč měsíčně (tj. o 2 400 Kč ročně)
   a na třetí a na každé další dítě o 300 Kč měsíčně (tj. o 3 600 Kč ročně); maximální výše daňového bonusu zůstává nezměněna,
- přiznává se základní sleva na poplatníka starobním důchodcům a současně se obnovuje aplikace ustanovení, podle kterého se zdaňuje pravidelně vyplácený důchod na straně důchodce, který má stanovený součet příjmů nad    limit 840 000 Kč,
- u paušálních výdajů se navrhuje jejich možné použití maximálně do výše stanoveného příjmu 2 000 000 Kč za zdaňovací období.
Část čtvrtá a následující je věnována změnám zákonů, které již bezprostředně navazují na přehodnocení platného, ale neúčinného zákona č. 458/2011 Sb., o změně zákonů souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů. Jedná se zejména o změnu zákona o pojistném na sociální zabezpečení a na státní politiku zaměstnanosti (část sedmá) a změnu zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění (část jedenáctá).
Další důležitá změna je obsažena v části šestnácté, která zohledňuje změny v návaznosti na záměr znovuzavedení základní slevy na dani pro pracující důchodce. V závěrečné devatenácté části je pak obsaženo nastavení účinnosti celého návrhu zákona od 1. ledna 2015 ve vazbě na zákon č. 458/2011 Sb. nabývá účinnosti již dne 31. prosince 2014 (jeho revizí nedochází ke zrušení).
V rámci úprav daňového řádu byla přijata opatření pro účinnější boj s daňovými úniky. Další úpravy souvisí s elektronizací správy daní, dochází ke změnám v sankčním systému správy daní a zásadní změnu představuje znovuzavedení možnosti individuálního prominutí vybraných příslušenství daně za stanovených podmínek.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.


 

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X