Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové zprávy

4. 9. 2014 8:31

Výsledky 132. zasedání LRV dne 4. 9. 2014

Legislativní rada vlády projednala na svém 132. zasedání ve čtvrtek  dne 4. září 2014 následující návrhy zákonů:

1. Upravené znění návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (předkládá ministryně spravedlnosti prof. JUDr. Helena Válková, CSc.) – č.j. 454/14.

Cílem předloženého návrhu zákona je zjednodušit postavení nezastoupeného účastníka nalézacího a exekučního řízení; podle navrhované úpravy by účastník řízení, který nebyl v řízení zastoupen zástupcem podle § 137 odst. 2 občanského soudního řádu, měl právo na náhradu hotových výdajů ve výši stanovené vyhláškou Ministerstva spravedlnosti, aniž by musel výši zmíněných výdajů prokázat. Návrh zákona si rovněž klade za cíl upravit některá ustanovení občanského soudního řádu týkající se nařízení výkonu rozhodnutí na majetek patřící do společného jmění manželů a dále ustanovení exekučního řádu týkající se například úpravy exekučního titulu, zastavení exekuce, způsobů provedení exekuce a náhrady nákladů řízení.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (předkládá ministr vnitra Milan Chovanec a ministryně spravedlnosti prof. JUDr. Helena Válková, CSc.) – č.j. 813/14.

Hlavním cílem předloženého návrhu zákona je úprava evidence rozhodnutí o vybraných přestupcích podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a některých dalších zákonů, a rozhodnutí o disciplinárních deliktech spočívajících v jednáních majících znaky přestupků, kterých se dopustí osoby z působnosti zákona o přestupcích vyjmuté. Evidenci přestupků má podle předloženého návrhu vést Rejstřík trestů.

Evidence těchto rozhodnutí má umožnit přísnější postih recidivy vybraných přestupků (přestupky proti veřejnému pořádku, přestupky proti občanskému soužití, přestupky proti majetku). V této evidenci by se proto evidovala rovněž rozhodnutí o jednáních majících jinak znaky týchž vybraných přestupků, kterých se dopustily osoby, jež jsou disciplinárně postihovány podle zvláštních zákonů, konkrétně osoby podléhající vojenské kázeňské pravomoci a příslušníci bezpečnostních sborů (výjimkou by byli jen příslušníci zpravodajských služeb a příslušníci zvláštních útvarů Policie České republiky, a to z důvodu ochrany státních zájmů).

Kromě uvedených rozhodnutí by se v evidenci vedly rovněž údaje o rozhodnutích o některých specifických přestupcích podle zvláštních zákonů, a to za účelem posouzení spolehlivosti konkrétních osob k výkonu určitých činností (např. strážníci obecní policie, žadatelé o vydání zbrojního průkazu, osoby přijímané do služebního poměru u bezpečnostního sboru, žadatelé o vydání osvědčení o bezpečnostní způsobilosti podle zákona o ochraně utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti). V těchto případech má být opisem z evidence přestupků nahrazen institut čestných prohlášení, jimiž je spolehlivost fyzických osob podle současné úpravy prokazována.

Navrhovaný zákon současně upraví podmínky vedení evidence rozhodnutí o vybraných přestupcích a podmínky poskytování údajů z této evidence pro účely výkonu působnosti orgánů veřejné moci.

Na základě požadavků vzešlých z praktických zkušeností s aplikací zákona o přestupcích obsahuje návrh zákona také některé dílčí změny úpravy odpovědnosti za přestupky a řízení o přestupcích.

Návrh zákona je předložen vládě k rozhodnutí ve variantním řešení (2 varianty), pokud jde o úpravu přístupu osoby, jíž se týkají údaje v evidenci přestupků, k těmto údajům (§ 16j zákona o Rejstříku trestů). Varianta I počítá s vydáváním opisu z evidence přestupků i této osobě, zatímco varianta II dotčené osobě takové právo nepřiznává. Důvodem je konflikt mezi právem osoby na získávání údajů o ní vedených v evidenci přestupků a ochranou této osoby před možným zneužitím opisu z evidence přestupku například v pracovněprávních vztazích, což by mohlo mít nepříznivé sociální dopady. Podle důvodové zprávy přitom dotčená osoba nemá být ani v případě přijetí varianty II zkrácena na svém právu na informace o zpracovávání jejích osobních údajů. Tyto informace bude mít možnost získat na základě § 12 odst. 1 zákona o ochraně osobních údajů, ovšem v takovém případě nebude mít získaný výpis z evidence přestupků formu veřejné listiny; nedotčeno by zůstalo také právo dotčené osoby na nahlédnutí do správních spisů vedených v příslušných řízeních o přestupcích. V souvislosti s tímto variantním návrhem jsou variantně upraveny také návrh novely zákona o správních poplatcích a ustanovení upravující účinnost.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.

3. Upravené znění návrhu zákona o výměně informací o účtech s jinými státy pro účely správy daní (předkládá 1. místopředseda vlády a ministr financí Ing. Andrej Babiš) – č.j. 841/14.

Návrh zákona implementuje Dohodu mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými o zlepšení dodržování daňových předpisů v mezinárodním měřítku a s ohledem na právní předpisy Spojených států amerických o informacích a jejich oznamování obecně známé jako Foreign Account Tax Compliance Act (dále jen „Dohoda FATCA“). Dohoda FATCA bude v létě 2014 předložena Parlamentu České republiky k udělení souhlasu s ratifikací a následně bude zaslána prezidentu republiky k ratifikaci.
Hlavním účelem návrhu zákona je umožnit České republice naplňovat mezinárodní závazek převzatý Dohodou FATCA, tj. poskytovat na základě automatické výměny se Spojenými státy americkými informace o účtech amerických daňových rezidentů vedených českými finančními institucemi. Bez této právní úpravy by se české finanční instituce, pokud by chtěly dostát požadavkům amerického zákona obecně známého pod názvem Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA), dostávaly do rozporu se stávající českou legislativou, zejména v oblasti ochrany osobních údajů.

Návrh zákona také reaguje na poslední vývoj v oblasti mezinárodní automatické výměny informací. Konkrétně se jedná o projekt OECD a Evropské unie, jehož cílem je vytvořit globální standard automatické výměny informací pro účely správy daní.
Návrh zákona českým finančním institucím ukládá zejména 3 základní povinnosti: povinnost prověřovací, zjišťovací a oznamovací. Účelem je, na základě postupů náležité péče (due diligence), zjistit předepsané údaje o oznamovaných účtech a zjištěné údaje oznámit správci daně. Pro kontrolu plnění povinností uložených v návrhu zákona se použije daňový řád.

Finanční instituce budou zjištěné údaje předávat Specializovanému finančnímu úřadu, který je již v současné době správcem daně většiny těchto institucí. Ten je předá Generálnímu finančnímu ředitelství. Generální finanční ředitelství předá oznámené informace příslušnému orgánu jiného státu. Současně bude Generální finanční ředitelství oprávněné přijímat informace od jiných států, automatická výměna informací se bude dít za subsidiárního použití zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní.

Legislativní rada vlády doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska.


 

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X