Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Jednání Rady

4. 3. 2016 10:23

Zasedání Rady dne 8. října 2015

Na svém jednání se Rada věnovala právům cizinců v současné uprchlické krizi.

Program jednání Rady byl následující:

  1. Podnět Výboru pro práva dítěte ve věci zajištění odpovídajícího zacházení s dětmi-cizinci a jejich rodinami na území České republiky při současné humanitární uprchlické krizi
  2. Podnět Výboru pro práva cizinců k otázce protiprávního zajišťování cizinců a dalšího porušování jejich práv
  3. Různé

Rada se v prvním podnětu věnovala právům dětí a rodin s dětmi v uprchlických zařízeních, což jsou obzvláště zranitelné skupiny. Proto podnět navržený Výborem pro práva dítěte obsahuje deset základních zásad pro zajištění odpovídajícího zacházení s dětmi-cizinci a jejich rodinami na území ČR. Rada vládě navrhla uložit odpovědným resortům, tj. Ministerstvu vnitra, Ministerstvu práce a sociálních věcí, Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvu zdravotnictví, aby společným postupem vytvořily metodické pokyny a instrukce, které povedou k zajištění naplňování tohoto tzv. „desatera“. Konkrétně první bod desatera vyzývá, aby bylo upuštěno od praxe zajišťování, respektive umisťování dětí a jejich rodin v zařízeních pro zajištění cizinců. Děti a jejich rodiny by něměly být zajišťovány v zařízeních pro zajišťování cizinců, pokud není zajištěno zohlednění zvláštního zájmu dítěte a není dodržen standard ochrany lidských práv. Česká republika je dlouhodobě kritizována ze strany mezinárodních orgánů na ochranu lidských práv (např. Výboru OSN pro práva dítěte) za to, že umisťuje děti do zařízení pro zajištění cizinců, což jsou detenční zařízení, kde jsou děti omezeny na svobodě. I veřejná ochránkyně práv se již v minulosti vyjádřila, že podmínky v zařízení pro zajištění cizinců Bělá-Jezová porušují právo dítěte nebýt podroben mučení nebo nelidskému či ponižujícímu zacházení. V dalších bodech Rada žádá, aby bylo dětem a jejich rodinám v zařízeních pro zajištění cizinců zajištěno poskytování krizové intervence, právní pomoci nebo tlumočnických služeb, stejně jako vzdělávání a péče ve volném čase, a to vše bylo poskytováno způsobem přiměřeným věku, situaci a pozici jednotlivých dětí. Dětem rovněž musí být poskytovány adekvátní informace a je nutné k rodinám s dětmi přistupovat lidsky a nikoliv represivně a minimalizovat zásah do jejich soukromí.

Druhý podnět předložený Výborem pro práva cizinců se věnuje právům uprchlíků obecně. Opět se zaměřuje na migranty omezené na svobodě v detenčních zařízeních a na řádnou ochranu jejich práv. Rada doporučuje, aby vláda České republiky uložila Ministerstvu vnitra zajistit v přístupu jemu podřízených orgánů ve vztahu k cizincům změnu ve čtyřech oblastech. Zaprvé považuje za nutné, aby byly cizincům zajištěny důstojné podmínky, což se bohužel v době uprchlické krize často nedělo, jak plyne i ze zjištění veřejné ochránkyně práv. Zadruhé na základě judikatury Nejvyššího správního soudu žádá, aby některé skupiny cizinců vůbec zajišťovány nebyly. Konkrétně jde o ty cizince, u nichž nelze reálně předpokládat, že budou přemístěni do jiného členského státu EU, protože tyto státy již cizince nepřijímají (např. Maďarsko), a pak tudíž  jejich zajištění nemá žádný právní smysl ani legitimitu. Třetím bodem je nutnost zajištění poskytování právní pomoci cizinců, aby svá práva mohli náležitě hájit. Migranti často neznají jazyk země, kde se nacházejí, a jsou navíc omezení na své svobodě v zařízení, a proto jsou považováni za zranitelnou skupinu. Právo EU proto členským státům ukládá povinnost zajistit zadrženým cizincům právní pomoc, avšak v ČR je tato pomoc momentálně v zařízeních poskytována pouze na dobrovolné bázi. Čtvrtým a posledním bodem je nevybírání poplatku za ubytování a stravu u cizinců, kteří jsou zajištění v režimu tzv. nařízení Dublin III. U těchto cizinců právní řád vybírání poplatku nedovoluje, ale Správa uprchlických zařízení tento poplatek přesto vybírá.

 

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X