Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Aktuality Vládního výboru pro osoby se zdravotním postižením

28. 4. 2023 10:17

Seriál k Úmluvě OSN o právech osob se zdravotním postižením – 3. díl

V rámci dalšího dílu seriálu k Úmluvě OSN o právech osob se zdravotním postižením (dále jen „Úmluva“) se zaměříme na další velmi důležité články, a to článek 4 stanovící obecné povinnosti jednotlivých smluvních stran (států) a článek 5 týkající se rovnosti a nediskriminace.

Článek 4 Úmluvy je ustanovením, které vymezuje povinnosti smluvních států Úmluvy ve vztahu k jejímu naplňování. Státy mají především povinnost zajistit a podporovat realizaci všech lidských práv lidí s postižením bez jakékoli diskriminace.

Mají také povinnost upravit své právní předpisy, jakož i další opatření  legislativní i nelegislativní povahy tak, aby byly v souladu s Úmluvou a zohledňovaly lidská práva osob se zdravotním postižením a reflektovaly zákaz diskriminace.

Zákaz diskriminace je nejen obsahem článku 4, ale také článku 5. Tento zákaz se vztahuje na všechny oblasti života (zaměstnávání, vzdělávání, zdravotní péče atd.) a je vyjádřen závazkem přijmout legislativní, administrativní a další opatření, která zohlední ochranu a podporu lidských práv osob se zdravotním postižením ve všech veřejných politikách a programech na celostátní i regionální úrovni. Zároveň musí být zajištěna i právní ochrana před diskriminací, a to z jakéhokoli důvodu. Článkem 5 se podrobněji zabýval také Výbor OSN pro práva osob se zdravotním postižením v rámci vydaného obecného komentáře č. 6 ze dne 26. dubna 2018, který je dostupný na internetových stránkách OSN.

V České republice jsou zákaz diskriminace a zajištění rovnosti mimo jiné promítnuty také do prvního dílčího cíle Národního plánu podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021-2025, na základě kterého musí být tyto principy  dodržovány napříč všemi úřady státní správy a reflektovány i v rámci jimi vydávaných strategických materiálů.

Opatření vedoucí k odstranění diskriminace a její prevenci se však nevztahují pouze na stát jako takový, ale i na soukromé organizace a osoby. Právní rámec tedy musí být nastaven tak, zákaz diskriminace dopadal na všechny subjekty bez rozdílu.

Nejobecnějším právním předpisem v oblasti boje proti diskriminaci je zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon), který plošně zakazuje přímou i nepřímou diskriminaci a zakotvuje zároveň i instituty, které může oběť diskriminace využít ke své obraně.

Důležitým předpokladem pro naplňování zmíněných zásad je dle článku Úmluvy  také dodržování principu univerzálního designu, na základě kterého by měly být výrobky, služby, vybavení a zařízení přizpůsobené potřebám osob se zdravotním postižením. Zohledňován by měl být dle článku 4 Úmluvy také technologický pokrok a možnosti využívání nových technologií včetně podpory výzkumu a vývoje v těchto oblastech.

Mezi další důležité povinnosti vyplývající z článku 4 Úmluvy patří také participace osob se zdravotním postižením při tvorbě a provádění legislativy a spolupráce s organizacemi hájících jejich práva.

Za tímto účelem Vládní výbor pro osoby se zdravotním postižením s těmito organizacemi průběžně spolupracuje a participuje s nimi na připomínkování legislativních i nelegislativních dokumentů. Vyhlašuje také každoročně dotační program Podpora veřejně prospěšných aktivit spolků osob se zdravotním postižením s celostátní působností, v rámci kterého jsou podporovány nejen aktivity týkající se zapojení těchto organizací do správy věcí veřejných, ale jsou  podporovány také jejich aktivity na mezinárodní úrovni a  organizačně-administrativní servis zajišťující běžný chod těchto organizací.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X