Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Poskytnuté informace na žádost v roce 2012 - 2020

15. 4. 2021 9:58

Informace týkající se oblasti lidských práv

Žádost o informace týkající se intersekcionální diskriminace v České republice

Vážený pane,

Úřad vlády ČR obdržel dne 18. března 2021 Vaši žádost, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí následujících informací:

„1. Jaká právní ustanovení a další opatření a politiky týkající se vícenásobné/intersekcionální diskriminace jsou v současné době v České republice implementována v souladu s právními závazky plynoucími z členství v Evropské unii a Rady Evropy?
2. Jak je provádění těchto zákonných povinností monitorováno a hodnoceno?
3. Kolik případů vícenásobné/intersekcionální diskriminace LGBTIQ Romů bylo od roku 2019 hlášeno Vám a v období 2014 – 2020 veřejnému ochránci práv či orgánům činným v trestním řízení?
4. Jaké politiky, aktivity a další opatření uplatňujete v boji s protiromskými, rasistickými, homofobními a transfobními stereotypy a trestnou činností z nenávisti zaměřenou proti LGBTIQ Romům?
5. Jaká konkrétní opatření na podporu LGBTIQ Romů podniká váš úřad a Česká republika obecně v reakci na probíhající pandemii COVID-19?
6. Jaká další krátkodobá a střednědobá opatření a politiky týkající se LGBTIQ Romů se plánují do konce let 2021 a 2025?“

K Vašim dotazům specifikovaným pod body 1. až 6. žádosti si Vám dovoluji sdělit následující:

Ad bod 1. Intersekcionální (vícenásobná, vícečetná) diskriminace není v České republice řešena specifickým právním předpisem a je společně s dalšími případy diskriminace řešena zejména zákonem č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon), ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon v návaznosti na Listinu základních práv a svobod implementuje do českého právního řádu předpisy EU týkající se zákazu diskriminace a rovného zacházení. Antidiskriminační zákon zakazuje diskriminaci v oblastech a) práva na zaměstnání a přístupu k zaměstnání, včetně pomoci poskytované Úřadem práce České republiky, b) přístupu k povolání, podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, včetně začleňování do profesního života, c) pracovních, služebních poměrů a jiné závislé činnosti, včetně odměňování, d) členství a činnosti v odborových organizacích, radách zaměstnanců nebo organizacích zaměstnavatelů, včetně výhod, které tyto organizace svým členům poskytují, e) členství a činnosti v profesních komorách, včetně výhod, které tyto veřejnoprávní korporace svým členům poskytují, f) sociálního zabezpečení, g) přiznání a poskytování sociálních výhod, h) přístupu ke zdravotní péči a jejího poskytování, i) přístupu ke vzdělání a jeho poskytování, včetně odborné přípravy, j) přístupu ke zboží a službám, včetně bydlení, pokud jsou nabízeny veřejnosti nebo při jejich poskytování. Zákon se vztahuje na diskriminaci z důvodu rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry či světového názoru, a dále na diskriminaci ve vztazích, ve kterých se uplatní přímo použitelný předpis Evropské unie z oblasti volného pohybu pracovníků, i z důvodu státní příslušnosti.

Podle tohoto zákona je od roku 2009 veřejný ochránce práv (dále jen „ochránce“) národním orgánem pro rovné zacházení a ochranu před diskriminací (tzv. antidiskriminační těleso). V rámci této své kompetence ochránce přispívá k prosazování práva na rovné zacházení se všemi osobami bez ohledu na jejich rasu nebo etnický původ, národnost, pohlaví, sexuální orientaci, věk, zdravotní postižení, náboženské vyznání, víru nebo světový názor a za tím účelem a) poskytuje metodickou pomoc obětem diskriminace při podávání návrhů na zahájení řízení z důvodů diskriminace, b) provádí výzkum, c) zveřejňuje zprávy a vydává doporučení k otázkám souvisejícím s diskriminací a d) zajišťuje výměnu dostupných informací s příslušnými evropskými subjekty. Výroční zprávy ochránce v oblasti diskriminace lze nalézt na webových stránkách ochránce na adrese https://www.ochrance.cz/vystupy/vyrocni-zprava/ .

Některé další zákony (např. školský zákon, zákoník práce, zákon o ochraně spotřebitele aj.) zakazují diskriminaci rovněž z jiných důvodů než antidiskriminační zákon, např. z důvodu členství v odborových organizacích či politických stranách, z důvodu rodinného stavu, sociálního původu, majetku atd. Na jejich dodržování dohlížejí jiné kontrolní orgány, např. Česká školní inspekce, Česká obchodní inspekce, inspektoráty práce aj. Ochranu před diskriminací osobám, které jsou obětmi diskriminace anebo se domnívají, že jsou obětmi diskriminace, poskytují vedle ochránce, inspekčních a dalších veřejných orgánů především soudy.

Česká republika rovněž pravidelně zpracovává zprávy o plnění mezinárodních úmluv, které zakazují diskriminaci, a předkládá je příslušným kontrolním mechanismům. Ve vztahu k diskriminaci Romů jde zejména o zprávy ČR o plnění Úmluvy o odstranění všech forem rasové diskriminace. Zpracování zpráv zajišťuje Úřad vlády, sekretariát Rady vlády pro lidská práva, a jsou dostupné na adrese:
/cz/ppov/rlp/dokumenty/zpravy-plneni-mezin-umluv/umluva-o-odstraneni-vsech-forem-rasove-diskriminace-17715/ .

Tímto komplexním způsobem, tedy činností řady institucí a soudů, jsou v České republice implementovány závazky plynoucí z práva EU a z mezinárodních smluv, které zakazují diskriminaci a současně je sledováno jejich dodržování. V neposlední řadě však přispívá k ochraně před diskriminací i činnost některých nestátních neziskových organizací, které se na problematiku prevence diskriminace zaměřují.

Souhrnnou informaci o vývoji v oblasti diskriminace v ČR podávají rovněž každoroční Zprávy o stavu lidských práv v České republice, které zpracovává Úřad vlády, sekretariát Rady vlády pro lidská práva a předkládá vládě. Zprávy jsou zveřejněny na adrese:
http://www.vlada.cz/scripts/detail.php?pgid=302 .

Kromě právních předpisů zakazujících diskriminaci existují či jsou v současné době zpracovávány materiály nelegislativní povahy, především koncepce a strategie, které se zabývají postavením specifických skupin osob, které mohou být ohroženy diskriminací, včetně diskriminace vícenásobné (např. senioři, děti, ženy, osoby se zdravotním postižením atd.). Do působnosti Úřadu vlády a poradních orgánů vlády v oblasti lidských práv, jejichž činnost Úřad vlády zajišťuje, spadají především strategie v oblasti podpory rovných příležitostí osob se zdravotním postižením, rovnosti žen a mužů a integrace Romů. Pokud tyto strategické dokumenty obsahovaly či obsahují opatření ve vztahu k potírání vícenásobné diskriminace či jejímu předcházení, probíhá monitoring těchto opatření jako součást vyhodnocování naplňování dané strategie, tj. o plnění (či neplnění) opatření je informována vláda v každoročních dokumentech informujících souhrnně o implementaci dané strategie. Podrobnější informace o způsobu a postupu monitorování a evaluace je standardní součástí schvalovaných strategií.

Intersekcionální přístup v oblasti dosahování rovnosti žen a mužů a odstraňování diskriminace na základě pohlaví podporuje zejména nejnovější Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 až 2030. Intersekcionální přístup je definován jako horizontální nástroj dosahování rovnosti. Strategie zahrnuje konkrétní opatření k prevenci vícečetné diskriminace, např. opatření pro zvýšení míry zaměstnanosti žen čelících vícečetné diskriminaci na trhu práce, podporu odlehčovacích služeb pro vícečetně ohrožené rodiče a další. Naplňování konkrétních opatření Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 až 2030 bude součástí monitoringu a evaluace realizace strategie, který je ve strategii popsán v bodu 12.5. Strategie. Strategii rovnosti žen a mužů zpracoval Odbor rovnosti žen a mužů Úřadu vlády. Strategie je dostupná na adrese: /assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Aktuality/Strategie_rovnosti_zen_a_muzu.pdf.

Vícečetnou diskriminací se zabývá také Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na období 2019–2022, který se zaměřuje především na partnerské, mezigenerační a sexuální násilí. Akční plán je dostupný na adrese:
/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/dokumenty/AP-DN---grafikaFINAL.pdf. Součástí plánu jsou jak konkrétní opatření zohledňující fenomén vícečetné diskriminace tak i monitoring a evaluace akčního plánu (bod 5).

V současné době finalizovaný návrh Strategie romské integrace na období 2021 – 2030 zahrnuje rovněž požadavky týkající se zohlednění vícečetné diskriminace Romů uvedené v Doporučení Rady o rovnosti, začlenění a účasti Romů ze dne 12. března 2021.  Návrh strategie se zabývá např. diskriminací ve vztahu k romským ženám a LGBTIQ+ Romům. Součástí návrhu je např. provedení výzkumu týkajícího se romských žen a podpora romských LGBTIQ+ osob 1.

Ad bod 2. V gesci Úřadu vlády a poradních orgánů vlády v oblasti lidských práv, jejichž činnost Úřad vlády zajišťuje, neprobíhá monitoring zacílený specificky na vícenásobnou diskriminaci; pokud jde o sledování diskriminace, včetně vícenásobné diskriminace, probíhá sledování diskriminace, jak je uvedeno výše (viz bod 1). Součástí připravované nové Strategie romské integrace 2021 – 2030 je plánovaný monitoring všech opatření uvedených v tomto dokumentu, včetně opatření týkajících se vícečetné diskriminace.

Ad bod 3. Úřad vlády nemá v zákonné kompetenci sledování počtů případů diskriminace či pomoc konkrétním obětem diskriminace, nemá tedy ani mandát sledovat diskriminaci Romů, kteří jsou současně osobami LGBTIQ+. Lze však konstatovat, že o žádných Vámi dotazovaných případech nebyla kancelář Rady vlády pro záležitosti romské menšiny jako součást Úřadu vlády v daném období informována.

Ad body 4. až 6. Vámi zmíněná opatření a politiky jsou součástí návrhu připravované Strategie romské integrace 2021 - 2030. Součástí návrhu opatření k implementaci Strategie je také např. provedení výzkumu týkajícího se romských žen a podpora romských LGBTIQ+ osob. Po schválení tohoto materiálu vládou bude strategie zveřejněna na webových stánkách www.vlada.cz. Částečně byla problematika vícenásobné diskriminace zmíněna již ve Strategii romské integrace do roku 2020, a to např. v souvislosti s nezaměstnaností Romů. Text strategie je dostupný pod odkazem: /assets/ppov/zalezitosti-romske-komunity/Strategie-romske-integrace-do-roku-2020.pdf .

S pozdravem

 

Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního

 

___________________________________________

1 Doporučení je v českém jazyce dostupné na adrese: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021H0319(01)&from=EN

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X