Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Poskytnuté informace na žádost v roce 2012 - 2020

30. 3. 2023 11:58

Informace týkající se vlády ČR

Žádost o poskytnutí informací týkajících se zejména poradců členů vlády

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 3. března 2023 elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, která byla formulována následujícím způsobem:

„1. Kolik poradců mají všichni ministři ve vládě + premiér vlády ( Fiala, Jurečka, Rakušan, Válek, Bartoš, Šalomoun, Kupka, Blažek, Stanjura, Černochová, Lipavský, Síkela, Baláš, Nekula, Baxa, Bek, Langšádlová)

2. Kolik činí plat jednoho takového poradce?

3. Z čeho jsou tito poradci placeni? Ze státního rozpočtu?

4. V jaké celkové hodnotě byly na UA zaslány zbraně a veškerá součást, tzn. nafta,benzín, atd...

5. Který zákon dovoluje vládě posílat zbraně do války zemí, z nichž ani jedna není součástí EU nebo NATO??? Prosím o odkaz, děkuji

6. Je zde v ČR povoleno vyvěšovat vlajky s nacistickými znaky? Který zákon to zakazuje, prosím o odkaz.“

Žadatelce bylo sděleno, že dle § 2 odst. 1 zákona o informacích je Úřad vlády státním orgánem povinným poskytovat informace vztahující se k jeho působnosti. Podle § 28 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, mu přísluší plnění úkolů souvisejících s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda. Úřad vlády je tak povinen poskytovat informace o věcech, které měla k dispozici vláda nebo její poradní či pracovní orgány. Úřad vlády tedy s ohledem na výše uvedené disponuje pouze informacemi týkajícími se předsedy vlády a dále ministra pro evropské záležitosti, ministra pro legislativu a předsedy Legislativní rady vlády a ministryně pro vědu, výzkum a inovace, jako členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu.

K otázkám č. 1 a č. 2 žádosti byl žadatelce zaslán seznam poradců předsedy vlády, ministra pro evropské záležitosti, ministra pro legislativu a předsedy Legislativní rady vlády a ministryně pro vědu, výzkum a inovace včetně výše jejich honoráře.

V reakci na otázku č. 3 žádosti bylo žadatelce sděleno, že plat výše jmenovaných poradců je hrazen prostřednictvím státního rozpočtu.

K otázce č. 4 žádosti bylo uvedeno, že za první rok od ruské invaze na Ukrajinu dodala Česká republika Ukrajině desítky tanků, bojových a obrněných vozidel a další těžké vojenské techniky. Zhruba ze třetiny šlo o materiál ze skladů Armády ČR, zbytek dodaly české firmy působící v obranném průmyslu. Tržní cena výcviku a materiálu, který poskytl Ukrajině přímo český stát, je zhruba 10 miliard korun. Materiál za dalších 30 miliard korun dorazil na Ukrajinu z Česka na základě licencí vydaných českým výrobcům vojenské techniky a munice. Čeští občané prostřednictvím sbírek na vojenskou techniku přispěli více než 1,5 miliardy Kč. Díky této aktivitě Česko získalo od spojenců vojenskou techniku a finanční dary, které zhruba odpovídají prostředkům, které od nás putovaly na Ukrajinu. Bližší informace lze nalézt na webových stránkách vlády České republiky Na Ukrajinu putovaly z ČR v průběhu prvního roku od začátku ruské invaze stovky kusů těžké vojenské techniky za desítky miliard korun | Vláda ČR (vlada.cz).

V reakci na otázku č. 5 žádosti bylo uvedeno, že v případě zbraní poskytnutých vládou České republiky Ukrajině, se jedná o vojenský materiál, tj. majetek, který je ve vlastnictví České republiky a je s ním příslušné hospodařit Ministerstvo obrany. Tento majetek je poskytován na základě rozhodnutí vlády České republiky, tj. formou usnesení vlády České republiky v souladu se zákonem č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, včetně odsouhlasení bezúplatného převodu předmětného vojenského materiálu Ukrajině.

K otázce č. 6 bylo sděleno, že vyvěšování vlajek s nacistickým symbolem na veřejném místě  by mohlo naplňovat skutkovou podstatu trestného činu založení, podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka podle § 403 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů. V této souvislosti je však nezbytné doplnit, že ke stanovení právní kvalifikace trestného činu jsou oprávněny pouze orgány činné v trestním řízení.

Ke zbývající části žádosti, tedy částečně k otázkám č. 1 a č. 2 žádosti, bylo vydáno samostatné rozhodnutí.

 

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X