Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Poskytnuté informace na žádost v roce 2012 - 2020

25. 5. 2020 14:47

Informace vztahující se k nouzovému stavu

Žádost o poskytnutí informací vztahující se k vyhlášení a prodloužení nouzového stavu a dále harmonogramu uvolňování opatření.

Vážená paní,

Úřad vlády ČR obdržel dne 20. dubna 2020 Vaše elektronické podání, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve kterém žádáte o poskytnutí těchto informací:

„1) Na základě jakých podkladů, analýz byl 12. března 2020 (usnesením vlády č.194) vyhlášen nouzový stav?
2) Na základě jakých podkladů, analýz byl nouzový stav 7. dubna 2020 (usnesením vlády č.1012) prodloužen?
3) Na základě jakých podkladů, analýz, doporučení byl sestaven harmonogram uvolňování opatření?
4) Proč podle uvolňování opatření do termínu 11.5.2020 patří autoškoly, ale kadeřnictví až do termínu 25.5.2020?“

V reakci na body 1. a 2. Vaší žádosti týkající se podkladů a analýz k vyhlášení a prodloužení nouzového stavu si dovoluji uvést, že k usnesení vlády č. 194 ze dne 12. března 2020 o vyhlášení nouzového stavu neeviduje Úřad vlády oficiální podkladový dokument.

Přijetí usnesení vlády č. 396 ze dne 9. dubna o prodloužení nouzového stavu (podkladový materiál je evidován v informačním systému eKLEP pod čj. 343/20) předcházela „Žádost vlády ČR                              o prodloužení nouzového stavu v souvislosti s epidemií viru SARS-CoV-2 (podkladový materiál je evidován v informačním systému eKLEP pod čj. 313/20), která byla na základě usnesení vlády                     č. 364 ze dne 1. dubna 2020 postoupena Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR svým usnesením ze dne 7. dubna 2020 č. 1012 vyslovila souhlas s prodloužením doby nouzového stavu do 30. dubna 2020.

V příloze si Vám s ohledem na výše uvedené dovoluji zaslat podkladový materiál k žádosti vlády ČR o prodloužení nouzového stavu evidovaný v eKLEP pod čj. 313/20,  který tvoří Předkládací zpráva pro Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR a Datová a informační základna pro management pandemie COVID-19.

K bodům 3. a 4. Vaší žádosti týkajících se harmonogramu uvolňování opatření a uvolňování opatření konkrétně pro autoškoly a kadeřnictví, si Vám dovoluji sdělit následující. Vláda při jednání vycházela z informací ministra zdravotnictví, dalších členů vlády, náměstka ministra zdravotnictví a předsedy Centrálního řídícího týmu COVID-19 Prof. MUDr. Romana Prymuly, CSc., Ph.D., náměstkyně ministra zdravotnictví a pověřené hlavní hygieničky MUDr. Jarmily Rážové, Ph.D., Ústředního krizového štábu, a dalších relevantních subjektů. Působnost Úřadu vlády vymezuje ustanovení § 28 odst. 2 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož Úřad vlády plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda.

Úřad vlády odborně zabezpečuje činnost vlády jako celku, nezabezpečuje tedy činnosti jednotlivých jejích členů, jimž odborné zabezpečení poskytují jimi řízená ministerstva. Rozsah poskytovaného odborného zajištění činnosti vládě Úřadem vlády a tím i rozsah této oblasti působnosti Úřadu vlády je tedy přísně limitován, přičemž zásadně do jeho vymezení nelze zahrnout oblasti činnosti veřejné správy, jež spadají do působnosti konkrétních ministerstev či jiných ústředních orgánů státní správy.
Úřad vlády tedy nedisponuje veškerými informacemi, které se týkají činnosti jiných ústředních orgánů státní správy, resp. nedisponuje takovým rozsahem informací, jenž by umožnil poskytnutí relevantních odpovědí na konkrétní dotazy týkající se specifických situací, souvisejících s celou škálou opatření přijatých v rámci boje s epidemií koronaviru a onemocněním COVID-19, které způsobuje.

Vzhledem k výše uvedenému a i s ohledem na nutnost zachování jednotné informační linie a nezbytnost zabezpečit přenos spolehlivých a ověřených informací v době nouzového stavu považuji za vhodné odkázat Vás na relevantní zdroje informací, jejichž verifikaci zabezpečují kompetentní orgány státní správy. Řešení konkrétních situací souvisejících s aktuálním stavem nouze je svěřeno jednotlivým odborným ministerstvům, která poskytují příslušný informační servis občanům.

Vámi požadované informace uvedené pod body 3. a 4. Vaší žádosti se tak nevztahují k působnosti Úřadu vlády ČR, neboť předmětná problematika spadá primárně do působnosti věcně příslušného  Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva zdravotnictví. Z tohoto důvodu Vaši žádost o informace s odvoláním na ustanovení § 14 odst. 5 písm. c) zákona, částečně odkládám. Doporučuji Vám obrátit se s Vaší žádostí na věcně příslušná ministerstva.

S pozdravem

 

 

Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního

 

 

Přílohy
Příloha č. 1 - Předkládací zpráva pro Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR
Příloha č. 2 - Datová a informační základna pro management pandemie COVID-19

 

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X