24. 9. 2003 12:11
reforma regulace
Reforma regulace
Reforma regulace (často též regulatorní reforma) je souhrn změn, které zlepší kvalitu regulace, to znamená zvýší výkonnost, nákladovou efektivitu nebo právní kvalitu předpisů a příslušných formalit vyžadovaných státní správou.
Regulací se rozumí soubor rozmanitých nástrojů, pomocí nichž vlády stanovují požadavky kladené na podniky a občany. Předpisy (regulace) pak zahrnují zákony, oficiální a neoficiální nařízení a podzákonné normy vydávaná na všech úrovních státní správy a pravidla vydávaná nevládními nebo samoregulačními orgány, na které vlády delegovaly regulační pravomoci. Regulace se dělí do tří kategorií:
- Ekonomická regulace, která přímo zasahují do tržních rozhodnutí, jako například ohledně cenové struktury, hospodářské soutěže, vstupu na trh nebo odchodu z něj. Reforma je zaměřena na zvýšení hospodářské výkonnosti regukováním bariér bránících v soutěži a inovaci, často pomocí deregulace a využití regulace podporující výkonnost, a zlepšením regulačních rámců pro fungování trhů a výkon obezřetného dozoru.
- Sociální regulace, která chrání takové veřejné zájmy, jako například je zdraví, bezpečnost, životní prostředí a sociální stabilita. Ekonomické účinky sociální regulace mohou mít také sekundární dopady nebo dokonce být neočekávané, ale rozhodně mohou být podstatné. Účelem reformy je ověřit, zda regulace je potřebná, a navrhnout regulační nebo jiné nástroje, jako například jsou tržní pobídkové mechanismy a cílově zaměřené přístupy, které jsou při nižších nákladech pružnější, jednodušší a efektivnější.
- Administrativní regulace, což jsou písemnosti a úřední formality - takzvaná byrokracie - pomocí nichž vlády shromažďují informace a zasahují do jednotlivých hospodářských rozhodnutí. Mohou mít podstatné dopady na výkonnost soukromého sektoru. Reforma je zaměřena na eliminaci již nepotřebných písemností a formalit, na zprůhlednění a zjednodušení těch, které jsou potřebné, a na zlepšení transparentnosti jejich aplikace.
Regulaci lze chápat dvěma způsoby:
produkt - soubor nástrojů, pomocí nichž vláda realizuje požadavky na podniky, občany a veřejnou správu, tedy především zákony, vyhlášky a další podzákonné normy vydávané orgány veřejné správy a dalšími orgány, na něž byly delegovány regulační pravomoci;
proces - formulace a navrhování regulace a koncepcí (politik)
Hlavními metodami reformy regulace jsou především:
-
konzultace s dotčenými subjekty v procesu přípravy regulace
-
podpora alternativních metod regulace
-
institucionální struktury pro kvalitní regulaci (například sektorální regulační úřady)
-
zjednodušení regulace, deregulace
V roce 2000 vláda souhlasila se zapojením České republiky do procesu hloubkového hodnocení regulatorních mechanismů, které provádí Sekretariát OECD v rámci svého programu zaměřeného na reformu regulace. Výsledkem tohoto procesu hloubkkového hodnocení je Zpráva OECD o reformě regulace v České republice (v anglickém jazyce OECD Report on Regulatory Reform in the Czech Republic), z níž následně vyplynula jednotlivá doporučení OECD pro další postup v oblasti reformy regulace v České republice.
V rámci reformy ústřední státní správy, jejíž postup a hlavní směry vláda schválila dne 17. března 2004 usnesením č. 237, probíhá projekt C.2 Reforma regulace v ústřední státní správě.