Aktuálně

16. 2. 201716:03

Premiér Sobotka: Vládní podpora digitalizace, inovací i nových průmyslových technologií je pro budoucnost republiky klíčová

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se ve čtvrtek 16. února 2017 zúčastnil v Mladé Boleslavi Kolokvia o budoucnosti automobilového průmyslu ČR. Mezi diskutujícími na akci, kterou uspořádalo Sdružení automobilového průmyslu ČR, byli i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová, ministr dopravy Dan Ťok, ministr životního prostředí Richard Brabec a státní tajemník pro evropské záležitosti Tomáš Prouza. Zástupci vlády a představitelé automobilového průmyslu společně probírali problematiku dalšího rozvoje automobilového průmyslu v ČR, který je páteří české ekonomiky, v souvislosti s výzvami, jež před českými i světovými automobilkami stojí – elektromobilitou, využitím digitálních technologií, přechodem na autonomní řízení vozidel či projekty Smart Cities.

"Automobilový průmysl hraje v české ekonomice významnou roli, je tahounem hospodářského růstu, vytváří statisíce pracovních míst. Průmysl, včetně automobilového, nyní prochází velkými změnami jak v oblasti technologických inovací, komunikace, vzdělávání i vytváření pracovních míst. Pro udržení konkurenceschopnosti je nezbytné, abychom tyto přicházející změny a výzvy dobře zvládli a udrželi český průmysl akceschopný a ve výtečné kondici jako doposud. Moje vláda udělala za tři roky řadu důležitých rozhodnutí k tomu, abychom byli na diskusi o budoucnosti i potřebné reformní kroky v průmyslu připraveni. Na dnešním kolokviu v Mladé Boleslavi jsme dnes mluvili elektromobilitě, o autonomním řízení, zmínili jsme se o digitalizaci výrobního prostředí. Pro jejich rozvoj je důležité vytvořit klíčovou infrastrukturu. Jako vláda se musíme se soustředit na komunikační sítě, na chytrá města a dálnice, na podporu elektromobility, například na výstavbu dostatečné sítě nabíjecích stanic. Budeme také potřebovat dostatek elektrické energie. A samozřejmě se musíme soustředit i na kybernetickou bezpečnost, protože v okamžiku, kdy tu bude proudit ohromné množství dat, je důležité, abychom dokázali zajistit ochranu soukromí a bezpečí všech účastníků,“ připomněl důležité úkoly předseda vlády Bohuslav Sobotka.

Diskutující se shodli, že pro členské firmy automobilového sdružení je zásadní, aby vláda s ohledem na význam automobilového průmyslu pro českou ekonomiku včas zachytila nastupující trendy ve vyspělém průmyslovém světě a legislativními i dalšími koncepčními kroky pomohla zajistit podmínky konkurenceschopnosti i do budoucna. Česká republika má podle nich velmi dobré předpoklady moderní trendy zachytit a udržet s nimi krok. K tomu by měla přispět i nadresortní skupina, jež bude problematiku spojenou s přípravou průmyslu, ale i vzdělávání a dalších oblastí na blížící se inovační skok v průmyslové výrobě řešit.

Vláda pod vedením Bohuslava Sobotky se digitalizací průmyslu vážně zabývá od svého vzniku. Zřídila například pozici vládního koordinátora digitální agendy, který připravuje vůbec první celorepublikový rámec digitalizace, zřídila samostatný resort pro vědu, výzkum a inovace, zvyšuje pravidelně rozpočet této kapitoly. Pro rok 2017 narostl dokonce o rekordních 3,6 miliardy korun. Přijala také řadu strategických rozvojových materiálů, například Národní politiku výzkumu, vývoje a inovací na léta 20016–2020, aktualizaci Národní výzkumné a inovační strategie pro inteligentní specializaci ČR či Akční plán pro rozvoj digitálního trhu. Intenzivně se věnuje přímo i podpoře automobilového průmyslu. Ve spolupráci Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva zahraničních věcí se podařilo otevřít nové trhy, například v Indii či Jižní Koreji, vláda B. Sobotky výrazně přispěla i ke zlepšení vztahů s Čínou, kde jsou české automobily velmi populární. Velmi důležité bylo i navázání strategického partnerství s Německem v oblasti Průmysl 4.0, protože Německo je pro automobilový průmysl významným a strategickým trhem. I díky těmto krokům roste automobilovým výrobcům nejen výroba, ale i export, který dnes tvoří už více než čtvrtinu celého českého vývozu.