Tiskové konference

11. 4. 201810:33

Tisková konference po jednání vlády, 11. dubna 2018

Barbora Peterová, tisková mluvčí Úřadu vlády ČR: Dobré dopoledne, dámy a pánové, vítejte na tiskové konferenci po jednání vlády. Vítám zde pana premiéra Andreje Babiše a také ministra dopravy pana Dana Ťoka. Prosím pana premiéra, aby shrnul hlavní body jednání.

Andrej Babiš, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, já bych stručně informoval o jednání vlády. My jsme, bohužel, z toho titulu, že je dneska sněmovna, začali v 6 hodin.
Evropská agenda, důležitá byla návštěva komisaře Oettingera, který jednal s kolegy, a já jsem s ním jednal na závěr. Samozřejmě my jednoznačně chceme mít zásadní vliv na sestavování příštího rozpočtu Evropské unie o to víc, že ten rozpočet už bude bez Velké Británie a nechceme, aby nám Brusel nadiktoval v procentech, kolik peněz kam má jít. Myslím si, že to jednání bylo velice vstřícné a v dobré atmosféře a myslím si, že pan komisař pochopil naši koncepci a nejsme sami. Dnes přijde na oficiální návštěvu nový slovenský premiér Pellegrini, se kterým určitě o tom budu jednat, a myslím si, že jsme na stejné lodi a máme na to stejný názor.
12. dubna přijde Michelle Barnier, vyjednavač Evropské komise o brexitu, já jsem s ním jednal několikrát, tak uvidíme, v jakém stavu ty vyjednávání jsou. Co je pozitivní, a na tom jsme se taky svojí aktivitou v Bruselu přičinili, je, že dnes by měla komise vydat k dvojí kvalitě potravin legislativu a mělo by to být pozitivní v tom, že skutečně by se neměly v Evropě vyrábět u stejného výrobce 2 různé kvality potravin, co my samozřejmě zásadně odmítáme. Pro nás taky je důležité stanovisko, které vydala Evropská komise, to je ta výroční zpráva o České republice. Já jsem se věnoval osobně té odpovědi, protože je tam vícero záležitostí, ke kterým my jsme už zaujali konkrétní stanovisko a postup jako digitalizace nebo důchodová reforma, a myslím si, že je důležité, abychom Evropské komisi odpověděli a dali jasný názor. Šlo hlavně o nízkou atraktivitu učitelské profese, co s tím uděláme, já jsem byl v šoku, když jsme teďka nedávno na výjezdu se dozvěděli, že u nás se hlásí studenti na medicínu a lékařské fakulty, nemají pro ně kapacitu, a přitom nedostatek lékařů je všeobecně znám. Takže, to jsou věci, které skutečně chceme řešit. Špatná digitalizace české státní správy, v pondělí byla znovu 21. ročník konference o digitalizaci a doufejme, že už konečně to, co tam zaznělo na té konferenci, že zrealizujeme a ulehčíme život našich občanů a našich firem, aby skutečně ta byrokracie se snížila.
Ty další události, které nás čekají v rámci Evropské unie, je 30. dubna summit dvojí kvality potravin, kde se účastní pan ministr Milek, a 17. května je setkání lídrů v Sofii.
Dublin IV, mě včera i pan prezident požádal, abychom dali na to veto samozřejmě v rámci Evropské rady, já tam aktivně vystupuji, je to ale politický orgán, není to orgán, který hlasuje, to hlasování se děje na úrovni ministrů vnitra, ale my samozřejmě to velice pečlivě sledujeme, získáváme na úrovni expertů další podporu, a myslím si, že i nová německá vláda a hlavně ministr vnitra Seehofer jednoznačně řekl, že ten postoj některých členských států Evropské unie vůči V4, která samozřejmě s tím má zásadní problém, a my s tím máme zásadní problém, s ilegální migrací a s kvótami. Já myslím, že i ten poslední politický vývoj v Evropě, volby v Itálii, kde Liga říká, že všichni migranti by se měli vrátit domů, tak naznačuje jednoznačně trend, a to je samozřejmě pro nás nejdůležitější uspět v Dublin IV tak, aby my jsme rozhodovali o tom, kdo u nás bude pracovat a komu eventuálně poskytneme azyl, protože ze skutečných důvodů přichází do Evropy, ne na základě pašerácké mafie.
Z těch dalších bodů samozřejmě důležitý čerpání evropských fondů. Já považuji za neuvěřitelný skandál, co se stalo na Ministerstvu průmyslu za pana ministra Mládka a jeho náměstka Novotného. Evropská komise nám zastavila nejdůležitější dotace, nejdůležitější Operační program Podnikání, inovace a konkurenceschopnost, kde došlo k chybovosti 14 % v rámci toho programu, považuji taky za skandální, že tam byl subprogram pro zaměstnance v ICT a místo toho, aby se plnily ty podmínky, tzn. že ty firmy měly najímat nové zaměstnance, i když pro mě celkově ten program je velice podivný, tak dneska asi 700 českých firem žije v nejistotě, co se vlastně stane, a to je jednoznačně dopad absolutně neprofesionálního a hlavně selhání bývalého vedení ministerstva. Pan ministr Hüner dostal za úkol připravit krizový plán, kde bude jasně popsáno, kdo v rámci vlády co udělá, hlavní cíl je samozřejmě přesvědčit Brusel o tom, aby ty peníze deblokoval, abychom samozřejmě vyřešili i ten svůj program v rámci ICT.
My jsme dneska projednávali návrh poslanců ČSSD ohledně zálohovaného výživného. Byla k tomu debata, dali jsme k tomu neutrální stanovisko. Myslím si, že ten návrh zákona je nedokonalý a v podstatě ani nepokryje tu podstatu, jaká je ta podstata. My musíme nejdřív řešit tu vymahatelnost, musíme vědět, kdo vlastně dluží a proč neplatí to výživné matkám. Byla samozřejmě debata tam návrh, že to mají dělat úřady práce, ale úřady práce jakou mají zkušenost s vymáháním pohledávek – žádnou. Nejlepší zkušenost s vymáháním pohledávek mají Celní správa, Finanční správa, takže my k tomu určitě budeme ve sněmovně vystupovat. Paní ministryně Němcová má za úkol to urychleně řešit, protože se to řeší dlouho. V minulém období to byla agenda ČSSD, my jsme na koaličních jednáních nikdy nedospěli k nějaké dohodě, protože není možné říct paušálně, že stát nahradí všechny tyto dluhy. Ale samozřejmě my chceme těm matkám pomoci a musíme najít efektivní způsob, kde přijde ta, většinou jsou to matky samoživitelky, ale jsou i otcové, kdy přijde za tím státem a řekne, no tak já mám takovýhle problém, toto jsem podnikala a ten úředník potom to začne řešit, a potom samozřejmě za nějakých kritérií chceme samozřejmě to místo toho dlužníka, který skutečně není schopen to zaplatit, vlastně realizovat, takže o tom chceme vést debatu, ale ten základ je vymahatelnost, až potom přichází ta pomoc jo, takže to není o tom, že to chceme dělat paušálně.
Řešili jsme účast na zahraničních misích, projednávali jsme návrh resortu ministra obrany v zahraničních operacích na léta 2018–2020. Myslím, že jednoznačně my jsme členy NATO, my chceme plnit naše závazky, a myslím si, že samozřejmě to bude předmětem jednání ve sněmovně, která si na to vyhradila takové právo, nebo dokonce tam zazněly nějaké hlasy, že vláda v demisi by to neměla vůbec řešit, tomu nerozumím, protože zásadní je stanovisko sněmovny.
Náhrady zemědělcům, no my se strašně divíme, že minulá vláda, pan Jurečka tady ještě před volbami pravděpodobně 27. září sliboval zemědělcům 2 miliardy a nechápu, proč to nedotáhl do konce. Ještě jsou tam další položky a vlastně to zůstalo naší vládě, která má najít ty peníze. My jsme ty peníze našli, na druhé straně jsme požádali pana ministra Milka, aby to doplnil, aby řekl kritéria, jak se to bude zjišťovat objektivně, jaký je počet těch zemědělců, který mají na to nárok, takže ten materiál byl přerušen a vrátíme se k němu později. Tak to je za mě všechno.

Barbora Peterová, tisková mluvčí Úřadu vlády ČR: Prosím tedy pana ministra Dana Ťoka, aby se vyjádřil k novému provozovateli mýtného systému.

Dan Ťok, ministr dopravy: Dobré dopoledne, dámy a pánové, já jsem dneska informoval vládu o tom, že Ministerstvo dopravy vybralo nabídku nejlepšího uchazeče na mýtný systém a určil jeho nabídku jako nejvýhodnější, o tomto jsme dali informace na portál a informovali jsme rovněž ostatní účastníky. Od dnešního dne, nebo konkrétně od včerejšího dne, běží termín 15 dnů na odvolání. Tím nejvýhodnějším, tu nejvýhodnější nabídku podalo konsorcium CzechToll, SkyToll za 10,7 miliardy korun. Jenom když bych to zarámoval, je to cena za vybudování nového systému a jeho desetileté provozování. Když si to porovnáme s tím, co jsme tady měli od bývalého provozovatele, tak za desetiletý kontrakt na vybudování toho systému a 10 let provozování stát zaplatil zhruba 24 miliard v minulé době, dneska je to systém, který je rozšířen o 900 km a je v podstatě ročně více než o miliardu levnější, v té základní ceně dokonce levnější i než provozování stávajícího systému, které máme dneska nasmlouváno zhruba za 1,5 miliardy ročně. Samozřejmě, jak je známo, tímto případem se zabývá ÚHOS, my máme předběžné opatření, takže teď budeme čekat na to, jak se k té celé věci vyjádří ÚHOS. Já jenom bych chtěl říct, že z hlediska časového je důvod v tomto tendru pokračovat a spěchat. Ministerstvo dopravy, nebo my máme v tom tendru 14 měsíců na implementaci toho systému, když budeme počítat zezadu, tak někdy v říjnu by měla být uzavřena smlouva tak, aby to celé doběhlo. Takže myslím si, že v této době je ten pravý čas, kdy vyhlásit vítěze, a teď určitě budeme čelit protestům a napadání, ale já doufám, že se nám podaří to udržet. Já jsem si jistý, že ten tendr byl vypsán dobře. Jenom když bych to zarámoval, mezinárodně takovýto mýtný tendr v Evropě za velmi dlouhou dobu nebyl, nesoutěžil se nový systém a jsme jedna z mála zemí, kde se to podařilo dosáhnout nejenom k otevření nabídek, ale k jejich vyhodnocení. Já věřím tomu, že to dotáhneme do konce, protože tzn. zcela zásadní úspory pro stát a daňové poplatníky. Děkuji.