Tiskové konference

30. 4. 201815:43

Tisková konference po jednání vlády a Rady pro Evropské strukturální a investiční fondy, 30. dubna 2018

Barbora Peterová, tisková mluvčí Úřadu vlády ČR: Dobré odpoledne, dámy a pánové, vítejte na tiskové konferenci nejen po vládě, ale také po Radě ESIF. Proto zde kromě pana premiéra Andreje Babiše vítám i paní ministryně, a to konkrétně paní ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou a také ministryni financí paní Alenu Schillerovou. Prosím, pane premiére, abyste začal agendou vlády.

Andrej Babiš, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, dovolte mi krátké informace k zasedání vlády. Protože je zítra volno, tak jsme zasedali relativně dlouho. Nejdříve jsme schválili Národní program reforem, čímž reagujeme na hospodářské hodnocení naší země Evropskou komisí. Informujeme, jaké připravujeme opatření v celé řadě věcí, jako daňová politika, doprava, podnikatelské prostředí. Tento soubor reforem pošleme Evropské komisi. A já jsem i vlastně reagoval na hodnocení Evropské komise naší země a odeslal jsem dopis předsedovi Evropské komise Jean C. Junckerovi, kde vlastně vysvětlujeme pohled na věci, které Komise víceméně kritizovala, jako je složitost daňového systému, že máme projekt Moje daně, důchodová reforma a další věci. Velkým tématem je samozřejmě návrh příštího evropského rozpočtu, který Evropská komise představí ve středu. Samozřejmě všichni čekáme, s čím Komise přijde. Byly nějaké články v zahraničním tisku, které se nám moc nelíbily, tak jsem na to konto napsal panu Junckerovi naši pozici. My jsme o tom jednali s komisařem Oettingerem a samozřejmě my určitě v tom příštím programovém období chceme mít zásadní vliv na to, jaké peníze dostaneme, samozřejmě jedná se hlavně o kohezi a zemědělství. My jsme dneska dlouho diskutovali čerpání evropských fondů, ESIF a samozřejmě i tu problematiku, kde vlastně nečerpáme, a teď musíme Komisi přesvědčovat o tom, aby nám povolila přesunout peníze na jiné účely, které potřebujeme, ale o tom bude určitě mluvit paní ministryně Dostálová.
Dnes jsme odsouhlasili memorandum nebo smlouvu s BMW. My jsme to místo navštívili při výjezdu do Karlovarského kraje. Pan ministr Hüner dostal souhlas vlády a byl pověřen podpisem dokumentu o strategické spolupráci s BMW. Je to investice hi-tech, má to být výzkumné centrum pro autonomní vozidla. My samozřejmě jsme dnes v situaci, že daňové pobídky nepreferujeme, protože největší problém je, že máme nejnižší nezaměstnanost a je tady velký boj o pracovní sílu. 
Dnes taky bylo konečně podepsáno avizované memorandum s Uberem. Bylo to velice náročné, někteří lidé mi píšou, nás kritizují, že co s tím děláme. Jenom připomenu, že Uber tady podniká od roku 2014 a de facto nelegálně, takže my jsme ta vláda, která konečně dokončila a sepsala memorandum, ve kterém se Uber zavazuje, že bude mít živnost a že bude platit daně, že bude vykazovat tržby a že samozřejmě jeho řidiči budou mít příslušné povolení. Ale o tom si myslím, že už jste byli informováni.
Definitivně vláda formálně schválila financování krajských silnic, tak jak bylo avizováno.
Poslední věc, alespoň za mě, je, že vláda schválila návrh na vyhlášení výběrového řízení na pozici ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů. My jsme první vláda, která to dělá, první ředitel GIBSu byl jmenován bez výběrového řízení, stejně tak i pan Murín. My chceme udělat transparentní výběrové řízení a dnes odpoledne mě kolegové taky seznámí s výsledkem, řekněme, zjišťování, který kandidát v rámci GIBSu by byl vhodný na to, aby byl pověřen řízením GIBSu až do doby vybrání nového ředitele, co se předpokládá 1. 7.
Ještě za mě jenom, že jsem přes víkend řešil technoparty v Liberci. Psalo mi plno občanů, že nemůžou spát, je zajímavý, že k nám chodí z celé Evropy lidé na technoparty a možná je to o tom, že asi nemáme ty úplně správné zákony. Já jsem našel takový zákon z Velké Británie z roku 1994, tak jsem to dal panu ministrovi Metnarovi, aby se na to podíval, jestli by to zjednodušilo život našich lidí, hlavně když někdo nemůže spát několik nocí, protože někdo mu buší za domem, respektive na velkou vzdálenost, tak samozřejmě to není příjemné. To je za mě všechno.

Barbora Peterová, tisková mluvčí Úřadu vlády ČR: Prosím tedy paní ministryni financí, aby představila další body z vlády.

Alena Schillerová, ministryně financí: Dobrý den, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámila s tím, že vláda dnes schválila rozpočtovou strategii sektoru veřejných financí České republiky. Letošní rok je první, kdy Ministerstvo financí strategii připravilo, předložilo vládě, a to na základě zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, který byl přijat v loňském v roce. Ta rozpočtová strategie představuje určité výdajové rámce, které jsou nepřekročitelné, tzn. stanoví nepřekročitelnou hranici pro výdaje státního rozpočtu a státních fondů pro léta 2019, 2020 a 2021. Pro rok 2019 počítáme s rámcem asi o nějakých 22 miliard vyšší, což je částka 1 000 496 korun, pro rok 2020 je to o 25 miliard vyšší, čili z částky 1 bilion a 533 mld. korun, a pro rok 2021 1 bilion a  579 miliard. Správnost těchto stanovení těchto rozpočtových rámců potvrdila i Národní rozpočtová rada. Čili každopádně bych chtěla zdůraznit, že tyto výdajové rámce mohou být změněny, pouze pokud by došlo k velmi zásadně odlišnému ustanovení prognózy vývoje příjmů nebo nějakých nečekaných událostí, například živelných pohrom. Nesouvisí samozřejmě se stanovováním státního rozpočtu, nebude stanovován samostatně, ale stanoví jakési maximální nepřekročitelné rámce. Součástí této rozpočtové strategie je také tzv. Konvergenční program České republiky, který je velice důležitý, protože v podstatě obsahuje charakteristiku makroekonomického rámce rozpočtové strategie, prognózu těch zásadních položek zasíláme do Evropské komise. Co je zásadní, tak si dovolím uvést, že v sektoru vládních institucí vykázal přebytek 1,6 % HDP, přičemž pro rok 2018 počítáme s lepším výsledkem 1,5 % HDP a v dalším horizontu se snižováním tohoto přebytkového hospodaření až na částku, která se bude pohybovat kolem 1 % HDP. Velice zajímavé je také to, že adekvátně se vyvíjí i dluh sektoru vládních institucí, který od roku 2013 poklesl o více 10 procentních bodů na hodnotu 34,6 % HDP, a to řadí české veřejné finance mezi země nejméně zadlužené a v následujících letech počítáme, že se tato úroveň sníží zhruba na hodnotu kolem 30 % HDP. Děkuji za pozornost.

Barbora Peterová, tisková mluvčí Úřadu vlády ČR: Jak již bylo řečeno, proběhla také Rada ESIF, a o její závěr poprosím paní ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou.

Klára Dostálová, ministryně pro místní rozvoj: Děkuji za slovo, dobré odpoledne ode mě. Na Radě pro fondy jsme se samozřejmě zabývali dalším procesem čerpání, tzn. za první 3 měsíce. Máme již vlastně pod právními akty, pod smlouvami, rozhodnutími zhruba za 296,4 miliardy korun, což je zhruba 52 % alokace. Samozřejmě velmi pozitivní zpráva je, že ve výzvách, tzn. ve všech operačních programech, je více jak 616 miliard, což je více jak 108 vlastně podílu na celkové alokaci, to je velmi dobře, že je přezávazkováno, nebo že takto máme ve výzvách, protože samozřejmě nám to bude nahrávat potom následně po ukončování toho programového období, pokud budou nějaké úspory ve výběrových řízeních, tak abychom skutečně jako Česká republika vyčerpali z evropských fondů maximum. Zároveň jsme se bavili o tom, že v žádostech o platbu, tzn. to, co skutečně sledujeme a to, co bylo proplaceno konečným příjemcům, je více jak 106 miliard a samozřejmě řešíme pravidelně na Radě pro fondy pravidlo and +3, protože v roce 2018 je ten mezní rok, kdy musíme splnit konkrétní alokace, tam samozřejmě všechny řídící orgány a operační programy si vedou relativně dobře, aspoň na základě predikcí to vypadá, že nejdéle říjen, listopad budou mít naplněny všechny operační programy. 
Další debatou byla velmi intenzivní debata o tom, že v některých programech máme větší poptávku, než je aktuální nabídka zdrojů. Tady zejména jde o Integrovaný regionální operační program, kde máme velké převisy u škol. Na základní školy je to 5 miliard, na zdravotnictví, na přístrojové vybavení jsou to 2 miliardy. Chybí nám zdroje na památky. Na druhou stranu jsme řešili Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, kde máme prioritní osu na vysokorychlostní internet, který se nedaří čerpat. Pan premiér zaslal již do Evropské komise již několik dopisů a podnětů na to, abychom samozřejmě s těmito zdroji mohli nakládat libovolně v České republice nebo na základě našich konkrétních požadavků, bohužel samozřejmě ta jednání s Evropskou komisí jsou velmi náročná, protože například u toho vysokorychlostního internetu Evropská komise to bere jako úplně jedno z posledních možností, tzn. převést ty peníze z jednoho operačního programu do druhého. Budeme tady mít evropskou misi v červnu letošního roku a bude se zabývat tím, proč jsou nějaké problémy v rámci prioritní osy na vysokorychlostní internet. My jsme se vlastně dneska na Radě domluvili, že ještě Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, tzn. Ministerstvo průmyslu a obchodu to vlastně udělá v takové souhrnné analýze toho, jak lze tyto zdroje vyčerpat. Bavíme se tady o 14 miliardách korun. Tzn. domluvili jsme se, že připraví analýzu a možné výzvy na tzv. bílá místa, tzn. kde vůbec ještě není pokrytí vysokorychlostního internetu, potom jsme se bavili o backhaulu,  to je vlastně výzva, která byla připravována na příští rok a jedná se o ty přípojky sítě k té páteřní síti, a takovou tou třetí oblastí je pustit do vlastně Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost i další příjemce, jako jsou kraje a obce. My jsme jim již odeslali dopisy a kraje nám vrátily zpětnou vazbu, že jsou připraveni čerpat zhruba 2 a půl až 3 miliardy korun. Takže samozřejmě se budeme snažit vysokorychlostní internet zabezpečit v České republice. A potom samozřejmě by následovala ta možnost realokace těchto zdrojů do jiného operačního programu, ale samozřejmě v kontextu debat s Evropskou komisí ohledně tzv. tematických cílů, tzn. legislativou nám Evropská komise určila, jaké zdroje na jaké tematické cíle, a to právě je jeden z dalších dopisů do budoucna, aby nás Evropská komise v budoucnosti takto nesvazovala, protože pak to řízení těch operačních programů je velmi náročné.