Poskytnuté informace na žádost v roce 2012 - 2020

28. 4. 202010:37

Informace týkající se COVID-19

Žádost o informace týkající se kontroly nezávadnosti zdravotnického materiálu z Čínské lidové republiky, vyhlášení nouzového stavu a kompenzací za vzniklé škody.

Vážený pane,

Úřad vlády ČR obdržel dne 8. dubna 2020 Vaše elektronické podání, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), ve kterém žádáte o zaslání níže uvedených informací:

„1. Pro případ, že kontrola zdravotní a technické nezávadnosti zdravotnického materiálu [ochranných osobních pomůcek] dovážených vládou ČR z Čínské lidové republiky neprobíhá, je si vláda ČR vědoma odpovědnosti za případnou újmu na zdraví a je připravena ji nahradit, a pokud ano, na základě jakého právního titulu a u kterého orgánu je možno tento kompenzační nárok případně posléze uplatnit, v jaké lhůtě?

2. …. je zřejmé, že stávající postup vlády ČR, která nad rámec usnesení vlády ČR č. 69/2020 Sb., o vyhlášení nouzového stavu pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru /označovaný jako SARS CoV-2/ na území České republiky na dobu od 14.00 hodin dne 12. března 2020 na dobu 30 dnů, samostatnými usneseními omezuje práva stanovená ve zvláštním zákoně a ukládá povinnosti není v souladu s českým ústavním pořádkem, když k omezování práv subjektů a k ukládání povinností nedochází „současně“ s vyhlášením nouzového stavu, ale až následně, tedy postupně.

Je si vláda ČR shora uvedeného ústavního omezení vědoma, a pokud ano, a z jakého právního titulu dovozuje svoji kompetenci [oprávnění] následně [tj. mimo usnesení vlády ČR č. 69/2020 Sb., o vyhlášení nouzového stavu pro území České republiky] následně omezovat základní práva a svobody a ukládat povinnosti osobám?

3. Pro případ, že je vláda ČR vědoma shora uvedeného ústavního omezení, je připravena kompenzovat subjektům toto omezení, a pokud ano, jak [tj. např. cestou aplikace ustanovení § 35 odst. (1) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)], u kterého orgánu je možno takovýto kompenzační nárok případně posléze uplatnit, v jaké lhůtě a v jaké výši?“

V reakci na body 2. a 3. Vaší žádosti týkající se zákonnosti postupu vlády ČR při vyhlašování nouzového stavu si dovoluji uvést, že ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. (dále jen „zákon o bezpečnosti ČR“), v čl. 6 odst. 1 uvádí, že vláda současně s vyhlášením nouzového stavu musí vymezit, která práva stanovená ve zvláštním zákoně a v jakém rozsahu se v souladu s Listinou základních práv a svobod omezují a které povinnosti a v jakém rozsahu se ukládají. Podrobnosti stanoví zákon. Tímto zákonem je přitom zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), který v § 5 a § 6 uvádí rozsah možných omezení práv a svobod osob při vyhlášení nouzového stavu a také rozsah možných krizových opatření.

Obecně lze uvést, že ani zákon o bezpečnosti ČR ani krizový zákon striktně nevyžadují, aby krizová opatření byla ve stejném dokumentu, kterým je vyhlášen nouzový stav. Zákon o bezpečnosti ČR v již citovaném čl. 6 odst. 1 uvádí, že tato opatření musí být vymezena „současně“, což lze chápat ve významu „ve stejnou chvíli“. Tuto podmínku vláda splnila, neboť krizová opatření byla ve stejný den, tj. 12. 3. 2020 vyhlášena usneseními vlády č. 70-74/2020 Sb. Následující dny byla vyhlašována krizová opatření další, která si vyvíjející se krizová situace vyžadovala, což opět není v rozporu s krizovým zákonem, který takový postup umožňuje svým § 8, který uvádí, že rozhodnutí o těchto krizových opatřeních se zveřejňují v hromadných informačních prostředcích a vyhlašují stejně jako zákon (tj. ve Sbírce zákonů). Účinnosti nabývají okamžikem, který se v rozhodnutí stanoví. Z tohoto ustanovení vyplývá, že zákonodárce předjímal v době nouzového stavu možnost vydávání dalších následných rozhodnutí doplňujících a upřesňujících krizová opatření vymezená v okamžiku vyhlášení nouzového stavu.

Vláda vyhlášením nouzového stavu a způsobem přijetí krizových opatření ani jejich postupným doplňováním podle vývoje krizové situace neporušila zákon o bezpečnosti ČR ani krizový zákon. Z tohoto důvodu je otázka uvedená pod bodem 3. bezpředmětná.

Současně si Vás dovoluji informovat, že ke zbývající části Vaší žádosti uvedené pod bodem 1. bude námi vydáno samostatné rozhodnutí. 

S pozdravem

 


Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního