Dokumenty

28. 12. 202216:15

Statistická ročenka domácího a genderově podmíněného násilí v ČR

Úřad vlády zpracoval první statistickou ročenku v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí v ČR Statistická ročenka zaměřená na domácí a genderově podmíněné násilí vznikla na základě statistických dat poskytnutých Policejním prezidiem ČR, Ministerstvem spravedlnosti a Ministerstvem práce a sociálních věcí v rámci projektu Úřadu vlády ČR Implementace Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014-2020 a související aktivity financovaného z Operačního programu Zaměstnanost.

Úkol zpracovat tematicky zaměřenou statistickou ročenku vyplývá ze strategických dokumentů vlády ČR pokrývajících oblast domácího a genderově podmíněného násilí: Akčního plánu prevence domácího a genderově podmíněného násilí v ČR[1] na léta 2019 – 2022 a Strategie rovnosti žen a mužů v ČR na léta 2021 – 2030.[2]

Pro zavádění efektivních opatření v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí a posouzení, zda splňují potřeby osob vystavených násilí, je nezbytné, aby stát prostřednictvím svých institucí systémově a pravidelně shromažďoval statistické údaje o všech formách domácího a genderově podmíněného násilí.

Přestože administrativní data shromažďovaná jednotlivými resorty představují důležitý zdroj informací o vývoji v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí v ČR, vždy je však potřeba mít na zřeteli, že se jedná pouze o malou výseč skutečného počtu případů a zasazovat tato data do kontextu kvantitativních a kvalitativních výzkumných šetření v této oblasti, a to jak ze strany akademických pracovišť, tak neziskových organizací.[3]

Statistická ročenka zpracovává poskytnutá statistická data Policie ČR, soudů a OSPOD za rok 2021. Data Policie ČR obsahovala údaje z pohledů trestných činů, stíhaných osob i objektů napadení. Všechny tyto pohledy bylo možné členit dle jednotlivých krajů a dalších sociodemografických ukazatelů jako je například pohlaví a věk, ale také z pohledu charakteristiky trestného činu – například, zda byla použita zbraň, užity návykové látky nebo definice vztahu mezi objektem napadení a pachatelem.

Data poskytnutá soudy zahrnovala informace o odsouzených osobách a uložených sankcích s podrobným dělením dle mnoha sociodemografických ukazatelů. Data od soudů mají jiné geografické dělení, než jsou správní jednotky krajů.

A posledně, data poskytnutá OSPOD byla ročním výkazem o výkonu sociálně-právní ochrany dětí a obsahovala informace o týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětech. Tato data nebyla členěna dle krajů.

Evidenčně-statistický systém kriminality využívaný Policií ČR člení trestnou činnost do tzv. takticko-statistických klasifikací (dále jen „TSK“), nikoliv podle paragrafových znění trestního zákoníku.[4]

Do podrobné analýzy byly zahrnuta TSK s největší relevancí k tématu a současně nejvyšším počtem registrovaných případů.

 

 

 


[1] Blíže viz: /assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/dokumenty/AP-DN---grafikaFINAL.pdf

[2] Blíže viz: /assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Aktuality/Strategie_rovnosti_zen_a_muzu.pdf

[3] Dle reprezentativního mezinárodního srovnávacího výzkumu Agentury EU pro základní práva se v ČR se obětí fyzického či sexuálního násilí stane 32 % žen. Např. na Polici ČR se však obrátí pouze 8 % z nich. Blíže viz: https://fra.europa.eu/en/publications-and-resources/data-and-maps/survey-data-explorer-violence-against-women-survey

[4] Jedno TSK může zahrnovat více paragrafů, a naopak jeden paragraf může být statisticky rozčleněn na více TSK. Toto členění zajišťuje kontinuitu sledování, neboť trestní zákoník a jeho číselná označení paragrafů podléhají změnám, ale druh trestné činnosti zahrnutý pod TSK (např. vloupání do rodinného domu) zůstává.