Národní rozvojový program mobility pro všechny

30. 6. 20020:00

Program zvyšování bezpečnosti dopravy

a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace


Vyhlášení programu

Vládní výbor pro zdravotně postižené občany a Národní rada zdravotně postižených ČR vyhlašují Program zvyšování bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobami s omezenou schopností pohybu a orientace (dále jen Program).

  1. Východiska Programu

Předložený Program je systémovým naplňováním:

Program vychází z následujících obecných tézí:

  1. Jedním z předpokladů integrace osob s omezenými schopnostmi pohybu a orientace
    do života společnosti je možnost volného a bezpečného pohybu;
  2. atraktivní (ekologická a přístupná) místní a regionální osobní doprava je podstatnou součástí evropského dopravního systému;
  3. místní a regionální doprava je prvořadou úlohou obecních a krajských úřadů,
    které spolupracují s uživateli a provozovateli dopravy a správci komunikací;
  4. úřadům, uživatelům a provozovatelům je třeba zajistit odbornou pomoc a přiměřenou politickou a ekonomickou podporu pro naplňování programu.

II) Obsah a zaměření Programu

Obsahem programu je především:

  1. zvyšování bezpečnosti dopravy zpřístupňováním dopravní infrastruktury z hlediska dopravní cesty, dopravních prostředků a aktivních informačních systémů;
  2. zpřístupňování dopravní infrastruktury na úrovni místních dopravních systémů, regionálních dopravních systémů a jejich napojení na transevropskou dopravní síť (TEN) odstraňováním bariér architektonických, orientačních a informačních.

Program je zaměřen na osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, kterými se rozumí

III) Cíle a principy Programu

Podle principu koncentrace je globálním cílem Programu integrace lidí s omezenými schopnostmi pohybu a orientace do společnosti, vyrovnávání jejich příležitostí prostřednictvím přístupných dopravních systémů, a tím i celkové zvýšení zaměstnanosti v regionech.

Podle principu programování chápe svobodu pohybu jako dosažitelnou možnost cestování pro všechny skupiny obyvatel.

Aby Program splňoval kriteria relevance, efektivity a udržitelnosti, je od začátku svého vzniku rozpracováván z hlediska principu subsidiarity, tzn. od nejnižší možné úrovně řešení k nejvyšší.

Na rozdíl od jiných rozvojových, restrukturalizačních a podpůrných programů není tento Program zaměřen na přímou podporu tvorby nových pracovních míst, nýbrž na vytváření podmínek pro jejich tvorbu. Snížení nezaměstnanosti chce napomoci prostřednictvím přístupných dopravních systémů, konkrétně:

Cílový stav představuje vyrovnávání příležitostí a zvýšení zaměstnanosti v konkrétních regionech naplněním specifického cíle, a to prostřednictvím atraktivních, bezbariérových dopravních systémů. K dosažení cílového stavu vedou dva operační cíle, které budou předmětem jednotlivých pilotních projektů:

  1. Vytvoření bezbariérových řetězců tras, které umožní všem skupinám obyvatelstva svobodný a bezpečný pohyb v rámci regionu způsobem, který je pro ně vyhovující (pěšky, využitím místních dopravních systémů, individuální automobilovou dopravou), a které dále umožní i přístup k regionálním dopravním systémům, spojujícím určitý region s dalšími lokalitami a koridory.
  2. Stanovení pravidel, které v rámci regionu zajistí, aby všechny nově budované stavby a dopravní systémy včetně oprav a rekonstrukcí naplňovaly požadavky pro svobodný a bezpečný pohyb všech osob.

IV) Časový rámec Programu

Krátkodobý horizont

Rok 2002:

Rok 2003 – Evropský rok osob se zdravotním postižením:

- propojení financování z rozpočtu SFDI s rozpočty SFŽP, MDS, MMR a MŽP;

Střednědobý horizont

Rok 2004 – předpokládaný vstup ČR do EU:

Rok 2005:

Dlouhodobý horizont

Do roku 2010:

V) Zásady monitorování a hodnocení Programu

Vstupy a výstupy Programu jsou postupně rozpracovány v členění odpovídajícím požadavkům EU.

Finanční vstupy

Metodické vstupy

Tvorba Programu vychází z obecných zásad uvedených v metodické příručce Programu.

Operační vstupy

Operační vstupy jsou tvořeny pilotními projekty, obsahujícími analýzu stávajícího stavu, dílčí cíle dané etapy, popis existujících bariér a návrh na jejich odstranění, doplněný o finanční vyjádření nákladů dané etapy.

Výstupy Programu

I. fáze Programu – vybudování přístupných pěších tras a jejich napojení na místní a regionální dopravní systémy (počet kilometrů bez bariér, stanovení nákladů);

II. a III. fáze Programu – postupné zpřístupňování místních a regionálních dopravních systémů z hlediska rozvoje aktivních informačních systémů i z hlediska dopravních prostředků (počet vozidel vybavených vně i uvnitř akustickými, optickými a hmatnými informačními systémy, počet přístupných zastávek a dopravních prostředků, stanovení nákladů).

Výsledky Programu

Účinky Programu

Specifické

Globální

Hodnocení Programu

Nová nařízení pro strukturální fondy specifikují tři typy hodnocení:

Ex ante hodnocení (předběžné) posuzuje:

Interim hodnocení (prováděné uprostřed období) zkoumá zda je postup řešení v souladu s plánem a průběžně dosaženou míru účinnosti;

Hodnocení ex-post (následné) porovnává plánované a skutečně dosažené cíle.

VI) Řízení Programu

Realizaci Programu včetně podprogramů koordinuje a vyhodnocuje řídící výbor složený ze zástupců vyhlašovatelů Programu. Řídící výbor má k dispozici sekretariát zajišťující zejména následující agendy:

Podpůrné programy k naplnění cílů hlavního Programu jsou např.: