Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

16. 11. 2010 13:07

Tisková konference po jednání vlády, 16. listopadu 2010

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré poledne, dámy a pánové, vítejte na tiskové konferenci po jednání vlády ČR. Prosím na úvod slovo premiéra ČR Petra Nečase.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, dovolte mi, abych řekl několik slov k dnešnímu jednání vlády. Vláda dnes začala poměrně neobvyklým bodem a sice vyhověla rezignaci Martina Kupky na pozici mluvčího vlády, protože Martin Kupka byl zvolen starostou středočeské obce Líbezníce, takže to se samozřejmě neslučuje s tím, že by byl vládním mluvčím, čili Martin Kupka dnes je tu naposled v této pozici. Takže já i před vámi mu chci poděkovat za práci, kterou v pozici mluvčího vlády odvedl a odpracoval. Nyní k samotnému jednání vlády. My jsme dnes schválili přerušený bod z minulého jednání vlády, kterým byla novela občanského zákoníku, kterou předložil pan ministr Jankovský, která upravuje dosud nevyvážený vztah mezi pronajímajícím a nájemcem bytu. Dochází také ke zúžení osob, které smí nájemce přijmout do své domácnosti bez souhlasu pronajímatele a omezení přechodu nájmů bytu včetně časového omezení jeho trvání. Zároveň tento návrh řeší i citlivou problematiku nájemného po ukončení jeho deregulace s tím, že také reaguje na situaci, že v současné době je bytový fond obcí prakticky, pokud jde o počet bytů, nesrovnatelný s obdobím, kdy předmětný zákon byl přijat, byl přijat na počátku roku 1992, kdy obce, města měla výrazně větší bytový fond proti dnešku. Podrobnosti určitě řekne pan ministr Jankovský. Dále vláda schválila návrh zákona o Policii ČR, respektive jeho novelu, jejímž hlavním cílem je implementace evropské legislativy do právního řádu ČR. Návrh zejména stanovuje pravidla a podmínky zpracování a použití osobních údajů předávaných v rámci policejní a justiční spolupráce v trestních věcech mezi členskými státy EU. Stanovuje také podmínky pro uchovávání či likvidaci těchto osobních dat a stanovuje také podmínky náhrady škody vzniklé v souvislosti s předáváním osobních údajů v rámci policejní a justiční spolupráce. Tento návrh také umožňuje Policii ČR zajistit omamné a psychotropní látky v množství, které nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu nedovolené výroby a nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy, jejichž držení je zakázané, a současně umožní Policii ČR projednat přestupek v blokovém řízení podle přestupkového zákona a odejmout nepatrné množství, čili to množství, které je v zákoně definováno jako menší než malé a zdánlivě zanedbatelné a popřípadě je i následně zničit. Dalším návrhem, kterým se zabývala vláda, byl návrh zastupitelstva Středočeského kraje na vydání novely zákona o pojišťovnictví. Je to stejný návrh, který tu už byl z pera Pardubického kraje, který se týkal toho, že by každoročně pojišťovny měly ze zákonného pojištění odpovědnosti odvést ministerstvu vnitra 4 % pojistného, a to na zvlášť zřízený účet. Vláda konzistentně má negativní názor na tento návrh. Musím říci, že je to již totožný druhý návrh z jiného kraje. Vzhledem k tomu, že máme 14 krajů, tak doufám, že nás nečeká ještě 12 úplně stejných návrhů. Dalším návrhem, kterým se vláda zabývala, byl návrh pana ministra Jankovského na rozdělení dodatečných prostředků dle článku 17 meziinstitucionální dohody. Jedná se o to, že je možné pro dodatečnou alokaci na léta 2011-2013 rozdělit zhruba 237 milionů EUR, které připadnou na ČR. Vláda schválila vlastně rozdělení těchto prostředků do jednotlivých operačních programů. Zde chci jen zmínit, že největší objem jde do dopravní infrastruktury, do operačního programu doprava. Je to zhruba 47 milionů EUR a do ROP pro dopravní infrastrukturu, je to 77 milionů EUR a dělí se to na další operační programy, ale do těchto dvou směřuje největší objem. Dále se vláda zabývala i schválením návrhu na jmenování města Plzeň evropským hlavním městem kultury pro rok 2015, kdy vláda formálně schválila návrh výběrové komise na jmenování města Plzeň s tím, že mezinárodní výběrová komise doporučila tedy, aby to byla Plzeň. Rada ministrů EU oficiálně jmenuje Plzeň evropským hlavním městem kultury pro rok 2015 na svém jednání v květnu roku 2011. Tolik k nejdůležitějším bodům, které jsme projednávali a schválili. Bod, který by také zařazen, to znamená novela zákona, kterým se novelizuje devizový zákon, tak toto jednání bylo přerušeno a bude v něm vláda pokračovat příští týden. Předpokládám, že pan ministr Jankovský mne doplní v těch dvou bodech, tedy novela občanského zákoníku a dodatečné rozdělení finančních prostředků z EU. Prosím, pane ministře.

Kamil Jankovský, ministr pro místní rozvoj: Dobré dopoledne, já bych jenom v krátkosti řekl hlavní body, které obsahuje novela občanského zákoníku. Tím hlavním bodem je omezení, které umožňuje nájemníkům obrátit se na soud v případě, že nedojde k dohodě mezi nájemcem a pronajímatelem a soud stanoví nájemné podle místně obvyklého tržního nájemného. Důvodem je to, že od 1. ledna v části naší republiky už neplatí regulace, tedy začíná se platit deregulované nájemné a ta současná právní úprava obsahuje ustanovení, že nájemné se sjednává dohodou, nebo podle zvláštního předpisu a ten zvláštní předpis neexistuje. To znamená, že my tímto způsobem řešíme situaci, kdy nájemné by měl stanovovat soud jako místně obvyklé. Je to věc, která se táhne už dlouhou dobu, vlastně to první projednávání novely občanského zákoníku začalo někdy v roce 2008, bohužel tato vláda v tuto chvíli musí situaci řešit a jakkoliv je ta novela v tisku diskutována, je to něco, co tato vláda musí napravovat za to, co se nestihlo v době minulé. Další části občanského zákoníku upravují vztahy mezi nájemcem a pronajímatelem. K těm hlavním patří to, že v případě úmrtí nájemce přechází právo nájmu na osoby blízké, které jsou v zákonu explicitně vyjmenované a právo tak přechází na dobu dvou let. Tím je jaksi posíleno právo pronajímatele s dispozicí s bytem. Nicméně, tato právní úprava neobsahuje žádné ustanovení, že by mohl ten nájemce, pronajímatel, dát nájemci výpověď bez udání důvodu. Pouze je tam toto ustanovení, že při smrti nájemce přechází právo nájmu na osoby blízké, vyjmenované, na dobu dvou let. Další ustanovení, které se dotýká takovéto změny práv mezi majitelem a pronajímatelem, je nutnost či povinnost nájemce hlásit osoby, které se hlásí do bytu s tím, že majitel bytu může osobu odmítnout, ale pouze v případě, že se nejedná o osoby blízké, tedy rodiče, sourozence, děti, snacha, zeť, vnuk. Současně je tam ustanovení, že se to netýká osob, které jsou hodné zvláštního zřetele. To je ustanovení, pod kterým si potřebujeme, bychom si měli představit to, že zvláštní případy, kdy tetička, bratranec, nemocný se chtějí nastěhovat do bytu k příbuznému, tak to je případ, kdy se jedná o osobu hodnou zvláštního zřetele a ten soud by nepřivolil k tomu, aby odmítl a zamítl právo nájemce si tam tuto osobu nastěhovat. Na druhou stranu, tato úprava řeší situace, kdy se do nájemních bytů hlásili lidé pouze za účelem, aby právo nájmu na ně přešlo. Od minulého týdne jsme také řešili technickou úpravu, která se týkala služebních bytů. Služební byty jako takové v této právní úpravě už nejsou, nájemní vztah na dobu po dobu výkonu funkce skončí dnem zániku pracovního poměru. Výjimkou jsou případy, kdy například zemře pracovník při výkonu svojí funkce a v tom případě opět přechází právo nájmu na rodinné příslušníky s tím, že explicitně je v zákoně napsáno na 2 roky, ale to se týká třeba ozbrojených složek, nic nebrání tomu, aby ti pozůstalí dostali nájemní smlouvu na dobu neurčitou, a nemusíme to řešit zvláštním předpisem. Takže to jsou asi tak v kostce hlavní principy občanského zákoníku. Co se týče rozdělení evropských peněz z fondů, tedy té dodatečné alokace, která vyplynula z upřesnění odhadů HDP, tak tam nám zhruba třetina, jak už pan premiér říkal, zhruba třetina přechází na regionální operační programy, 20 % jde na Operační program doprava, to znamená na dopravní infrastrukturu, je tam podpora podnikání v oblasti ekologie energií, řádově 13 %, je tam 19 % na finanční nástroje, tedy na poskytování úvěrů a záruk. Na služby spojené s kulturou a provázené na cestovní ruch je zhruba kolem 7 % a na lidské zdroje, vzdělávání, to je kolem 5,5 %. A potom je tu ještě 2,3 % na regionální konkurenceschopnost, inovace a podnikání, to jsou prostředky, které by měly být směřované do hlavního města. To je asi tak v kostce všechno.

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, vaše otázky. Prosím, ČTK.

ČTK: Já mám dva dotazy, jeden na osud bodu 12, což jsou peníze pro dobrovolníky OSN. Druhý se netýká přímo jednání vlády, chtěl bych pana premiéra požádat o komentář k informacím o vývoji a ukončení jednání v Praze, kde by ODS a ČSSD měly vládnout. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak bod 12 byl schválen v bodech bez rozpravy, čili byl schválen. Teď je tiskovka předsedy vlády, čili až skončí tiskovka předsedy vlády, tak se vyjádřím jako předseda ODS.

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, další otázka. Prosím.

ČTK: Pane premiére, rád bych se zeptal na jednu věc mimo jednání vlády. Co říkáte na krach jednání mezi EP a EU o rozpočtu Unie a případně, zda byste se mohl stručně vyjádřit k tomu, co to pro nás může znamenat? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já tou stávající situací nejsem překvapen. Na druhou stranu mi připadá neuvěřitelné, že EP v situaci, kdy celá Evropa šetří, tak se nechce spokojit s tím původně navrženým navýšením rozpočtu a vyžaduje více než 6 % navýšení rozpočtu. Všechno to jsou prostředky, které odvádí členské státy EU, nejsou to prostředky, které by nějak získával EP. Takže tady je pozice ER a bude zřejmě taková, že nebude chtít ustoupit a já to považuji za nesprávný krok takto prudce zvyšovat výdaje v době, kdy všichni šetří. Musí šetřit i Unie.

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, další dotaz.

ČTK: Pane premiére, já bych se chtěl zeptat, jestli se vláda zabývala návrhem ministerstva zemědělství, podle něhož by mohly být zaplaveným zemědělcům poskytovány úvěry z PGRLF.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tento bod jsme neprojednávali na jednání vlády.

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, Reuters.

Reuters: Dobrý den, na pana premiéra, dnes a zítra zasedají ministři financí Unie v Bruselu, budou řešit situaci kolem Irska a Portugalska, chci se zeptat, jestli se tím vláda nějak zabývala, s čím pan ministr financí jede na to jednání? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Samozřejmě, že vláda ve svém evropském bodě tuto věc reflektovala a zabývali jsme se tím. Ukazuje se, že představa, že země nemůže upadnout do dluhové pasti, je představa naivní. Opravdu stačí několik výroků typu podílu soukromých investorů na restrukturalizaci státních dluhů a v té chvíli okamžitě letí úroková míra státních dluhopisů směrem nahoru. To by mělo být velkým varováním, právě i situace, která je kolem Španělska, Portugalska, Řecka a Irska, i pro ČR. Představa, že nemůžeme velmi rychle ztratit důvěru finančních trhů, že se nemůže stát, že okamžitě poskočí úroky směrem nahoru, tak je představa nesmírně nebezpečná. Je za hranicí naivity, je na samé hraně politické nezodpovědnosti a podle toho se musíme chovat i ve vztahu k vlastním rozpočtům. Co se týče jednání task-force a Ecofinu, tam budou projednávány první návrhy krizového mechanismu, který má předložit i EK a my budeme analyzovat tyto návrhy, které budou předloženy a které budou potom projednávány na prosincové ER.

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, ještě doplnění.

Reuters: Existuje nějaká možnost, že by se ČR do eventuální pomoci těmto zemím zapojila, ač sama není v Eurozóně? V rámci nějaké solidarity, jako Polsko či Švédsko? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Vláda ČR neuvažuje o tom, že by se zapojila do podobného záchranného programu.

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, poslední dvě otázky. ČT.

ČT: Pane premiére, mám otázku mimo vládu, jestli jste nezaznamenal teď v poslední době nějaký vývoj v kauze bývalého ministra obrany Martina Bartáka? Nějaké nové informace?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Předpokládám, že běží policejní vyšetřování a že orgány činné v trestním řízení konají, jak jim velí zákon a jaksi jejich postup odpovídá důslednému šetření a pokusu naleznout pravdu. A odhalit, co se skutečně stalo a v případě, že se někde stal nějaký kriminální čin, tak potenciálního pachatele postavit před soud.

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Nevidím žádnou další ruku. Prosím. Televize Nova.

Televize Nova: Jestli byste tedy mohl, pane premiére, okomentovat tu velkou koalici ODS a ČSSD v Praze? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem řekl, že až skončí tiskovka vládní, tak to udělám.

Martin Kupka, tiskový mluvčí vlády ČR: Nejsou-li žádné dotazy, tak končím tiskovou konferenci předsedy vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak, já se vyjádřím k této záležitosti. Musím říci, že uzavření koalice mezi ODS a ČSSD tady v Praze považuji za politicky nesprávný krok. Jsem přesvědčený, že lepším řešením by byla pravicová koalice, že by to i více odpovídalo přání pražských voličů. Představitelé pražské ODS můj názor znají, já jsem jim ho opakovaně sdělil. My nejsme autoritativní strana vůdcovského typu, u nás vždy existovala za celou dobu existence ODS vysoká míra autonomie jednotlivých oblastních, regionálních, případně místních sdružení při vyjednávání komunálních koalic a je to zodpovědnost vedení pražské ODS, když přijala tento krok, a je na představitelích pražské ODS, aby přesvědčili voliče ODS, že udělali správný krok. Mají na to 4 roky a vždy za každý politický krok je vystaven účet ve volbách. Na druhé straně musím dodat, že na základě chování představitelů TOP 09 na pražské, ale i celostátní úrovni, musím konstatovat, že se postupu pražské ODS divím méně, než bych se divil dejme tomu před dvěma či třemi týdny. Tolik k této věci a přeji vám, dámy a pánové, hezký den. Na shledanou.


vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 16. listopadu 2010

Související zprávy