Tiskové konference

16. 11. 2011 12:03

Tisková konference po jednání vlády, 16. listopadu 2011

Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Dámy a pánové, dobrý den na dnešní tiskové konferenci po zasedání vlády. Vítám zde místopředsedkyni vlády Karolínu Peake a ministra školství Josefa Dobeše. Dodatečně se ještě omlouváme za posunutí briefingu o půl hodiny, doufám, že vám to moc nezkomplikovalo práci. Paní místopředsedkyně, prosím, máte slovo.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Děkuji. Dámy a pánové, nedošlo k palácovému převratu, ještě stále vládnou tři koaliční strany, nicméně pan premiér v závěru vlády musel odjet na Hrad a uvést nového ministra do funkce a pan vicepremiér Schwarzenberg odcestoval do Berlína. A jedním z klíčových bodů na dnešním programu vlády byl bod ministra školství, proto je zde dnes on. Já musím za deset minut se odebrat vést vládní výbor pro koordinaci boje s korupcí, proto tu na závěr nechám pana ministra samotného, aby svůj bod uvedl. Já jen shrnu dnešní jednání vlády, kde kromě dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy jsme projednávali stav plnění protikorupční strategie a dále pak body týkající se nové úpravy znalců a tlumočníků. Jedná se o rozdělení původní společné úpravy na úpravy dvě. Věcný záměr již prošel LRV a já jsem ráda, že jsme se společně mezi LRV a ministerstvem spravedlnosti domluvili na tom, že do budoucna již by neměly existovat znalecké ústavy, ale pouze fyzické osoby, které budou moci se sdružovat v konsorciích, jako je to u advokátů. Nemělo by se do budoucna dít, že bude jeden znalec s razítkem a za ním mančaft osob s nedostatečným vzděláním poskytující znalecké služby. K naplňování protikorupční strategie mohu říci, že stav je takový, že 37 ze 76 bodů strategie je splněno, 27 je plněno v rámci termínů, které jim jsou dány, 5 není plněno a 7 splněno nebylo. Musím říci, že z těch 5 a 7 je důvod neplnění často převod gesce z ministerstva vnitra na můj úřad, kde došlo ke zdržení kvůli převodu gescí a tabulek a rozpočtových kapitol. Nicméně materiál byl předložen bez rozporu a já doufám, že ty body, které plněny nejsou z důvodů nedohody na straně koalice, mezi nimi například rozšíření pravomoci NKÚ, účinná lítost či financování politických stran, budou v mnohém posunuty vpřed na vládním výboru, který bude zahájen za chvíli. Já v tuto chvíli dám prostor krátce pro vaše otázky, a protože se musím odebrat na vládní výbor, až potom bych dala slovo panu ministrovi k jeho dlouhodobému záměru ve vzdělávání. Prosím.

ČTK: Dobrý den, já bych se chtěla zeptat, jestli vláda řešila přístup ČR k trestnímu řízení ve Švýcarsku ve věci MUS?

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Ano, pan ministr Kalousek požádal v rámci bodu různé, abychom se tomu tématu věnovali. Nicméně pan premiér kvůli závažnosti tohoto tématu svolal speciální schůzku na pátek odpoledne. Této schůzky se bude účastnit pan premiér, pan ministr Kalousek, ministr Pospíšil, ministr zahraničí a já.

ČT: Dobrý den, já bych ještě k tomu měla doplnění. Pan ministr Kalousek se domnívá na základě nějakého rozboru svého úřadu, že ještě je možné se k tomu řízení připojit, jak teď běží, jaký je váš názor, sdílíte něco podobného? Druhá otázka, jestli a jak jste posoudili novelu živnostenského zákona?

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Začnu od konce, novela byla z programu vlády stažena, aby byla dána možnost novému ministru průmyslu a obchodu, aby tento zákon předložil sám na příštím jednání vlády. K otázce MUS, ano, je pravda, že procesně se ještě můžeme k trestnímu stíhání připojit, ale s omezenými procesními právy. Pokud bych to měla přirovnat k fotbalové terminologii, tak zatímco jsme měli předtím přímý volný kop na prázdnou bránu, teď máme šanci rohového kopu.

Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji, Český rozhlas, poslední dotaz na paní místopředsedkyni.

ČRo: Já bych měla první dotaz týkající se bodu 4, EIA, schválili jste tu novelu? A potom další k bodu 11, chráněný areál S7 na Vysočině, zda jste rozhodli o dalším využití či zatím zůstane situace stejná?

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Bod 4 byl taktéž stažen, protože pan ministr životního prostředí byl dnes zastoupen svým náměstkem a chce zákon předkládat sám. Bod 11 byl v části bez rozpravy schválen tak, jak byl předložen.

Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji. Dáme prostor ještě poslednímu dotazu. TV Prima.

TV Prima: Já bych měl dotaz, zda jste mluvili s panem Nečasem o tom, jestli se budete domáhat těch 12 miliard, jestli je nějaká šance, že se do toho pustíme a budeme se pokoušet ty peníze získat?

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Považuji za nemístné zkoušet se filosoficky domlouvat na úrovni vlády, zda k nějaké škodě došlo či nedošlo. Myslím, že pokud tu šanci připojit se k trestnímu stíhání máme, měli bychom ji využít, i kdyby to nemělo být o 12,5 miliardy. ČR by nebyla jediným poškozeným, který by se k trestnímu stíhání přihlásil. Už se přihlásila včas společnost Czech-Coal, ale jak říkám, bavili jsme se o tom pouze v části různé, pan premiér už v tu chvíli nebyl ani přítomen, neboť odjel na Hrad a budeme se o tom detailněji bavit v pátek. Já zatím děkuji a předávám slovo panu ministrovi.

Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji také paní vicepremiérce, na shledanou, a pan ministr školství bude hovořit o dlouhodobých záměrech vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR. Prosím.

Josef Dobeš, ministr školství, mládeže a tělovýchovy: Dobrý den, dnes na vládě byl jeden z klíčových dokumentů ministerstva školství, dlouhodobý záměr na léta 2011-2015 pro regionální školství. Tedy od mateřských, přes základní a střední školy. Chronologicky. Tento materiál byl na vládě už v dubnu, ale tehdy byl přerušen po dohodě, protože jsme museli vyřešit klíčovou věc v tomto materiálu, shodnout se na změně financování regionálního školství. A proto jsem připravil podklady na poradu ekonomických minstrů, která 12. 10. dala zelenou této změně, proto jsme předložili tento přerušený materiál už s potvrzením té varianty ve financování. Tento materiál je klíčový pro regionální školství, má červenou nit ve zvýšení konkurenceschopnosti českého školství. My sami víme, že naše děti se propadají průzkumy PISA a tento materiál má za cíl toto zastavit a otočit to a změnit. Má tři klíčové teze. První je podpora učitele, druhá zvýšení kvality vzdělávání a třetí efektivizace celého systému. Kdybych to dále rozvedl, tak zvýšení kvality vzdělávání, celý rok pracovala skupina 70 učitelů na standardech pro 5. a 9. třídy z matematiky, čeština a angličtiny. Nyní ještě dopracováváme němčinu. Protože tento systém je rozvolněný zrušením osnov a učitelé vlastně nemají porovnání a v různých městech ČR se učí děti něco úplně jiného. A my jsme si řekli, že v klíčových bodech v 5. a 9. třídě je třeba nastavit minimální standard, co musí každé dítě v ČR umět z těch tří předmětů. Dalším bodem je metoda hodnocení škol. Já nechci hovořit o testech, zatím jsme se shodli na výrazu, jak je v programovém prohlášení vlády „zjišťování výsledků vzdělávání žáků na úrovni 5. a 9. tříd“. A vedle toho státní maturity. To jsou ty metody hodnocení. Primárně směřuje ke škole, k rodiči a učiteli a je to informace, jak daná třída dosáhla toho minimálního standardu, pokud se tak nestane, tak je úkolem školy to dítě dotáhnout do požadovaného standardu. Optimalizace nabídky vzdělávání, my dnes víme, že minimálně síť středních škol je předimenzována o 20 %. A víte, že tu probíhá nějaká snaha spolu s kraji o optimalizaci sítě. Ve chvíli, kdy bude schválen nový model financování, tak ministerstvo dostane silný optimalizační nástroj. Další výrazná kapitola je podpora technického a odborného vzdělávání. Zvýšení praxe studentů, podpora praxe i pro mistry a studenty, větší účast zaměstnavatelů v odborném vzdělávání. A první kapitola je podpora a kariérní růst pedagogických pracovníků. Ten záměr ukazuje, že by to mohla být atestace nějaká, kde by se zvýšil kvalifikační stupeň učitelů, ale to je otevřené téma k diskusi, zda slovenskou cestou či jinými nápady. Jsem velice rád, že dnes dlouhodobý záměr byl schválený. On byl už před rokem vykomunikován s kraji, městy a obcemi, odbornými asociacemi a dnes mu vláda dala zelenou. A tím naplňuje programové prohlášení vlády.

Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji, nyní je prostor pro další otázky.

Mediafax: Já bych se ráda zeptala, jak byly vypořádány připomínky? Protože ten materiál byl předkládán s rozporem, jak to dopadlo?

Josef Dobeš, ministr školství, mládeže a tělovýchovy: Na vládě nebyl žádný rozpor. Vy myslíte rozpor ministra obrany. Tam ty věci byly vypořádány. Já tam dal otazník na začátku materiálu a zeptal se, zda jsou rozpory vypořádány, týkal se péče o pedagogické pracovníky a já jsem položil otázku, že se domnívám, že byl vyřešen a dostal jsem zpětnou vazbu, že pan ministr obrany s tím souhlasí. Naopak jsem cítil velmi silnou podporu, a děkoval jsem za ni, ze strany kolegů i pana premiéra, kteří říkali, co by si slibovali od toho zjišťování výsledků vzdělávání. To je to, co v tom návrhu je. Zjišťování výsledků má vést k podpoře školy, rodin a dětí. Musí se měřit přidaná hodnota školy. To je důležitá věc. My v těch výsledcích nebudeme mít jen ten čistý standard, zda dítě umí násobilku nebo neumí, ale zároveň budeme chtít zjišťovat přidanou hodnotu školy, protože při opakovaném zjišťování výsledků v 9. třídě zjistíte ten posun a přidanou hodnotu školy. Tam bude zajímavé porovnávat elitní školy ve velkých městech a školy v sociálně vyloučených oblastech a já si troufám předpovídat, že se můžeme divit, co nám z té přidané hodnoty vyleze. Možná větší kvalitu a přidanou hodnotu najdeme v těch školách, kde se pracuje s dětmi vyloučenými, méně nadanými a ty školy je více posouvají než školy pracující s elitními dětmi. A třetí bod, že se má měřit klima školy. Nemá být laboratoří na vzdělávání, ale má to být místo, kde děti a učitelé tráví většinu času a měli bychom vědět, jak se tam cítí, jak jsou spokojení. Standard bude složený ze znalosti, přidané hodnoty a pocitu, jak se dítě a učitel cítí ve škole. Poslední věc, pan premiér mi kladl na srdce, aby to nešlo papírovou verzí, ale IT a aby byla dodržena cena, a já mohu garantovat, že 12. a 13. prosince bude pilot na 100 školách. Jste zváni na ČŠI, abyste v přímém přenosu viděli zadávání a sběr dat a vyhodnocení. A půjde to on-line přes počítač. Cena nepřekročí 6 milionů. Nadneseně jsem říkal, že kdyby se tak stalo, tak veškeré náklady s sebou nese ústřední inspektorka Hofmanová. Kdybych tu nastavoval věci pro státní maturitu, tak by to nesl tehdy pan Zelený. To je nadsázka.

Jakub Stadler, tiskový odbor Úřadu vlády: Děkuji. Pokud máte další otázky. Nemáte, děkujeme za pozornost. A ještě jednou se omlouvám za to půlhodinové posunutí tiskové konference. Na shledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 16. listopadu 2011

Související zprávy